Esdoorn stam hoe verdelen ???

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Esdoornstam.jpgEsdoornstam kops.jpg Hallo, ik heb vandaag een esdoornstam opgehaald, stam lengte 2 meter en diameter 65 cm, ongeveer 2 maanden geleden afgedaan,
heb hem middendoor het hart laten zagen, en nu is mijn vraag hoe kan ik deze best verdelen ?
ik heb dus nu twee delen van 2 meter lengte en +/- 32 cm dikte
wanneer ik dit dwars zaag, dan krijg ik een acht-tal stukken voor schalen/kommen
of deels langs, dan kunnen er ook lange stukken uitgehaald worden voor vazen.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën? Gr Stefan
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bekijk bijlage 59519Bekijk bijlage 59521 Hallo, ik heb vandaag een esdoornstam opgehaald, stam lengte 2 meter en diameter 65 cm, ongeveer 2 maanden geleden afgedaan,
heb hem middendoor het hart laten zagen, en nu is mijn vraag hoe kan ik deze best verdelen ?
ik heb dus nu twee delen van 2 meter lengte en +/- 32 cm dikte
wanneer ik dit dwars zaag, dan krijg ik een acht-tal stukken voor schalen/kommen
of deels langs, dan kunnen er ook lange stukken uitgehaald worden voor vazen.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën? Gr Stefan

Ik annaliseer de titel gewoon Stafaan.
[h=2]Esdoorn stam hoe verdelen ???[/h]Een stuk voor u en een stuk voor mij.
Mooi verdeeld.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou persoonlijk 1 stuk strak in plastic wikkelen en een jaartje laten liggen - kijken of er mooie slaap in komt.

Voor de andere helft: telkens als je een schaal wil gaan draaien een navenant stuk afzagen? Dat geldt natuurlijk ook voor vazen.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Haha, dank voor jullie antwoorden, misschien het woord "verdelen" is te persoonlijk opgevat. Jurriaan, op zich is uw antwoord het beste maaaaar één groot nadeel. De 'halve boomstammen' wegen nog steeds minstens 200 kg, en die kan ik niet zo maar verplaatsen om telkens even een stuk af te zagen, ze liggen nu nog op de remork en daarop zou ik ze willen delen om ergens te kunnen stapelen. Natuurlijk is het altijd nadelig als je vooraf moet 'delen' zonder te weten wat je straks gaat verwerken, maar ik heb nu geen andere keuze dan deze klein te zagen. Wanneer ik een van die halve stammen in vier zou verzagen om schalen/kommen van te draaien dan weegt ieder deel nog altijd ruim 50 kg. Toch een leuk blokje voor op de draaibank he.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Stef,

Je hebt een luxe probleem :)
Welke keuze je ook gaat maken, laat dit mooie hout niet verloren gaan.
Je kunt er vast mede-houtdraaiers in jou omgeving blij mee maken en inruil misschien een ander soort van hun krijgen welke je nog niet hebt gedraaid.

Peter.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Dir is de manier waarop ik mijn Esdoorn heb verwerkt.

De takken zijn verwijderd.
P9070135.jpg

De stam in 2 stukken naar huis gehaald, c.a. 800kg per stuk.
P9070137.jpg

De stamdelen opgedeeld.
PA020002.jpg

vervolgens in draaibare blokken verzaagd.
PA150040.jpg

En dan heb ik ze allemaal voorgedraaid, 44 stuks.
PA070018.jpg

1 voorbeeld en als je goed kijkt zie je plastic boven en langs de draaibank hangen omdat er nogal wat water uitkomt tijdens het draaien.
P9220202.jpg

vervolgens naar de droogruimte (zolder boven werkplaats).
PA150052.jpg

Ik leg de schalen ondersteboven neer zodanig dat er wel lucht onder kan komen.
PA150048.jpg

En vervolgens dek ik alles af met papieren zakken.
Zo laat ik ze een paar maande drogen maar elke week controleren en vooral de eerste paar weken de schimmel eraf vegen.
PA150053.jpg

Hier een later afgedraaid exemplaar.
P9010291.jpg
 

Bijlagen

  • P9220209.jpg
    P9220209.jpg
    95 KB · Weergaven: 119

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Zo Rien..... daar ben je even zoet mee geweest :rolleyes:

Ik neem aan dat die handzaag bedoeld is als kettingzaag te kort is. ....of.... als de benzine op is :)
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo iedereen,
bedankt voor jullie reacties
zeker ook voor Rien zijn uitleg en fotoreportage, inderdaad Rien zelfde als bij mij, wat moet ik met zoveel schalen, ik wil er ook enkele lange blokken uithalen voor vazen en andere zaken.
Ook wil ik twee mensen bedanken met een blok, twee mensen die me nauw aan het hart liggen, super vrienden vandaar.
Rest zal ik in blokken verzagen van verschillende maten voor diverse mogelijkheden. De stam is door het hart gezaagd en zal dan hopelijk niet veel barsten.
Ik ben wel niet van plan om schalen/vazen voor te draaien, de keuze komt wel op het moment van gebruik. Gr Stefan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo iedereen,
bedankt voor jullie reacties
zeker ook voor Rien zijn uitleg en fotoreportage, inderdaad Rien zelfde als bij mij, wat moet ik met zoveel schalen, ik wil er ook enkele lange blokken uithalen voor vazen en andere zaken.
Ook wil ik twee mensen bedanken met een blok, twee mensen die me nauw aan het hart liggen, super vrienden vandaar.
Rest zal ik in blokken verzagen van verschillende maten voor diverse mogelijkheden. De stam is door het hart gezaagd en zal dan hopelijk niet veel barsten.
Ik ben wel niet van plan om schalen/vazen voor te draaien, de keuze komt wel op het moment van gebruik. Gr Stefan

Stefan, als je dat gaat doen dan zou ik toch minimaal de kopse kanten goed insealen met Parafine of met houtlijm. Op de kopse kant zal het namelijk altijd wat gaan inscheuren.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Rien, dit doe ik eigenlijk altijd bij vers hout, meestal met oude verf een tweetal keren goed insoppen, wat toch niet helemaal alles verzekerd van barsten maar het helpt toch redelijk. Heeft ook een deel te maken met het houtsoort, bij de grove den bvb lukt dit niet zo goed daar deze houtsoort erg veel krimp heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.