festool mft3 of zelfbouwtafel met geleiderails?

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi,

Als alles goed is, heb ik binnen een paar dagen mijn paneelzaag verkocht. Deze was super, maar te groot voor mijn werkplaats.
Dan heb ik weer wat budget om te investeren in nieuwe tools, die ongeveer hetzelfde kunnen.
Ik wil vooral plaatmateriaal snel en efficient kunnen opdelen en perfect haaks kunnen afkorten.
Nu ben ik aan het denken om een festool mft3 aan te schaffen en een lange geleiderail. Zo zou ik snel en haaks kunnen afkorten en lange sneden kunnen maken.

Ik heb een mafell invalzaag en ben hier megatevreden van, maar ik heeft iemand van jullie met volgende dingen ervaring?

* Past de mafell invalzaag perfect op de festo-rails? En is dit echt zonder problemen of is er toch teveel speling?

* Welke geleiderail van festool is het meest interessant? Een van 2700 mm of een van 3000mm? Een van 3000mm lijkt me het beste, maar ik werk meestal met platen van 2.44 m, dus is de lat van 3000 mm mss wat erover.

* is de mft3 echt goed? en echt loepzuiver? Of is het interessanter om bijvoorbeeld zelf een haakse zaagtafel te maken
vb: https://www.youtube.com/watch?v=KsV3trdVA9U
Deze simpele tafel is wel eenvoudig te maken en lijkt me zeker zo interessant als een mft3. En ook een heel stuk goedkoper. Wat denken jullie?

* Ik dacht zelf een parallelgeleider te maken voor de geleidingsrail van festool. Onderstaand filmpje lijkt me interessanter dan de festoolgeleiders, of ben ik mis?
https://www.youtube.com/watch?v=ZZ81GCNoEz8

Thanks voor jullie advies!!

Rocky
 
P

Pel

Guest
Ik vraag mij af waarom je geen Mafell geleiderail koop als je al een Mafell invalzaag hebt, wat de prijs betreft ontlopen ze elkaar niet veel denk ik?

Groet Pel.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Ik heb 2 rails van Mafell, maar op verplaatsing moet ik regelmatig af en aankoppelen als ik lange stroken wil zagen en daarna korte stroken. De mft 3 leek me een goede optie om precies haaks af te korten. De lange rail lijkt me voor plaatwerk nauwkeuriger dan 2 gekoppelde stukken. Maar ik kan mis zijn natuurlijk.

Er is ook wel een verstekaanslag, maar ik weet niet of dit zo nauwkeurig is als de mft. En de mft heeft een flipstop, zodat je snel identieke stukken kan zagen.
http://www.gereedschappro.nl/geleiderail/verstekaanslag-f-wa/158#review_container
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb geen enkel idee of de maffel op de festool rails past, als dit wel zo is kun je ook een rails bij youtool.de kopen
Die is gelijk aan type1 van festool
Qua lengte zou ik zeggen 1x de lengte van je machine er voor en 1x de lengte van je machine achter de plaat om goed te kunnen starten/eindigen zonder dat je zaag half over de liniaal steekt en daardoor speling heeft
300cm lijkt me dus perfect (als je die in je bus kwijt kan zou ik er niet eens over nadenken)
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Thx voor de reacties!
Hieronder een kopie met de info van youtool. Het zou compatibel zijn met de mafell. Ik ga er vanuit dat dit dan wel zal passen. Het scheelt erg veel van prijs met echte festoollat van 3 meter.


Kompatibel mit folgenden Sägen:
Festool: alle Kreissägen, Oberfräsen
Makita: Tauchsäge SP6000
Mafell: Tauchsäge MT 55
Bosch: Alle Sägen deren Typbezeichnung mit "GCE" oder "g" enden
Dewalt: DWE576K, DWS520
Metabo: KS 55 FS, KSE 55 Vario Plus, KS 66 Plus, KSE 68 Plus
Hilti WSC 265 KE
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi!

Ik heb ook de MFT en een Mafell MT55. Wat me opvalt:

1) Ja, de Mafell past op de Festool Rail. Wel even het kunstoog stripje uit de zool van de Mafell halen. Past perfect, na te stellen met een schroefje.
Let er op dat de festool rail ca 2mm minder dik is en dat je dit meeneemt bij het instellen van de zaagdiepte en ook bij het zagen onder een hoek. (draaipunt van de ligt dan niet op de rand van de festool rail maar iets ervan af.)

2) De nauwkeurigheid van de MFT is compleet afhankelijk van het netjes uitlijnen van je geleider/rails. Zelf gebruik ik hier RVS bench dogs voor van veritas waar de rail eigenlijk continu tegenaan ligt. (hoeft niet, vind ik prettig)

3) Panelen zagen kan prima met de 1.6m rail van Mafell door 'm te verleggen. Allicht gevoeliger voor fouten dan bij 1 lange rail van 3m maar meestal minder dan 1mm en ik heb dat op een lengte van 244cm nog geen probleem kunnen vinden. Stroken zagen werkt erg goed met de parallelgeleider.

4) Naast het zagen gebruik ik de MFT veelal om te klemmen (gatenpatroon en de T-tracks langs alle zijkanten) en sinds kort om te frezen over de rail.
MFT is niet goedkoop maar erg prettig in het gebruik en compact op te bergen.

Doe er je voordeel mee.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Wellicht vind je dit ook interessant > https://tsoproducts.com/tools-equipment/grs-16-pe-parallel-edge-guide-rail-square/ (of de iets simpelere versie https://tsoproducts.com/tools-equipment/grs-16-guide-rail-square/).

Ik heb de laatste variant en ben er erg enthousiast over. Zou zou je groot plaatmateriaal ook op elke tafel/de grond haaks/accuraat kunnen zagen. Helemaal b.v. icm zoiets > http://precisiondogs.us/products/precision-parallel-guides-v11 / http://www.gereedschappro.nl/frees-...leider-systeem-voor-festool-geleiderail/20181.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Thx voor de uitleg! Ik vind de MFT inderdaad niet goedkoop. Daarom was ik aan het afwegen om een zelfbouwtafel te maken en eventueel de Mafell P1CC decoupeerzaag te kopen. Maar deze is ook zo duur. En is hij ook echt zo goed als ze zeggen?
De zelfbouwtafel is ook goed af te stellen. Ik zou vooral met melamineplaten willen werken.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik denk dat je met een goeie bosch net zo goed uit de voeten kunt voor de helft van de prijs.
Wat wil je ermee gaan doen?! En waarom met melamineplaten?

Zelf heb ik een Festool PS300 Trion (sinds een jaar of 10) die vanaf het begin "wegliep". Sindsdien probeer ik het "decouperen" maar te vermijden en blijk m verassend weinig te missen.

Prima decoupeerzaag verder... maar gewoon niet bij mij.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Ik heb een bosch gts 135. Heel goede zaag, maar als ik zaag moet ik echt wel veel blazen om mijn zaaglijn te blijven zien.
Het lijkt dat de Mafell P1CC hier geen last van heeft, maar ja mss toch promofilmpjes. Ik weet het niet goed.
Mijn bosch blaast het stof wel weg, maar ik vind het maar matig.
Ook bij 'krappere' bochten durft deze wel op te springen.

Meestal verwerk ik melamineplaten om er kasten van te maken. Als ze afgeplakt zijn, is het best stevig en goed afwasbaar.
Veel kleuren beschikbaar. Enkel het zagen moet splintervrij gebeuren. Geen gedoe met verf of vernis. Enkel kan ik zelf voorgelijmde kanten afplakken met het strijkijzer. Niet het beste, maar het werkt wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.