tafelblad van eikenmozaïek ondervloer

Sandernijborg

Nieuw lid
2 feb 2017
2
0
Al een aantal zoekopdrachten hier gedaan maar ik ben een dergelijk onderwerp nog niet tegengekomen.

Ik kwam online de site irritantekubus.nl tegen.
Deze bieden kubussen gemaakt van eikenmozaïek ondervloer aan om te gebruiken als meubel.
Helaas bieden ze het alleen aan in een meervoud van 16cm en ik zou er graag een tafelblad van hebben.

Voor de mensen die dit niet kennen, het zijn matjes van 32x64cm opgebouwd uit eiken latjes van 8x22x160mm.
Ze worden aan elkaar verbonden door een soort kunststof netje.

Als ik hier zelf een tafelblad van wil maken zou ik het dan op een plaat multiplex kunnen verlijmen?
En moet ik dit dan aan beide kanten doen om kromtrekken tegen te gaan?
Of moet ik dan hetzelfde materiaal (eiken) gebruiken om het hele blad te maken?
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik zou natuurlijk naar de site kunnen mailen om te vragen hoe zij de kubussen maken maar ik ben bang dat ze me dat niet gaan vertellen.

hieronder een plaatje van een "kubus" die als salontafel gebruikt kan worden

IMG_6692.jpg
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi,

als ze al verbonden zijn met een kunststof netje wordt omdraaien lastig. ik ga er gemakshalve maar vanuit dat ze hier al rekening mee gehouden hebben. en qua formaat denk ik dat het kromtrekken wel mee zal vallen met een goede volle verlijming.
opzich is de kubus niet lastig om te maken.

verlijmen op multiplex is een optie. iets overmaats maken. de hoeken zijn hier netjes in verstek gemaakt waardoor er geen kops hout in zicht is. dit vergt wel flinke precisie. enige bedrevenheid met bijvoorbeeld een Festool is wel van belang. mijn voorkeur zou zijn om het blad met een stationaire zaagtafel met langsgeleider te zagen maar dit moet wel beschikbaar zijn in je omgeving.

een makkelijkere weg zou zijn een aparte lijst eromheen maken en verlijmen. maarja... we zijn woodworkers en kiezen doorgaans niet voor de makkelijkste weg :D

test ook het zagen eerst even op een stukje hout met tegeltje erop verlijmd. hoe gaat de zaag bijvoorbeeld om met het matje wat er onder zit.
en kies de goede lijm.

de truc voor het gegeven voorbeeld is het blad overmaats met omkanten mee te maken. dus uitgeklapt. en dan de zaagsnedes in verstek te maken en linker deel over te zetten naar rechter kant en vice versa. dan komen de verstekjes weer overeen. komt een beetje abstract en onduidelijk over. er zijn meerdere topics hier op woodworking over tafelbladen waarbij dit aan de orde komt.
 

Sandernijborg

Nieuw lid
2 feb 2017
2
0
Bedankt voor je reactie stuiver,

Ik ben overigens niet van plan een kubus te maken, maar een tafelblad waarbij de zichtkant eiken mozaiek is.
ik wil er dan een lijst van eiken latten omheen maken, want het verstekzagen zag ik inderdaad ook niet zitten.
Ik heb de beschikking over een goede cirkelzaag met lineaal.

De matjes zijn er puur om het bij elkaar te houden, ze komen ook heel makkelijk los zonder lijmresten achter te laten. (het heeft de dikte van een sinaasappelnetje).

Maar is het dan wel nodig om het plaatmateriaal aan beide kanten te beplakken met de eiken strookjes?

Als lijm wilde ik bison woodmaxx gebruiken omdat dat vullend is en niet bruist.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
hoe dik moet het tafelblad worden en hoe groot, beschik je over hout en wat voor machines
En zijn meerdere wegen die naar rome leiden

koop een gebruikte eiken vloer op, zaag die in stroken (zitten vaak aan de achterzijde groeven voor het werken, daar zaag je ze door)
verlijm deze in stroken, stroken door de vandikte bank, daarna dwars over zagen zodat ze net al lang als breed zijn (vierkant dus) nu kun je ze op een plaat lijmen

Hoe of dit alles resulteert in een bevredigend resultaat zal liggen aan het feit hoe haaks je zaagt
Als alles goed aansluit zal het er goed uitzien
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon parketlijm gebruiken. Woodmax is in deze te duur.
Vroeger was dat spul nog in matjes van 32x32 cm. Ik zou daar toch eens naar zoeken.
Als je zo'n ding als op de foto maakt, met randen dan hoeft er geen tegenbewerking onder.
Die dingen maakte ik vroeger als podium om etalagepoppen op te zetten.
Gewoon een spaanplaat basis.
Zijn dat tegenwoordig ook tafels. Goh. De geschiedenis herhaalt zich..;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.