Festool Precisio CS 70 - Waarom niet?

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dag allemaal,

Na lang wikken en wegen tussen de DW745, DW7491, Bosch GTS XC 10 ligt de interesse inmiddels bij de CS70.
Wat me opvalt is dat er ontzettend weinig filmpjes te vinden zijn van mensen die m gebruiken op youtube.

Ik begrijp dat ie in de VS niet wordt verkocht doordat er geen kick-back protector (of zoiets) opzit dus dat scheelt al een hoop. Buiten dat vind ik maar een handje vol duitse en poolse filmpjes.

Wat me aantrekt is het feit dat het een trekfunctie heeft wat wel veilig "voelt".
Compact op te bergen (naast de MFT in de schuur). Geen krachtstroom in de schuur en ook geen plek.

Waarom zou je geen CS 70 (set?) moeten overwegen?

Een Mafell MT55 heb ik als invalzaag. De CS is met name voor kleinere dingetjes/paneeltjes, doosjes etc. Alles wat je niet "lekker" met de invalzaag kan doen.

Vergelijken met de Mafell Erika 70 of 85 hoeven niet gemaakt te worden: Beide zijn volgens mij (bovengemiddeld) goed qua stofafzuiging en nauwkeurigheid als het gaat om "mobiele" systemen. Mafell is simpelweg onbetaalbaar en Festool heel veel geld.

CMS met een TS75 kan ook maar volgens mij is dit nagenoeg even duur als de precisio en uiteindelijk werkt het volgens mij niet beter. CMS-VL voor aan de MFT is misschien nog wel wat...

Ik ben dus op zoek naar wat goede/betere filmpjes en/of gebruikersverhalen van wat er wel of niet bevalt aan de zaag, danwel stand-alone dan wel als set.



Ben benieuwd!

Gijs
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik vind de cs70, een prima tafel als je weinig ruimte hebt,
handig de trek functie er op.
en mooie zaag hoogte van zn 70mm
ook als je meer van festool hebt prima te combineren op elkaar en dat is erg handig.

en dan los de circelzaag van festool om platen te zagen .


groet robert
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Ik heb de cs70 inmiddels al 7 jaar en ben er zeer tevreden over
ik heb de uitgebreide versie met de verlengstukken
Er zijn idd nagenoeg geen YouTube video's maar de tafel is redelijk Rechttoe rechtaan
(wel de tijd nemen voor het goed afstellen )
stofafzuiging is ook dik in orde. Ik gebruik hem voor het 'kleinere' zaagwerk
voor het zagen van platen is hij niet geschikt (beter een handcirkelzaag met geleiderail nemen)

René
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb hem gehad maar weer retour gedaan ivm corrosie aan de tafelbladrand. Daarnaast liep het zaaghuis aan bij 45 graden zagen. Dat viel me behoorlijk tegen gezien de forse aanschafprijs en ik zo'n machine als hobbyist voor het leven aanschaf en niet voor een paar jaar om hem vervolgens weer voor een absurd hoog bedrag op marktplaats te verkopen.

Waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad aangezien ik deze problemen niet eerder op internet gelezen heb. Maar voor mij was het genoeg reden om te retourneren en geen andere precisio aan te schaffen.

De stofafzuiging was overigens prima.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dag heren,

Wat zijn de ervaringen met de langsgeleider en roltafel. Is dat wat of is dat niks?
Ooit behoefte gehad aan een aftermarket Incra miter gauge? (zou je die dan op je roltafel zetten?!)
 

Houtie

Nieuw lid
15 sep 2014
23
0
Dag heren,

Wat zijn de ervaringen met de langsgeleider en roltafel. Is dat wat of is dat niks?
Ooit behoefte gehad aan een aftermarket Incra miter gauge? (zou je die dan op je roltafel zetten?!)

Ook ik heb de Cs70 met de uitgebreide versie.
De langsgeleider klemt voor en achter waardoor hij muurvast zit en je hem niet wegduwt bij iets grotere platen zagen.
De roltafel gebruik ik vooral om de standaard bijgeleverde geleider op te zetten en hiermee grotere panelen af te korten, uiteraard wel even goed afstellen ivm haaksheid. Kortom ik ben heel tevreden erover.
1 nadeel vind ik, de knop voor de blokkering van de zaagas om het zaagblad te verwisselen. Deze zit erg ongemakkelijk.

Groeten Rene
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
De langsgeleider is zeer nauwkeurig en ook de fijnafstelling werkt prima
de roltafel gebruik ik niet zoveel maar voldoet prima enige nadeel is het
beperkt bereik, maar zoals gezegd het is ook een machine voor het
kleinere werk

gr. René
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Hoi hoi,

Zelf heb ik een tijd een (tweedehands) CS 70 EB gehad, met de 'simpele' geleider (niet de CS 70 LA). Plezierig apparaat waar je na afstellen heel nauwkeurig mee kunt werken. Als je het hout rustig langs de geleider leid was het naar mijn idee geen gemis dat de geleider niet voor en achter vast zat. Ook kun je aan de gebruikte materialen (dikte aluminium profielen etc.) zien dat de machine echt gebouwd is om jaren mee te gaan. Mijn tweedehands exemplaar had al een behoorlijk leven achter zich, maar voelde nog heel solide aan.

Alleen ik heb hem uiteindelijk wel verkocht voor een Metabo TS 254. Als je de zagen naast elkaar zet is het prijsverschil van de twee machines vrij snel zichtbaar. De aluminium profielen van de Metabo zijn letterijk de helft zo dun, de tafel van de Festool is volledig aluminium, ik weet niet precies wat voor materiaal de Metabo tafel is, maar voelt en lijkt goedkoper. Ook b.v. de plastic draaihendel waarmee je de zaagbeschermkap van de TS 254 vastzet schreeuwt echt 'Made in China' zo goedkoop. Ze hebben allebei geen standaard mitre slots.

Alleen de Metabo heeft voor mij twee hele grote voordelen t.o.v. de CS 70. Namelijk een ingebouwde vebredingstafel en ingebouwd onderstel/wielen. Dat in combinatie met een bijzonder scherpe aanbieding van de TS 254 (€ 499,- incl. BTW met 3 jaar garantie) maakte hem voor mij niet te weerstaan. Ik heb de Festool voor € 650,- verkocht en van de 'winst' een mooi Freud zaagblad en Wixey 'digital read out' gekocht voor de Metabo. Zo kan ik de aanslag digitaal uitlezen. De Metabo kwam behoorlijk schots en scheef uit de fabriek, maar nu ik alles afgesteld heb en de Wixey geinstalleerd heb is het een heel accuraat apparaat. Ik heb geen vaste werkplaats of iets dergelijks dus elke keer als ik iets wil zagen/klussen moet ik de tuin in. Dan is het onderstel van de Metabo ideaal, je rijdt hem zo het huis uit en 10 seconden later staat de zaag rechtop (zie b.v. dit filmpje om het onderstel in actie te zien > https://www.youtube.com/watch?v=TVVph2DSui8). En je kunt direct t/m 62 of 63cm breed zagen. Komt af en toe toch van pas.

Dat gezegd hebbende, mijn Festool CS 70 was al 10 jaar oud en duidelijk intensief gebruikt toen ik hem kocht. Ik denk als ik de Metabo 10 jaar lang intensief zou gebruiken ik de machine na 10 jaar niet meer tweedehands zou kunnen verkopen, die is dan denk ik allang op. Dus heb je de ruimte (fysiek en financieel) voor een CS 70 met verbredingstafel dan lekker doen, ik vond het een hele fijne zaag.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Er zitten voor- en nadelen aan beide denk ik.
Al heb ik zelf nooit een CS70 gehad. Na het zien van meerdere filmpjes denk ik persoonlijk dat je met een "standaard" zaagtafel meer kunt doen.
En door verschillende sledes te maken breidt je het behoorlijk uit. Tevens kan je bvb bij de 7491 een dadoset gebruiken.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Voor zover ik weet is de CS 70 LA een optionele accesoire, wellicht dat hij bij de SET versie meegeleverd wordt. Correct me if I'm wrong!

Inderdaad. Ik had de EB versie, daar zat de CS 70LA niet bij. Uiteindelijk heb ik die er los bij gekocht. Regelmatig op markplaats nieuw te koop. Volgens mij betaalde ik er toen 135 voor. In Duitsland nieuw voor 185 in de winkels te koop inclusief garantie.

Bij de precisio set, die hele dure set, zit hij standaard bij.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Inderdaad. Ik had de EB versie, daar zat de CS 70LA niet bij. Uiteindelijk heb ik die er los bij gekocht. Regelmatig op markplaats nieuw te koop. Volgens mij betaalde ik er toen 135 voor. In Duitsland nieuw voor 185 in de winkels te koop inclusief garantie.

Bij de precisio set, die hele dure set, zit hij standaard bij.

Da's mooi! Ben er nog niet uit of het de set wordt of de EB in een soort werkbank (heb ook geen plek voor een werkbank...)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik heb een CS70 met alle toeters en bellen: tafelverbreding en -verlenging, hoek- en lengteaanslag en de grote schuiftafel met steunpoten. Hij zaagt alles wat ik wil, zolang het niet de bocht om hoeft. Met een grof getand blad is het schulpen van 60+ mm hardhout geen enkel probleem, en dankzij de schuiftafel lukt het opdelen van een plaat multiplex ook prima.

Ik sluit me wel aan bij de bovenstaande opmerkingen over nauwkeurig afstellen. Vandaag goed afgesteld is geen garantie voor morgen. Mogelijk is het wat minder zachtzinnig gebruik door de vorige eigenaar daar mede debet aan, er was hier en daar wat schroefdraad voorbij het pijnpunt gedraaid. Het zal ook aan de lichtgewicht constructie liggen. Aluminium is nu eenmaal minder stijf dan gietijzer.
Voor veel gebruikers zal de verplaatsbaarheid een pluspunt zijn, maar ik vraag me af of ik persoonlijk niet (nog) gelukkiger zou zijn met een wat zwaarder (minder flexibel) geheel. Als ik hem in mijn schuur heb verplaatst of de schuiftafel er weer eens heb af- en aangebouwd kan ik niet klakkeloos aannemen dat alles nog goed staat. Als je de moeite neemt om regelmatig alles even na te lopen is er wel zeer nauwkeurig mee te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.