HPL plakken 1 zijdig of 2 zijdig?

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Voor een project wil ik hpl verwerken. En nu was mijn vraag kan ik het gewoon op 1 zijde plakken zonder probleem of raden jullie het aan 2 zijden.

Het gedeelte waar het op komt is een recht hoekige koker. waar aan 1 zijde een gladde laag komt. Zit nu nog in de ontwerpfase. Denk voor het monteren dat aan 1 zijden het makkelijkste is.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Zal liggen aan de oppervlakte, was ook aan het rondkijken voor HPL en dit las ik :

In sommige gevallen dient de tegenzijde van de met HPL beplakte basisplaat, ook aan de achterzijde voorzien te worden van een HPL plaat.
Dit om kromtrekken van de plaat te voorkomen. Wanneer deze achterzijde niet zichtbaar is, kan worden volstaan met de goedkopere ongekleurde backing HPL.


Bron :
http://www.pkxhandelopmaat.nl/producten/hpl-1mm/
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Contactlijm....altijd tweezijdig.

Ik ben bekend dat je contactlijm moet gebruiken. Heb ooit 1 keer mee gewerkt aan een balie waar aan 1 zijde hpl kwam. Alleen die ging na 3 dagen de afvalbak in.

In dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=hvtKIhgCZNs. Wordt het aan 1 zijden geplakt. Eigenlijk het zelfde idee wat ik had maar dan word die van bij ook aan de voor en achterzijde dicht.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Sorry, had het probleem verkeerd gelezen.

Kleine oppervlakken hebben uiteraard weinig problemen met kromtrekken oid. Grote panelen zijn daar vatbaarder voor.

Heb vele balies gemaakt, maar geen problemen ondervonden.

Mdf uit voorraad van de stapel is vaak nog wat vochtig. Als je project klaar is, is alles perfect gelijk gefreesd. Echter na een tijdje krimpt het mdf en steekt je HPL ineens over........ Dus als je zeker wilt zijn, dan 2zijdig plakken. Dat is dan zekerder.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Het gaat om een oppervlakte van 250 x 1220 mm. Wordt gemaakt van multiplex,
 

Thomas92

Nieuw lid
2 feb 2017
6
0
altijd 2 zijde plakken is mij geleerd, en uit mijn ervaring trekt het altijd krom. komt door de verschillende werking aan de oppervlakken. je zou 250x1220 ook met Pu-bruislijm kunnen lijmen. met een lijmkam goed opbrengen en dan stevig en vlak klemmen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik loop ook met het idee om een aantal dingen met hpl fineer te beplakken. Nu zat ik een beetje te kijken wat ik allemaal nodig hebt. Waar ik van schrok, om 1 plaat te verlijmen heb je 8 liter (2.25 x 1.3m x 2.8m) contaktlijm nodig wat ca 100 euro kost, als je groot verpakkingen lijm koopt. Das echt veel geld.
Dat maakt het allemaal wel weer een beetje heel erg prijzig.
 

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Ik zou graag even aansluiten op deze discussie. Ik moet een display maken voor in een eventcentre en dit zal modulair worden opgebouwd. Alles moet zonder kantenband gerealiseerd worden en ipv dit allemaal in verstek te moeten maken, wou ik de verschillende stukken uit mdf maken (lijmen en tacken) en daarna aan de buitenkant (1zijdig dus) met HPL beplakken en schoonfrezen. Zou dit kunnen of heb ik dit verkeerd ingeschat?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Hierboven kan je lezen dat enkelzijdig beplakt mdf gaat kromtrekken. Volgens de platenboeren waar ik tot nu toe materiaal heb gehaald geldt dit ook voor multiplex.

Maar in verstek werken is toch niet zo ingewikkeld? Ik ben toevallig net met een paar kastjes in multiplex met hpl bezig en heb juist voor verstekverbindingen gekozen om eenvoudig een mooi aansluitend geheel te creëren.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik zou graag even aansluiten op deze discussie. Ik moet een display maken voor in een eventcentre en dit zal modulair worden opgebouwd. Alles moet zonder kantenband gerealiseerd worden en ipv dit allemaal in verstek te moeten maken, wou ik de verschillende stukken uit mdf maken (lijmen en tacken) en daarna aan de buitenkant (1zijdig dus) met HPL beplakken en schoonfrezen. Zou dit kunnen of heb ik dit verkeerd ingeschat?

Ik heb zelf een balie gemaakt met aan 1 zijde hpl. 5 jaar geleden. Hoorde dat hij nog steeds wordt gebruikt zonder problemen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk dat je er wel iets van een torsion box achter moet maken, die eventueel krom trekken tegen gaat, wanneer het gaat om grote oppervlakken. Zelf ben ik bezig met plannen voor een multiplex tafel met hpl blad, en eenzijdig verlijmd HPL is gewoon verkrijgbaar in de handel.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik denk dat je er wel iets van een torsion box achter moet maken, die eventueel krom trekken tegen gaat, wanneer het gaat om grote oppervlakken. Zelf ben ik bezig met plannen voor een multiplex tafel met hpl blad, en eenzijdig verlijmd HPL is gewoon verkrijgbaar in de handel.

Dat klopt, maar als het goed is krijg je er dan ook de nadrukkelijke melding bij dat je geen garantie tegen kromtrekken hebt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Garantie is altijd lastig, maar ik ben er van overtuigd dat als je niet alléén de omranding voorziet van hoogte, maar ook tussendoor nog af en toe een rib plaatst dat het behoorlijk stijf is. vergelijk maar eens met en pallet... ook in het midden nog een blok/rib/afstandshouder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.