Passen de domino’s bij iedereen erg strak?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Naar aanleiding van het topic van Herman! over de Domino DF500 heb ik de volgende vragen:

Mijn ervaring met de domino df500 zijn ook dat de domino’s erg strak passen en je veel kracht moet gebruiken om ze erin te krijgen.

Daar komt nog bij als je zoals ik alleen met het streepje werkt en de smalste freesbreedte gebruikt na het lijmen het nog moeilijker in elkaar krijgt.
Ik las ook wel eens dat je bij gelijmde stukken de lijm er niet tussen uit mag persen en vraag mij af waar dan de lijm blijf als de domino’s zo strak passen?

Voor het droogpassen schuur ik de ‘pas’ domino’s ook zover dat ze er normaal in en uitgaan.
Maar vraag mij af of dit niet beter is om ze voor het echte werk te gebruiken.

Zijn de domino’s die bij de hobbyist waarschijnlijk langer op voorraad liggen voor het gebruik misschien door het vocht uit de lucht iets uitgezet?
Of zijn de domino’s iets aan de brede kant, of freest de domino iets te smal?

Ben benieuwd naar deze ervaringen van de vele amateur en professionele gebruikers met de domino DF500.

Mvg,:).
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik schuur ze niet. De ribbels die je wegschuurt zorgen voor de distributie van lijm. Maar inderdaad, ze zitten behoorlijk strak. De 10mm domino's verwijder ik na droge passing met de waterpomptang voor meer grip/kracht. De andere domino's met de hand.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik merk ook de strakke passing in de gaten waarbij de smalste freesstand van de machine wordt gebruikt. Bij het inslaan van de domino's stroopt er wel eens wat hout van de ribbel aan de uiterste zijkanten op zodat er een braampje ontstaan wat de sluiting van de verbinding bemoeilijkt. Die haal ik eerst met een beitel weg, maar het risico van een braam in het tweede gat kan ik niet voorkomen.... Afgelopen week nog 8 deurtjes met panelen gemaakt waarbij sommige verbindingen moeizaam sloten. Bij één verbinding heb ik een pijpklem moeten inzetten om hem goed te sluiten, terwijl voor raamwerk van 2x5 cm de gewone Bessey parrallel klemmen genoeg moeten zijn. Ik maak om deze reden ook zo weinig mogelijke droge passingen vooraf met domino's.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Als er twee of meer domino's per verbinding gebruikt worden frees ik er altijd maar één op de smalste stand, de andere worden de ruimere stand uitgefreesd. Voordeel is dat de stukken wel mooi uitgelijnd worden maar toch relatief makkelijk in elkaar schuiven. Voor de sterkte van de verbinding maakt dat toch niks uit.

Wat ik ook wel eens doe (hangt af van de gebruikte houtsoort) is de domino's in het eerste stuk lijmen, daarna eens over de uitstekende delen van de domino's gaan met een schaafje om een facetkant aan te brengen en dan pas het tweede deel er op te schuiven. Met die gebroken randen schuift de boel ook veel vlotter in elkaar.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ja, dat is natuurlijk de makkelijkste werkwijze. Ik kies voor de werkwijze met frezen op een streepje omdat de regels te smal zijn voor gebruik van de aanslag van de machine en om de passing direct goed te hebben. Dan kan ik met twee klemmen toe zoals je in onderstaande foto kunt zien. Maar bij een volgende serie zal ik jou advies eens volgen, André. Dan moet ik wel een techniek inzetten om de korte regeltjes goed pas te krijgen met de onder/bovenkant van de deurtjes, extra lijmtangen of met de hamer op hun plaats tikken?

Fons

IMG_3909.jpg
 

ronaldt

Nieuw lid
6 apr 2014
4
0
45
Bunnik
gereedschapverhuur.nl
Ook hier zit er wel eens iets verschil in passing.
Bij het frezen is het wel belangrijk om de stofzuiger te gebruiken zodat er niks meer in het gat zit. Om dezelfde reden haal ik de frees altijd 2 x heen en weer om de laatste spanen er ook uit te 'poetsen'.

Maar af en toe moet er wel eens eentje met een klem worden verwijderd. De domino's zelf doe ik niks aan om dezelfde reden als mark20v aangeeft.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De SIPO domino's zijn wat minder gevoelig voor wisselende vochtigheid & die gebruik ik dan ook voor het droogpassen. Met lijm 'gesmeerd' gaan de gewone domino's er meestal wel in voor de definitieve montage.

Ik hanteer trouwens ook altijd de "één strakke opening, de rest ruimer"-methode.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb gehoord dat je de domino`s even in de magnetron kan doen om het vocht er uit te halen.. is uit te proberen :)
Ik heb overigs bij de wijdere optie dat ze juist redelijk los gaan zitten..
Ik ga sowieso nog even wat filmpjes kijken over de dominofrees nu ik er zelf 1 heb..
Hoe hou je dat ding nou echt goed vast dat hij goed en precies de gaten maakt..
Ik heb ook wel eens dat ze iets hoger of lager zitten.. ik snap niet zo goed hoe dat kan..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ter informatie:

Deze meneer heeft aanvullende handleidingen voor veel Festool machines gemaakt (in het Engels), waaronder eentje voor de DF 500:
http://www.waterfront-woods.com/festool/

Is absoluut de moeite waard om eens door te nemen. veel tips voor de gebruiker.

Verder zijn er op de site van Festool documenten en video's over specifieke toepassingen te vinden (ook in het NL).

NB Het hanteren van de DF is een kwestie van wat ervaring ermee opdoen. Je krijgt al snel een gevoel voor wanneer een 'plunge' correct verloopt. De precisie komt dan ook.
Mag ik ook aanbevelen om eens te kijken naar de Domiplate, een hulpmiddel van Seneca Woodworking dat heel erg goed werkt bij het maken van verbindingen met 12 en 18 mm plaatmateriaal?
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat is natuurlijk de makkelijkste werkwijze. Ik kies voor de werkwijze met frezen op een streepje omdat de regels te smal zijn voor gebruik van de aanslag van de machine en om de passing direct goed te hebben. Dan kan ik met twee klemmen toe zoals je in onderstaande foto kunt zien. Maar bij een volgende serie zal ik jou advies eens volgen, André. Dan moet ik wel een techniek inzetten om de korte regeltjes goed pas te krijgen met de onder/bovenkant van de deurtjes, extra lijmtangen of met de hamer op hun plaats tikken?

Fons

Bekijk bijlage 59651

Fons,

Een paar lichte tikjes met de bankhamer klaren de klus prima, daar hoef je geen spanschroeven voor te gebruiken. Best werkt het om de verbindingen samen te steken, twee klemmen aan te brengen zoals op je foto, deze al lichtjes op spanning te zetten en dan pas de regels een paar corrigerende tikjes mee te geven, je zal merken dat het op deze manier heel gedoseerd gaat. Fluitje van een cent:p

Ps: bij het samensteken zorg ik er altijd voor dat de regels iets naar buiten steken, nadien de regels naar binnen tikken is makkelijk, andersom is het soms heel wat lastiger.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mooi André, dat ga ik eens doen bij de volgende serie, ik moet er nog 8 construeren met sponningen. Inderdaad dan dus iets buiten de staande regels plaatsen en op maat tikken. Lijkt me een mooie uitdaging:) Bedankt!

Fons
 

WR1944

Oud hout
Bij het frezen van de gaten druk ik met de knop de aanlegplaat goed tegen het hout. De andere hand heb ik half over de stekker en half over het huis. Omdat je zo niet een omvangrijk deel van de Domino vast hebt maar een relatief klein deel heb je meer gevoel voor sturing. Ik frees alle dominogaten in de strakke stand. Door op de streepjes te werken heb ik nauwelijks last van verlopende gaten. Het hout is soepel genoeg om een kwart tot een halve millimeter verschil op te vangen. Het is wel belangrijk dat de streepjes op de tegenover liggende delen goed in elkaars verlengde liggen. Ik gebruik daarvoor een lineaal. Bij het richten van het streepje van de schaal op het potloodstreepje heb ik een markering op het metalen frame gemaakt. Bovenop heb ik met een zwarte viltstift een streepje gezet en door dit op te lijnen met het streepje op de schaal kijk ik altijd recht op markering.
De haakse steun die bij de nieuwere modellen geleverd wordt is ook een goed hulpmiddel als je haaks op plaatwerk freest. Bij het aanbrengen ervan moet je de aanslag volledig omhoog klappen en vastzetten. Dan op een vlakke ondergrond da hoeksteun aanbrengen. Zo staat de steun precies in lijn met de voorkant van de Domino.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bij het richten van het streepje van de schaal op het potloodstreepje heb ik een markering op het metalen frame gemaakt.
Bovenop heb ik met een zwarte viltstift een streepje gezet en door dit op te lijnen met het streepje op de schaal kijk ik altijd recht op markering.
Hallo WR, dank voor je reactie maar zou je dit nader willen toelichten e.v.t. met een afbeelding. (want ik snap het niet helemaal:eek:)
Mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
Ik heb even foto's gemaakt om het nader te duiden.

P1010036q.jpg

P1010035q.jpg

Het is net als bij een vuurwapen met korrel en vizier. Het plastic plaatje zit vrij dicht op het hout maar er is toch een beetje parallax. Met het streepje heb je wat meer houvast.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ben toch echt niet enige met deze vraag als ik zo op het internet rondstruin op de FOG is er ook over geschreven:
http://festoolownersgroup.com/festo...ortise-not-even-close!-can-width-be-adjusted/

Bij een dergelijk geavanceerd en prijzig apparaat verwacht ik precisie en niet dat ik dan ruimere gaten moet frezen of de domino’s moet schuren om normaal te kunnen werken.
Dit is mijn persoonlijke mening, overigens vind ik het een prachtige machine en werkt het zuiver en snel totdat ik ga lijmen.

Ik heb meerdere domino’s op breedte gemeten en heb daar van het gemiddelde genomen en kwam op deze maten:
Standaard breedte van de domino ’s voor de Festool DF500
Domino - - - echt
4x20 - - - - -17,0 mm
5x30 - - - - -19,0 mm
6x30 - - - - -20,0 mm
8x40 - - - - -22,0 mm
8x50 - - - - -22,1 mm
10x50 - - - -24,0 mm

Ook heb ik alle gaten in een balk (vuren) gefreesd en opgemeten.
De gaten zijn gefreesd op stand 1 (smalste) maat en 20mm diep.
Freesbreedte op stand 1 zou moeten zijn de freesdikte +13 mm.

Frees stand 1 - - -echt
4 +13 = 17 - - - -16,2 mm
5 +13 = 18 - - - -18,2 mm
6 +13 = 19 - - - -19,3 mm
8 +13 = 21 - - - -21,2 mm
10 +13=23 - - - -23,2 mm

De gaten zijn dus op de 4mm na ruim genoeg volgens de specificatie maar niet voor domino’s
Zijn mijn domino’s te breed en is dat bij jullie ook zo?
En ik ben ook benieuwd hoe breed de smalste gaten zijn van jullie DF500?

Mvg,:).
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Spaander,
Ik werk ook alleen met de smalle stand en het klopt dat de domino's heel strak passen, maar ik krijg ze er altijd wel zonder schuren in.
Er uit halen is een ander probleem, bijvoorbeeld na proefpassen lukt dat zeker niet overal met de hand. Dan gebruik ik een ouderwetse nijptang en krijg ik ze er altijd nog wel uit.
Ik frees altijd met de doorzichtlineaal en de streepjes zet ik altijd met een blokhaakje en een scherp potlood.
Ondanks dat merk ik bij verbredingen wel dat ik, of mijn frees, steeds een kleine afwijking heb (de streepjes blijken overal een tiende mm versprongen als ik de twee planken aan elkaar pas met de domino's) maar dat is in het algemeen wel te corrigeren.
Bij complexe lijmklussen lijm ik eerst in één kant de domino's helemaal in (meestal de kant waar de domino's in de kopse kant zitten voorzover van toepassing)
Ik zal binnenkort de gaten nameten als ik weer in de werkplaats ben.
Ik vind het wel een geweldig apparaat en kan er veel precieser meer werken dan met mijn lamellofrees (van Makita).
IMAG0424.jpg zojuist een klusje afgerond waarin ik precies een hele verpakking (480) kleine domino's heb weggewerkt in 9mm dikke kastjes met losse afgeronde hoeken....
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Even een andere vraag over de Festool domino, hebben jullie hem eerst zelf gekalibreerd of zo uit de verpakking mee gaan werken?
groeten,
Walter
 

WR1944

Oud hout
In Nederland heb ik het oude model Domino gekocht met de registerpennetjes. Die heb zo uit de doos in gebruik genomen. Ik heb toen ook de extra toebehoren gekocht, de twee vleugels met pennen en het hulpstuk voor smalle onderdelen. Ik werkte toen voornamelijk met de pennen voor het positioneren. Voor zover ik het kon beoordelen was het streepje goed gecalibreerd.
In Amerika heb ik het latere model gekocht met de toggles in plaats van de pennen. Toen had ik ook kennis genomen van de instelmogelijkheden van de instelstreep. Dat vereiste een kleine correctie.
De domino's gaan stroef maar ook met 5 of 6 domino's op één lijmnaad heb ik geen problemen mee gemaakt. Als het gecompliceerd wordt dan lijm ik eerst enkele delen samen terwijl de rest van de constructie droog wordt samengesteld. De open tijd van de lijm is vaak niet voldoende lang (of ik ben te sloom). Dan doe ik een tweede serie domino's en soms nog een derde of vierde. Na elke keer uit elkaar halen en weer monteren gaan de domino's wel steeds soepeler.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik ben toch echt niet enige met deze vraag als ik zo op het internet rondstruin op de FOG is er ook over geschreven:
http://festoolownersgroup.com/festo...ortise-not-even-close!-can-width-be-adjusted/

Bij een dergelijk geavanceerd en prijzig apparaat verwacht ik precisie en niet dat ik dan ruimere gaten moet frezen of de domino’s moet schuren om normaal te kunnen werken.
Dit is mijn persoonlijke mening, overigens vind ik het een prachtige machine en werkt het zuiver en snel totdat ik ga lijmen.

Ik heb meerdere domino’s op breedte gemeten en heb daar van het gemiddelde genomen en kwam op deze maten:
Standaard breedte van de domino ’s voor de Festool DF500
Domino - - - echt
4x20 - - - - -17,0 mm
5x30 - - - - -19,0 mm
6x30 - - - - -20,0 mm
8x40 - - - - -22,0 mm
8x50 - - - - -22,1 mm
10x50 - - - -24,0 mm

Ook heb ik alle gaten in een balk (vuren) gefreesd en opgemeten.
De gaten zijn gefreesd op stand 1 (smalste) maat en 20mm diep.
Freesbreedte op stand 1 zou moeten zijn de freesdikte +13 mm.

Frees stand 1 - - -echt
4 +13 = 17 - - - -16,2 mm
5 +13 = 18 - - - -18,2 mm
6 +13 = 19 - - - -19,3 mm
8 +13 = 21 - - - -21,2 mm
10 +13=23 - - - -23,2 mm

De gaten zijn dus op de 4mm na ruim genoeg volgens de specificatie maar niet voor domino’s
Zijn mijn domino’s te breed en is dat bij jullie ook zo?
En ik ben ook benieuwd hoe breed de smalste gaten zijn van jullie DF500?

Mvg,:).

Domino's mogelijk toch iets vochtig?
Ik kan ze er zo indrukken.
Verwijderen is iets lastiger, maar geeft dan ook een goede passing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.