Festool Kapex 120 stuk :(

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Zojuist is mijn kapex 120 stuk gegaan..

Hij draait nog wel maar heel erg hakkelig.. en krijg geen hout meer door.. is zijn kracht kwijt en ik vind het gevaarlijk worden..

En boven uit het roostertje bij de laser aan en uit knop zie ik veel blauwe vonken..

Heb de machine al 4 jaar terug 2e hands overgenomen. Hij is uit 2012

Heeft deze machine koolborstels? Misschien kan dat hey zijn..

Toch wel een beetje jammer dat hij er al zo snel mee moet stoppen..

Ik gebruik hem eleke week bijna wel.. maar echt niet heel extreem.. gewoon normaal ..

Uiteraard wil ik niet al te veel geld voor de reperatie betalen, het mooiste zou zijn als ik hey zelf kan oplossen..

Heb het kapje er al afgehaald waar de blauwe vonken uit komen en even schoon gespoten met de lucht spuit.. nog geen resultaat..

Iemand een idee?
 

Kant

Nieuw lid
28 mrt 2015
4
0
Grote kans dat de koolborstels versleten zijn. Die zitten als ik het goed heb onder dat kapje.
 

Kant

Nieuw lid
28 mrt 2015
4
0
Onder het brons/ messing kleurige plaatje 2 stuks als je de schroefjes los draaid kun je de koolborstels eruit pakken volgens mij
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
20170201_133839.jpg

- - - Updated - - -

Dat zijn ze allebij.. Ik heb er geen verstand van.. maar lijkt mij dat ze nog goed zijn?...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
bewegen ze goed in de houders? Het kan zijn dat er even eentje vastgezeten heeft. Anders opnieuw monteren en eens goed kijken waar het vonkt
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Even controleren of er nog wel druk op staat, meestal zit er iets van een veertje achter zodat als ze kleiner worden ze iets naar buiten worden geduwd zodat ze contact blijven maken. Soms schiet dit veertje wel eens los ofzo en als ze dan af slijten maken ze op een gegeven moment geen contact meer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja maar het veertje zorgt er voor dat ze goed tegen de motoras aangedrukt worden
Even goed schoonsoppen met wasbenzine
ooit eens bij een wasmachine gehad, motor uit elkaar, de boel goed schoongesopt met wasbenzine en vervolgens weer 3 jaar zonder problemen gedraaid
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Bedankt voor jullie reacties..
De koolblokjes schuiven gewoon vrij in de houders..
Veertje lijkt genoeg kracht te hebben en drukt hem ook gewoon tegen de motor as..

Heb de boel er nu weer op zitten maar nog geen verandering.. het vonken komt daar wel echt vandaan..

Over welke onderdelen heb je het dan die ik moet schoon soppen met wasbenzine? Het koolblokje en de houder?
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Wat is dat precies een anker?
Ik heb wel eens meer gehoord dat die stuk gaan..
En waar bestel / koop ik zoiets en is dat makelijk zelf te vervangen?

Maar om zeker uit te sluiten wat het is.. wat is dan handig om te doen?

Zal festool hierin nog iets tegemoet willen/kunnen komen.. heb geen aankoop bon.. is wel even een machientje van 1200 ballen..
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
het anker is het roterende deel. In feite een flinke spoel, de stroom wordt door de koolborstels aan het anker oorgegeven. Verder zit eromheen nog een veldwikkeling, die staat uiteraard stil
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het anker is het ronddraaiende gedeelte waar je koolborstels op lopen. Ik gok dat festool dit nog wel kan leveren. Of je het zelf kan vervangen hangt van je eigen handigheid af. Dat het een hoop geld gaat kosten is wel zeker. Festool heeft geen goedkope dingen, dus dat zal voor de onderdelen ook gelden. Maar repareren is vast goedkoper dan een nieuwe.
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Dit is de expoded vieuw van de kapex 120.

Bij kruis kan je de onderdelen bestellen.. het hele anker is dus nr 201? A 180 euro :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.