Blokschaafje

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik had er eentje van de Gamma. Maar die was niet vlak te krijgen, en verloopt telkens tijdens het gebruik. Knoppen zitten ofwel zo muurvast dat je haast een tang nodig hebt om ze los te krijgen, of zo los dat ze rammelen.

Dus vandaag deze gehaald bij die winkel in Arnhem: een PeakTool Low Angle blokschaafje. Zool gevlakt (hoefde alleen even over de wetsteen) beitel spiegelzijde gepolijst en snede geslepen en gewet. En dit is toch wel een hele verbetering ten opzicht van dat Gamma ding. Ook kops hout laat zit hiermee mooi glad afwerken, en instellen gaat prima.

Bezoek aan zo'n winkel is trouwens niet iets wat ik te vaak moet, doen, word er zo hebberig van....

20170201_203607.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mooi gereedschap. Heb al veel goeds gehoord over Peaktool (Luban, Quangsheng, Juuma, Dick etc.) en ik ben blij dat je dit nog eens bevestigt. Deze staat ook op mijn verlanglijstje. Lijkt me heel handig voor kops hout en kantjes breken. Nu gebruik ik daar een Stanley nr.4 voor, maar daarvoor moet je wel je werkstuk klemmen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben de low angle, en de gewone, en de sponningschaaf. Persoonlijk vind ik de gewone fijner dan de low angle - maar ik gebruik m voor hengelbouw. De low angle heeft meer moeite met de knopen in het bamboe (uitbreeksels) dan de gewone. Wel blijf je bij bamboe je beitel slijpen - vanwege de silica in de bamboe, en omdat je een hele scherpe beitel nodig hebt om 6 strips nauwkeurig identiek tot een dikte van, aan het uiteinde, zo'n 0.75 mm te schaven...
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hier is de nieuwerwetse stanley 60 1/2 in gebruik. Ik heb het idee dat de beitel van erg matige kwaliteit is dus ik zou wel een vervanger willen. Van goed staal O1, pm vll of A2 . Daar moet ik nog wat onderzoek naar doen. Vooral gelet op prijs.
Veel schaaf plezier.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor schaven zijn snelstalen als A2 of poedermetallurg stalen overkill. Je schaaf wordt niet heet. Een goede kwaliteit gereedschapsstaal, goed gehard en getemperd levert een betere beitel, met een fijnere kristalstructuur, en dus scherper te slijpen op. Ik zou op zoek gaan naar een vervangingsbeitel van Veritas, Lee Nielsen, of gewoon Peak die in jouw schaaf past. Of in het 'ergste' geval een Hock-beitel (Dictum heeft ze geloof ik op voorraad, anders bij Ron Hock zelf), maar eigenlijk is dat al overkill.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja maar ik moet eerst weer sparen, want als ik bij een web winkel bestel dan blijft het niet bij een beitel ben ik bang.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
De stanley 60 1/2 beitel is 2.1 mm dik, de peaktool beitel ziet er hetzelfde uit maar is 2.9 mm dik. Ik heb eens geprobeerd om een Peaktool/Juuma beitel voor een #4/#5 in een nieuwerwetse Stanley #4 te krijgen, maar dat gaat niet. Ook na vervanging van het vorkje door een Juuma vorkje greep deze niet goed in.

Maar voor een blokschaafje waar we het hier over hebben is dat niet van toepassing, dus wie weet! En voor minder dan een tientje is het wellicht de moeite waard op te proberen. Desnoods als reserve, zodat je kunt wisselen als er eentje bot wordt...

Stanley: https://www.baptist.nl/houtbewerker...anley-enkele-schaafbeitel-voor-blokschaaf-60-

Peaktool: https://www.baptist.nl/houtbewerker...itel-3-slots-voor-low-angle-blokschaaf-60-1-2
 
D

DervishD

Guest
Ik heb ook een blokschaafje van Quangsheng. In mijn geval is het de versie die Workshop Heaven verkoopt. Die heeft een body van CR40 Chroom Molybdeen staal maar Quangsheng maakt ook schaven met een body van gietijzer. Daarnaast heeft deze een dekbeitel van brons. De schaafbeitel is ook erg goed. Die is gemaakt van T10 koolstofstaal, dat is de Chinese variant van W1 watergehard staal. Echt een heel mooi schaafje voor niet al te veel geld en qua kwaliteit kan het zich makkelijk meten met Lie Nielsen en Veritas.



Voor schaven zijn snelstalen als A2 of poedermetallurg stalen overkill. Een goede kwaliteit gereedschapsstaal, goed gehard en getemperd levert een betere beitel, met een fijnere kristalstructuur, en dus scherper te slijpen op.
Hier ben ik het als scheepstimmerman dus echt helemaal niet mee eens. Een schaafbeitel van A2 of een poederstaal zoals PM-V11 heeft zeker zijn plek. Dan denk ik bv aan het schaven van Teak of multiplex, 2 materialen die veel in de jachtbouw worden gebruikt. Een beitel van A2 staal blijft daarop langer dan een simpele staalsoort zoals O1 of W1. PM-V11 blijft nog weer langer scherp. Daarnaast zijn A2 en PM-V11 even scherp te slijpen als een goede kwaliteit gereedschapsstaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.