Fotobom: vazen in iep en esdoorn, schaal in iep

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Foto's kijken is natuurlijk wel erg leuk, dus:

iep3a.jpg
iep3b.jpg
iep3c.jpg

De schaal doen we maar eerst. Deze iepenstam heeft een jaar buiten gelegen, waardoor de kleur van kern- en splinthout grotendeels gelijk geworden is. Doorsnede ongeveer 40 cm.

iep1a.jpg
iep1b.jpg
iep1c.jpg
Van dezelfde boom een kogel-vaas, speciale bestelling van mijn vrouw. Doorsnede 32 cm

iep2a.jpg
iep2b.jpg
iep2c.jpg

Weer dezelfde boom, hoogte ongeveer 40 cm

iep4a.jpg
iep4b.jpg
iep4c.jpg
iep4d.jpg

Die is van een verse iep, die geen 2 dagen heeft gelegen. Breedte ongeveer 33 cm, hoogte ongeveer 30 cm. Voor extra contrast heb ik twee soorten olie gebruikt.

iep5a.jpg
iep5b.jpg
iep5c.jpg

Dit is dezelfde iep, hoogte 50 cm.

esdoorn1a.jpg
esdoorn2b.jpg
esdoorn2c.jpg
esdoorn2d.jpg

Een stuk esdoorn dat al zeker 2 jaar buiten lag. Het hout was heel erg zacht, ik had hem bij wijze van spreken met een theelepel kunnen uithollen. Beelden van de binnenkant zijn dus staatsgeheim, maar de buitenkant is het waard. Hoogte ongeveer 40 cm.

Deze foto hoort er eigenlij kniet bij, maar het lukt niet goed om hem weg te krijgen. Waarom is het weghalen van de link uit het bericht niet genoeg om de foto uit het bericht te verwijderen?
iep3b.jpgF
 

Bijlagen

  • iep3d.jpg
    iep3d.jpg
    58,3 KB · Weergaven: 185
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zeer mooi draaiwerk Jurriaan, de smalle hoge vazen vind ik het mooiste.

Groet Pel.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
heel erg mooie aanwinsten die zeker niet zouden misstaan in om het even wat voor interieur
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Wat een prachtige tekening zeg! Zoek je daar eigenlijk specifiek naar of is dit puur geluk?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
@Fluo: het is een combinatie. Naarmate je meer draait, zie je aan de buitenkant beter wat je kunt verwachten.

De 2e vaas bijvoorbeeld, als je aan de buitenkant al een aantal zijtakken ziet, dan weet je dat de tekening binnenin beter is. Bij de wit/bruine iepen vazen had ik een grote stam gekocht en aan de verkoper een paar reststukken gevraagd, omdat de auto niet fijn rijdt als de aanhanger vol ligt en de auto leeg is.

Dit is de stam:

2017-01-28-10-43-18-554[1].jpg

het viel me aan die reststukken op, dat het splinthout erg wit was voor een iep. Vers gekapt, en in de kou van de afgelopen week schimmelt het niet. Dan heb je een stuk stam van 60 lang en 25 diameter, en ga je denken wat je kunt maken. Nou maak ik eigenlijk niet zo graag hele kleine dingen, zoals een serie schaaltjes van 20 cm - dus één vaas ligt dan voor de hand. zeker als je voor je ziet dat die vaas dan een donkerbruin kraagje en een donkerbruine voet kan krijgen. Het spannende is of er genoeg van de voet zichtbaar is zonder dat je de voet heel ver terug moet draaien, als de diameter onderaan te klein wordt, staat de vaas erg wiebelig. In dit geval ben ik best tevreden over de balans tussen bruin en stevig staan.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Die vaas van iep vindt ik schitterend. Wanneer kan ik op cursus komen Jurriaan :)
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Jurriaan,

Ik vind ze allemaal geweldig..... die hoge vaas is voor mij misschien een beetje te wit. Maar deze zou misschien wel in modern (wit) interieur passen.
De laatste vaas in mijn favoriet.
Bedankt voor het plaatsen van deze ogenstrelers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.