Oude zaagtafel

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Van de week een mazzeltje gehad.
Via via kon ik een cirkelzaagtafel ophalen (Elektra Beckum 220 volt 1,5 PK).
Weliswaar een oudje maar draait nog als een speer.
Uiteraard moet er voor dat hij (veilig) gebruikt kan worden wel het een en ander aan gebeuren, zo ontbreekt het spouwmes en volgens de gegevens zou er een zaagblad in moeten zitten met een diameter van 315 mm of 355 mm. (denk dat het wel een 355 mm gaat worden)
Het zaagblad wat er in zit is echter maar 210 mm en komt amper boven de tafel uit.
Misschien dat ik het spouwmes zelf maak uit een oud zaagblad wat ik nog heb liggen.

Omdat het een oudje is ontbreken ook de gleuven die je kunt gebruiken om b.v. zelfgemaakte "jigs" te gebruiken.
Als ik een ander blad heb wil ik eens gaan kijken om de het zaagtafelblad op te dikken met een plaat multiplex en hier 2 gleuven in te frezen zodat het wel mogelijk is.
Om een idee te geven om wat voor zaagtafel het gaat even een plaatje.


zaag.JPG
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Is dit type niet gewoon een bouwzaagtafel waar eigenlijk altijd deze sleuven ontbreken? Helemaal als ik naar de geleider constructie kijkt lijkt mij dit voornamelijk een bouwzaagtafel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja, dat is een bouwzaagtafel! Als de zaagunit geen speling heeft op de lagers en het zaagblad stabiel draait heb je inderdaad een goede mogelijkheid om dit om te bouwen naar een bruikbare zaagtafel. Prima dat je er een spouwmes bij zoekt, dat is voor de veiligheid een vereiste. Er zijn zat youtube filmpjes te vinden van mensen die zelf een goed zaaggeleider hebben gemaakt. Ter inspiratie kun je hier zien hoe ik een simpele zaagtafel van een handzirkelzaag maakte.

Fons
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
Dit is inderdaad een bouwzaagtafel die makkelijk om te bouwen is vandaar de keuze 355 mm zaagblad dan komt er op het huidige tafelblad een 18mm plaat multiplex.
Gelukkig draait de zaag mooi stabiel en heeft totaal geen speling op de lagers (geen slingerend blad)
Hij is van een oud timmermannetje geweest die er ruim 30 jaar mee gewerkt heeft en al lang en breed met pensioen is.

Zonder een spouwmes weiger ik te werken omdat ik genoeg ellende gezien heb bij mensen die het wel zonder deden waardoor het hout ging klemmen en als een projectiel door hun lijf kregen.
Daarnaast zit er nu alleen een aan/uit schakelaar op die vervangen gaat worden voor een nullastschakelaar.
IMG_2425_zps7nbdhqjp.jpg
De kap die er nu op heb ik weer ergens elders vandaan maar past goed.
Zo zijn er wel meer kleine dingetjes die ik ga aanpassen zoals de afzuiging wat nu een buis is met een diameter van 110 mm die moet verkleind worden naar 60 mm.
Allemaal mooie kleine klusjes voor het voorjaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.