Help! Zaagtafel DW745

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hallo mede houtbewerkers,

Mede door de positieve reacties op dit forum ben ik sinds een tijdje trotste bezitter van de Dewalt DW 745 tafelzaag. De zaag heb ik ongeveer 6 maanden geleden gekocht en veel gebruikt tijdens de verbouwing voor grof timmerwerk. Hierbij was nauwkeurigheid niet zozeer van belang. Nu de verbouwing erop zit wil ik ontzettend graag bezig met wat fijnere werk (salontafeltje, badmeubel, inbouwkasten etc). Daarom vandaag begonnen met fijn afstellen van de zaag.

Helaas kom ik hier niet uit en hoop dat jullie mij kunnen voorzien van hulp/advies.

De geleider is rond, zowel als ik hem vast zet of dat hij los staat. Daarbij staat hij ook niet haaks op de tafel.
Kan ik hier iets aan stellen? Of moet ik terug naar dewalt of de leverancier?

Heb 2 foto's toegevoegd (hoop dat het lukt)
 

Bijlagen

  • IMG_0379.jpg
    IMG_0379.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 463
  • IMG_0377.jpg
    IMG_0377.jpg
    46,3 KB · Weergaven: 457

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Dat is het vervelende aan die geleider. De DW745 heeft één van de beste geleiders voor het type zaag, maar van alu.
De geleider parallel aan de zaag zetten is het allerbelangrijkst en dat kan goed is mijn ervaring dat hol zijn is mijns inziens geen probleem (wordt soms veroorzaakt door de schroeven aan de achterkant wat te strak aan te draaien), want je moet de zaagmarkeringen er met een schaaf toch nog afhalen. Persoonlijk zeg ik je zaagt altijd ruim af en schaaft het op maat en daarom kun je deze zaag perfect gebruiken voor meubels.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Zojuist even gekeken en inderdaad de 4 schroeven aan de achterkant van de geleider zitten muurvast en zijn onmogelijk om los te draaien. Dat zal de reden zijn dat deze rond is. Het ergste vind ik nog wel dat hij ook niet haaks op de tafel staat. Is dit wel te stellen? Ik heb het nog niet kunnen vinden.

Verder ben ik erg tevreden over de zaag. Vanuit de slots is het blad en de geleider ontzettend mooi af te stellen. Alleen het meegeleverde blad was ontzettend krom.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ja je kunt de rail stellen door het pinion systeem los te schroeven. Als je onder de tafel kijkt zie je 4 of 2 schroeven waar de pinion rack vast zit. dat kun je los draaien. (Ik moest dat doen toen ik terugslag had en de voorkant van de pinion 1 verschoven was).
Let wel dat je naderhand je MM/CM lint weer goed zet, dat zal waarschijnlijk niet meer kloppen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb net even gekeken, en ook mijn geleiderail (heb er trouwens drie, 1 van de terugslag - stuk, 1 DAO ontvangen en 1 die ik nu gebruik) is niet geheel vlak. De mijne loopt juist een graad oid schuin naar boven.

Vingers zitten er nog aan, kan alleen mn pink niet goed gebruiken meer.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Misschien vergis ik me, maar volgens mij is het niet zo een probleem dat de geleider niet haaks op je tafel staat. Zo lang het tafel vlak is en het zaagblad 90 graden t.o.v. de tafel staat moeten je zaagsnedes toch altijd gewoon 90 graden haaks worden?
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
wat bij mij heeft geholpen is het zaagblad met de mister slots gelijk zetten en daarna de geleider met het zaagblad. Nu nog een keer een goede miter kopen van Incra...........
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
wat bij mij heeft geholpen is het zaagblad met de mister slots gelijk zetten en daarna de geleider met het zaagblad. Nu nog een keer een goede miter kopen van Incra...........

Even voor mijn beeldvorming, hoe heb je dat dan gedaan? De tafel los gehaald?

- - - Updated - - -

Ja en nee, als je zegmaar een stuk hout wilt doorzagen in de 'lengte' tegen de geleiderail aan om een klein stukje fineer te maken, dan is het wel handig als deze ook vlak is.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
De zaag en motor hangt met 4 inbusbouten aan de tafel, de voorste zijn lastig te bereiken, maar ik kon net voldoende verstellen door de achterste bouten los te draaien.

Dit, hier op youtube zie je de 2 nimbus bouten zitten aan de rechter kant in het haakse profiel https://youtu.be/IX8Yo9GVL-A?t=47s
Geen spectaculair filmpje en ook niet van mij, maar aan beide kanten zitten dus 2 van die bouten.
 
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
De zaag en motor hangt met 4 inbusbouten aan de tafel, de voorste zijn lastig te bereiken, maar ik kon net voldoende verstellen door de achterste bouten los te draaien.

Ik zal morgen eens kijken. Ik merk datmijn dewalt zelfs meteen nieuwblad toch nog trekt en ik denk dat het komt door de tafel.
 
Laatst bewerkt:

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik zal morgen eens kijken. Ik merk datmijn dewalt zelfs meteen nieuwblad toch nog trekt en ik denk dat het komt door de tafel.

Ik heb het met een schuifmaat gedaan om hem af te stellen en ik gebruikte dezelfde tand op het zaagblad om te meten (vooraan en achteraan de tafel).
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb dit ook, hetzij zeer minimaal en naar de zaag toe, bij mijn nieuwe DWE7485. Voilgens mij is het bij vrijwel alle dewalt zagen en is het niet simpel even te verstellen. Ik heb op youtube een filmpje gevonden om het op te lossen, door de liniaal los te schroeven en dan shims te plaatsen binnenin het aluminium profiel. De schroeven zitten muurvast (met loctite). Ik ga er niet aan beginnen, de afwijking is minimaal en ik ga het waarschijnlijk alleen merken als ik materiaal van 5-6 cm zaag. Dan zal ik er schat ik een halve mm bij op moeten tellen om te compenseren.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Dit is eenvoudig op te lossen door bijvoorbeeld kleine stukjes tape te plakken aan de onderkand van het bevestigingsdeel van de geleider (het deel dat op de twee rails geklemt wordt. zie de foto (met excuus voor de slechte kwaliteit). Het tape plak je dan niet over de hele breedte, maar alleen aan de kant die wat omhoog moet. 20210208_155904.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.