PDA

Bekijk Volledige Versie : Opknappen INCA vlak vandiktebank tips gevraagd.

ArjenH
27-01-17, 19:58
Laatst heb ik deze INCA vlak vandikte bank gekocht met wat werk er aan. Het leek mij een leuke klus om deze zelf weer helemaal in orde te maken. Niet alleen wat schoonmaken en invetten maar echt grondig. Ik heb bijna alles uit elkaar behalve de V-snaar pulley. Deze zit met een spie vast op de beitelas. Heeft iemand deze wel eens verwijderd?
Als alles los is wil ik de boel ontroesten, over het middel ben ik nog niet helemaal uit. Rustyco lijkt mij wel mooi spul maar mischien kan het gemakelijker met azijn. Ook zit ik er over na te denken om het groene hamerslag opnieuw te spuiten, het is behoorlijk aan het afbladderen. Als jullie nog tips hebben, of absolute don'ts dan hoor ik dat graag.
Een van de lagers in de kunsstof tandwielen voor de aanvoer is helemaal warmgelopen en kapot, ook is de het asje helemaal kapot gedraaid. Ik denk niet dat dit gemakkelijk te repareren is. Daarom zit ik er ook aan te denken om een apparte motor aan te koppelen voor de aandrijving middels een lange ketting.
Hieronder wat fotos van de staat van het apparaat.

jelmer
27-01-17, 22:02
Dat is nog een heel opknap karwei als ik de foto's zo zie. Ik heb dezelfde machine hier in gebruik, maar zonder de roest.
Over ontroesten is heel veel te vinden op internet. Zelf helaas weinig ervaring mee.

voor onderdelen heb ik doebeli.ch regelmatig voorbij zien komen. Ze schijnen nog een schat aan info en onderdelen te hebben van inca machines.

Ik ga dit met interesse volgen hoe je dit aan gaat pakken. Ik ben momenteel voor mijn eigen machine bezig een nieuw onderstel te maken omdat de oude niet onder mijn werkbank paste.

BenB
27-01-17, 22:34
Altijd leuk die opknap projectjes.

Als je een poeilie met spie baan (ook zonder spie hoor) wilt verwijderen zal de daar een poelietrekker voor kunnen gebruiken. Dat is de makkelijkste klap.
Een stukje draaideind met 2 verlengmoeren lukt ook wel maar daar moet je niet ruimte voor hebben.
Kwa ontvetten heb ik wel een goed middel voor je maar kan maandag pas kijken hoe het heet. Het is ook nog eens de beste verfafbijt die ik ooit gehad heb. Even een paar onderdelen met verf en vet in een emmer met dat spul en de volgende dag is het vet weg en de verf hangt er met bladeren aan.
Laat maar weten als je de naam wilt hebben.
succes met de renovatie

klaas0639
27-01-17, 23:03
Ziet er nogal verwaarloosd uit. Maar daardoor zal het opknappen goed zichtbaar zijn. Er is ook op dit forum wel eea over ontroesten geschreven en ja, op het net is ook veel te vinden. Ik gebruikte citroenzuur. (in poedervorm te koop bij de drogist op de hoek en ongeveer 1:10 a 15 verdunnen met water (gewicht) .

Ik zal dit met interesse volgen.

mvg
klaas0639

Lontemanos
28-01-17, 01:43
Leuk project! Ik heb bij het opknappen van een oude crossmotor veel gebruik gemaakt van schoonmaakazijn om te ontroesten. Dit werkt goed. Wel veel geduld hebben, sommige onderdelen heb ik wel een week in een bak met schoonmaakazijn laten liggen. Na afloop met een koperborstel de laatste resten eraf schrobben. Denk na de tijd er goed om de onderdelen weer te voorzien van een laagje olie, t is binnen 12 uur weer rood anders!

klaas0639
28-01-17, 11:19
Ja Lontemanos, dat is een terechte toevoeging. Direct weer lichtbruin als je niet met een laagje olie of vet bedekt.

Nog een opmerking: Na een eerste, ja, vaak langdurige, ontroesting en afborstelen, leg ik het terug in de citroenzuur. Het zuur kan dan bij de laatste gebiedjes roest die door het borstelen open zijn komen te liggen.

En.... waarschijnlijk overbodige opmerking, maar ik maak hem toch: NIET de gecorrodeerde aluminiumdelen in het zuur leggen!!

succes

mvg
klaas0639

ArjenH
28-01-17, 12:40
Bedankt voor de tips.
Heeft iemand enig idee hoe ik de vier assen met schroefdraad kan verwijderen? Kan ik het aluminium wel behandelen met schoonmaakazijn? Hiermee wil ik het namenlijk eerst proberen. Zo niet, hoe kan het aluminium dan het beste ontroest worden?
Ik ga eerst proberen de roest te verwijderen met schoonmaakazijn.
Heeft iemand nog tips voor een middel voor het invetten of in de was zetten van de metalen delen. Het moet natuurlijk geen stof aan trekken.

BenB
28-01-17, 14:45
Op die kop van dat schroefdraad even zoeken of er een inbusboutje zit in het ronde schrijfje. Meestal zit dat op die manier geborgd.
Pas op met zuren en aluminium, even schoonmaken en daarna afspoelen of afspuiten met brakecleaner kan maar niet dagen in het zuur leggen.

Bert Vanderveen
28-01-17, 15:12
Die roest op het aluminium is niet van het alu zelf. Ligt er dus los op. Voorzichtig eraf krabben. Dat alu niet van zuur houdt weet iedere huisvrouw (geen tomatensaus in een alu-pan maken en/of doen!).

klaas0639
28-01-17, 15:14
Voor het invetten gebruik ik dunne olie. Makkelijk aan te brengen en komt overal.

Ik heb wel eens gehoord dat sommigen vet oplossen in een snel verdampend middel Het idee erachter is dat je dan overal een heel dun lang blijvend vetlaagje hebt. Maar ik heb het zelf nooit echt uitgezocht en nooit toegepast.

mvg
klaas0639

klaas0639
28-01-17, 15:30
Oh ja, reinigen aluminium:
Probeer eens op een proefstukje aluminium Innosoft B570. Zie dit artikel:

nnomet.nl/docs/Corrosiepokkenp24-27.pdf

(geen ervaring mee, maar ik zit zelf binnenkort met een soortgelijke leuke klus :rolleyes:)

mvg
klaas0639

ArjenH
03-02-17, 20:05
Even een update.

Een aantal stalen onderdelen hebben een week in de schoonmaakazijn gelegen, een mooie manier van ontroesten. Even met een borstel er over en helemaal schoon! Maar inderdaad, na een paar uur zit de vliegroest er weer op.

Ik heb een paar zaken die ik wil verbeteren.

coaten van de blank-metalen onderdelen, zilvergrijze hammerite(gesmeerde delen blijven blank en komen in het vet)
vervangen van bouten roest op zit.
opnieuw spuiten van van alle groene delen met hamerslag middengroen.(eerst alles blank maken dmv??)
vervangen kogellagers, gelukkig een standaard maat; 40x17x12.
vervangen van een 4 messing ringen naast de aanvoerrollen, deze zijn ingesleten.
losse motor plaatsen voor aanvoer dmv langere ketting. Beide motoren moeten naast elkaar onder de machine komen.
verplaatsen aandrijfpoelie van voorzijde naar achterzijde door gebruik het plaatsen van een nieuwe vsnaarpoelie ipv de riem-poelie voor de aanvoer. Evt afslijpen van het uitstekende gedeelde van de beitelas.
Vervangen van de kleine ketting aan de onderzijde tbv vandiktetafel.

Voor het ombouwen naar een apparte aanvoer wil ik een servomotor of een reductormotor gebruiken. Ik heb alleen geen idee hoe zwaar (kw) deze moet zijn en hoeveel toeren deze moet draaien. Wel kan ik een snelle berekening maken als ik weet hoeveel m/min hij uiteindelijk moet draaien.
Voor het eventueel ombouwen van de aandrijving naar de achterzijde moet ik een nieuwe poelie vinden en kijken hoe ik deze goed stevig ga monteren, de voorzijde was voorzien van een spiebaan en had een andere diameter.

https://www.youtube.com/watch?v=ly8cu1WNQ6k

Dit is de link met een voorbeeld zoals ik hem graag zou maken.
Eerst neem ik de tijd om de machine weer helemaal in orde te krijgen en dan ga ik met de aanvoer aan de slag.

ArjenH
25-02-17, 21:50
Update.

Het ontroesten is gedaan middels schoonmaakazijn. Dit is een hele mooie en goedkope manier van ontroesten. Wel moet het stuk metaal heel grondig schoongeboend worden. Alle onderdelen zijn in de WD40 gezet en daarna droog geblazen. Met een hogedrukspuit heb ik veel loszittende hamerslag verwijderd.
Een aardig aantal bouten en moeren en ringen zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Deze zijn helaas niet zwart zoals het origneel maar zilverkleurig en in iedergeval niet roestig.

De beitelas heb ik rood geverft, achteraf vind ik het er niet erg mooi maargoed ik laat het maar zo.
Omdat er hier en daar wat stukken groene hamerslag weg is ben ik op zoek gegaan naar een goede kleur verf voor het opfraaien van de machine. Deze heb ik helaas niet kunnen vinden, de verf die ik gebruikt heb voor op het voorbeeld vind ik te veel vloeken met het orgineel. Ik denk er aan om dit gewoon zilvergrijze hamerslag te spuiten. Liever een andere dan een "net niet" kleur.

Voor de apparte doorvoer-aandrijving heb ik een electromotor gekocht. Aangezien tandwielen nogal prijzig zijn heb ik het orginele aandrijftandwiel er af gezaagd en op de vertraagde as gezet, gelukkig exact dezelfde diameter. Deze moet ik nog borgen dmv een inbus of een pen oid.

Het plan om de v-snaar naar de andere kant van de machine te zetten laat ik voorlopig varen. Het laten maken van een passende poelie is prijzig en het aanpassen van de electromotor zie ik voorlopig niet zitten. Het volgende probleem is een goede montage van de orginele v-snaarpoelie. Deze zat vast met een los stukje aluminium wat een spie moest voorstellen. Het orginele spie-gat in de as lijkt te zijn uitgelubberd en ik ga proberen of ik met een doorgaande pen of een inbus de poelie goed kan fixeren. Ik been niet bepaald een metaalbewerker dus dit zijn voor mij de grootste uitdagingen.

Het onderstel moet zo klein als mogenlijk worden. Het plan is nu om het orginele ondersteel te gebruiken door het te verlassen zodat het maximaal de afmetingen van de machine zelf heeft zoals op de foto op het voorbeeld.

Tot zover.

Spaander
25-02-17, 22:18
Ziet er weer prachtig uit hoor!
Complimenten en nu maar zien dat je het weer goed in elkaar krijgt.:D
Veel plezier ermee, Mvg,:)

conectra
25-02-17, 23:39
een al genieten!!

ik hou zo van die oude machines,, geweldig..

bedankt voor het delen!!

groet robert

jelmer
26-02-17, 09:37
Dat je het weer zo in nieuwstaat kan brengen met een azijnbad. Prachtig om te volgen. Ga zo door.

willem1958
26-02-17, 17:23
De eerste ronde ziet er goed uit.
Succes met het weer goed in elkaar monteren en verder afstellen.

treegje
26-02-17, 18:30
knap gedaan, hij ziet er als nieuw uit.
Een tweede leven is begonnen.
Knap knap knap

ArjenH
21-03-17, 20:54
Update:

Afgelopen weken heb ik af en toe weer aan de inca gewerkt. Inderdaad, prachtig zo'n oude machine. Alles ziet er degenlijk uit, en wat mij verbaast is dat elk bewegend onderdeel zo ongeveer in 3 richtingen te stellen is.

De machine is nu helemaal schoongemaakt en grotendeels in elkaar gezet. Het afstellen moet nog gebeuren maar het wachten is op de beitels. Als iemand ervaring heeft met het compleet afstellen wbt volgorde, dan hoor ik dat graag!
Nu heb ik de volgende volgorde in gedachte. Uitvoertafel monteren. Beitels evenwijdig in de as(beide zijdes zelfde diameter). Beitelas op hoogte tov uitvoerblad. Vandikte tafel op stellen tov uitvoerblad. Aanvoer tafel stellen tov uitvoerblad.
Ik ben al wat aan het proberen geweest met afstellen. De afwijking van het aanvoerblad zit tussen de 0,05 en 0,15mm over de hele lengte(35cm). Ik heb geen idee of dit te verwaarlozen is bij een dergelijke machine.

Een aantal metalen plaatjes heb ik nog mooi zwart gespoten, dat staat net iets netter dan blank metaal. In het voorgaande bericht heb ik een foto geplaatst met een deel van de haakse aanslag in de groene hammerite. Deze kleur viel mij behoorlijk tegen dus heb ik het verwijderd met afbeit. Sowieso baal ik er van dat er hier en daar stukken verf van de machine af zijn. De huidige kleur is niet meer te vinden en bijwerken gaat dus niet lukken. Het liefst heb ik de hele machine, inclusief onderstel in n en dezelfde kleur groene hammerite. En dan natuurlijk niet die spuug-lelijke die ik heb gekocht. Ik denk dat ik het hier bij laat wbt de kleur.

De beschermkappen heb ik geschuurd waardoor ze weer wat witter en netter er uit zien.

Bij conrad heb ik voor een paar euro nieuwe lagers besteld en gemonteerd. Daarnaast heb ik een apparte schakelaar voor de doorvoermotor en een v-snaar gekocht. De snaar is helaas iets te kort en zal opnieuw besteld moeten worden.

Ondertussen ben ik aan de slag gegaan met het onderstel. Dit moet zo klein mogelijk worden zodat het onder de werkbank past. Het huidige frame heb ik aan stukken geslepen tot een nieuw formaat waar de machine net op past. Op de fotos is te zien dat het net gaat passen met twee elektromotoren naast elkaar. Het lassen gaat nog een uitdaging worden. Ik heb zo'n elektroden apparaat en mijn ervaringen kun je "bakken en braden" noemen.

Owja... over n ding baal ik, ik ben een bout en moer kwijt voor de montage van een lagerhuis.... :mad:

Tot zover.

Nogmaals, tips zijn van harte welkom!

rmenkveld
22-03-17, 08:05
Prachtig werk Arjen!
Vraagje, hoe heb jij je tafelbladen zo netjes gekregen?

Bijtel
22-03-17, 09:02
Ik heb bij m'n Kity de volgorde van afstellen verkeerd gedaan. Het voordeel daarvan is dat je wat meer ervaring opdoet, en het daardoor nauwkeuriger afgesteld wordt. Is bij mij nog steeds niet optimaal.

Om de hoogte van de bladen te bepalen, moet je de beitels in de as monteren. Om de hoogte van de beitels nauwkeurig in te stellen, moeten de bladen op z'n plek zitten. Soort kip-ei verhaal :)

SjoerdvR
22-03-17, 09:11
Mooi dit, en schoonmaakazijn doet goed hun werk! gewoon pure azijn uit de supermarkt in een bak en dan de delen erin? hoelang? en nog afgedekt?

Remco1980
22-03-17, 16:06
Respect voor je werk.Mooi hoor. Die schakelaar op een van de voorgaande foto's,heb je die ook via Conrad?

willem1958
22-03-17, 18:37
God man, die ziet er echt weer fantastisch uit.
Daar ga je jaren plezier van hebben.

Even over het afstellen; je volgorde is juist.
Eerst de uitvoertafel en dan je aanvoertafel.
Belangrijk is dat niet alleen in de lengte de tafels goed afgesteld en vlak staan maar ook diagonaal goed vlak, dat vergeten mensen soms nog wel 'ns met als gevolg dat je een beetje scheluw schaaft.
Als je een lange stalen lineaal hebt gebruik die en leg die diagonaal op je tafels.
Niet je as moet op gelijke hoogte met de uitvoertafel anders loopt die tegen je hout aan.
Hier een goed filmpje waarin precies wordt uitgelegd hoe je alles afstelt; https://www.youtube.com/watch?v=1uXh1fx6JE0

ArjenH
25-03-17, 21:14
Bedankt voor de tips over het afstellen. Het komt er dus op neer, een zijde beginnen met afstellen(afvoerblad) en daarna verder werken. Daarna nog een keer terug afstellen ivm het kip/ei verhaal. Moet goed komen.

@rmenkveld
De bladen waren aardig netjes hoor. Hier en daar een verfspettertje er af krabben en heel het blad goed met WD40 en staal wol poetsen.

@SjoerdvR
Schoonmaak azijn heb ik voor ong 3 euro per 5l gekocht bij de bouwmarkt. Sommige onderdelen met vliegroest kan je naar een paar uur al schoon poetsen met staalwol maar de zwaarder verroeste delen heb ik zeker een week laten liggen. Het is dan wel brand schoon van roest maar er zit dan een vieze zwarte waas op het metaal dat meteen in vliegroest veranderd. Het is wel een karwij om dat helemaal schoon te poetsen.

@Remco1980
Die grote schakelaar komt bij Ali vandaan.

Update
Ik ben vast begonnen om het metalen frame op maat te maken.

rmenkveld
26-03-17, 20:31
@rmenkveld
De bladen waren aardig netjes hoor. Hier en daar een verfspettertje er af krabben en heel het blad goed met WD40 en staal wol poetsen.

Bedankt:)

ArjenH
15-04-17, 15:29
Update.

Lassen(bakken en braden) van het onderstel.
De laaste foto is van de complete tafel zoals ik hem kocht.

bhengeveld
15-04-17, 15:46
Complimenten! Waarmee heb je de beitelkop geverfd?

ArjenH
15-04-17, 19:19
@bhengeveld
Hammerite rood met kwast. Helaas niet zo'n mooi resultaat en ook niet echt sterk.Ik zou het niet opnieuw doen.

ArjenH
28-06-17, 20:46
Update.

De laatste tijd is er niet veel van gekomen maar af en toe heb ik verder gewerkt.

Het onderstel in de hamerslag gezet en voorzien van zwenkwieltjes.
De zijkanten heb ik voorzien van trespa
Beide motoren zijn gemonteerd, het paste net!
Schakelaars en stroomaansluiting zijn ingebouwd

Ik wil graag de schakelaars aansluiten maar heb niet helemaal duidelijk hoe de nullastschakelaar van Ali aangesloten moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Op internet kan ik voor die schakelaar geen schema vinden.

ArjenH
07-07-17, 20:07
Update.

Nieuwe rollenketting gemonteerd, het spanwiel moet nog vast gezet worden.
De doorvoer is getest en het hout word met een mooie snelheid doorgevoerd.
Nu de nieuwe V-snaar vast zetten maar eers een oplossing vinden om de poelie goed op de as te monteren. Ik ga proberen om er gewoon een bout haaks doorheen te zetten ipv een spie in de spiebaan.

Athanor
07-07-17, 20:29
Complimenten voor dit mooie en goed gedocumenteerde topic! Zal voor andere een boeiende leidraad kunnen zijn.

Fons

ArjenH
20-07-17, 16:30
Weer een update.

Hij is af! nou ja alles doet het en is afgesteld.
Misschien wil ik nog iets aanpassen maar dat komt wel.
Het doorvoergedeelte is muv de verlengde ketting en de aandrijfmotor van orginele dingen van de "versnellingsbak"gebruikt. In het plaatje van het spantandwiel heb ik halverwege een gat van 9mm geboord en die bevestigd achter het kleine tandwiel in het midden. Dmv het orignele veertje heb ik hem op spanning gezet.
De SPA v-snaar die ik gekocht had is achteraf niet geschikt voor dergelijk kleine poelies van 60mm, hiervoor heb ik nu een XPA snaar gemonteerd. Deze word veel minder warm wat het aluminium poelie ten goede komt. Ook heb ik de orginele spiebaan uitgeslepen naar het uiteinde van de as waardoor ik er een grotere en langere spie in past. De spie heb ik zelf op maat geslepen en gevijld uit een stuk metaal.
Ook heb ik voor de zekerheid nog een gaatje getapt met een imbus. Hiervoor heb ik m'n nieuwe tweedehands HBM16 kolomboor gebruikt, ideaal zo'n apparaat.
Het afstellen viel me uiteindelijk niet tegen. Bij het opnieuw monteren heb ik alles al grof ingeseld waardoor het nu echt fine-tunen was.
De aan en afvoer tafel staan aan een zijde gelijk en aan de andere kant zit er op een hoek slechts 0.10mm verschil. Ook de vandikte tafel verschild over de hele breedte van 26cm slechts 0.2mm. Dit vind ik te verwaarlozen.
Bij een mooie webshop uit deventer heb ik naast de v-snaar en ketting nog het een en ander aan knopen gekocht zodat het er weer netjes uit ziet.

En probleem, als ik de vandiktebank gebruik dan zit er echt een behoorlijke hap aan het begin en het eind ofwel snipe. Ik vraag me af of dat komt door de strak gestelde veren van de doorvoerassen. Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt?

Hieronder nog wat fotos.

pierw
14-08-17, 10:38
Het opknappen is je behoorlijk goed gelukt. Het ziet er erg netjes uit! Hoe heb je de schakelaar uiteindelijk aangesloten?

ArjenH
18-08-17, 20:30
De elektronische benamingen ken ik echt niet maar zoals je op de foto ziet zijn de onderste twee draden inkomend en de bovenste twee uitgaand. Waarbij de bovenste gekoppelt is aan de aansluiting voor de relais.

pierw
18-08-17, 20:38
De elektronische benamingen ken ik echt niet maar zoals je op de foto ziet zijn de onderste twee draden inkomend en de bovenste twee uitgaand. Waarbij de bovenste gekoppelt is aan de aansluiting voor de relais.

Bedankt voor je antwoord. De schakelaar, is die specifiek voor 220-240V of heb je een 250V schakelaar erop zitten?

ArjenH
19-08-17, 20:53
Geen idee, gewoon van Aliexpress die velen hier gebruiken.

AHK
20-08-17, 13:01
Hoi Arjen, je hebt deze machine erg mooi opgeknapt!

Ik ben momenteel zelf bezig met het opknappen van een Inca vlakbank (22cm). Nu heb ik de beitelas gedemonteerd en wil ik graag de lagerhuizen en lagers verwijderen van de as om deze te ontroesten en uiteindelijk nieuwe lagers te monteren. Hoe heb jij het lagerhuis en de lagers gedemonteerd en nieuwe lagers gemonteerd?

Ik hoor graag van je.

67498

67499

ArjenH
21-08-17, 12:16
Leuk project AHK! Ik heb het dmv een hamer met kunstof kop gedaan. Elke keer een slag geven om en om. Misschien past een poelietrekker om het lagerhuis heen maar dan moet je wel een grote hebben denk ik. Dat zal in iedergeval wel gemakkelijker werken dan het kloppen met een hamer.

AHK
21-08-17, 12:49
Bedankt voor je antwoord Arjen,

Ik heb het middels de poelietrekker van mijn buurman gedaan. Ik ga ook een onderwerp starten met dit project zodat anderen hier ook wat aan hebben. Ik heb onlangs nieuwe lagers besteld (3 voor de zekerheid) en deze ga ik monteren wanneer ze binnen zijn. Helaas mist er een bout om de beitels vast te zetten. Ik ben meteen van plan alle bouten te verwisselen aangezien sommige zeskanten bijna rond zijn geworden. Ik gebruik hier 12.9 voor op aanwijzing van Grenslandservice die mij overigens super helpt met dit project.

Arnold

ArjenH
05-01-18, 16:40
Na wat andere klussen toch dit project even helemaal afgemaakt.
Zoals ik eerder beschreef gaf de machine toch best wel wat "snipe" (0,25mm) voor en achter bij vandikte schaven. De vandikte tafel wiebelde ook wat betekende dat twee draadeinden diagonaal iets hoger/lager afgesteld waren waardoor bij het aangrijpen van het hout door de doorvoerassen de vandiktetafel begon te wippen. Deze draadeinden wilde ik zo gelijk als mogelijk afstellen.
Hiervoor heb ik wat metingen en berekeningen gedaan(Spoed schroefdraad / aantal tanden ed.)Uit eindelijk was het aardig snel gepiept. Helaas nog wel iets zichtbare snipe (0.1mm) over een lengte van 5cm maar dat is vermoedelijk niet weg te krijgen. Er blijft bij de bevestiging van de tafel wat speling zitten wat er niet uit te krijgen is.
Ook heb ik even een duidelijke foto gemaakt ik de tandwielen heb aangesloten voor de doorvoerassen, een filmpje hiervan krijg ik helaas niet geplaatst. Ook is de afzuigkap te zien die bovenop te plaasten is of geklemt kan worden tussen de vandiktetafel bij het vlakken. Doorvoerbuis is 50mm, groot zat voor de kleine spanen van dit apparaat.

Spaander
06-01-18, 09:53
Prachtig gedaan ArjenH, het is een juweeltje geworden.
Jammer dat je de snipe er niet helemaal uit krijgt, ik begrijp uit eerdere verhalen dat dit meestal gebeurt als het hout iets wipt bij het in en uit gaan bij de messen.
Kun je misschien ervoor en erachter iets plaatsten zodat het hout er mooi horizontaal in en uitgaat?
En als het hout kort is meerdere achter elkaar doorvoeren.
Mvg, :).

jelmer
06-01-18, 10:01
Prachtig Arjen. Hier kan je weer jaren mee vooruit.

De spaanafzuiger ziet er ook goed uit, Ik heb hetzelfde principe gemaakt, die ook met een lijmklem aan de geleider vast zit. Alleen die van jou is een stuk gestroomlijnder.
Ik vraag me alleen af wat voor afzuiger je erop hebt? Als dit een kleinere stofzuiger is, dan heb je denk ik niet genoeg vermogen om alle spanen snel genoeg af te kunnen voeren. En je bak is erg snel vol, waardoor je vaak moet legen. Er komen nogal wat spanen vrij, als je een stuk hout van 20/25 cm breed een paar mm dunner maakt.

Ik heb er zelf een 100mm buis opzitten met een grote afzuiger, en het verbaast me elke keer weer, hoe snel de zak dan vol is.

Heb je de tandwielen en kettingen ook nog gesmeerd met iets?

rjmulder
06-01-18, 11:14
Dat ziet er goed uit en ben ook wel benieuwd naar het soort afzuiging wat je gebruikt, als dit goed gaat met een stofzuiger met cycloon met een "grote" bak er onder dan ga ik ook niet verder kijken naar een grote afzuiging. Dat zou me geld schelen maar veel belangrijker ruimte ;)

ArjenH
06-01-18, 21:53
@Spaander, ik denk ook dat voor, achter of tegelijkertijd een afvalstuk mee schaven de enige oplossing is voor de snipe.

Als afzuiger gebruik ik een cycloon met een redelijke grote opvangbak. Daaraan zit een zelfgebouwde afzuiger van een oude 3000 watt stofzuiger(toen het nog meer dan 1000 watt mocht zijn). Het geheel neemt erg weinig ruimte in. Volgende week zal ik een paar fotos posten.

L.N.
20-01-18, 18:37
Mooi opgeknapt! Ik heb deze week ook een Inca vlak- vandiktebank gekocht. Die heeft wat aandacht nodig, dus dit topic komt heel goed van pas.

Marty.v
04-12-18, 20:55
Heel interessant topic en prachtig om te zien hoe je de machine terug in zijn glorie hersteld hebt! Welke elektromotor heb je eigenlijk gebruikt voor de aandrijving van de vandiktebank? Ik probeer wat wijzer te geraken op de Inca groep van Yahoo maar zie het bos door de bomen niet meer en kwam deze thread tegen. Kan jij die van jou eigenlijk regelen in snelheid?