Nieuw zaagblad voor Festool TS55

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Beste woodworkers,

Welk universeel zaagblad kan ik het beste kopen voor mijn TS55, ik gebruik de machine thuis voor van alles en nog wat.
Dus een universeel blad heeft mijn voorkeur, nu wilde ik deze aanschaffen bij EcoTools, maar weet niet goed welk blad ik het beste kan kiezen.
Graag jullie advies!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou ook niet weten wat te kiezen als ik voor universeel moet gaan.
Het bestaat niet echt.
Je hebt afkorten, schulpen, plaatmateriaal, mdf, hpl etc.
Dat standaard ts55 blad, daar kom je een heel eind mee, maar dan moet je niet kritisch zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet....

Dat klinkt kort door de bocht maar voor schulpen gebruik je een heel ander blad dan afkorten
Ik heb die van ecotools ook, valt me niks tegen en voor die paar centen zou ik er verschillende nemen
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Welke zouden jullie me dan aanraden voor plaatmateriaal MDF en een meubelpaneeltje?
Dat is wat ik het meeste zaag, heel af en toe wat vuren latten maar dan heb ik het ook wel gehad.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Let erop dat de zaagbreedte van een festool TS55 blad (vaak) 2.2 mm is. Als je er een bredere opzet is vanaf dat moment de lineaal niet meer precies bij het wisselen van bladen. Nu zie ik dat ze bij ecotools tegenwoordig ook 2.2 mm dikke bladen hebben. In het verleden heb ik daar iets bredere voor mijn TS55 gekocht.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik heb maar 1 zaagblad, wat bij aanschaf bij de machine zat, maar daar heb ik al verschillende projecten mee gedaan en die mag wel eens geslepen worden.
En ik heb liever een reserveblad erbij of in de toekomst misschien alleen maar EcoTools bladen. Als ik het beroepsmatig zou gebruiken zou ik nieuwe bladen van Festool aanschaffen, maar voor thuis voldoen die van EcoTools wel. Heb ze nu ook op mijn Metabo Cirkelzaag en DeWalt afkortzaag en kan er weinig slechts over zeggen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Welke zouden jullie me dan aanraden voor plaatmateriaal MDF en een meubelpaneeltje?
Dat is wat ik het meeste zaag, heel af en toe wat vuren latten maar dan heb ik het ook wel gehad.

Ik heb ook de 60 tands van Eco, geeft wel een heel fraaie/fijne zaagsnede in plaat materiaal
is voor schulpen dan weer niet geschikt, dat spreekt voor zich
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ooit de wat dikkere bladen van ecotools gekocht en was zo stom om ze op de liniaal te gebruiken. Mooi de strip verziekt. Gebruik ze alleen nog in de cms zaagtafel zo nu en dan. Verder gewoon de originele van festool in combi met linialen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ooit de wat dikkere bladen van ecotools gekocht en was zo stom om ze op de liniaal te gebruiken. Mooi de strip verziekt. Gebruik ze alleen nog in de cms zaagtafel zo nu en dan. Verder gewoon de originele van festool in combi met linialen.

Je zou compleet over kunnen gaan op de ecotoolsaden dan heb je geen last meer van dat je strip te smal wordt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een zaagmachine is niks anders dan een houder voor het zaagblad..... Het zaagblad moet het werk doen, zorgt voor de kwaliteit van de zaagsnede... Persoonlijk vind ik het zonde om zo'n dure zaag te kopen en dan niet een paar tientjes extra voor een top zaagblad.... Je koopt er de hele know how van de fabrikant mee.

jaap
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kan me aansluiten bij het bovenstaande. Voor steigerhout of sloophout vind ik het minder erg om een ecotools blad te monteren in de cms. Voor de overig werk gewoon origineel festool.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Je kan de dure machine misschien wel goedkoop gekocht hebben, zoals ik kon hem voor de helft kopen via mijn stage. en geen budget hebben voor een zaagblad dan is ecotool een mooi alternatief.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet wie van jullie de ecotools bladen daadwerkelijk geprobeerd hebben, ik wel iig en ik kan je zeggen er is niks mis mee
dus ik vind bovenstaande een beetje larie
het is maar net wát je er mee zaagt
Maar hey, misschien heb ik het mis, ik heb maar een paar van die groene stukjes maar wel het benodigde aan ecotools consumables ;)

De machine is natuurlijk ook véél mee dan alleen een houder voor het blad
De machine zorg er ook voor dat je kracht hebt om er doorheen te komen, een zaagliniaal kan gebruiken, onder verstek kan zagen, nauwkeurig kan zagen en niet geheel onbelangrijk veilig kan invallen om zo maar wat te noemen

De bladen zijn inderdaad breder, dus als je ze op een liniaal gebruikt moet je dat blijven doen OF een twee liniaal er bij
verzieken wil ik het niet noemen, voor rond de 10 a 12 euro heb je op youtools vijf meter nieuwe splinterstrip (heb er zelf 10 meter gekocht en is prima spul)

Overigens heb ik naast een assort ecotools bladen ook een assorti festool bladen, dus ik ben niet bevooroordeeld door slechts 1 merk
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je van de ecotools zaagbladen de prof serie gebruikt heeft die wel de goede blad dikte van 2,2mm en is nog (bijna de helft) goedkoper.
Maar ik denk dat de kwaliteit en stand tijd van de industrieel bladen beter is, ik heb alleen de industrieel bladen en ben daar ook heel tevreden over.
Mvg, :).
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik snap jullie diverse meningen, maar ik hoop dat jullie ook snappen dat ik er mijn brood niet mee hoef te verdienen.
Wil het huidige originele Festool blad ook gewoon laten slijpen, maar voor wat simpel plaatwerk of laminaatvloertje hoef ik toch geen duur blad te kopen wat je vervolgens gewoon tijdens het werk bot ziet worden.
En ik heb inderdaad de TS55 voor een leuk prijsje over kunnen nemen dat het verschil tussen een Scheppach, Parkside of Festool wel zo gering maakte...
Maar ik ben geholpen door het advies over welke bladen ik het beste bij EcoTools kan bestellen en daar ging dit ook over.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Dat er niets mis is met de ecotools bladen kan ik onderschrijven want gebruik ze zelf ook. Volgens mij word dat ook niet beweerd. Bezit de wat dikkere versie. En zoals eerder vermeld alleen in de cms unit voor grof werk.

Gebruik ook een ecotools blad in de kapex als ik een stapel ramsebams hout moet afkorten. Voor hardhout en precisie werk wel een origneel blad. Zodoende blijft mijn dure zaagblad in top conditie. De laser blijft gekalibreerd op het originele blad.

Het door elkaar gebruiken vind ik geen optie met linialen of op de mft tafel. Helemaal overstappen op Ecotools doe ik niet omdat als hobbyist ik geen zaagbladen grootverbruiker ben.

Gebruik ook frezen van Ecotools en HBM naast mijn Festool, Bosch en CMT frezen. Wat blijft is dat er wel degelijk verschil zit in de kwaliteit en levensduur.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@techcom,
Fijn om te lezen, als je de profserie gaat bestellen ik schreef bladdikte 2,2 maar dat is 1,6 de zaagbreedte is 2,2 net als de Festool zaagbladen.
Dus kun je die volgens mij zonder problemen op de rails gebruiken zonder dat de strip aangetast wordt.
Ik ben wel benieuwd hoe de prof bladen bevallen als je die koopt, wil je dat later e.v.t. hier nog melden?
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.