Rol schraag voor bij vlakbank/tafelzaag

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hebben jullie ervaring met rolschragen om je "invoer/uitvoer tafel" te vergroten?
Ik heb nu regelmatig klanten die vooral lange meubels willen. 2 meter plus.
Het is redelijk lastig om zo`n lang stuk recht te krijgen.
Wat me beter afgaat is vizierzagen om mijn startrite. Maargoed.. 2 meter plus van een afstand de zaag induwen kan denk ik ook beter met zo`n rol schraag. En dan heb ik goede verhalen gehoord over kogels.. dan kan je alle kanten op rollen :)
Hieronder twee varianten.. hebben jullie goede ervaring met een bepaald merk?
http://www.tendotools.com/nl/divers...unrol-combinatie-rol-kogels-vlak-tt85-3f.html
https://www.bol.com/nl/p/bosch-pta-1000-rollensteun/9200000010643577/


Hieronder zijn de 2 machines te zien. En een stuk van m`n gedeelde werkplaats. In super mooi zonlicht! Heel fijn zoveel natuurlijk licht!
En ja.. er ligt gevaarlijk een kabel door de ruimte.. en ja.. ik werk niet echt stofvrij.. haha.. met een stofmasker is het voor nu goed. Goede stofafzuiging en kabel wegwerken staat nog op m`n verlanglijstje.. maar "helaas" te veel opdrachten dus eigenlijk niet echt veel tijd om m`n werkplaats te optimaliseren.

S0044511.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik gebruik beide modellen wel. De rol is nodig voor het strijken van de kanten van lange planken. Voor de rest werk ik liever met de kogelgeleiders. Als ik nu weer wat ga maken denk ik eerder aan het zelf construeren van een tafel met daarop een aantal van die losse kogelgeleiders die te verkrijgen zijn. Ik heb ook een uittrekbare rollenbank die mij in de weg staat en ik zelden gebruik, die mag je voor een schappelijk prijsje wel overnemen, probleem is dat ik op flinke afstand van je woon:(

Fons
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo Nico,
Met een rol kun je, zoals al gezegd, ook een plank op zijn kant geleiden. Echter als je zo'n losse rol een beetje schuin achter je zaag zet zal je hout de richting van je rol willen volgen, en moet je je materiaal steeds corigeren Daar heb je met de kogeluitvoering natuurlijk geen last van.
Ik heb bij mijn vorige werkgever er zelf een gemaakt. Met een gatenzaag gaten gemaakt in een rechthoekige stalen koker en met een beetje vijlen de gaten aangepast zodat de kogelpotten er net klem in kwamen te zitten. Een in hoogte verstelbaar onderstel had ik al, en daar heb ik 'm dus opgelast.
Ik kan me niet herinneren dat ik daarna de losse rol nog veel gebruikt heb.

Groet Paul
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het een vaste opstelling betreft zou ik geen rolbokken nemen. Die dingen sturen slecht.
Beter is een in en uitvoertafel of rollerbanen. Die laatste zijn vaak voor weinig te koop op marktplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.