Zaag tafel uitbreiden of nieuwe aanschaffen

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,

Ik zou graag advies willen over het volgende dilemma.
Ik heb een Elektra Beckum UK 333 zaagtafel zonder uitbreidingen. Wat ik steeds meer begin te missen is een aanvoerslede.
Nu zit ik te overwegen om zo'n aanvoerslede aan te schaffen. Gaat mij ongeveer z'n €350 kosten. Is dit nu slim of doe ik er verstandiger aan om de tafel te verkopen en een andere aan te schaffen.
Ik merk dat ik steeds nauwkeuriger wil zagen. Ik kan er niet tegen als zaken niet haaks of recht zijn. Wel is de UK 333 mooi compact. Ik heb een klein werkplaatsje en de zaagtafel moet kunnen verplaatsen.
Het zou mooi zijn als er iemand ervaring heeft met de UK 333 en aanvoerslede.
Alvast bedankt

Roelof
 

Verplanke

Nieuw lid
14 jan 2016
14
1
Zo een mooie zaagtafel zou ik zeker niet wegdoen.
het ziet er mij een zeer degelijk apparaat uit en wat je zegt niet te groot.
Een andere zaagtafel zal je ook moeten afstellen ik zou eens goed bekijken hoe ik ze zou kunnen upgraden.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Het is ook wel een hele fijne machine. Ik heb hem denk ik al een jaar of 10 en altijd heel tevreden over geweest. Maar als je 350 investeert is dat even een moment van bezinning.
Had gehoopt dat er wat forum leden zijn die ervaring hebben met de aanvoerslede van Metabo.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo,

Ik zou graag advies willen over het volgende dilemma.
Ik heb een Elektra Beckum UK 333 zaagtafel zonder uitbreidingen. Wat ik steeds meer begin te missen is een aanvoerslede.
Nu zit ik te overwegen om zo'n aanvoerslede aan te schaffen. Gaat mij ongeveer z'n €350 kosten. Is dit nu slim of doe ik er verstandiger aan om de tafel te verkopen en een andere aan te schaffen.
Ik merk dat ik steeds nauwkeuriger wil zagen. Ik kan er niet tegen als zaken niet haaks of recht zijn. Wel is de UK 333 mooi compact. Ik heb een klein werkplaatsje en de zaagtafel moet kunnen verplaatsen.
Het zou mooi zijn als er iemand ervaring heeft met de UK 333 en aanvoerslede.
Alvast bedankt

Roelof

Hallo Roelof,
Ik weet niet hoe groot de afwijking van je zaagmachine is, maar je kunt ook een tolerantie inbouwen.
Ik heb zelf een Hammer met slede. Daarmee kan ik ruim een meter lengte zagen (120cm geloof ik).
Ook deze kan ik niet helemaal perfect afstellen. Zeg grofweg 0,5mm op 1m.
Dat vind ik ook niet nodig omdat ik alles wat van de zaag (of andere machine) komt altijd met de hand naschaaf.
Dit alleen al om de zaagsporen te verwijderen en een perfecte afwerking te krijgen.
Dus: Nauwkeurig aftekenen, zagen met een tolerantie van max zo'n 1mm en daarna schaven.

Misschien ook een optie voor jou?

Groet,
Hans
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo Roelof,
Ik weet niet hoe groot de afwijking van je zaagmachine is, maar je kunt ook een tolerantie inbouwen.
Ik heb zelf een Hammer met slede. Daarmee kan ik ruim een meter lengte zagen (120cm geloof ik).
Ook deze kan ik niet helemaal perfect afstellen. Zeg grofweg 0,5mm op 1m.
Dat vind ik ook niet nodig omdat ik alles wat van de zaag (of andere machine) komt altijd met de hand naschaaf.
Dit alleen al om de zaagsporen te verwijderen en een perfecte afwerking te krijgen.
Dus: Nauwkeurig aftekenen, zagen met een tolerantie van max zo'n 1mm en daarna schaven.

Misschien ook een optie voor jou?

Groet,
Hans

Hans,

Ja, dat is wel een optie. Maar toch, hoe nauwkeuriger de zaag, hoe minder handwerk.
Ik zal eens kijken wat precies mijn afwijking is.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ja, dat is wel een optie. Maar toch, hoe nauwkeuriger de zaag, hoe minder handwerk.
Dat is denk ik de crux van het verhaal.
Ik vind het handwerk juist het leukste van het hele houtbewerken.
Gebruik van machines is voor mij een soort "noodzakelijk kwaad".
Ik gebruik machines alleen voor het grove voorbereidingswerk en nooit voor verbindingen of afwerking.

Als jij machinaal houtbewerken juist leuk vindt heeft dat natuurlijk consequenties voor de kwaliteit van de machines.
Nauwkeurige zaagtafels zijn verre van goedkoop.

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.