Vraag over EPDM lijm

thieuke

Nieuw lid
1 feb 2017
4
0
Hey, ik hoor laatste tijd steeds meer over EPDM dakbedekking. Dat word gemonteerd met lijm via een kitspuit werkt dat ook echt goed, blijft het wel zitten krijg je geen lekkages ofzo? ik heb een tube gevonden van Geoflex https://www.eikenhouthandel.nl/Files/6/93000/93061/ProductPhotos/Large/354344855.jpg.

Heb je ook niet met epdm omdat het van soort plastic is dat het gaat krimpen en dat het daardoor strak gaat staan op het dak?

ik wil het gaan toepassen op een toekomstige veranda en wil eigenlijk zelf het dak bekleden, want vind het zo duur om het te laten doen.
 

tyson

Nieuw lid
2 nov 2013
14
0
Ik heb EPDM op mijn kippenhok geplakt. Na eerst met een blik verf en rollers aan de slag te zijn gegaan (=mislukking) heb ik daarna gewerkt met spuitbussen EPDM lijm (overal verkrijgbaar). Ik vond dit het handigst werken maar dit kan ook komen doordat ik het op een schuin dak van kleine omvang en op grotere hoogte plakte, waardoor het wat lastig manoeuvreren was.

Over EPDM als product verder erg enthousiast
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.576
Ik weet niet beter dan dat de kit gebruikt wordt voor het plaatsen van doorvoeren en opstanden. Voor als je niet wil fohnen. Het dak spuit je met lijm uit een drukvat. Lijkt een beetje op verf spuiten. Je wil juist dat je dakbedekking strak staat. Juist op rimpels en plooien gaat het stuk.
 
Wij hebben goede ervaringen met EPDM. Lijmen van verbindingen is niet echt lekker, de kit is dan ook voor het afdichten. De folie zelf wordt met een contactlijm op de ondergrond geplakt. Die lijm komt in drukvaten voor 70m2 of je kunt het met de roller aanbrengen.

EPDM is rekbaar tot 300%, hoe strakker op het dakvlak hoe beter, zoals Chevvy ook zegt. Doorvoeren kleiner uitsnijden dan de eigenlijke maat en over de doorvoer heenrekken. Beetje kit en klaar is thieuke!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op mijn schuur/werkplaatsje heb ik ook EPDM gelijmd. De contact lijm kwam in een jerrycan en kon je met een roller op de ondergrond en het EPDM rollen.
Voor de trim en dakdoorvoer is smurrie/kit uit een koker gebruikt.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Contactlijm is inderdaad de beste optie, eerst uitleggen op het te plakken ondergrond en dan vervolgens weer opvouwen( net als hoe je een bouwzijl opvouwt zeg maar ) en dan beide kanten inspuiten/rollen,strak uitvouwen en goed na rollen met een harde roller. Firestone is trouwens een goed merk.
 

edwin72

Nieuw lid
16 feb 2017
2
0
Wij hebben goede ervaringen met EPDM. Lijmen van verbindingen is niet echt lekker, de kit is dan ook voor het afdichten. De folie zelf wordt met een contactlijm op de ondergrond geplakt. Die lijm komt in drukvaten voor 70m2 of je kunt het met de roller aanbrengen.

Verbindingen van EPDM maak je met speciale tapes en primer. Voorbeeld https://www.dakenmarkt.nl/webwinkel/epdm/epdm-tapes-zelfklevende-details
De uitdrukking kitten begint waar het verstand eindigt is zeker ook van toepassing bij EPDM daken.:cool:

EPDM kit (ms polymeer) bij EPDM daken wordt vaak gebruikt in gevallen van verkeerde voorlichting, men daardoor dus geen weet heeft van duurzamere oplossingen of omdat men zo goedkoop mogelijk af wil zijn.
IK heb als dakdekker al vele EPDM daken moeten herstellen vanwege verkeerd gebruik van EPDM kit.

@Thieke EPDM kun je zoals de meesten hier (gelukkig) ook aangeven het beste volledig verlijmen met een contactlijm. Wanneer je slechts partieel gaat lijmen is de kans groot dat de krimp eigenschap van EPDM het gaat winnen van de lijm
 
@edwin zelfs met tape en primer is een las op locatie maken niet geweldig. Daarom bestellen wij vaak op maat, en de doorvoeren en dergelijke worden verlijmd en daarna afgedicht met kit. Ook het wegstoppen van vouwen gaat prima met kit, zolang je er maar niet in gaat snijden.
 

edwin72

Nieuw lid
16 feb 2017
2
0
Zoveel mogelijk werken met 1 membraam is inderdaad aan te bevelen, echter niet altijd mogelijk. Bij grotere en bijvoorbeeld L-vormige daken ontkom je niet aan lasnaden.
Bij Amerikaanse EPDM zijn de bijbehorende Tapes en primer zeer eenvoudig te verwerken is mijn ervaring. En durf er rustig 20 jaar garantie op te geven.

Wat de kit betreft
Ik blijf erbij dat details ( zeker afvoeren, doorvoeren en dakrandafwerking) met Kit afdichten geen adequaat en zeker geen voorgeschreven werkwijze is voor Amerikaanse EPDM.
Kit gaat na een jaar of wat zijn werking verliezen door invloed van UV en dan ontstaan in 8 van de 10 gevallen de eerste lekkages.
Firestone en Carlise schrijft voor om Afvoeren met een zelfklevende EPDM af te dichten. Hier zijn kant en klare producten voor op de markt.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Welk soort contact lijm is hiervoor nodig? En hecht dat ook op restanten bitumen of asfalt. Ik bedoel dus niet op bestaande bitumen dakbedekking, maar op het teer-achtige restant dat achterblijft na het verwijderen van de oude dakbedekking.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik gebruikte de merken spraybond en fire stone. Contactlijm hecht in principe overal aan dus dat moet goed komen. Het is voornamelijk de manier waarop je de epdm lijmt voor een goed resultaat. Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.