dominofrees en verstekverbinding

Herman!

Nieuw lid
5 feb 2017
3
0
Ik ben bezig een kastromp van massief eiken (40 mm dik) vierzijdig in verstek te verbinden. Ik doe dit altijd met mijn vertrouwde 'lamello top 10' die na 25 jaar nog even zuiver werkt. Eén of twee rijen lamello's plaatsen en de lamello spanbanden rondom de romp zorgt voor in elkaar glijdende verbindingen met verstekken die perfect sluiten.
Nu heb ik een 'Festool domino 500 machine' aangeschaft die ik nu aan het uitproberen ben. Bij het maken van een proefje met een verstek kwam ik tot de ontdekking dat de pennen (8x50mm) wel heel strak passen. zo ook met de slobgatinstelling op de 2e en verdere gaten vanaf de aanslagkant. Als ik de hoekverbinding droog pas krijg ik deze met moeite nog uit elkaar. Bovendien sluiten de verstekken niet helemaal als je de machine niet precies in de binnenhoek plaatst, omdat de te plaatsen pennen in tegenstelling tot lamello's zo stijf zijn. Een proefmontage is dus altijd nodig, maar dat kan schade opleveren aan de kwetsbare verstekken met al dat getimmer. Ik vroeg mij af hoe het zal zijn als er lijm in de verbinding wordt gebruikt, die de pennen doet opzwellen. Volgens mij krijg je het geheel zonder geweld niet in elkaar.
Toch maar eens kijken hoe festool dit doet. En ja hoor, ik vind een filmpje waarbij een soortgelijke verbinding tot stand wordt gebracht, maar dan op slechts twee hoeken. (een bankje ipv een kastromp).
https://youtu.be/iFG-nxFLNwY?list=PLFGIE_jCN0y59A3lhI8xR0MyfQQlL2rpd
Na het zien van dit filmpje durf ik het niet meer aan met mijn nieuwe machine. Wat staat die man te zwoegen. Toch maar terug naar de Lamello? Bovendien, als ik twee hoeken in elkaar heb is de gevormde U waarschijnlijk zo stijf dat ik het bovenblad er niet meer tussen krijg.
Wie heeft soortgelijke ervaringen en nog beter; een oplossing.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het werken met de Domino vereist enige oefening. Je moet leren hoe en waar je de machine vasthoud, welke manier van positioneren het beste werkt en waar je je gaten freest.
Ik werk uitsluitend op streepje die ik op de tegenover liggende delen zet. Hiervoor dien je de plastic plaat met de streepjes te calibreren. Als je naar het Amerikaanse Festool forum gaat (FOG) dan kun je daar in een uitgebreide handleiding vinden hoe je de schaal calibreert.
Als je een frame in verstek met domino's wilt samenstellen moet je na het frezen en lijm aanbrengen een domino per verbinding aanbrengen. Dan schuif je elk tegendeel net over de domino. Vervolgens tik je de verbindingen steeds een stukje verder, al rondgaand. Als alles aansluit dan kun je lijmklemmen of een spanband aanbrengen. Als je verstekken redelijk zuiver zijn hoef je weinig te corrigeren als je controleert op de diagonaal of alles haaks is.
Persoonlijk vind ik de Domino het meest vernieuwende stuk gereedschap dat voor de modale amateur bereikbaar is.
Voor droog passen kun je een paar domino's licht schuren zodat ze makkelijker in de gaten passen. Wel even merken want anders gaan ze mee in het productieproces. ;)
 

Herman!

Nieuw lid
5 feb 2017
3
0
Bedankt voor je snelle reactie.
Goed dat je mij van dat calibreren vertelt, daar had ik nooit aan gedacht. En van die geschuurde domino's ga ik ook doen.
Ik begrijp dat het niet anders kan dan de vier zijden gelijkmatig in elkaar te brengen. (dus met de achterzijde op de grond gepositioneerd en niet de onderzijde)
Maar ik denk dat je een verkeerde voorstelling maakt van mijn werkstuk. Het gaat niet om slechts één domino die je per verstek inbrengt in een lijst, maar een hele rij. (Het paneel is zo'n 40 cm breed). Is het mogelijk om zo snel te werken dat de verbindingen niet halverwege gaan kleven? In dat demonstratiefilmpje moet er heel wat gebeuren om het in elkaar te krijgen. Als dat normaal is ga ik liever voor de vertrouwde lamello's.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
In jouw situatie zul je waarschijnlijk prettiger werken met de Lamello machine. Met domino's moet je in ieder geval in de tegenover liggende verbinding bredere gaten frezen om die nog met de door Willem genoemde methode te kunnen sluiten. De strakke passing van de dominos is ook in een parrallel topic momenteel onderwerp van discussie:rolleyes:

Fons
 

Herman!

Nieuw lid
5 feb 2017
3
0
hoi Fons,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben nieuw op dit forum, hoe kom ik bij dit topic?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.