een nieuwe Beitelschaaf gemaakt

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste forummers, het is al weer een tijdje geleden dat ik een projectje heb geplaatst op dit mooie forum.
Maar afgelopen vrijdag begon het weer te kriebelen, liep al een tijdje met de gedachte om een schaaf met het Norris verstel systeem te maken.
Dit keer werd het geen klassieke (infill) schaaf maar een modern eigen ontwerp van een beitelschaaf.
Gemaakt van roestvrijstaal in combinatie met een houtsoort die ik niet ken (afkomstig van een oude hard houten tuinpaal die ik al jaren op mijn houtzolder had liggen).

De start: zagen van het rvs uit een platstaf van 3mm dik en 50mm breed (gewalsd)
IMG_3430.jpg

Het haaksen en op schuinten brengen van de twee uiteinden met de hand vijl
IMG_3431.jpg

Het boren van het gat voor de opname van het Norris systeem in mijn geval een onderdeel van een set meubelverbinders specifiek het tonnetje met inwendige schroefdraad.
IMG_3433.jpg

De rvs plaatjes moeten natuurlijk met elkaar verbonden worden, simpel met behulp van een blokje op hoogte gebracht, fixeren was niet nodig.
Van het daadwerkelijke hardsolderen heb ik helaas geen foto, de verbinding is super sterk, boven mijn verwachting in (een beetje zoals de Rietveld stoel) En het tonnetje past.
IMG_3434.jpg

Het houten bed gemaakt waar de schaafbeitel op gaat rusten en alvast de gaten/keep gemaakt waar het Norris systeem in komt
IMG_3436.jpg

Het Norris systeem heb ik gemaakt van een stuk 6mm rvs draadend en twee rvs moeren die ik op de schuurband heb afgerond en het tonnetje.
Hiervoor heb ik een cm spoed weggevijd rondom zodat het tonnetje vrij kan draaien opgesloten tussen twee aangepaste moeren.
IMG_3437.jpg

De moeren zijn vastgezet middels hardsoldeer en het tonnetje draait soepel om zijn as.
IMG_3443.jpg




Proef passing op het bed
IMG_3444.jpg

De passing in het houten bed voldoet ook genoeg ruimte voor de latrale versteling.
IMG_3446.jpg

Houten bed inmiddels verlijmd met epoxy op het rvs, ben vergeten om een fotootje van de lijm opstelling te maken.
IMG_3447.jpg

En het boven aanzicht met natuurlijk een duidelijk beeld van het Norris systeem in het houten bed, het begint er op te lijken!
IMG_3448.jpg

Voor het schaafmes gebruik ik een oude gesmede beitel (gussstahl) dit is een gesmede beitel van voor 1950. Ik heb ooit een partij opgekocht met en zonder keerbeitel. Ideaal voor het bouwen van je eigen schaven. Het staal is uitzonderlijk hard, doordat deze beitel een opening heeft moest er natuurlijk een opvul plaatje gezaagd worden(messing)
IMG_3452.jpg

Hier is het messing plaatje ingevoegd en hard gesoldeerd aan het ijzer, ook heb ik de beitel al een beetje gefatsoeneerd.
IMG_3453.jpg

Zo zonder dekbeitel doet mijn Norris systeem het goed, diepte en latrale instelling.


De dekbeitel heb ik ook gemaakt van een stuk rvs met hout, het vastzet boutje is gemaakt van een kartelmoer en rvs draadend gesoldeerd.
een beugel van rvs zorgt er voor dat het geheel op zijn plaats blijft deze is geschroefd en kan dus draaien.
IMG_3454.jpg

Schaaf en dekbeitel afgewerkt en het hout in de lijnolie gezet, schaafmes in de Imal gezet.
IMG_3457.jpg

Hier is alles gemonteerd en tijd voor een overzicht foto
IMG_3459.jpg

Onderzijde schaaf met duidelijk het Norris verstel systeem de eindknop zijn 2 vast gezette kartelmoeren. De latrale verstelling werkt niet helemaal zoals gehoopt dit komt doordat ik de afstand tussen draaipunt en pin te klein heb gehouden bij de volgende schaaf die ik ga bouwen ga ik deze afstand zeker vergroten.
IMG_3460.jpg

De onderzijde van de schaaf moet ik nog vlakken heb dus nog niet geschaafd met deze schaaf.
Heb vandaag dus nog wat te doen, ook het schaafmes ga ik vlakken en slijpen en kan ik vandaag nog mijn schaafje testen:).
IMG_3461.jpg

groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Knap gemaakt en een mooi verslag. Geeft voldoening als je zoiets moois zelf kunt maken. Ik ben benieuwd naar deel 2 zodra je hem getest hebt.
 
P

Pel

Guest
Heel mooi verslag, van metaal bewerken en een beetje hout, je hebt de vouw naar boven zie ik, het Norris stel systeem zegt mij helaas niets Roeland? Ik neem aan dat er nog een houten ombouw om het RVS heen komt, ben benieuwd naar het eind product?

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je wel mark20v!!!

Pel jij ook bedankt en je hebt gelijk hoor!! veel metaal weinig hout!! Maar zonder metaal word het hout bewerken wel wat moeilijker!! :) :) Zoniet onmogelijk!!!
Het Norris stel systeem ken je heus wel denk maar aan de Veritas low angle schaven de Kuntz no 4 en zelfs de nieuwe Stanley sweethart schaven gebruiken dit systeem. Ontworpen en gepatenteerd door Thomas Norris in 1913!!! (en 1923 en1930) dit was een zeer getalenteerde schavenmaker van infill schaven in Engeland. Schaven van zijn hand zijn zeer gewild en prijzen beginnen bij plus minus 300 pond oplopend naar 7000 pond. David Baron heeft er redelijk veel en heeft op zijn YT kanaal ook diverse filmpjes staan oa van een restauratie van een #4 infill planee.
Inderdaad dit is een chiselplane Pel of in het nederlands een beitelschaaf of vlakschaaf, deze schaven hebben altijd de vouw naar boven staan (anders werkt het niet ). Een vlakschaaf kan een aanvalshoek hebben van 0 graden (horizontaal dus) naar een 35 graden. Men gebruikt deze schaaf om tot aan de hoeken te schaven en om uitstekende delen vlak te schaven, denk aan inlegwerk of uitstekende deuvels of togen zonder het omliggende hout te beschadigen. Feitelijk schaaf je er geen krullen mee want het schaafmes staat immers gelijk aan de zool van de schaaf.
En nee er komt geen ombouw om het RVS, de schaaf is zo vormgegeven, heb inmiddels de zool gevlakt en het schaafmes geslepen. Zal binnenkort nog wel een fotootje plaatsen.

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de uitleg Roeland, nu begrijp ik e.a en heb ik me een beetje ingelezen in het schaven gebeuren. Het komt door die Engelse benamingen daar heb ik te weinig kaas van gegeten, Op de Site van Dieter Schmid, https://www.fine-tools.com/hobel.html staan de vele verschillende soorten schaven mooi afgebeeld, uiteraard met de prijzen. Ik zag dat je daar, wat jij allemaal zelf hebt gemaakt van RVS, daar aan losse onderdelen kunt kopen.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Leuk project, en best gek dat ik nog nooit zo'n schaaf heb gezien! Na je uitleg snap ik niet dat niet iedereen zo'n schaaf heeft, het lijkt mij in ieder geval erg handig :p Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar zou je een spookschaaf voor dezelfde werkzaamheden kunnen gebruiken?
 

WR1944

Oud hout
....... Na je uitleg snap ik niet dat niet iedereen zo'n schaaf heeft, het lijkt mij in ieder geval erg handig .....

Er bestaan schaven zoals de Stanley shoulder plane 92, waarvan je het bovendeel van kunt verwijderen. Dan houd je een beitelschaaf over. Alleen ligt dat door de constructie niet lekker in de hand. Bij deze schaaf heb ik alle randjes waar je met je hand komt moeten afronden. Vanaf fabriek had men deze randen niet nabewerkt. Maar dat terzijde.
Desondanks heb ik de beitelschaaf een paar keer gebruikt om deuvels glad met het oppervlak te krijgen.

Maar het is een mooi schaafje geworden Roeland.

P5301007q.jpg

P.S. hier is de beitelschaaf los van de houder zodat de functie beter zichtbaar is.

P1010037q.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
KUn je die beitel ook omdraaien zodat je een 'normale' bevel-down schaaf krijgt, en zou dat wellicht beter werken voor het vlakken van die deuvels?

Bij deze schaaf gaat dat niet omdat er ribbels onder de beitel zitten. Hiermee wordt de beitel versteld. Ik kan proberen om de beitel om te draaien en zien of die dan voldoende te klemmen en te stellen is.

P.S. Ik heb het net even geprobeerd maar het gaat niet. De hoek van het bed id kleiner dan de hoek van de vouw. Ik zou de beitel dus veel spiser moeten slijpen. Daarnaast past de schacht van de beitel niet meer omdat die op de ribbel ligt van het stelblokje en je dan het aandrukstuk er niet meer in krijgt.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is een nette schaaf!
Ik vind toch wel knap hoe je met eenvoudige middelen zoiets kan maken. Bij metaal denk ik altijd aan grote machines.

Werkt hij ook makkelijk? Mis je niet een handvat? Een bolletje o.i.d. waar je je hand op kan rusten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.