PDA

Bekijk Volledige Versie : HPL plakken 1 zijdig of 2 zijdig?

jefmen
31-01-17, 20:16
Voor een project wil ik hpl verwerken. En nu was mijn vraag kan ik het gewoon op 1 zijde plakken zonder probleem of raden jullie het aan 2 zijden.

Het gedeelte waar het op komt is een recht hoekige koker. waar aan 1 zijde een gladde laag komt. Zit nu nog in de ontwerpfase. Denk voor het monteren dat aan 1 zijden het makkelijkste is.

The Boktor
31-01-17, 20:27
Contactlijm....altijd tweezijdig.

bprosman
31-01-17, 20:27
Zal liggen aan de oppervlakte, was ook aan het rondkijken voor HPL en dit las ik :

In sommige gevallen dient de tegenzijde van de met HPL beplakte basisplaat, ook aan de achterzijde voorzien te worden van een HPL plaat.
Dit om kromtrekken van de plaat te voorkomen. Wanneer deze achterzijde niet zichtbaar is, kan worden volstaan met de goedkopere ongekleurde backing HPL.

Bron :
http://www.pkxhandelopmaat.nl/producten/hpl-1mm/

jefmen
31-01-17, 20:30
Contactlijm....altijd tweezijdig.

Ik ben bekend dat je contactlijm moet gebruiken. Heb ooit 1 keer mee gewerkt aan een balie waar aan 1 zijde hpl kwam. Alleen die ging na 3 dagen de afvalbak in.

In dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=hvtKIhgCZNs. Wordt het aan 1 zijden geplakt. Eigenlijk het zelfde idee wat ik had maar dan word die van bij ook aan de voor en achterzijde dicht.

The Boktor
31-01-17, 21:07
Sorry, had het probleem verkeerd gelezen.

Kleine oppervlakken hebben uiteraard weinig problemen met kromtrekken oid. Grote panelen zijn daar vatbaarder voor.

Heb vele balies gemaakt, maar geen problemen ondervonden.

Mdf uit voorraad van de stapel is vaak nog wat vochtig. Als je project klaar is, is alles perfect gelijk gefreesd. Echter na een tijdje krimpt het mdf en steekt je HPL ineens over........ Dus als je zeker wilt zijn, dan 2zijdig plakken. Dat is dan zekerder.

jefmen
31-01-17, 21:28
Het gaat om een oppervlakte van 250 x 1220 mm. Wordt gemaakt van multiplex,

The Boktor
31-01-17, 21:33

Ik verwacht hetzelfde. Hier ook gewoon later nog wat bijtrimmen met een schuurblok.

Verder echter geen ervaring mee met multiplex.

evs
02-02-17, 07:56
interesant. Tot welke dikte moet je aan beide zijde plakken en waarom, tegen krom trekken?

Thomas92
02-02-17, 21:12
altijd 2 zijde plakken is mij geleerd, en uit mijn ervaring trekt het altijd krom. komt door de verschillende werking aan de oppervlakken. je zou 250x1220 ook met Pu-bruislijm kunnen lijmen. met een lijmkam goed opbrengen en dan stevig en vlak klemmen.

MrJens
04-02-17, 16:16

Hoe wordt de strook bevestigd?

Als deze gelijmd of geschroefd wordt is HPL aan 1 zijde geen probleem!

jefmen
04-02-17, 16:26
Hoe wordt de strook bevestigd?

Als deze gelijmd of geschroefd wordt is HPL aan 1 zijde geen probleem!

de strook wordt geniet en gelijmd aan het frame. Misschien her en der ook een schroef.

MrJens
04-02-17, 16:43
de strook wordt geniet en gelijmd aan het frame. Misschien her en der ook een schroef.

Dit is stevig genoeg om aan 1 zijde te lijmen dan :)

evs
05-02-17, 15:17
Ik loop ook met het idee om een aantal dingen met hpl fineer te beplakken. Nu zat ik een beetje te kijken wat ik allemaal nodig hebt. Waar ik van schrok, om 1 plaat te verlijmen heb je 8 liter (2.25 x 1.3m x 2.8m) contaktlijm nodig wat ca 100 euro kost, als je groot verpakkingen lijm koopt. Das echt veel geld.
Dat maakt het allemaal wel weer een beetje heel erg prijzig.