Welke vandikte/vlak bank

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Ik ben aan het rondkijken voor een gecombineerde vandikte/vlakbank.
Ik wil hem gebruiken voor de renovatie van een huis wat ik wil kopen.

Nu zit er heel veel verschil tussen de beschikbare modellen.
Je hebt de oudere, absurd zware modellen en nieuwe modellen als de DeWalt D27300.
De tweedehands modellen die ik vind zijn of rond de 500 euro, of rond de 2500. Het lijkt wel of er geen middenweg is wat meer mijn budget is.

Is een ouder, groot en zwaar model beter dan een nieuw model als die van DeWalt en zo ja, op welk gebied?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie van dit forum.
Er is hier heel veel over geschreven.
En voor de renovatie van een huis heb je geen vlak/vandikte bank nodig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Of je wel of geen vlak/vandikte bank nodig heb kunnen wij niet beoordelen lijkt me
Ga je hout kopen bij een speciaal zaak of koop je ruw gezaagde bomen en ga je zelf vanuit daar alle be/verwerken

Wel lijkt het me handig als je meer info geeft wát je precies wil gaan doen en voor het gehalte antwoorden is jezelf even voorstellen ook wel handig denk ik
 

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Je hebt helemaal gelijk, ik zal eens kijken waar ik me kan voorstellen. Heb al heel erg lang geen forum meer gebruikt.
Ik heb de zoekfunctie uitgebreid gebruikt maar dan kon ik niet zo vinden wat ik zoek. Ik zoek verder!

Hout wordt voornamelijk gehaald bij speciaalzaken, zal voor zowel muren 2x4 met planken er tegenaan als vloeren gebruikt worden.
Moet dit allemaal uit gaan zoeken maar was van mening dat een vandikte/vlakbank hier erg handig voor was om alle planken precies gelijk te krijgen.
Ga ook een tafel van een meter of 4 lang maken, daarvoor is het sowieso handig plus wat hekwerk voor dakterras en tuin.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Hele aardige, maar flink prijzig lijkt me? Ik heb een tweetal maand geleden een Robland vlak/vandikte en langatboor opgehaald, bleek zelfde machine als een X31, aan 450 eur. In prima staat, met 2 sets messen (waarvan 1 nieuw). Uurtje afstelwerk, en dat ding heeft al aardig wat tonnen schaafsels gemaakt, met een mooi proper resultaat!

Maar ik ben wel akkoord met bovenstaande commentaren: als je hout bij een speciaalzaak haalt is dat toch meestal geschaafd? Tenzij voor tussenmuren/dakgebinte/... maar dan is geschaafd ook niet nodig. Vloerdelen zelf schaven (en tand/groef frezen?) kan, maar kost veel tijd en moeite, is het dat wel waard? Als je echt gaat verbouwen, kan je volgens mij je tijd beter in andere zaken steken. Tenzij je natuurlijk niet tijdsgebonden bent ...
 
Laatst bewerkt:

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Bedankt voor de link Toxiq! Dat model zou precies passen qua prijs, zit nu alleen nog te denken of een lichter apparaat wat ik ook naar zolder kan slepen niet wat handiger is. Ik denk dat je wel kan zeggen dat het resultaat van werk op deze Robland beter is dan op die van bijvoorbeeld DeWalt 27300?
 

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Heb in bepaalde gedeelte van ons nieuwe huis volgens mij krachtstroom, ik weet niet alleen hoeveel volt. Goed punt om rekening mee te houden!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Er is al zoveel over dit item geschreven.
Als je krachtstoorm hebt; niet twijfelen en voor een 380 machine gaan.
Met 220 is de keuze beperkt tussen supermarkt kwaliteit, het betere hobbywerk wat ook meteen een stuk meer kost als je iets goeds wilt en voor een verbouwing heb je zeker geen pro kwaliteit nodig.
De nieuwere deWalt staan als goed bekend maar je zit wel vast aan hun eigen merk messen dus aanbiedingen kan je vergeten.
Maar goed voor een verbouwing zal je niet 4 sets messen verbruiken.
Er staat niet waar je woont.
Als je aan de oostkant woont kijk dan ook op maschinesucher daar is de keus groter dan in Nederland.
https://www.maschinensucher.de/Abricht-Dickenhobelmaschinen-kombiniert/ci-854
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Ik heb recent een Jet JW12 aangeschaft en ben erg tevreden over deze machine. Schaaft keihard hout vlak en loopt als een zonnetje.

Even afstellen maar dan heb je wat.
 

Casey

Nieuw lid
16 sep 2016
17
0
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga nog even afwachten of ik hem echt nodig ga hebben.
Dan kan ik altijd nog voor een nieuwe DeWalt D27300 gaan mocht er op dat moment niets verkrijgbaar zijn tweedehands.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.