PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel plaatmateriaal op je imperial?

Feday
27-01-17, 12:25
Gezien ik geen aanhanger bezit haal ik meestal m'n hout op de imperial aka dakdrager. Tot nu toe eigenlijk altijd vlekkeloos verlopen. Nu moet ik voor projecten binnenkort wat meer plaatmateriaal halen en zat met af te vragen:

"Hoeveel plaatmateriaal leg jij op je dak?"

Op m'n drager staat geloof ik max 75kg, maarja is dat dan per stuk dus 150kg hout? Mijn gevoel tot nu toe is dat een stuk of drie van 18mm dik toch wel de max is. Maar dat is gewoon onderbuikgevoel.

janwillem
27-01-17, 12:32
Inderdaad voor de zekerheid 150kg totaal aanhouden. Het zou natuurlijk nergens op slaan als 75kg het totaalgewicht zou zijn, wie gebruikt immers ooit 2 dakdragers tegelijkertijd?!

:p

Hoe veel je er ook oplaad, ik zou het wel erg stevig vast maken, niet fijn als je zo'n plaat op je voorruit krijgt (jouw achterligger). Kar huren / lenen (kan vaak gratis bij de bouwmarkt) is dat geen optie?

EvdL
27-01-17, 12:32
Over wat voor plaat materiaal praten we? Een plaat MDF weegt ongeveer 38 kg dus dan zou je 2 platen op je dak drager kunnen meenemen.

Feday
27-01-17, 12:37
Over wat voor plaat materiaal praten we? Een plaat MDF weegt ongeveer 38 kg dus dan zou je 2 platen op je dak drager kunnen meenemen.

Ja goed punt, MDF weegt idd flink meer dan multiplex.

Kar huren kan natuurlijk altijd, maar dat kost ook weer 35 eurie en ik blijf een hollander :) Gratis bij de bouwmarkt is weer zo'n eind terug rijden (de hornbach is iets van 20km). Volgens mij doen de pontmeyer of jongeneel niet aan gratis karren lenen toch?

bprosman
27-01-17, 12:39
De max belasting van een dakdrager is per stuk 75kg maar de totale maximale daklast van je auto ligt vaak maar op 75kg TOTAAL. Uiteraard is dit per auto afhankelijk en kun je vaak in het boekje vinden. Bij mijn Dodge Caliber (toch niet een hele lichte auto) is het zelfs maar 68 Kilo.

brt
27-01-17, 12:53
Hangt van zowel auto als de dakdrager als het type voet waarmee de drager bevestigd is af. Hier een toyota rav 4 met dakdragers van Thule met een totale maximumbelasting van 50 kg !!. De bevestigingsvoet speelt hier bij thule een rol in. (Systeem waarbij je de profielen los koopt van de bevestigingsvoeten).

Bert2
27-01-17, 12:57
Ik zou de last in ieder geval erg goed vastzetten met meer dan een sjorbandje, bij een noodstop hou je er anders niets aan

Piet Groeneweg
27-01-17, 13:08
Inderdaad voor de zekerheid 150kg totaal aanhouden. Het zou natuurlijk nergens op slaan als 75kg het totaalgewicht zou zijn, wie gebruikt immers ooit 2 dakdragers tegelijkertijd?!

:p

Hoe veel je er ook oplaad, ik zou het wel erg stevig vast maken, niet fijn als je zo'n plaat op je voorruit krijgt (jouw achterligger). Kar huren / lenen (kan vaak gratis bij de bouwmarkt) is dat geen optie?

Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar met 150 kilo dakbelasting (lading plus imperial) zit je ver over de toegestane dakbelasting. Deze ligt voor de meeste personen auto's tussen de 50 en 100 kilo.
Is terug te vinden in je instructieboekje. Zelfts voor een Volkswagen T4 is dit ook maar 100 kilo....
Behalve dat een te zware dakbelasting schade aan je auto kan veroorzaken krijgt hij er door het hogere zwaartepunt ook een heel ander rijgedrag.
Dan heb ik de wettelijke consequenties nog buiten beschouwing gelaten.

bjorn
27-01-17, 13:08
Ik zou vragen wat het kost om het door pontmeyer of jongeneel te laten bezorgen, zal niet veel duurder zijn dan een aanhanger huren, geen brandstof en tijd, geen risico met je auto. Hier levert een raab karcher gratis vanaf 350 euro bestelling, daaronder 35 euro bezorgkosten (ex btw) Kan zijn dat ze het wel gaan verpakken en dat dat ook weer wat kost, of dat je met een statiegeld pallet komt te zitten, dus wel goed informeren, mocht je dat doen.

Toxiq
27-01-17, 13:51
Ja goed punt, MDF weegt idd flink meer dan multiplex.

Kar huren kan natuurlijk altijd, maar dat kost ook weer 35 eurie en ik blijf een hollander :) Gratis bij de bouwmarkt is weer zo'n eind terug rijden (de hornbach is iets van 20km). Volgens mij doen de pontmeyer of jongeneel niet aan gratis karren lenen toch?

Heb je enig idee hoeveel kracht er op zo een plaat staat als je met 80 a 90 over de provinciale weg rijdt ?
Ik denk dat degene achter je vervloekt als het mis gaat omdat 20 km 'zo een eind terug is'

Ik zou toch lekker dat stukkie terug rijden en op safe spelen

PBT
27-01-17, 14:15
Ik heb een ford transit bedrijfswagen (l3 h2) en zelfs dit soort bussen heeft een maximale dakbelasting van 150kg. Althans dat staat op de inperial.

Feday
27-01-17, 16:11
Sjorbanden lijkt me nogal voor de hand liggen. Ik hoop dat er weinig mensen zijn die die dom genoeg zijn om op hun eigen knoop kunsten te vertrouwen met 80km/h, toch?

Net eens gegoogeld, valt me nog mee, m'n ix35 max 100kg op het dak hebben. Zit ik denk ik toch redelijk in de richting met 3 platen multiplex denk ik. Meestal laat ik ze toch even in tweeen zagen zodat het wat minder breed is en dus ook minder wind vangt.

boertje125
27-01-17, 19:41
ik zou er niet aan beginnen met een personen auto daar staan de dakdragers meestal maar iets van 1,2 meter uit elkaar
het gewicht van de plaat valt overigens in het niet bij een beetje wind
die kan zomaar oplopen tot 100 kg/m2

Als je veel platen nodig hebt bezorgen ze die gewoon gratis bij bijna alle houthandels

mark20v
28-01-17, 08:31
Beetje off topic, maar toen ik voor het eerst voldoende ruimte had kocht ik direct een aanhanger. Als ik nu kijk hoe vaak ik hem gebruik dan is die al dubbel en dwars terugverdiend. Tevens veel lager risico op overbelasting en ongelukken. Ik moet er niet aan denken als ik bij de vraag of ik 2 of 3 platen mee kan nemen al risico loop.

Kerstboom halen, plaatmateriaal, kachelhout, tuinafval, potgrondzakken halen, werkplaatskast op marktplaats, kolomboor etc. Als je eenmaal een aanhanger hebt dan gebruik je hem echt vaker dan je vooraf in hebt geschat.

Je geeft zelf aan vaker hout te halen en binnenkort nog vaker voor projecten. Wellicht het overwegen waard?

KrisG
28-01-17, 11:04
Bij de keuze van mijn 'hobbywagen' of noem het mijn midlifecrisisaankoop speelde dit ook mee, het is een VW T3 enkelcabine geworden, daar passen platen gewoon op het laadbed achteraan. Geen gedoe met manoevreren met de remorque erachter, gewoon rijden als een personenwagen.
Neemt niet weg dat ik vroeger ook wel eens een plankenvloer voor de zolder ben gaan ophalen op het dak van de Touran, grenen planken, ongeveer een meter hoog gestapeld en goed vastgesjord, als je rustig rijdt en niet gehaast bent lukt dat ook wel.
Kris

iedereen en niemand
28-01-17, 11:39
Het is maar net waar je je zelf goed bij voelt. Een meter hoog grenen lijkt mij toch best een uitdaging op de snelweg. Maar haal zelf best vaak platen op de imperial en dan gaan er zo 10 of 15 op en dat gaat echt prima hoor.

En vaak ben je te bang :p

SunRayes
28-01-17, 14:59

Haha, van iedereen die ik ken die niet bang is zijn dat juist de grootste brokkenmakers.
De regelgeving in het verkeer is er niet voor niets.

bprosman
28-01-17, 15:15
10-15 platen en dan hard moeten remmen lijkt me ook een uitdaging.

Artbij
28-01-17, 15:50
Bij de keuze van mijn 'hobbywagen' of noem het mijn midlifecrisisaankoop speelde dit ook mee, het is een VW T3 enkelcabine geworden, daar passen platen gewoon op het laadbed achteraan. Geen gedoe met manoevreren met de remorque erachter, gewoon rijden als een personenwagen.
Neemt niet weg dat ik vroeger ook wel eens een plankenvloer voor de zolder ben gaan ophalen op het dak van de Touran, grenen planken, ongeveer een meter hoog gestapeld en goed vastgesjord, als je rustig rijdt en niet gehaast bent lukt dat ook wel.
Kris

Hier wil ik wel eens een foto van zien. Personenwagen met 400 kilo op het dak....

KrisG
28-01-17, 16:00
Gelukkig bestaan daar geen foto's van :)
Snelweg hebben we daar uiteraard niet mee gedaan, hooguit een kilometer of 15 mee gereden aan een gezapig tempootje...

Kris

Artbij
28-01-17, 16:03
Het is maar net waar je je zelf goed bij voelt. Een meter hoog grenen lijkt mij toch best een uitdaging op de snelweg. Maar haal zelf best vaak platen op de imperial en dan gaan er zo 10 of 15 op en dat gaat echt prima hoor.

15 x 40kilo op het dak.....lijkt me sterk.

Bowls
28-01-17, 16:56
Gelukkig bestaan daar geen foto's van :)
Snelweg hebben we daar uiteraard niet mee gedaan, hooguit een kilometer of 15 mee gereden aan een gezapig tempootje...

Kris

58954

iedereen en niemand
28-01-17, 17:02
15 x 40kilo op het dak.....lijkt me sterk.

Dat valt mee hoor, en dan heb ik het over een bus met imperial en dus geen personen auto. Maar een plaat weegt officieel 37,5 kg dus je komt met 15 platen op een goeie 500 kg en dat kan echt hoor. En als het goed afgebonden zit is ook remmen geen probleem.

WR1944
28-01-17, 17:16
Wat ook niet onderschat mag worden zijn de opwaartse krachten aan de voorkant van de auto. Zelfs met een klein beetje rijwind is de stroming over de motorkap en de voorruit naar boven gericht, precies op het naar voren overhangende deel van de lading. En omdat de wind daar niet vrijelijk over het dak kan weg stromen, ontstaat daar een opstuwing met een aardige krachtenontwikkeling. Ik heb ook regelmatig platen op het dak vervoerd maar ik bond eerst twee stevige latten op de dragers en legde daar de platen op. De platen werden dan secuur aan de latten en de dragers gesjord. Daar gingen vele meters touw en sjorbanden in zitten.
Maar met een bakkie of het laten bezorgen ben je wel van een potentieel probleem af.

Artbij
28-01-17, 18:15
Dat valt mee hoor, en dan heb ik het over een bus met imperial en dus geen personen auto. Maar een plaat weegt officieel 37,5 kg dus je komt met 15 platen op een goeie 500 kg en dat kan echt hoor. En als het goed afgebonden zit is ook remmen geen probleem.

Hoop maar dat er nooit een gezin met kinderen op de achterbank voor je staat als je een noodstop moet maken... Die krijgen zo 500 kilo in de nek. Of achter je rijden als je een drempel mist en daardoor je 500kilo 5000 kilo wordt....

henkverhaar
28-01-17, 20:43
Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar met 150 kilo dakbelasting (lading plus imperial) zit je ver over de toegestane dakbelasting. Deze ligt voor de meeste personen auto's tussen de 50 en 100 kilo.
Is terug te vinden in je instructieboekje. Zelfts voor een Volkswagen T4 is dit ook maar 100 kilo....
Behalve dat een te zware dakbelasting schade aan je auto kan veroorzaken krijgt hij er door het hogere zwaartepunt ook een heel ander rijgedrag.
Dan heb ik de wettelijke consequenties nog buiten beschouwing gelaten.

De max dakbelasting is voor de meeste autos idd ergens rond de 75 kg. Let wel dat is een maximale belasting rijdend - het is dan ook vooral gerelateerd aan windeffecten, niet in eerste instantie aan statische dakbelasting; als je auto stilstaat kan het dak veel meer gewicht dragen. Denk aan daktenten...

Bert2
28-01-17, 21:03
Spijt me hoor maar dit is volslagen onverantwoordelijk.

boertje125
28-01-17, 22:09
Met een vw bus en een goede imperiaal zo een met een rolstang met een stuk of 10 bevestigingspunten
geloof ik je gelijk dat deze 500 kg aan kan (ook al is het oficeel 100 volgens opgave van vw)

wij reden 20 jaar terug ook vaak genoeg met een laag hout van 25 a 30 cm en 4 meter lang
of een complete stalen steiger

Maar slim is het niet
en zoals eerder gezegd mijn houthandel brengt die platen gewoon voor niets als het om die hoeveelheid gaat en ik ze niet gelijk moet hebben maar morgen ook goed is.

willem1958
29-01-17, 00:26
Ik zou ook grote hoeveelheden laten bezorgen.
Zoals al eerder opgemerkt verandert ook het rijgedrag van een auto.
Je leest nog wel'ns dat mensen op vakantie omgaan omdat ze een dakkoffer op hun auto hebben en plotseling moeten uitwijken.
En da's een ander formaat en gewicht dan een aantal platen die aan de voor-en achterzijde flink uitsteken tov een dak van een gemiddelde personen auto.
Als je plotseling moet remmen of uitwijken dan kan het wel 'ns vervelend aflopen, ook voor een toevallige fietser die in de buurt rijdt.
Ook bij redelijk wat wind kan het 't stuurgdrag van de auto flink beinvloeden.
En dat zeg ik vanuit m'n ervaring zowel als rijinstrukteur vroeger op vrachtwagen en autobus als 17 jaar chauffeur op vrachtwagens van gemiddeld tussen de 35 en 50 ton.
2 0f 3 platen over een klein stukje met rustig weer dat kan wel maar hogere snelheden en veel platen dat zou ik niet gokken.

chevy66
29-01-17, 08:33
Ik heb ook een busje waar het meeste plaatmateriaal gewoon in kan, maar de imperiaal is voor 1200 lbs. wat 544kg is.

boertje125
29-01-17, 11:29
Het imperiaal is het probleem ook niet het gaat om de belasting die je auto/busje mag hebben volgens fabriek opgave

Bijtel
30-01-17, 21:12
Denk er ook aan om de spanbanden op de hoeken te beschermen. (vooral) MDF heeft scherpe hoeken.
Ik heb in het tasje met spanbanden ook een aantal kartonnen hoeken liggen (zoiets (https://www.spanbandconcurrent.nl/kartonnen-hoekprofiel-45x45x3-mm-lengte-150-cm)). Zat ooit bij een levering van de groothandel.

Feday
31-01-17, 13:33
Denk er ook aan om de spanbanden op de hoeken te beschermen. (vooral) MDF heeft scherpe hoeken.
Ik heb in het tasje met spanbanden ook een aantal kartonnen hoeken liggen (zoiets (https://www.spanbandconcurrent.nl/kartonnen-hoekprofiel-45x45x3-mm-lengte-150-cm)). Zat ooit bij een levering van de groothandel.

Yup, als je materiaal haalt bij de hornbach kun je bij de zagerij vaak wel een zo'n stukje hoek spul uit de afvalbak hengelen.