Tv meubel

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Goedemorgen!

Net lid geworden op het forum en nu al een hulp vraag.

Even wat info:
Housoort = Douglas
2 x plaat van 2,50M, 40cm diep, 7cm dik. Aan de kop zijn kanten verstek gezaagd
2 x plaat van 40, 40cm diep, 7cm dik. Aan de kop zijn kanten verstek gezaagd

Het is gedroogd en geschuurd hout.

Wat is de bedoeling?
Ik ga een tv meubel maken, Design is te simpel voor woorden.
Het wordt een langwerpig meubel waarvan ik een licht gedetailleerde tekening heb toegevoegd.

Mijn hulpvragen
Omdat mijn kennis nog minimaal is en ik de platen liever niet onnodig beschadig ga ik, wat ik denk, voor een veilige aanpak.
Ik wil de meubel lijmen, ik zal hem neerzetten zodat de voorkant naar boven wijst. Het idee is om de verstekhoeken te lijmen met bruislijn en dan met spanbaden de boel vast te zetten om de meubel heen. Ik zal aan de bovenkant, de binnenkant van de meubel vast zetten met ijzeren hoekprofielen, die vallen uit het zicht als de meubel staat. En wilde de onderkant vast zetten met schroefbouten. Dus vanaf de onderkant van de plaat zo naar boven de zijkanten in. Ik zal ze verzinken door middel van een speedboortje ze wat in te boren.

- Mijn vraag aan jullie, is dit een plan of is het idee heel instabiel?
- moet ik onder schroefbouten gebruiken of lange schroeven?
- Welke bruislijm is het beste om te gebruiken?
- Moet ik de gaten voorboren? (los van de gaten van de speedboor)

- Waar ik bang voor ben;
Als ik de schroefbouten onder erin draai, trek ik dan kanten die verstek zijn gezaagd niet uit het lood?

Ik ben me ervan bewust dat het misschien nog beter is om duvels te gebruiken of dergelijk om de verbinding beter te maken, echter is die kennis op dit moment nog niet toereikend genoeg.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest maar mocht dat niet get geval zijn hoor ik dat heel graag!

Alvast enorm bedankt voor eventuele tips/suggesties.


meubel.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
- Waar ik bang voor ben;
Als ik de schroefbouten onder erin draai, trek ik dan kanten die verstek zijn gezaagd niet uit het lood?

Ik ben me ervan bewust dat het misschien nog beter is om duvels te gebruiken of dergelijk om de verbinding beter te maken, echter is die kennis op dit moment nog niet toereikend genoeg.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest maar mocht dat niet get geval zijn hoor ik dat heel graag!

Alvast enorm bedankt voor eventuele tips/suggesties.

Niet te moeilijk denken is tip nummer 1, belemmerd je, zeker weten, om oplossingen uit te denken.

Als alles zuiver gezaagd is kunt u het met inpaktape prima lijmen. De tape goed uittrekken en omwikkelen over de lange en korte zijde zodat het voldoende klemt. Zou dat drie keer doen. Na droging kunt u die weer verwijderen. Hergebruik van de tape is niet mogelijk. De verbindingen even gewoon met witte houtlijm D2 plakken. Na het plakken kunt u aan de binnenzijde de overtollige lijm wegvegen met een natte doek. Oppervlakte van de verbinding is dermate groot dat het geen probleem is om deze alleen te lijmen. Zowel het plakband als de lijm is te koop bij onze vriendelijk geprijsde Action.

Mocht u er niet van overtuigd zijn dat de verbinding met lijm niet genoeg is. Kunt u na droging eventueel nog wat extra schroeven vanaf onder in de verbinding draaien. Zou voor de bovenste twee verbindingen een propenboor set gebruiken. Deze zou ik dan vanaf de zijkant schroeven. Proppen zouden eventueel decoratief uitgevoerd kunnen worden.

FromNav_3658.jpg
 
Laatst bewerkt:

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
- Als alles zuiver gezaagd is kunt u het met inpaktape prima lijmen.
- Zou voor de bovenste twee verbindingen een propenboor set gebruiken. Deze zou ik dan vanaf de zijkant schroeven. Proppen zouden eventueel decoratief uitgevoerd kunnen worden.

Top! Helaas is het niet zuiver gezaagd. De oppervlakken hebben hier en daar "lucht". de plaat is ook niet 100% strak in het verstek gedeelte. Nu is dat niet erg, maar vandaar de opmerking bruislijm. De tape is iets waar ik geheel niet over na had gedacht en zal me wel helpen lijm weg te houden.

Ik ben heel blij met de suggestie voor proppen! Ondanks ik geen tafelboormachine heb moet dit wel lukken denk ik.

Ontzettend bedankt Jeroentje. Wordt zeer gewaardeerd. Als ie af zal ik zeker even laten zien hoe het geworden is.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
hey,
leuk om nieuwe mensen te verwelkomen.... en meteen aan de klus!

Ik zie je materiaalkeuze... en ik denk 7 cm dik douglas? dat is voor constructies (garageplafond / pergola's etc) erg handig... voor een tv meubel zal ik die dikte niet gebruiken. Een balkje douglas 3 meter van 15 cm bij 5 cm is toch al gauw een kilo of 30...

ik heb zelf de pergola van dergelijk hout gemaakt. zie foto...
IMG_1974.jpg

Om je een tip te geven voor het maken van een meubel... goede kwaliteit multiplex? mooi aflakken (blank) of in de gewenste kleur. Werkt niet, is stevig en goed te verwerken. is in dikte van 18 / 22 mm al stevig voldoende voor jou toepassing.
 
Laatst bewerkt:

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
hey,
leuk om nieuwe mensen te verwelkomen.... en meteen aan de klus!

Ik zie je materiaalkeuze... en ik denk 7 cm dik douglas? dat is voor constructies (garageplafond / pergola's etc) erg handig... voor een tv meubel zal ik die dikte niet gebruiken. Een balkje douglas 3 meter van 15 cm bij 5 cm is toch al gauw een kilo of 30...

.

Hey bedankt Arthur!

Nou de materiaalkeuze is bewust, en inderdaad erg zwaar. Ik vond het mooi om hem zo grof en dik te hebben. Je ziet het tegenwoordig vaak. Dus je hebt gelijk als je zegt dat het praktisch gezien niet nodig is, puur eycandy! :rolleyes:
Je hebt de palen mooi op een betonnen sokkel gezet. Heel slim!

btw voor het werken ben ik niet zo bang. Het is gedroogd en iets is niet erg.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik ben benieuwd naar fotos wanneer je klaar bent... of gaandeweg... is ook altijd leuk!
Ik snap dat het oog ook wat wil, maar waarom zal je de randen dan niet opgedikt uitvoeren zodat je daar enorm veel gewicht en dus geld mee bespaart?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Een balkje douglas 3 meter van 15 cm bij 5 cm is toch al gauw een kilo of 30...

Nieuwe leden niet te bang maken, Arthurdeboer ;).
Ik wil hem nog steeds niet in m'n nek krijgen, maar jouw balkje houdt toch echt wel op met een kilootje of ... 3 x 0,15 x 0,05 x 0,6 = 13,5
Uitgaande van s.g. 0,6 voor gedroogd Douglas.
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
ik ben benieuwd naar foto's wanneer je klaar bent... of gaandeweg...
enorm veel gewicht en dus geld mee bespaart?

Als ik klaar ben zal ik ze zeker even posten. Ik heb gister nog even bruislijm gehaald omdat het hout niet helemaal recht is en de panelen niet goed aan sluiten. Dus ik ben zelf ook heel benieuwd naar het resultaat. T smaakt nu al naar meer.
Als ik kijk wat ik bespaar, nu al, door dit niet kant en klaar te kopen ben ik al dik tevreden. Een opstaande rand het ook zeker gekund! Misschien iets voor de volgende keer als ik meer ervaring heb. :)

Uitgaande van de formule zit ik op een aardig gewicht!

2.5 x 0,40 x 0,07 x 0,6 = 42Kg per plaat! ;)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou die bruislijm terugbrengen en omruilen voor Bison Woodmax of zoiets,
Omdat je openstaande naden hebt, hoef je er niet de nadruk op te leggen, door bruislijm te gebruiken.
Je ziet dan bellen.
Gebruik je Woodmax, dan zie je een geheel wat ook nog af te werken is.
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Ik zou die bruislijm terugbrengen en omruilen voor Bison Woodmax of zoiets,
Omdat je openstaande naden hebt, hoef je er niet de nadruk op te leggen, door bruislijm te gebruiken.
Je ziet dan bellen.
Gebruik je Woodmax, dan zie je een geheel wat ook nog af te werken is.

Hoi Bob,
Bedankt voor je tip. Ik heb het gehaald omdat het waanzinnig goeie lijm, en ook vullend zou zijn. Als ik kijk naar de eigenschappen van de Woodmax lijkt hij inderdaad beter toepasbaar voor mijn meubel. Ik vind het erg moeilijk. Dat is even waar ik niet aan gedacht heb op het forum. :rolleyes: Zoveel mensen, zoveel adviezen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In de houtwereld, kort door de bocht, heb je de timmermannen die constructielijm gebruiken en meubelmakers. Die gebruiken houtlijm.;)
Je mag best constructielijm gebruiken, maar zoals ik eerder uitlegde heb je naden.
Gebruik je dan bruislijm dan zie je bellen.
Kun je een foto tonen hoe het op elkaar aansluit?
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
In de houtwereld, kort door de bocht, heb je de timmermannen die constructielijm gebruiken en meubelmakers. Die gebruiken houtlijm.
Je mag best constructielijm gebruiken, maar zoals ik eerder uitlegde heb je naden.
Gebruik je dan bruislijm dan zie je bellen.
Kun je een foto tonen hoe het op elkaar aansluit?


Hoi Bob,


Niet direct bijdehand, wel wat van mijn mobiel die naar mijn idee een redelijk beeld weergeven.


Een van de buitenkant, een van de binnenkant, en een geheel.
Onder zal ik de constructie vast zetten (apart van de lijm nog) door middel van wat flinke schroeven
Boven, dus uit het zicht als ie staat, komen hoekijzers, ook los nog van de lijm.

aansluiting binnenkant.jpg

aansluiting.jpg

20170128_180002.jpg

20170130_175631.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen.
Je kan zoals eerder geopperd kunnen schroeven. Het materiaal waar de schroef begint, die voorboren zodat schroef vrij kan bewegen.
Anders trek je niets naar elkaar toe. Minstens 6mm schroeven.
Koud klemmen lukt ook nog wel. Als je handig genoeg bent klem je die naad wel dicht.
Op de eerste foto lijkt het wel of er niet haaks is gezaagd, tenzij de plank tordeert.
Ik zou het eerst zonder al dat staal proberen.
Als ik van de foto uitga lijkt het gewoon te lijmen. Al dan niet met Woodmax.
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen.

Koud klemmen lukt ook nog wel. Als je handig genoeg bent klem je die naad wel dicht.
Op de eerste foto lijkt het wel of er niet haaks is gezaagd, tenzij de plank tordeert.
Ik zou het eerst zonder al dat staal proberen.
Als ik van de foto uitga lijkt het gewoon te lijmen. Al dan niet met Woodmax.

Hoi Bob,

Het hout tordeert en is niet geheel recht. Ook is het niet 100% in een hoek van 45 graden. :(

Ik ben wel verbaasd dat je zegt dat het wel meevalt. Goed om te horen van iemand met ervaring, geeft weer wat moed.

haha! Zonder al dat staal. ;) Vind het wel eng om dat zonder extra steun te doen, maar ik geef het een kans.

Ik heb 2 spanbanden die ik eromheen trek en op spanning zet. Althans, dat was het plan omdat ik dit anders niet kan klemmen.

- - - Updated - - -

Je zou de verstekken nog wat passender kunnen maken met een handschaaf. Vergt wel wat oefening, maar misschien ken je wel iemand die het kan voor tonen?

Ik ken iemand en die komt vanavond (hopelijk, en anders maar niet) even kijken.;)
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Als je gaat voor een semi-industriële look is het absoluut acceptabel om wat kieren te hebben & ook zouden hoekijzers in het zicht (dus op de kanten) niet misstaan. Je kunt die nog aanzwarten met een daarvoor bestemd middel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.