T-track, eigenlijk 2 vreagen

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Weet iemand of er een huis, tuin en keuken alternatief bestaat voor het t-track systeem?
Je hebt een profiel nodig met een t-vormige binnendoorsnede en verzonken gaatjes om het profiel met schroefjes te kunnen bevestigen. Ik vraag mij gewoon af of het goedkoper kan en ook goedkoper wordt gedaan.

De dwarsgeleider op mijn Robland zit met boutjes vast in het t profiel van de geleider. Dit lijken mij goedkope boutjes. Weet iemand hoe die heten? Als ik zoek op T-bout vind ik spul dat voldoet aan DIN-normen en is allemaal veel te duur.
Het zijn stukjes schroefdraad waarop aan één kant een plaatje is gelast dat aan beide einden een beetje oploopt. Heel simpel, maar kan ze niet vinden.
Deze boutjes passen namelijk in de profielen van het Basis-Plus systeem van Festo. En daar wil ik zelf hulpstukken op maken, vandaar de vraag.

Als iemand een tip heeft voor bevestiging van hulpstukken op de profielen van een Basis-Plus van Festo, dan houd ik mij aanbevolen.

André
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
T-moeren of bouten worden veel gebruikt bij aluminium constructie profielen,waar machines of omkastingen mee gebouwd worden.
Deze hebben echter per merk verschillende afmetingen en het komt er dus op aan,de juiste maat van de sleuf te meten(daarbij bedoel ik alle maten).En zo proberen de juiste te pakken te krijgen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Zoeken op hamerkop bout levert ook wel het e.e.a. op.
Maar ik heb het al. Ik slijp twee kanten af van een slotbout, zorg dat er geen braampjes op zitten en ik ben klaar. De onderkant van de boutkop is mooi vlak.
Slotbouten kan je in allerlei lengtes vinden.

Zit ik alleen nog met de profieltjes. Misschien moet ik gewoon maar eens bij Gamma en consorten kijken. Ik kan natuurlijk ook zelf gaatjes in de bodem van een profiel boren en deze verzinken om er schroefjes in te kunnen zetten.
Iemand noemde ook gordijnrail profielen, maar dat lijkt mij te licht. Iemand daar ervaring mee?

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Als je zoekt op ttrack of t-track en t-bolt en hamerkopbout op internet, heb je al een aardig idee.
Zowel van de profielen als de boutjes.
De profielen op de Festo en de Robland, zijn gewoon T-Track profielen.

Die T-Track profielen kun je gebruiken in hulpstukken voor bij de frees of zaag.
De vraag is nu eigenlijk of het niet wat goedkoper en eenvoudiger kan.

Vanmorgen vond ik al uit dat ik slotbouten met 2 afgeslepen kanten aan de kop kan gebruiken. Dat is één deel van het vraagstuk, nu de profielen nog.

André
 
A

Athanor

Guest
Hallo André,

Leuk dat weer op het forum bent!

Volgens mij is ongeveer een maand geleden een topic geplaatst waar iemand een goed alternatief in alu profiel heeft gevonden. Kan het zo snel niet vinden en ga nu eerst een aantal uurtjes naar de Harmonie. Ik probeer het vanavond nog even voor je te zoeken.

Groet van Fons
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Andre,

Heb op 4 okt.een antwoord geplaatst bij de vraag "alternatief T Track geleidingssysteem"
in de rubriek elektrisch gereedschap

Groeten, Ernie
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag Fons,

Ik wil het nog eens even bekijken, maar het spreekt mij wel aan zo. Niet zo duur als t-track en toch bruikbaar. In dat andere topic had iemand ook al uitgevonden dat je de kop van een slotbout aan 2 kanten kunt vlakmaken om hem daarna in een gleuf te kunnen gebruiken. Simpel en toch eenvoudig.

André

[Check je PB's als je wilt
icon_question.gif
 
A

Athanor

Guest
Oké Andre, ik heb nog een een paar lengtes t-track liggen dus kan wel een eerste hulpstuk maken. Als je er aan toe bent overleggen we wel even.

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.