PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel rekenen jullie per uur/meubel?

Nico Kliko
01-02-17, 19:42
Als beginnende ondernemer vind ik het nog lastig om prijzen te bepalen.
Ik werk nog niet snel genoeg om de gewerkte uren te verrekenen. Daar maak ik nog te veel fouten voor die soms een halve dag kosten om op te lossen. Ook heb ik niet de machines om super efficiënt en snel te werken.

Maargoed, er zijn hier ook veel hobby meubelmakers. Maken jullie ook meubels voor andere? Wat vraag je dan?

Ik ben wel benieuwd wat ieder zo rekent voor een meubel, en hoe je tot zo`n prijs komt..

Leek me dat er wel een topic over was.. maar kan die nog niet vinden.

Groeten,

Nico

Toxiq
01-02-17, 20:55
Alles waar naar geld, zo zal het ook voor vakmannen zijn, er zullen er zijn die 40 euro per uur rekenen maar wellicht ook die 100 of 200 rekenen
Fouten die je maakt kun je mijner inziens niet doorbereken, moet je gewoon zien als leerschool

Daarbij staat hetgeen je maakt/rekent niet altijd in verhouding tot elkaar
Stel je maat een grote/robuuste toffe eetaffel met een stalen onderstel

Die maak je sneller in elkaar dan een eiken keukentafeltje met allerlei tierelantijntjes, toch is de kans groot dat de eerste meer oplevert....
Dus, werk je in opdracht of maak je dingen en verkoop je die ?

Nico Kliko
01-02-17, 21:03
Ik werk in opdracht. Vind ik ook een leuke uitdaging.. de wensen van de klant horen en iets ontwerpen en maken waar hij heel gelukkig van wordt.
Maargoed.. ik wil me graag laten inspireren door jullie wijze van tot stand komen van een tarief, prijs..

BenB
01-02-17, 21:45
Misschien iets anders proberen...het is maar een idee.
Leg aan de klant uit dat je beginnend meubelmaker bent, klinkt raar maar als klanten jouw werken willen kopen omdat ze het mooi vinden hebben ze daar meestal geen probleem mee en wordt het eerder een gun factor.
Bespreek met de klant wat ze ongeveer uit willen geven aan het project en kijk of dat voor jouw ook voldoende is. Fouten die je maakt zijn helaas voor jouw rekening en dit moet je zien als leermoment.

iedereen en niemand
01-02-17, 21:59
Misschien iets anders proberen...het is maar een idee.
Leg aan de klant uit dat je beginnend meubelmaker bent, klinkt raar maar als klanten jouw werken willen kopen omdat ze het mooi vinden hebben ze daar meestal geen probleem mee en wordt het eerder een gun factor.
Bespreek met de klant wat ze ongeveer uit willen geven aan het project en kijk of dat voor jouw ook voldoende is. Fouten die je maakt zijn helaas voor jouw rekening en dit moet je zien als leermoment.

Toch moet je daar heel erg mee op passen, en zou ik dit zeker niet zo doen. Probleem is dat je dan het zakelijke karakter er af haalt door Van tevoren al aan te geven dat je een startend meubelmaker bent en nog niet per uur kan rekenen. Probleem is dan dat je dan met een klant gaat overleggen wat die er voor uit wil geven en als je dan ook nog zegt dat je beginnend bent krijgt die klant de indruk dat het dus wel iets goedkoper dan normaal zal zijn terwijl Niko juist het tegenovergestelde nodig heeft omdat hij nog aan het opstarten is en dus veel kosten heeft. Ander nadeel is dat het dan in de toekomst heel lastig is om weer in een normale zakelijke relatie met een bestaande klant te komen.

BenB
01-02-17, 22:21
misschien heb je gelijk en zal dit niet werken, maar het was een idee.

Maar als ik een meubel laat maken door iemand zou ik toch graag een indicatie willen van wat de kosten worden en niet halverwege te horen krijgen dat het meubel 2x zo duur wordt omdat de timmerman fouten heeft gemaakt.

iedereen en niemand
01-02-17, 22:58
Nee uiteraard en dat is ook iets wat de gemiddelde klant nooit zal accepteren. Een klant wil van tevoren een prijs en daar moet je het voor maken. Wel kan je daar soms stelposten in aanbrengen voor bepaalde dingen die je echt niet van tevoren kan inschatten.

Ik vind het lastig om echt een goed advies te geven wat betreft prijs bepalen. Dit is ook heel afhankelijk van welke kant je met je bedrijf heen wilt. Wat voor budget er voor handen is om te investeren en zo nog wat zaken. Maar ik denk dat als je je echt wil gaan focussen op meubels dat dan nu het moment is om te in investeren in bepaalde machines zodat je concurrerend meubels kan produceren omdat zeker bij maatwerk meubels, efficiëntie een must is om bepaalde dingen betaalbaar te houden. Aan de andere kant vragen de klanten wel maatwerk dus hoeven ze niet op Ikea prijzen te rekenen.

usernaamvergeten
01-02-17, 23:01
Misschien is een fixed price wel het beste om mee te beginnen, geeft duidelijkheid voor de klant en voor jezelf. In het begin zal je het waarschijnlijk niet altijd goed inschatten, maar als iets toch meer tijd blijkt te kosten kan je voor soortgelijke klussen in het vervolg meer rekenen. Gaandeweg zal je ook beter kunnen inschatten hoeveel uur je met iets bezig bent en dan kan je wel de mogelijkheid geven om per uur te factureren.

Walters
01-02-17, 23:14
Belangrijk is om inzicht te krijgen in wat je eigen kostprijs per uur is. Dit betekent afschrijvingen , verzekeringen , huisvesting etc. en natuurlijk je eigen loon. Vervolgens schat je in hoeveel uur je eraan gaat werken en bepaal je de materiaalkosten. Menig starter rekent te weinig per uur met als gevolg geen eigen loon en geen geld voor AOV en pensioen.
Weet je van jezelf dat je overal 2x zo lang over doet dan een ander dan bereken je de helft v.d. Uren. Zo leer je snel vlotter werken ;) .
Calculatie wordt makkelijker als je veel projecten hebt gedaan, toch onlangs een klus door ervaren timmerman laten doen tegen afgesproken prijs, kwam achteraf terug op de prijs, klus was groter dan gedacht, maar afspraak is afspraak.

SimondelaCourt
01-02-17, 23:16
Neem de geraamde kosten van een maand, tel daar bij op je inkomstenbelasting, verzekeringen (ook die voor arbeidsongeschiktheid), je reserveringen, nog wat ruimte voor een foutje, deel dat totaal door het aantal uren wat je in een maand werkt. Er voila, een realistische uurprijs.

Uiteindelijk staat die prijs tegenover de kosten van een uur van jouw leven. Je kunt daar heel erg de waarde van specifiek vakmanschap mee in berekenen of juist een startersprijs, maar als je dan voorbij gaat aan de economische realiteit. Tsja dan houdt t ondernemen snel op.

Ik ben erg tegen gereduceerde beginnerstarieven, ik zag het na de kunstacademie veel gebeuren, en dat maakte het voor een hoop behoorlijk moeilijk om in die eerste jaren het allemaal rond te krijgen.

Je zal snel merken dat als je het lef hebt om de juiste prijs te vragen, voor jou dan, dat hij ook gewoon wel geaccepteerd kan worden. Moet je wel goede match tussen doelgroep en prijs hebben. Maar te goedkoop werken is killing. Verlies je altijd op.

En hou echt in je prijs rekening met het onvoorziene. Je moet als zzper toch echt reserves op kunnen bouwen of een goede arbeidsongeschiktheids verzekering hebben. Zeker met zulk fysiek werk.

A.N
01-02-17, 23:33
Misschien is een fixed price wel het beste om mee te beginnen, geeft duidelijkheid voor de klant en voor jezelf. In het begin zal je het waarschijnlijk niet altijd goed inschatten, maar als iets toch meer tijd blijkt te kosten kan je voor soortgelijke klussen in het vervolg meer rekenen. Gaandeweg zal je ook beter kunnen inschatten hoeveel uur je met iets bezig bent en dan kan je wel de mogelijkheid geven om per uur te factureren.

Dat ben ik grotendeels met je eens.
De klant wil weten wat een meubel op maat kost, in de bouwsector kun je nog wel eens met een uurtarief werken maar dat gaat meestal in de meubelbranche niet lukken.
Als je een tijdje meedraait kun je wel aardig inschatten wat een bepaald meubel aan materiaal en uren gaat kosten, als beginnend meubelmaker cq ondernemer is dat iets lastiger.

Het ligt er ook aan wat je doelstellingen zijn, wil je bijv. op termijn nog een huis of bedrijfspand kopen dan moet je al minimaal een uurtarief van € 45,- ex btw gaan rekenen om voor de bank aanvaardbare jaarcijfers te krijgen m.b.t een hypotheek. Zorg er wel altijd voor (financieel gezien) dat je ook Nee kunt zeggen tegen een opdracht.

De tijd zal leren dat niet elke opdracht die je aanneemt ook de financiële beloning oplevert die je eigenlijk had moeten hebben. Leergeld betalen is niet erg maar het moet niet uit de hand lopen. Maar eerlijk gezegd betaal ook ik na 30 jaar nog wel eens leergeld na een opdracht, je bent wat dat betreft nooit uitgeleerd :cool:

Albert

Walters
02-02-17, 07:00
Klopt Albert, je blijft leren, dit geldt in iedere beroep waar je een prijs moet afgegeven. Vergeet niet dat soms de klus veel sneller geklaard is dan je had verwacht en dan geef je de mensen ook geen geld terug.

PBT
02-02-17, 08:04
Ik ben 5 jaar geleden begonnen met mijn bedrijf met €25 ex btw per uur, ik was toen 24 en woonde toen thuis bij mij ouders dus vaste lasten had ik niet. Nu ben ik 29 en reken ik €35 per uur en in de werkplaats 37,50. Dit omdat er met een (huur)huis en tegenwoordig ook een kleintje van 4 maanden gewoon echt niet meer genoeg overbleef om nog van te leven na aftrek van alle zaken als afschrijving machines en dergelijke.

Wat ik ook heb gemerkt is dat je met bv €25 per uur een werk vaak niet krijgt als er nog een andere partij heeft geteld die zomaar een paar 1000 duurder is, je prijs is dan niet meer geloofwaardig naar de klant toe. Ik heb dit meermaals meegemaakt.

Genoemde prijzen zijn als ik bij particuliere klanten werk. Als ik me laat inhuren als zzp-er reken ik doorgaans 30 per uur. Dit omdat je dan geen tijd hoeft te steken in het verkrijgen van opdrachten en offertes enzo. Want ook deze uren moeten onder de streep natuurlijk ook betaald zijn.

Alle genoemde prijzen zijn excl btw.

SamPonette
02-02-17, 12:37
Onlangs is er in België een handige tool online gezet om je uurtarief als creatief ondernemer te bepalen: https://www.prijsinzicht.be/

wellicht kan je hiermee al meer inzicht bekomen

Nico Kliko
02-02-17, 22:02
Thanks allen voor de feedback.
Momenteel werk ik nog in de naschoolse-opvang voor m`n boterham. Ik moet vooral m`n werkplaatskosten en hout terug verdienen... en daarnaast investeer ik veelal het geld in nieuwe machines. Gelukkig heb ik 2 en binnenkort 3 werkplaats genoten die ook machines hebben. Dus ik hoop te gaan sparen voor m`n eigen gereedschap.. Verwacht over 2 3 jaar te verhuizen en moet rekening houden dat ik een hoop gereedschap dan weer zelf moet aanschaffen.
Even wat met prijzen gooien zodat jullie weten hoe ik het nu aanpak. De klanten komen nu veelal uit m`n netwerk. Ik communiceer dat de prijs lager is dan zou moeten. En vertel ze dat ze me ook betalen door mij een mooi meubel te laten ontwerpen en maken. Een portfolio met indrukwekkende meubels zal me helpen om onbekende klanten vertrouwen te geven dat mijn meubels vakwerk zijn en dus een flink prijskaartje hebben.
Afgelopen 3 meubels zitten rond de 900 euro (boekenkast, lage kast, en bureau) Komende meubels probeer ik richting de 1500 euro te gaan.. Meestal gaat dit om grotere opdrachten zoals tafels, lange sidetables, lang sideboard. Alles massief hout, dus dat kost ook weer wat meer tijd dan plaatmateriaal.

Ik zie prijzen van concurrenten rond de 2000/3000 euro zitten. Is dat meer een acceptabel bedrag voor een wat groter meubel?
Of is dit ook nog steeds lastig te zeggen?

BenB
02-02-17, 22:16
Zou je misschien eens een plaatje kunnen posten van een kast bv waar de concurrent 2000/3000 voor vraagt en jij 1000/1500.

boertje125
03-02-17, 19:54
vakmanschap is onvoldoende voor een flink prijskaartje (niet rot bedoeld maar in een land als China is dat voor een prikkie te vinden)
en naar mijn mening mag je gewoon vakmanschap verwachten van een meubelmaker.

voor een flink prijskaartje moet je iets speciaals hebben waardoor jouw meubel vooral mooier is dan die van een ander zodat mensen er mee willen pronken.
en je moet jezelf goed kunnen verkopen.

BMWtje
03-02-17, 21:03
even een tip:

Ik heb een tijdje wat handgemaakte meubels vervoerd en kwam veel te vaak tegen dat ik het spul weer mee terug kon nemen omdat het niet exact was wat de klant wenste.

-Dingen zoals de kleur hout zag er op het fotootje lichter uit dus heb ik dit niet besteld, gevolg de tafel moest retour van 3 hoog zonder lift en staat daar nog steeds in de werkplaats.
-Een tafel die in de werkplaats mooi en stabiel staat maar op een laminaatvloertje ineens niet stabiel staat en begint te wiebelen.

Dit zijn maar een paar dingen maar neem het in je achterhoofd mee als je afspraken maakt.
Voorbeelden vanaf een foto laten zien en de klant laten bestellen, zeker als het om de kleur gaat is altijd link want elke nieuwe plank geeft net weer een andere kleur, maak dat de klant nadien maar eens duidelijk.

Misschien klinkt dit allemaal wat overbodig maar wat voor een houtbewerker logisch klinkt hoeft niet zo te zijn voor een klant.

Nico Kliko
04-02-17, 08:30
Zou je misschien eens een plaatje kunnen posten van een kast bv waar de concurrent 2000/3000 voor vraagt en jij 1000/1500.

Een voorbeeld is dit meubel.
59598
dit meubel (niet zelfgemaakt) kost 3800 voor de lengte van 2,4 meter bij de concurrent ergens op internet
Deze lengte wil mijn klant ook ongeveer. Ook in eiken.

Die die van mij krijgt wel een metalen onderstel en deurtjes. Maar opzocht komt het neer op een zelfde soort idee.. Een 2,5 meter lange kast waarbij de tekening van het hout van links naar recht doorloopt. En mijn meubel moet demontabel worden.
Laten we niet ingaan op hoe ik t meubel precies ga maken maar meer om het idee..
Ik denk dat ik er 1500/1750 euro voor zal krijgen. Ik ben nog in overleg met de klant.

Nico Kliko
04-02-17, 08:35
Ja thanks, dat is inderdaad iets waar je goed over moet nadenken. Ik ga ook zeer binnenkort een voorwaarden document maken.
Hout is een natuurlijk materiaal en kan verschillen in kleur. Ook foto`s kunnen afwijken van kleur.
Op maat gemaakte meubelen kunnen niet worden terug genomen.
Voor de start van een meubel 40% betalen(zodat je hout kan kopen etc) bij aflevering de overige 60%.
Constructieve fouten zullen gerepareerd worden, defecten door onjuist gebruik niet.
En nog wat van deze afspraken mooi geformuleerd.

Heeft 1 van jullie ook al zo`n voorwaarden document die ik zou kunnen inzien?

Dit zijn maar een paar dingen maar neem het in je achterhoofd mee als je afspraken maakt.
Voorbeelden vanaf een foto laten zien en de klant laten bestellen, zeker als het om de kleur gaat is altijd link want elke nieuwe plank geeft net weer een andere kleur, maak dat de klant nadien maar eens duidelijk.

Misschien klinkt dit allemaal wat overbodig maar wat voor een houtbewerker logisch klinkt hoeft niet zo te zijn voor een klant.

boertje125
04-02-17, 12:56
Dit is precies wat ik bedoel.

Een dergelijke hangende kast met ik denk twee grote laden over de volle breedte is een vrij uniek ding
de golf aan de voorzijde maken het opvallend eigenzinnig en iets om me te pronken.
(wel jammer dat het zo vlak naast de schouw hangt.)

Een kast met deurtjes en een metalen onderstel mag evenveel of misschien nog wel meer aan materiaal kosten,
maar het mist die factor waar je 1000 euro extra voor kunt vragen.

A.N
05-02-17, 14:44
dit meubel (niet zelfgemaakt) kost 3800 voor de lengte van 2,4 meter bij de concurrent ergens op internet
Deze lengte wil mijn klant ook ongeveer. Ook in eiken.

Die die van mij krijgt wel een metalen onderstel en deurtjes. Maar opzocht komt het neer op een zelfde soort idee.. Een 2,5 meter lange kast waarbij de tekening van het hout van links naar recht doorloopt. En mijn meubel moet demontabel worden.
Laten we niet ingaan op hoe ik t meubel precies ga maken maar meer om het idee..
Ik denk dat ik er 1500/1750 euro voor zal krijgen. Ik ben nog in overleg met de klant.

Hoe kom jij dan aan verkoopprijs van € 1500,- tot € 1750,- ?

Als je een verkoopprijs van € 1750,- neemt gaat daar 21% btw vanaf blijft er +/- € 1450,- over, maar eigenlijk moet je grofweg 30% rekenen aan belastingafdrachten
Als startend ondernemer heb je meestal nog geen last van afdrachten IB/PVV en ZVW maar die moet je eigenlijk wel incalculeren, bij een bepaalde jaarwinst moeten die afdrachten nml.wel betaald worden.
Bij een verkoopprijs van € 1750,- blijft er dan +/- € 1350,- voor jouw over om de klus te klaren.

Wat schat jij zelf in aan materiaalkosten?
Hoeveel uur schat jij in om dit meubel te maken, hout inkopen indien niet voorradig, de afwerking en bezorging/montage bij de klant thuis?

En niet onbelangrijk, wat zijn je jaarlijkse bedrijfskosten zoals energie, huisvesting, auto/bestelwagen. verzekeringen, evt boekhouder, advertenties/website etc.
Die bedrijfskosten zul je naar ratio moeten verdelen over de werk opdrachten zoals deze kast.

Algemene voorwaarden kun je vaak wel inzien op de sites van collega`s, kijk wel goed als je ze overneemt/aanpast of ze ook in jouw specifieke geval van toepassing zijn. Zo heb ik in mijn alg.vwd ook het webshop gebeuren (koop op afstand) meegenomen en die wijken af van de meubelmakerij activiteiten, grote delen ervan zullen dus op jouw situatie niet van toepassing zijn.

NB; Een meubel demontabel maken betekend ook vaak meer werk(uren) t.o.v een vast meubel zeker als het niet in serie productie gedaan kan worden.

Nico Kliko
05-02-17, 15:45
beetje natte vinger werk, daarom dit topic...
Ik kijk ook naar sites met "design" meubel die een stuk hoger zijn dan ikea meubelen.. maar niet zo hoog als op maat gemaakte meubelen van collega`s. Mede ook doordat ik dus geen idee heb wat mijn meubelcollega`s rekenen voor een meubel.
Maar de de prijs van design meubelen is iets wat mijn netwerk "duur" vind voor een meubel. Of dat verwacht ik..
Momenteel heb ik ook lage kosten in werkplaats. Ik deel de werkplaats met 3 andere makers. M`n boterham verdien ik nu met Naschoolse Opvang werk. En bijna alles wat ik nu verdien investeer ik weer terug in het bedrijf. Dus haal er nog niet echt winst uit. Ik hoop dit komend jaar of komende 2 jaar wel verandering in te brengen zodat ik er meer van zou kunnen leven.

Dan verwacht ik ook met een goedkopere prijs een goed portfolio hebben gemaakt zodat de klant weet wat voor meubelen ik voor ze kan maken. Op dit moment hoop ik dat de juiste klanten mij weten te vinden. Die ook hogere bedragen willen uitgeven voor een ambachtelijk massief meubel.

Maar goed.. dit is dus een redelijke zoektocht naar een prijs wat de klant bereid is om uit te geven.

Hoe kom jij dan aan verkoopprijs van € 1500,- tot € 1750,- ?
=

Emilio
05-02-17, 16:33
Volgens mij moet je juist proberen om de juiste klanten in je netwerk te krijgen als je dit als echte job wilt gaan doen. Daarmee bedoel ik dus klanten die afdoende budget hebben voor de prijs die je voor je werk moet rekenen om bestaansrecht te hebben. Ga je duiken met je prijs dan komnje in een netwerk terecht waarbij men verwacht dat je goedkoop werkt en dus niets kunt verdienen. Daar kom je niet makkelijk uit.

hurck
06-02-17, 08:50
vakmanschap is onvoldoende voor een flink prijskaartje (niet rot bedoeld maar in een land als China is dat voor een prikkie te vinden)
en naar mijn mening mag je gewoon vakmanschap verwachten van een meubelmaker.

voor een flink prijskaartje moet je iets speciaals hebben waardoor jouw meubel vooral mooier is dan die van een ander zodat mensen er mee willen pronken.
Een op maat gemaakt meubel heeft altijd zijn prijs.Het kan best zijn dat ze dat in China voor een 'prikkie' maken, maar daar hangen dan wel nog wat nadelen aan vast. Mensen die slechts een prijs willen betalen vergelijkbaar met een massa geproduceerd meubel ga je toch moeten mijden. Lijkt me niet de doelgroep.

Toxiq
06-02-17, 10:19
Mee eens, maar een meubel wat zich nauwelijks onderscheid van massaproductie word ook niet de hoofdprijs voor betaald
prijs komt ook met de ervaring/kwaliteit die je levert lijkt me

Blom3dd
06-02-17, 10:29
Het lijkt me lastig om de juiste doelgroep te vinden en aquisitie te doen. Veel van de bovengenoemde zaken heb ik ervaren. Ook lokatie speelt een grote rol. Voor design moet je je doelgroep vinden waar veel geld zit. Dus de grotere steden, rijke slaapsteden. Een groot ego kan ook helpen. Maar Nederlanders zijn erg nuchter tov vormgeving. (helemaal hier in het noorden) Waar ik ook tegen aan liep is dat mijn projecten zo verschillend zijn dat ik nooit een productie workflow kon bereiken. De zakelijke diensverlening is weer een heel ander verhaal, bedrijven zijn misschien iets minder kritisch. Je moet veel discipline hebben om je administratie, urenregistratie, bij te houden en mijn ervaring is dat je vaak ook voor incassobureau moet spelen. Mijn tip is houd je baantje de eerste tijd gewoon aan.

massis
06-02-17, 10:35
Ik zit als hobby'er en pijpmaker ipv meubelmaker toch echt in een andere tak van de sport, maar wil toch even inpikken hier op de discussie.

Ik ben van mening dat je als meubelmaker net zoals in vele andere creatieve takken, geen uurloon kan bepalen om je prijzen mee te berekenen. Naar mijn mening kan je enkel prijzen bepalen en daarmee je uurloon berekenen.
Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende.
De laatste jaren zie ik véél pijpmakers die pas beginnen, en vervolgens hun pijpen proberen te verkopen voor €300 en meer (wat valt onder de categorie "high grade" pijpen). Dit onder het voorwendsel dat het "unieke", "handgemaakte" producten zijn, en dat ze een uurloon willen van €20 en 15uur nodig hebben om een pijp af te werken.
Echter maken ze daar 3 erg zware fouten:

Fout 1: De pijpen die ze maken zijn slecht afgewerkt en vormgegeven, en hebben maar een marktwaarde van hooguit €30. Hetzelfde kan gelden voor de OP hier. Heel leuk dat hij als beginnende meubelmaker €1750 wil vragen voor een meubel, maar dan moet de geleverde kwaliteit daar ook écht wel naar zijn (ik zeg niet dat dat niet het geval is, ik heb zijn werk nog niet gezien). Je kan willen zoveel je wil, als de kwaliteit van je product niet minstens even goed is als de kwaliteit door anderen die in jouw prijsklasse verkopen, ga je uiteindelijk onderuit.

Fout 2: Het aantal gespendeerde uren van een beginner ligt typisch stukken hoger dan dat van een ervaren rot, maar dat rechtvaardigt absoluut geen hogere prijs. Als ik dezelfde pijp kan maken in 5uur waar iemand anders 15 uur over doet, is die andere dan 3x meer waard? Ik dacht van niet. In het slechtste geval zijn ze evenveel waard (en is dus mijn uurloon 3x hoger). In de realiteit zal die van de ervaren rot vaak meer waard zijn omdat hij reeds naam & reputatie heeft opgebouwd die een meerprijs rechtvaardigen.

Fout 3: Ze willen een uurloon dat te hoog ligt. De rekenwijze hoort andersom te liggen. 15 uur werken aan een pijp die €30 waard is, betekent een uurloon van €2. Verkoop je product voor een prijs die realistisch is voor de kwaliteit die je levert en in verhouding tot wat de concurrentie vraagt voor hun producten, en bereken op basis daarvan je uurloon.
Kom je met dat uurloon niet rond na belastingen, kosten, ... Dan is je product jammer genoeg nog niet goed genoeg (of jij snel/efficiënt genoeg) om een rendabel eigen bedrijf mee op te starten.

Toxiq
06-02-17, 10:37
reuze interessant draadje...

hurck
06-02-17, 11:53
Ik zit als hobby'er en pijpmaker ipv meubelmaker toch echt in een andere tak van de sport, maar wil toch even inpikken hier op de discussie.

Ik ben van mening dat je als meubelmaker net zoals in vele andere creatieve takken, geen uurloon kan bepalen om je prijzen mee te berekenen. Naar mijn mening kan je enkel prijzen bepalen en daarmee je uurloon berekenen.
Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende.
De laatste jaren zie ik véél pijpmakers die pas beginnen, en vervolgens hun pijpen proberen te verkopen voor €300 en meer (wat valt onder de categorie "high grade" pijpen). Dit onder het voorwendsel dat het "unieke", "handgemaakte" producten zijn, en dat ze een uurloon willen van €20 en 15uur nodig hebben om een pijp af te werken.
Echter maken ze daar 3 erg zware fouten:

Fout 1: De pijpen die ze maken zijn slecht afgewerkt en vormgegeven, en hebben maar een marktwaarde van hooguit €30. Hetzelfde kan gelden voor de OP hier. Heel leuk dat hij als beginnende meubelmaker €1750 wil vragen voor een meubel, maar dan moet de geleverde kwaliteit daar ook écht wel naar zijn (ik zeg niet dat dat niet het geval is, ik heb zijn werk nog niet gezien). Je kan willen zoveel je wil, als de kwaliteit van je product niet minstens even goed is als de kwaliteit door anderen die in jouw prijsklasse verkopen, ga je uiteindelijk onderuit.

Fout 2: Het aantal gespendeerde uren van een beginner ligt typisch stukken hoger dan dat van een ervaren rot, maar dat rechtvaardigt absoluut geen hogere prijs. Als ik dezelfde pijp kan maken in 5uur waar iemand anders 15 uur over doet, is die andere dan 3x meer waard? Ik dacht van niet. In het slechtste geval zijn ze evenveel waard (en is dus mijn uurloon 3x hoger). In de realiteit zal die van de ervaren rot vaak meer waard zijn omdat hij reeds naam & reputatie heeft opgebouwd die een meerprijs rechtvaardigen.

Fout 3: Ze willen een uurloon dat te hoog ligt. De rekenwijze hoort andersom te liggen. 15 uur werken aan een pijp die €30 waard is, betekent een uurloon van €2. Verkoop je product voor een prijs die realistisch is voor de kwaliteit die je levert en in verhouding tot wat de concurrentie vraagt voor hun producten, en bereken op basis daarvan je uurloon.
Kom je met dat uurloon niet rond na belastingen, kosten, ... Dan is je product jammer genoeg nog niet goed genoeg (of jij snel/efficiënt genoeg) om een rendabel eigen bedrijf mee op te starten.
Ook waar. Ik geloof dat Paul Sellers er ook een paar blogposts aan heeft besteed. Met ongeveer dezelfde conclusie, dat je eerder per project moet tellen ipv aan een uurloon.

Mee eens, maar een meubel wat zich nauwelijks onderscheid van massaproductie word ook niet de hoofdprijs voor betaald
prijs komt ook met de ervaring/kwaliteit die je levert lijkt me
Terecht, maar onder op maat versta ik ook iets anders dan een massaproduct

hurck
06-02-17, 12:56
Het topic van Paul Sellers: https://paulsellers.com/2015/12/an-answer-for-today/
De commentaren zijn ook zeker de moeite om erbij te lezen. Sluit heel goed aan bij dit topic

willem1958
06-02-17, 13:09

Het hoeft zelfs niet mooier te zijn.
Vooral dat laatste is het belangrijkst: als je naam bekend is en je netwerk goed dan heb je het belangrijkste werk gehad.
Piet Hein Eek maakt niet echt mooie dingen en het vakmanschap daar zwijgen we maar over maar hij is een heel handige verkoper.
Jan de Bouvrie in Naarden heeft de naam verkoopt dus rustig tafels voor 5000 euro per stuk.
Ze zijn wel kwaliteit maar om te zeggen dat ze heel mooi of bijzonder zijn dat is wat anders.
Het is een niet al te grote groep mensen die geld over hebben voor meubels en iets handgemaakt willen, dat zijn meestal mensen met geld.
Dus als je zorgt dat je op exposities te zien bent, een goede website en vooral ook een paar keer aan een klant hebt geleverd die in dit soort kringen vertoeft dan ga je de goede kant op.
Dat zorgt voor een goed cv en een uitstraling.
Je ziet het ook op marktplaats; ik had een unieke handgemaakte bank tweedehands te koop en die heeft een tijd te koop gestaan en ging uiteindelijk weg voor 350 maar als je een bank van Leolux of Rolf Benz hebt staan dan heb je gelijk bieders, het is echt een kwestie van naam in zo'n geval.
Daarnaast is de markt voor exclusieve meubelen in Nederland vrij klein in tegenstelling tot bijv de UK of de States, daar mag het allemaal wat extravaganter/uitbundiger zijn.
Hier zijn mensen wat soberder over het algemeen, niet te veel poespas.

boertje125
06-02-17, 21:04
Willem misschien is mooier niet juist geformuleerd smaak is immers iets persoonlijks
Maar het meubel moet iets extra's hebben daar zijn we het over eens.
Jouw voorbeelden zijn overigens beide ontwerpers zij laten de door hun ontworpen meubels gewoon (voor de scherpste prijs) ergens maken
dan hangt de prijs meestal samen met de oplage
Ikea verkoopt hun ontwerpen ook die zijn echt niet zo duur

We hebben het hier over de prijs van vakmanschap of de meerprijs voor een op maat gemaakt meubel die is niet zo hoog.
vakmanschap zou een gegeven moeten zijn als je een vakman inhuurt.

Vergeet niet dat je tegenwoordig in een meubelwinkel ook een vrijwel op maat samengesteld product besteld.
Je hebt er is zoveel keus dat er waarschijnlijk geen twee kasten exact het zelfde worden afgeleverd.

Emilio
06-02-17, 21:28
Confectie vs een maatpak, niet iedereen waardeert het verschil....

BenB
06-02-17, 23:34
Confectie vs een maatpak, niet iedereen waardeert het verschil....

Waardeer niet verschil wel maar de prijs niet ;)

houtenklaas
07-02-17, 22:00
Voor wat het waard is:

Ik ben IT-er geweest. Toen ik ging ZZP'en kon ik net aan 50 gulden per uur rekenen. Dat was niet echt een vetpot. Ik ben gaan schrijven in vakbladen, heb me in het lezingencircuit gestort en ben 'gewoon' mijn prijzen gaan verhogen. Het stomme was, hoe meer ik vroeg, hoe meer ik werd gevraagd. Kennelijk een mechanisme van 'als het zo duur is moet het wel goed zijn'. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik ook wel vaak een probleem in 4-6 uur tackelde, waar anderen al maanden vergeefs naar hadden gezocht. Uiteindelijk liep mijn dagtarief afhankeliojk van de klus en de haast op tot 2000-4000 euro

Mijn vrouw is beeldend kunstenaar, keramiste. Internationaal prijzen gewonnen, maar in Nederland raakt ze haar werk aan de straatstenen niet kwijt, terwijl op een markt in Duitsland iemand zo 1200 euro neertelt voor iets wat-ie mooi vindt. We zijn in Nederland ook op zoek naar een 'selecter' publiek. Daarbij zijn we gestopt met deelname aan gratis toegankelijke markten. Als mensen voor een dedicated keramiekmarkt 1-3 euro toegang moeten betalen levert dat al een betere selectie op. We gaan dit jaar een paar (veel duurdere qua deelnamekosten) 'art fairs' op ons lijstje zetten, om te kijken of daar wel geinteresseerd publiek op afkomt. Zo niet, dan stoppen we met Nederlandse events en gaan naar events in Noord-Duitsland en Scandinavie, waar vakmanschap/ambacht beter op waarde wordt geschat dan in het 'kostenbewuste' Nederland.

Nico Kliko
12-02-17, 09:00
Een mooie link om uit te rekenen wat je jaarlijks nodig denkt te hebben.. en dat inderdaad delen in het aantal uren wat je kan factureren.

http://blog.creativelive.com/how-to-calculate-freelance-hourly-rate-infographic/?utm_campaign=freelancer-pricing&utm_medium=social

Chenak
12-02-17, 22:14
Een mooie link om uit te rekenen wat je jaarlijks nodig denkt te hebben.. en dat inderdaad delen in het aantal uren wat je kan factureren.

http://blog.creativelive.com/how-to-calculate-freelance-hourly-rate-infographic/?utm_campaign=freelancer-pricing&utm_medium=social

Beste Nico,
Ik ben het niet met je eens.
Ik weet niet of je de discussie op de website van Paul Sellers gelezen hebt die Hurck hierboven aangehaald heeft, maar uren rekenen is niet realistisch.
Heel zwart-wit voorbeeld:
Als jij 2 weken nodig hebt om een bepaald meubel te maken en een zeer ervaren rot als Paul Sellers maar 1 week voor hetzelfde meubel (in zijn geval volledig handgemaakt natuurlijk).
Zou Paul dan maar de helft van jouw prijs mogen vragen voor dat meubel?
Met alle respect voor jou, maar ik denk dat Paul een veel meer ervaren houtbewerker is die extreem hoge kwaliteit levert en dat zijn meubel waarschijnlijk (veel) meer waard is.

De kwaliteit van het product zou de maatstaf moeten zijn, maar hoe meet je die?
Er bestaat geen eenvoudig antwoord op die vraag en deels is het "wat de gek ervoor geeft".
Maar nogmaals, aantal uren en kwaliteit van het eindproduct hebben geen enkel verband met elkaar.

Met vriendelijke groet,
Hans

Emilio
13-02-17, 08:41
Gewoon het aantal uren rekenen die je regulier zou moeten besteden om iets te maken in de gevraagde kwaliteit en dan heb je je prijs. Leergeld kun je niet doorberekenen maar de rest wel.

henkverhaar
13-02-17, 09:06
Mijn vrouw is beeldend kunstenaar, keramiste.
[...]

dan stoppen we met Nederlandse events en gaan naar events in Noord-Duitsland en Scandinavie, waar vakmanschap/ambacht beter op waarde wordt geschat

wat mij weer doet denken aan een keramiek-atelier in Røros waar ze prachige borden en groter werk maken. Wij hebben er een aan de muur hangen...

massis
13-02-17, 09:38
Gewoon het aantal uren rekenen die je regulier zou moeten besteden om iets te maken in de gevraagde kwaliteit en dan heb je je prijs. Leergeld kun je niet doorberekenen maar de rest wel.

en hoe bepaal je "het aantal uren dat je regulier zou moeten besteden" ? Is dat het aantal uur dat iemand met 2 jaar ervaring nodig heeft? Of het aantal uur dat iemand met 20 jaar ervaring nodig heeft? Of 40 jaar? En wat met die ene met 5 jaar ervaring die het sneller kan dan de ervaren rot met 40 jaar ervaring, gewoon omdat hij zo enorm veel talent heeft?

Je kan simpelweg geen aantal uren op een meubel plakken en daarmee een prijs berekenen, dat is naar mijn mening volkomen onzinnig. Hoe en waarom heb ik op de vorige pagina al wat uitgebreider op ingepikt.

Emilio
13-02-17, 11:50
Doe ik al tijden en werkt prima. Kwestie van je werk goed inschatten en het uurloon afstemmen op de ervaring. Uren bepalen bij maatwerk de prijs, er is geen vergelijk. Dit doet de hele professionele branche. (Uren plus machinetijd)
Afhankelijk van type werk en moeilijkheidsfactor wordt er over de netto kosten een opslag gezet voor voorbereiding, risico en marge.
Het is vervolgens aan de klant om te bepalen of men dat wil bepalen. Dat kun je van tevoren niet bepalen en marktprijzen voor maatwerk zijn onzin.

zaagfabriek
13-02-17, 12:13
Goedemorgen, Dit topic heeft al vanaf het begin mijn aandacht en zoals emilio op pagina 3 al aangeeft, is het belangrijk om de 'juiste' klanten voor jouw specifieke product/dienst te leren kennen. Uiteraard klinkt dit makkelijk om te zeggen en gaat er in de praktijk maandenlang of jarenlang over heen.

In de praktijk betekend dit ook dat je het risico moet nemen om er in het begin een prijskaartje aan te hangen wat eigenlijk op niet veel punten gebaseerd is maar waarvoor je denk dat je het project kan maken en hier zelf van leer. deze kosten kan je niet factureren en ja dit houdt ook in dat het kan zijn dat je voor niets werkt. Maar het is een verkeerde insteek om goedkoper in te schrijven omdat je lerende bent. dit gaat je op lange termijn juist tegenwerken.

Op langer termijn kan je voor jezelf een indicatie geven betreft de inkoop, uren, machines, en risico's, vergeet vooral niet de laatste mee te nemen in je prijs. Hier kan veel tijd in gaan zitten en vooral veel ergenis van beide kanten. door bijvoorbeeld een vlek in de afwerking wordt ook het totale product meteen beoordeeld en zullen mensen dit blijven onthouden. Indien je hier financieel rekening gehouden heb kan je deze service goed aanbieden.

Je zult in de praktijk merken dat Juist de projecten waar de prijs misschien wat TE 'mager' is de meeste aandacht en frustratie gaan geven. vaak ( niet altijd) kom je dan weer terug bij de 1e opmerking van emilo betreft type klant, te scherpe prijs, geen ruimte voor service of reparatie,..

mvg wilco

*vergeet ook niet dat collega bedrijven niet zitten te wachten op een meubelmaker die het voor de helft aanbiedt. hiermee zorg je er voor dat je de gemiddelde prijs voor een meubelstuk naar beneden haalt. Deze bedrijven in de buurt ga je nodig hebben om bijvoorbeeld een groter project aan te nemen. ervaren bedrijven zitten wel op een soortelijke prijs. vergeet dan ook niet dat mensen kunnen denken dat je een 'prutser' of in ieder geval op kwaliteit moet bezuinigen om aan de lage prijs te komen. je moet niet elke opdracht naar binnen willen halen, dit is een instinct die je op langere termijn gaat leren wat je wel en niet moet aannemen of een offerte maken.

A.N
14-02-17, 00:26
Je kan simpelweg geen aantal uren op een meubel plakken en daarmee een prijs berekenen, dat is naar mijn mening volkomen onzinnig. Hoe en waarom heb ik op de vorige pagina al wat uitgebreider op ingepikt.

Ben ik toch wel benieuwd hoe jij dan de prijs van een meubel zou berekenen als dat door personeel van de meubelmaker wordt gemaakt?
Je moet dan als zelfstandig ondernemer toch in staat zijn om in te schatten hoeveel werkuren en welke kosten er gemaakt worden voor een meubel anders loopt het financieel gezien snel spaak.

Natte vinger werk qua prijsbepaling en personeel gaan niet samen als je van plan bent het een paar jaartjes vol te houden.
...en waarom zou dat als meubelmaker zonder personeel wel goed gaan?

In mijn ogen moet je als startende zelfstandige meubelmaker ook gelijk een ondernemer willen zijn.
Daar hoort een verantwoorde prijs calculatie en na het afronden van een project nacalculatie ook bij.

Albert

Chenak
14-02-17, 08:18
In de hele bovenstaande discussie mis ik een in mijn ogen essentieel punt:

Wanneer mag je jezelf meubelmaker noemen en welke kwaliteitseisen worden daaraan gesteld?

Voordat ik mijzelf dokter mocht noemen heb ik 10 jaar lang moeten studeren waarvan de laatste 4 jaar in een soort "meester-gezel" constructie waarbij ik heb moeten bewijzen dat ik een bepaald basis niveau beheers. En terecht lijkt mij.
Vroeger bestond dit ook voor meubelmaken. Je mocht pas lid worden van een gilde als je jezelf als gezel bewezen had en je meesterstuk had gemaakt wat zeer kritisch beoordeeld werd.
Naar mijn weten mag nu iedereen zich meubelmaker noemen en dat vertroebeld de discussie enorm.
Zou het niet zo moeten zijn dat je eerst een opleiding tot meubelmaker volgt als een soort kwaliteitsborging?
In deze opleiding zouden dan ook aspecten als bedrijfsvoering moeten zitten.
Ik weet dat er opleidingen tot meubelmaker bestaan, maar wat die inhouden heb ik geen idee van.

Laat je zo'n kwaliteitsborging achterwege, dan vind ik het niet reëel om over uurloon te gaan praten.
Dan wordt het in mijn ogen echt wat de gek ervoor geeft.

Groet,
Hans

Nico Kliko
14-02-17, 08:57
Door de link die ik postte denk ik wel in deze richting. Stel ik wil rondkomen van het meubelmaken. en dus x aantal uren per week aan het meubelmaken besteed. Wat moet ik in een jaar verdienen om rond te komen. En dat delen door elkaar. Dan is dat mijn minimum inkomen. Anders ga je sowieso al failliet. Dus goedkoper rekenen omdat youtube-helden meubels kunnen maken in een een kwart van de tijd, kan dus niet. Maar ik geloof niet dat zij nog voor 30 euro per uur werken.. eerder 80... Zij hebben een grote naam en kunnen dat maken. Zoals hier eerder is gezegd kun je wel naarmate je kwaliteit en je snelheid groeit je meer voor je uren kan rekenen.
En ik ga niet elk uurtje opschrijven en dat rekenen.. maar je kan op den duur wel inschatten hoe lang je ergens mee bezig bent. Dat is wel een belangrijke factor in het bepalen van je prijs.

wat kwaliteitsborging betreft, dat is mijn portfolio. De meubels die je al eerder hebt gemaakt. Dit is natuurlijk redelijk relatief, omdat ze er mooi uit kunnen zien maar slecht gemaakt.

Reviews op je sites kunnen ook kwaliteit waarborgen. Maar dat is vooral voor de klant.

Overigs heb ik wel een opleiding gevolgd, maar 2 jaar 1 dag op school is een basis.. Ik ben eens dat het goed is om mee te lopen met een meester. Jammer genoeg gebeurt dat weinig in Nederland. Ik heb een gezin en kan niet als stagiair bij een meubelmaker werken. Dan kom ik niet rond. En daarbij komt dat veel bedrijven tegenwoordig vooral plaatmateriaal gebruiken. Dat is niet de weg die ik wil leren.. Ik wil zoveel mogelijk met massief hout werken. En met Nederlands hout van kleine houthandels. Ik ken wel bedrijven.. zoals kopshout. Graag zou ik daar hun vennootschap verjongen, maar zij wonen te ver.
Momenteel werk ik dus in de naschoolse opvang en leer ik gaandeweg steeds meer.

youtube en forums zoals deze helpen mij bij m`n leerproces. Dat had je vroeger niet! Dus de tijd is ook veranderd. Dus een gediplomeerd meubelmaker kan soms minder dan een gespecialiseerde autodidact.

Maar sowieso bedankt iedereen voor jullie gedachte! Dat is erg waardevol!

O Peatey
14-02-17, 08:57
Iedereen mag zich hier meubelmaker noemen, het is geen beschermde titel/beroep. Er zijn maar 2 grote opleiders, het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam en in Rotterdam.
Voor de rest zijn er versnipperd cursussen bij diverse meubelmakers. Daar zullen wel goede en minder goede bijzitten.
Maar als je dit doorlopen hebt ben je volgens mij nog geen goede meubelmaker. Je kunt het misschien vergelijken met basisarts, je kent de theorie maar mist nog de nodige praktijk.
In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bestaat in elk geval het gildesysteem nog wel. Je moet heel wat gestudeerd en afgelegd hebben voordat je Meister Tischler of Meister Drechsler mag noemen.
Je moet dan ook een Meister Prüfung afleggen, een werkstuk waaruit blijkt dat je alle technieken en bijbehorende creativiteit tot in alle finesses beheerst.

Chenak
14-02-17, 10:11
@Nico,
Even voor alle duidelijkheid: Mijn opmerking is niet bedoeld als kritiek op jou, maar het is een vraag die bij mij opkwam bij het doorlezen van deze discussie.
Zoals ook al opgemerkt is het ook van belang hoe je je wilt positioneren. Wanneer je exclusieve dingen wilt maken en je dus richting de kunstsector opschuift zul je hogere prijzen moeten vragen anders word je niet serieus genomen. Maar dan moet je dat ook kunnen waarmaken en iets heel speciaals hebben. Een meubel in elkaar zetten met domino's of lamello's kan bij wijze van spreke iedereen. Iets extra's kan zijn een bijzonder eigen ontwerp en/of uitvoering. Bijvoorbeeld met alleen maar hand tools waarbij je jezelf als ambachtelijk meubelmaker in de markt zet. Dan ga je meubels maken voor de liefhebber die kwaliteit weet te waarderen, maar zoals ook al gezegd is die markt in Nederland niet groot helaas.
Wil je "gewone" meubels maken dan zul je qua prijs concurrerend moeten zijn om ook maar iets te verkopen.

Ik snap dat je probeert iets van zekerheid in te bouwen om een realistisch bedrijfsplan te maken, maar ik blijf van mening dat het niet goed mogelijk is om een uurloon te berekenen (en daar mag iedereen het mee oneens zijn:)).

@Pieter:
Jouw vergelijking met de geneeskunde is een hele goede. Ik zeg wel eens gekscherend dat de opleiding geneeskunde van MBO-niveau is. Wanneer je goed kunt stampen kom je een heel eind. Volgens mij zijn nog steeds vrijwel alle examens "multiple gok". Een goede arts zijn daarentegen is een heel ander verhaal!
Zo'n systeem als jij beschrijft van de Alpenlanden spreekt mij heel erg aan. Je moet dan echt aantonen dat je een vakman met passie bent en niet alleen maar handig met een Festool of andere dure machine.

Groet,
Hans

massis
14-02-17, 10:22
Ben ik toch wel benieuwd hoe jij dan de prijs van een meubel zou berekenen als dat door personeel van de meubelmaker wordt gemaakt?
Je moet dan als zelfstandig ondernemer toch in staat zijn om in te schatten hoeveel werkuren en welke kosten er gemaakt worden voor een meubel anders loopt het financieel gezien snel spaak.

Natte vinger werk qua prijsbepaling en personeel gaan niet samen als je van plan bent het een paar jaartjes vol te houden.
...en waarom zou dat als meubelmaker zonder personeel wel goed gaan?

In mijn ogen moet je als startende zelfstandige meubelmaker ook gelijk een ondernemer willen zijn.
Daar hoort een verantwoorde prijs calculatie en na het afronden van een project nacalculatie ook bij.

Albert

Je moet wel gelijk een ondernemer willen zijn, maar er is een groot verschil tussen startende ondernemers en een ondernemer die met personeel werkt. Tegen de tijd dat je zaak zo goed loopt dat je personeel in dienst neemt, weet je hoop ik al lang voor welke prijzen je je meubels kan verkopen, hoeveel uren je daar zelf aan zou werken (en je dus ook van je personeel zal verwachten, los van leergeld-uren) en bijgevolg welk uurtarief je aan die meubels verdient.

Ook daar blijft mijn eerdere stelling gelden: je kent al de verkoopprijs, je kent het aantal uren, je kan dus het uurloon berekenen. Als je van dat uurloon geen personeel kan betalen, zijn je meubels nog niet goed genoeg (of in sommige gevallen gewoon te goedkoop geprijsd, dat kàn natuurlijk ook) om uberhaupt personeel in dienst te nemen.

Nogmaals, de kern van mijn stelling is heel eenvoudig:De waarde van een product stijgt niet puur en alleen omdat je er langer aan werkt.

Ik zeg niet dat je nooit uren mag gebruiken om prijzen in te schatten, maar dat je dat je pas kan doen als je je uurloon al kent.
Je kan dus bijvoorbeeld wél, als je al meerdere meubels verkocht hebt:
-voor gemiddeld €1300
-waar je gemiddeld 25uur aan werkt
-waar je gemiddeld €300 aan kosten/afschrijvingen aan hebt (hout, machines, huur locatie, ...)
je uurloon berekenen van €1000/25 = €40

En uiteraard kan je dat dan wél gebruiken om bij je volgende meubels in te schatten wat de verkoopprijs zal zijn, omdat je wéét dat je kan verkopen aan die prijs.

Wat je echter niet kan doen is je eerste meubel verkopen aan €2500 enkel omdat je €50 uurloon wil en er 50 uur voor nodig had, terwijl er gelijkaardige meubels van dezelfde kwaliteit te koop staan aan €1000, van een ervaren ambachtsman die het in 15uur gemaakt heeft.

Anderen hier beweren dat je jezelf niet goedkoper moet prijzen omdat je een beginnend meubelmaker bent. Dat klopt , maar naar mijn mening enkel voor de productprijs, niet voor het uurloon. Als jouw eindproduct even goed is, kan je prima dezelfde productprijs vragen (los van naambekendheid etc. natuurlijk), maar het gevolg zal wel een làger uurloon zijn, omdat je er langer voor nodig had.

Iedereen mag zich hier meubelmaker noemen, het is geen beschermde titel/beroep. Er zijn maar 2 grote opleiders, het Hout- en Meubileringscollege in Amsterdam en in Rotterdam.
Voor de rest zijn er versnipperd cursussen bij diverse meubelmakers. Daar zullen wel goede en minder goede bijzitten.
Maar als je dit doorlopen hebt ben je volgens mij nog geen goede meubelmaker. Je kunt het misschien vergelijken met basisarts, je kent de theorie maar mist nog de nodige praktijk.
In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bestaat in elk geval het gildesysteem nog wel. Je moet heel wat gestudeerd en afgelegd hebben voordat je Meister Tischler of Meister Drechsler mag noemen.
Je moet dan ook een Meister Prüfung afleggen, een werkstuk waaruit blijkt dat je alle technieken en bijbehorende creativiteit tot in alle finesses beheerst.

Om nog even in te pikken vanuit mijn stiel, pijpmaken: daar bestaat een gelijkaardige titel "Maître pipier" in Frankrijk. Er is maar 1 belg die ooit die titel behaald heeft. Echter zijn er tientallen zoniet honderden pijpmakers die béter zijn dan de beste Maître pipier maar gewoon de titel nooit behaald hebben, omdat hij nogal in de vergetelheid aan het raken is.

Emilio
14-02-17, 11:13
Volgens mij moet kwaliteit van het product spreken en niet opleiding of papiertjes. Daar heeft een klant echt geen boodschap aan, die wil gewoon een mooi meubel wat met liefde en gevoel is gemaakt.

Jensioo
14-02-17, 11:40
Erg leuk om deze discussie zo te volgen en er misschien wel iets van op te steken!

houtenklaas
14-02-17, 23:04

Albert

En ik ga niet elk uurtje opschrijven en dat rekenen.. maar je kan op den duur wel inschatten hoe lang je ergens mee bezig bent. Dat is wel een belangrijke factor in het bepalen van je prijs.

En dat moet je nu juist wel doen. Ieder uurtje opschrijven en vastleggen wat je in dat uur hebt gedaan. Dan kan je zien dat je voor een pen-gatverbinding van een bepaald type x minuten nodig hebt. En voor die van een ander type y minuten. En voor een lade in zwaluwstaartverbindingen z minuten.

Door je productiviteit een tijdje zeer nauwkeurig te meten en dus ook conscientieus nacalculaties op te stellen krijg je inzicht in je eigen product en kan je voor een nieuwe offerte het werkstuk in een serie bewerkingen en materialen 'beschrijven' en zo berekenen wat de kostprijs is. Daarbovenop komen dan je opslagen voor ontwerp, 'winst', risico, aflevering en zo.

Heel veel ondernemers beginnen aan de opbrengstkant te rekenen, maar probeer eerst en vooral de kostenkant in de klauw te krijgen. Daarvoor is inzicht in je tijdbesteding onontbeerlijk!

emy
15-02-17, 08:12
Wat ik eigenlijk een beetje raar vindt in deze discussie is dat je aangeeft dat je beginnend meubelmaker bent maar je zelf wel direct in het topsegment wil begeven.
(beginnend blijkt ook uit de vraag,want als je wat langer meeloopt zie je aan het product al hoeveel uren werk het ongeveer is en wat de knelpunten zijn die echt uren kosten en verschil in ontwerp en alle aanpassingen die nodig zijn voor werkelijke productie)
Je bent beginnend,dus misschien nog niet zo heel ervaren en misschien dus ook nog niet zo een vakman dat alles wat je doet/maakt zich kan meten met de top waarin je je wilt begeven.
Denk dat je beter een stapje terug kunt doen en zorgen dat je op en top vakman bent en dat elke handeling zit die je doet en dat je klantenkring echt super tevreden is met geleverde kwaliteit zodat je dan een schifting kan maken wat je nog wel wil of niet meer wil doen.
In het topsegment moet het ook top zijn, niet alleen hout kwaliteit of afwerking (kleur) maar bovenal het geleverde vakwerk dus strakke sluitende oogstrelende verbindingen
(bv zwaluwstaart ipv...) en niet dat een klusser zegt,dat kan ik ook wel in mijn schuurtje,pfff. dat men daar.voor zoiets bv 3500 euro neer legt.
Dus denk is over jezelf goed na of je werkelijk al zo een vakman bent als je misschien zelf denkt en vraag ook eens een andere echt goede vakman van wat hij werkelijk vindt van je geleverde werk en niet iemand die je alleen maar een veer in je reet steekt.maar eentje die echt eerlijk en kritisch is en die je ook tegen je zere been durft aan te schoppen.

Nico Kliko
15-02-17, 08:58
Klopt helemaal, je kan niet gelijk in het topsegment zitten.. maar daarom zoek ik naar een redelijke prijs voor meubels.. wat is te goedkoop en wat is te duur. en ik zal echt niet gelijk 4000 euro vragen voor een meubel.. maar 500 is misschien weer veeeel te weinig..
Dus is moeilijk neer te zetten dus blijkbaar.

Ik het een idee dat als ik weer een meubel af heb, dat ik dan achteraf vraag wat jullie voor zo`n meubel zouden vragen als t van jullie hand zou komen? Zouden we dan op beter op 1 lijn kunnen komen?

Ik moet toch wel ergens een referentie kunnen vinden over hoeveel meubels waard zijn?
of..
Is er een site met "ambachtelijke" massief houten meubels, met prijzen, waar ik mezelf door kan laten inspireren?

Is 1000 euro al erg hoog en 3000 belachelijk hoog? of is 1000 euro een prijs voor een simpelere meubel?

emy
15-02-17, 09:57
Kijk eens naar meubels die anderen hebben gemaakt in segment wat jij wilt,zoek eens uit wat ze aan materiaal hebben gebruikt en wat de kosten daarvan zijn.
Kijk dan eens naar het werk wat ze hebben geleverd,lever jij dezelfde of een betere kwaliteit.
Kijk wat er voor verbeterpunten zijn of dingen die je anders zal doen of juist waarom ze ergens voor kiezen.Je moet niet kijken,maar je moet `het` zien,kritisch kijken en voelen.
Als je weet wat de materiaal kosten zijn,denk dan eens aan de uren die jij denkt dat je nodig hebt om dat meubel te maken,zo kun je een beetje een inzicht krijgen.
Reken met een werkplaats tarief van minimaal >40 euro per uur,minder kan absoluut niet.
Je hebt voor een klein vermogen aan machines en gereedschappen nodig,je bent geen metselaar die met een hamer en touw en een troffel op zijn werk komt(ook al levert die natuurlijk ook vakwerk af en is ook al minimaal 30 euro/uur nodig om de boel draaiende te houden )

KrisG
15-02-17, 12:10
Je kan op kostenniveau zoveel berekenen als je wil, als je dan uitkomt op en verkoopprijs die veel te hoog ligt, ben je nog nergens.
Als je andersom rekent, je gaat uit van een marktprijs van vergelijkbare producten, anders gaan klanten naar de concurrentie. En je rekent terug, je kosten eraf (vaste en specifieke) en wat je over hebt is je loon en winst. Als je het voor dat bedrag wil doen is het ok, anders niet.
Toch ?

Kris

Nico Kliko
15-02-17, 12:56
Dat klopt! maar waar vind ik vergelijkbare producten?
ik kan nu wel eens op http://www.made.com/ Mooie design meubels.. er zitten er ook een aantal bij van massief.
Maar dit is nog geen maatwerk.. dit is in productie gemaakt. Zijn de prijzen die ze hier vragen duur of laag?? voor dit soort meubels.

tuoh
15-02-17, 13:05
Bijna, hoe sneller je de klus geklaard krijgt (zonder toegevingen qua kwaliteit) hoe meer je over houd:p Hier onderscheid de vakman zich van de beginner. Zoals met alles moet je eerst leren stappen alvorens te gaan (hard)lopen.

Ik hoor of lees soms (praktische) vragen van beginnende zelfstandigen waarbij ik mij toch bedenkingen maak over de graad van vakkennis en ervaring. Als het hier aan schort dan kom je toch niet serieus over bij potentiële klanten? Hoe ga je dan omgaan met mogelijke problemen, of mogelijke problemen onderkennen bij een toegewezen klus?
Iedereen is natuurlijk ergens moeten beginnen, maar probeer stapsgewijs op te klimmen, begin klein en groei stilaan door naar grote(re) klussen naarmate vakkennis en vertrouwen in eigen kunnen stijgen. Het is sowieso een proces van vallen en opstaan:p

Ps: zou in het begin enkel de prijzen uit de cataloog van Ikea in het oog houden:p
Aan (top)ontwerpen hangt immers wel een flink prijskaartje maar meestal schuilt er achter dat ontwerp ook een serieus staaltje vakmanschap dat in veel gevallen niet direct in het oog springt maar wel aanwezig is.

Emilio
15-02-17, 13:22
Het begint met een goed ontwerp en onderscheidend vermogen. Anders is Ikea idd je concurrent...

emy
15-02-17, 16:04
Staar je niet blind op design of maatwerk en waar vind ik vergelijkbare producten????
Dan denk je echt te moeilijk en lijkt het wel een beetje veel op overschatting.
Je bent beginnend meubelmaker/startende ondernemer en denkt direct aan hoog/exclusief werk. Denk je echt dat je dan alleen in die vijver aan het vissen bent?
Oud geld gaat voor antiek en de snelle jongens gaan met de waan van de dag(lijkt veel maar is niets)en dan blijft er nog een klein select groepje over die je over de streep moet sleuren en die gaan niet zo snel naar de startende ondernemer.Hoe meer geld,des te moeilijker dat ze zijn en dood vallen over een mug.
Het lijkt er nu op dat je eigenlijk wilt beginnen als autoverkoper maar alleen maar Ferrari en Maserati wil verkopen.
Vaak hou je aan het domste,simpelste werk het meeste geld aan over.
Het is niet al goud wat er blinkt.

willem1958
15-02-17, 17:28
Volgens mij moet kwaliteit van het product spreken en niet opleiding of papiertjes. Daar heeft een klant echt geen boodschap aan, die wil gewoon een mooi meubel wat met liefde en gevoel is gemaakt.

Ik ben het met Emilio eens.
Ik ben wel 'ns vlak voor de zomer naar de open dagen van het HMC in Amsterdam geweest om 'ns te zien wat daar zoal gemaakt werd en dat verschilde enorm.
Ik zag bijv een gewoon bureau met weinig poespas maar kwalitatief gezien een prima bureau.
Daarnaast zag ik ook bijv een set stoelen met een prachtig design en dermate ingenieuze verbindingen dat je meteen zag dat je bij die persoon toch wel met een zeker talent te maken hebt.
Zo zie je ook hier op het forum mensen heel verschillende dingen maken; de een maakt een rechttoe rechtaan tafel en de ander maakt een heel bijzonder iets.
En ik vond het vroeger een genot om op de showpagina van FWW te kijken als ik die weer in de bus kreeg, de mooiste dingen zag je en dat werk was net zo vaak van gepensioneerde mannen die het als hobby deden als van meubelmakers die een opleiding hadden gevolgd.
Voor mij geldt in ieder geval dat een mooi portfolio met verschillend werk meer telt dan een papiertje, sommige eigenzinnige talenten die hebben misschien geen opleiding maar maken wel hele mooie en kwalitatief goede meubelen.

Nico Kliko
16-02-17, 07:43
Je bent beginnend meubelmaker/startende ondernemer en denkt direct aan hoog/exclusief werk.

Het hele idee van dit topic is uitvinden wat je als beginner dus wel kan vragen.. wat is een hoog en wat is een laag bedrag.. de bedoeling is niet om er achter te komen wat Sam maloof vroeg voor een stoel dan kan ik dit ook vragen voor een simpele stoel. Zo naïef ben ik net ook weer niet.
En ja ik denk aan exclusief werk. dat is m`n doel. Om zulke meubels te maken. Ik denk dat ik dan als toevoeging ben tot de markt.. niet als ik precies dezelfde meubels maak als de ikea.

Ik maak meubels op maat, naar wens van de klant. Dat is al een grote meerwaarde ten opzichte van die zweedse ballen tent. Ook lever ik een massief meubel, wat niet iedere handige harry kan maken met een schroeftol en een decopeerzaag. Dus ik ben ervan overtuigd dat ik echt geen 100 euro moet gaan vragen van een mooi meubel.
www.nicobubberman.nl kun je zien wat voor meubels ik tot nu toe heb gemaakt. Of waarvan ik meer zou willen maken. Het kan allemaal natuurlijk een stuk perfecter.. maar ik durf te zeggen dat ik zeker niet een lage standaard heb van design afwerking en toepassing van redelijk wat meubelmaak kennis. Maar het is zeker niet perfect, of 3 dagen gemaakt.. Dus m`n uurprijs ligt nog niet zo hoog.. en ook m`n vraagprijs is naar mijn idee niet te hoog. En omdat ik daar nou net over twijfel ben ik dit topic gestart.

Wat zijn prijzen voor maatmeubels waar een klant van schrikt,, met wat voor te lage bedragen snij je jezelf in je vingers en kan je dus nooit doorgroeien naar een nog serieuzere meubelmaker met hogere prijzen omdat je gewoon erg deskundig en vlot werkt.

Maargoed, ik besef me dus dat hier op het forum erg uitlopende ideeën bestaan. Ik heb denk ik voldoende gehoord om een eigen richting uit te stippelen! Bedankt voor jullie input! Het was zeer kritisch en zeer waardevol!

bobmartin
16-02-17, 09:37
...de bedoeling is niet om er achter te komen wat Sam maloof vroeg voor een stoel dan.....
Vanaf zo'n $5000.

http://www.loonwijzer.nl/home/eigenbaaswijzer/tarief-check/uurtarieven-in-50-beroepen-zzpers-vergeleken-met-werknemers

emy
16-02-17, 11:37
Nico,ik heb je site bekeken en als ik zo vrij mag zijn wil ik toch iets aan/opmerken.
Zoals bij platanen eettafel,ik vindt het geen bijzondere foto`s en mis juist de details,iets wat jou moet onderscheiden en juist jouw talent moet tonen zodat een klant juist daarom bij jouw zal aankloppen,bv foto tafelrand niet erg scherp,hoe ziet het onderstel van de tafel eruit???
(2x schoor aan lange zijde tafel,designfout? lijkt me niet makkelijk zitten aan tafel)
Gangkast in eik,dan mis ik detail foto van bovenblad/rand,welke verbindingen heb je gebruikt voor lade,foto met beide deuren open,afwerking binnenzijde,enz,enz.
Laat zien hoe speciaal je bent en toon je vakmanschap,laat detail foto`s zien van je gebruikte verbindingen,dingen die bijzonder zijn en kenmerkend zijn voor jouw meubelen & talent.
Je wilt anders /beter zijn dan de rest,toon dat!
Zie dit als advies,niet om je in de zeik te nemen of je neer te sabelen.

Emilio
16-02-17, 14:23
Volgens mij richt je je commercieel op een particulier en niet op houtbewerkers. Inzoomen op de beslissingsfactoren van de particulier is dus belangrijk en ik denk dat het in dat respect zelden zwaluwstaarten zijn die de doorslag gven om contact op te nemen.

SimondelaCourt
16-02-17, 14:58
Nico,ik heb je site bekeken en als ik zo vrij mag zijn wil ik toch iets aan/opmerken.
Zoals bij platanen eettafel,ik vindt het geen bijzondere foto`s en mis juist de details,iets wat jou moet onderscheiden en juist jouw talent moet tonen zodat een klant juist daarom bij jouw zal aankloppen,bv foto tafelrand niet erg scherp,hoe ziet het onderstel van de tafel eruit???
(2x schoor aan lange zijde tafel,designfout? lijkt me niet makkelijk zitten aan tafel)
Gangkast in eik,dan mis ik detail foto van bovenblad/rand,welke verbindingen heb je gebruikt voor lade,foto met beide deuren open,afwerking binnenzijde,enz,enz.
Laat zien hoe speciaal je bent en toon je vakmanschap,laat detail foto`s zien van je gebruikte verbindingen,dingen die bijzonder zijn en kenmerkend zijn voor jouw meubelen & talent.
Om hier een beetje op in te haken, vakmanschap is inderdaad ook hoe je het etaleert. Prijs hangt ook samen met hoe jij het etaleert. Het gevoel van waarde onstaat met name als je dat gevoel ook uitdraagt. En dan is het makkelijker om iemand te overtuigen dat je een x-bedrag waard bent.

Deze bijv Nico, http://www.nicobubberman.nl/eettafel/, als je die nou in een mooie omgeving fotografeert, of de overview shot vanaf een mooi perspectief, upgrade je de prijs meteen ook. Je hebt daar bijvoorbeeld een mooi platanen blad, maar de foto is +/- 2 stops onderbelicht. De overzichts foto laat de tafel klein lijken.

Of deze; http://www.nicobubberman.nl/boekenkast/, zet de boekenkast niet in een hoek, maar langs een lange wand. Geef hem 1 recht toe vooraanzicht, lekker belicht.

Je werk is behoorlijk beeldend, presenteer het ook zo.

Die zwaluwstaart kan zo wel doorslaggevend worden. Inzoomen op de wensen van klanten is belangrijk, maar hoe je je eigen kwaliteiten presenteert zorgt er voor dat die wensen van klanten makkelijker een match worden. Klanten weten vaak niet heel bewust wat echt de beslissende factor is, maar als je er dingen uit licht die je de kwaliteit van je werk inzichtelijk maken kan je zorgen dat wat jij je USP vind ook de beslissende factor wordt in een koop.

Een houtbewerker kijkt snel naar het meubel, maar die klant die kijkt naar het gevoel. Je meubel, mooi strijklicht, mooie ruimte. Die denkt dan, oeh, hoe zou dit in mijn huis staan. En als jij een match weet te vinden in waar jij goed in bent, en wat je mooi kan presenteren, en wat bij de klant gevoel van waarde op wekt, dan is het makkelijker veel te vragen voor een meubel, dan dat je het meubel sec gefotografeerd ziet.

(kan misschien wat hard klinken, maar ik zie veel mooiere meubels dan foto's, en dat lijkt me best een kans).

P.s., je kan met wat oplichten in Photoshop/Lightroom al een heel stuk komen. Let wel op je hooglichten, helemaal met glanzende oppervlaktes. En vergeet niet een schone achtergrondrol te nemen, ik zie bijv. bij je stoel afdrukken op de grond. Scheelt hoop weg-shop-tijd. Wat je altijd nog kan doen is keer vragen of voor je foto's hulp kan krijgen van een student fotografie. Is budget vriendelijker.

emy
16-02-17, 16:34
Simondelacourt,ben het met je eens,zien doet verkopen.
Je moet het presenteren,juist de eerste indruk is vaak doorslaggevend.
Juist laten zien waarom jouw meubel beter/mooier is dan.......
Laat zien waar je mee start,van ruw hout naar meubel,juist aandachtspunten als bv een zwaluwstaart,rondingen blad,enz,meubel ruw en na afwerking.
Zo creeer je een binding met het product/meubel.
Kijk in een autofolder,het merendeel weet niet half wat alles betekend,maar door de dingen juist te belichten weten ze wel je aandacht te trekken.
Ferrari is ook niet de beste auto die er gemaakt wordt,maar weet zich wel te presenteren en te onderscheiden en daar gaat het nu juist om.

Nico Kliko
16-02-17, 20:58
Thx goede feedback! binnenkort hebben we bij ons kunstcollectief ook een studio die groot genoeg is voor meubels. Dat was voorheen nog moeilijk.
Maar goede foto`s is inderdaad belangrijk!

De platanen eettafel gaat vooral om het blad. Het onderstel heb ik ingekort. Maar de klant vond juist die schoren mooi. Dus die mocht ik niet weghalen. Nu is het inderdaad een grote tafel waar je niet overal kan zitten. Het was eerst een werktafel. Dan maakte die schoren minder uit. Maar ik zou inderdaad de tafel zo niet maken.

Houtmoet
21-02-17, 09:43
Interessant topic. Ik denk dat de moeilijkheid van een te bepalen prijs ook zit in alle verschillende functies die je als meubelmaker hebt. Je bent designer/ontwerper, zoals een architect. Je bent dienstverlener die op locatie problemen oplost, zoals een loodgieter. Je bent kunstenaar, maakt een uniek product. Je bent productiemedewerker, in een meubelfabriek. Je bent sales medewerker, je verkoopt een product, doet aan detailhandel. Klanten vergeten vaak dat je al deze rollen vervult. Mijn tarief is afhankelijk van hoeveel rollen ik vervul. Fouten die ik maak heb ik nooit aan klanten doorberekend.