welke contactlijm de beste

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste mensen,

als beginner ben ik al aardig op dreef met het zelf maken van mijn interieur. Nu ben ik bezig om de kantenband aan te brengen. Het gaat om 2mm dik pvc band die ik op populierenplex plak. Van de fabrikant van zowel de band als de panelen heb ik ook de contactlijm gekocht, dacht dan is het zeker goed. Dat laatste ga ik nu vraagtekens achter zetten.

Het volgende is aan de hand,

ik breng een lijmlaag aan op de band zowel op het hout. Vervolgens laat ik deze iets drogen totdat er geen draden meer zijn als ik deze lijmlaag met mijn vinger aanraak, wel is het nog kleverig. Dan breng ik de band aan op het hout.
Zoals ik begrepen heb moet het direct "muurvast" zitten, bij mij is het niet zo, ik moet vol met lijmklemmen zetten omdat de band anders ietsje open gaat staan en de lijm blijft flexibel. Als ik de band de volgende dag wil verwijderen trek ik deze eigenlijk heel makkelijk van het hout af.

Wat gaat er verkeerd ? Ik maak alles goed stofvrij, werk exact zoals op de gebruiksaanwijzing staat, toch is het niet naar mijn zin. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van de contactlijm niet echt bijzonder hoog is.
Na verlijmen en uitdrogen lijkt het enorm veel op Bison-kit.

Zijn er merken contactlijm die absoluut goed zijn ? Zijn er hier ervaringen met deze ? Kunnen jullie mij verder helpen, het hele proces gaat bijzonder goed voor een beginner, zou het zonde vinden als ik met de laatste bewerkingen steekjes zou laten vallen.

alvast bedankt.
Gerard
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik zou deze vraag eerst eens bij de fabrikant van de lijm neerleggen. Ik heb de ervaring dat deze bedrijven een goede technische ondersteuning bij hun producten geven.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Als ik contactlijm gebruik (meestal Bison kit/tix) wacht ik tot hij helemaal droog is en niet meer plakt. Zo destijds teak fineer gedaan op multilplex en zit nog prima.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
187
39
Ik werk altijd met bison tix, de gel versie. Kan het zijn dat je het te dik smeert, je moet echt heel dun smeren? Liefst met een hele fijne lijmkam. Normaal hoef je niet te klemmen, wel aandrukken met een klosje ofzo.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dunne laag aanbrengen, en veel langer laten drogen. Het moet vrijwel niet meer 'tacky' zijn als je met je vinger voelt. Daarna wel in een keer goed aanbrengen - corrigeren is dan bijna niet meer mogelijk.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
rectavit-lijmkam-mini-klium.jpg

Zo dun mogelijk aanbrengen aan beide delen.
Lijm moet droog aanvoelen en dan pas samenvoegen.
Kan wel kwartier duren. Corrigeren is daarna niet meer mogelijk Als je draden trekt smeer je al te dik.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Heb contact gehad met fabrikant, blijkt voor machinale verwerking te zijn. Dus nu op zoek naar goede contact lijm om het met de hand te verwerken, zoals ik hierboven gelezen heb zou dit bison-tix moeten zijn ? Is deze beter als de "oude" bison-kit ?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik meen mij te herinneren dat de Kit stroperig is en de Tix boterachtig. De Tix is dan vooral handig op verticale oppervlakken.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Heren, dank voor jullie reacties, de Bison-kit is makkelijker te krijgen dan Bison-tix (in het durp waar ik woon :().
Ik heb zojuist even een test gedaan met Bison-kit en ik krijg sterk de indruk dat dit inderdaad veel beter werkt, morgen even een stukje proberen met een ronding erin.
 

Thomas92

Nieuw lid
2 feb 2017
6
0
Achterkant van je pvc bandje opschuren met k80 werkt ook super! En als je mdf plakt liefst zelf 3 keer lijm aan brengen op het mdf. En goed laten drogen is een must!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.