Hoeveel plaatmateriaal op je imperial?

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Gezien ik geen aanhanger bezit haal ik meestal m'n hout op de imperial aka dakdrager. Tot nu toe eigenlijk altijd vlekkeloos verlopen. Nu moet ik voor projecten binnenkort wat meer plaatmateriaal halen en zat met af te vragen:

"Hoeveel plaatmateriaal leg jij op je dak?"

Op m'n drager staat geloof ik max 75kg, maarja is dat dan per stuk dus 150kg hout? Mijn gevoel tot nu toe is dat een stuk of drie van 18mm dik toch wel de max is. Maar dat is gewoon onderbuikgevoel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Inderdaad voor de zekerheid 150kg totaal aanhouden. Het zou natuurlijk nergens op slaan als 75kg het totaalgewicht zou zijn, wie gebruikt immers ooit 2 dakdragers tegelijkertijd?!

:p

Hoe veel je er ook oplaad, ik zou het wel erg stevig vast maken, niet fijn als je zo'n plaat op je voorruit krijgt (jouw achterligger). Kar huren / lenen (kan vaak gratis bij de bouwmarkt) is dat geen optie?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Over wat voor plaat materiaal praten we? Een plaat MDF weegt ongeveer 38 kg dus dan zou je 2 platen op je dak drager kunnen meenemen.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Over wat voor plaat materiaal praten we? Een plaat MDF weegt ongeveer 38 kg dus dan zou je 2 platen op je dak drager kunnen meenemen.

Ja goed punt, MDF weegt idd flink meer dan multiplex.

Kar huren kan natuurlijk altijd, maar dat kost ook weer 35 eurie en ik blijf een hollander :) Gratis bij de bouwmarkt is weer zo'n eind terug rijden (de hornbach is iets van 20km). Volgens mij doen de pontmeyer of jongeneel niet aan gratis karren lenen toch?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
De max belasting van een dakdrager is per stuk 75kg maar de totale maximale daklast van je auto ligt vaak maar op 75kg TOTAAL. Uiteraard is dit per auto afhankelijk en kun je vaak in het boekje vinden. Bij mijn Dodge Caliber (toch niet een hele lichte auto) is het zelfs maar 68 Kilo.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hangt van zowel auto als de dakdrager als het type voet waarmee de drager bevestigd is af. Hier een toyota rav 4 met dakdragers van Thule met een totale maximumbelasting van 50 kg !!. De bevestigingsvoet speelt hier bij thule een rol in. (Systeem waarbij je de profielen los koopt van de bevestigingsvoeten).
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik zou de last in ieder geval erg goed vastzetten met meer dan een sjorbandje, bij een noodstop hou je er anders niets aan
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Inderdaad voor de zekerheid 150kg totaal aanhouden. Het zou natuurlijk nergens op slaan als 75kg het totaalgewicht zou zijn, wie gebruikt immers ooit 2 dakdragers tegelijkertijd?!

:p

Hoe veel je er ook oplaad, ik zou het wel erg stevig vast maken, niet fijn als je zo'n plaat op je voorruit krijgt (jouw achterligger). Kar huren / lenen (kan vaak gratis bij de bouwmarkt) is dat geen optie?

Ik weet niet om wat voor auto het gaat, maar met 150 kilo dakbelasting (lading plus imperial) zit je ver over de toegestane dakbelasting. Deze ligt voor de meeste personen auto's tussen de 50 en 100 kilo.
Is terug te vinden in je instructieboekje. Zelfts voor een Volkswagen T4 is dit ook maar 100 kilo....
Behalve dat een te zware dakbelasting schade aan je auto kan veroorzaken krijgt hij er door het hogere zwaartepunt ook een heel ander rijgedrag.
Dan heb ik de wettelijke consequenties nog buiten beschouwing gelaten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou vragen wat het kost om het door pontmeyer of jongeneel te laten bezorgen, zal niet veel duurder zijn dan een aanhanger huren, geen brandstof en tijd, geen risico met je auto. Hier levert een raab karcher gratis vanaf 350 euro bestelling, daaronder 35 euro bezorgkosten (ex btw) Kan zijn dat ze het wel gaan verpakken en dat dat ook weer wat kost, of dat je met een statiegeld pallet komt te zitten, dus wel goed informeren, mocht je dat doen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja goed punt, MDF weegt idd flink meer dan multiplex.

Kar huren kan natuurlijk altijd, maar dat kost ook weer 35 eurie en ik blijf een hollander :) Gratis bij de bouwmarkt is weer zo'n eind terug rijden (de hornbach is iets van 20km). Volgens mij doen de pontmeyer of jongeneel niet aan gratis karren lenen toch?

Heb je enig idee hoeveel kracht er op zo een plaat staat als je met 80 a 90 over de provinciale weg rijdt ?
Ik denk dat degene achter je vervloekt als het mis gaat omdat 20 km 'zo een eind terug is'

Ik zou toch lekker dat stukkie terug rijden en op safe spelen
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Sjorbanden lijkt me nogal voor de hand liggen. Ik hoop dat er weinig mensen zijn die die dom genoeg zijn om op hun eigen knoop kunsten te vertrouwen met 80km/h, toch?

Net eens gegoogeld, valt me nog mee, m'n ix35 max 100kg op het dak hebben. Zit ik denk ik toch redelijk in de richting met 3 platen multiplex denk ik. Meestal laat ik ze toch even in tweeen zagen zodat het wat minder breed is en dus ook minder wind vangt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou er niet aan beginnen met een personen auto daar staan de dakdragers meestal maar iets van 1,2 meter uit elkaar
het gewicht van de plaat valt overigens in het niet bij een beetje wind
die kan zomaar oplopen tot 100 kg/m2

Als je veel platen nodig hebt bezorgen ze die gewoon gratis bij bijna alle houthandels
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Beetje off topic, maar toen ik voor het eerst voldoende ruimte had kocht ik direct een aanhanger. Als ik nu kijk hoe vaak ik hem gebruik dan is die al dubbel en dwars terugverdiend. Tevens veel lager risico op overbelasting en ongelukken. Ik moet er niet aan denken als ik bij de vraag of ik 2 of 3 platen mee kan nemen al risico loop.

Kerstboom halen, plaatmateriaal, kachelhout, tuinafval, potgrondzakken halen, werkplaatskast op marktplaats, kolomboor etc. Als je eenmaal een aanhanger hebt dan gebruik je hem echt vaker dan je vooraf in hebt geschat.

Je geeft zelf aan vaker hout te halen en binnenkort nog vaker voor projecten. Wellicht het overwegen waard?
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Bij de keuze van mijn 'hobbywagen' of noem het mijn midlifecrisisaankoop speelde dit ook mee, het is een VW T3 enkelcabine geworden, daar passen platen gewoon op het laadbed achteraan. Geen gedoe met manoevreren met de remorque erachter, gewoon rijden als een personenwagen.
Neemt niet weg dat ik vroeger ook wel eens een plankenvloer voor de zolder ben gaan ophalen op het dak van de Touran, grenen planken, ongeveer een meter hoog gestapeld en goed vastgesjord, als je rustig rijdt en niet gehaast bent lukt dat ook wel.
Kris
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het is maar net waar je je zelf goed bij voelt. Een meter hoog grenen lijkt mij toch best een uitdaging op de snelweg. Maar haal zelf best vaak platen op de imperial en dan gaan er zo 10 of 15 op en dat gaat echt prima hoor.

En vaak ben je te bang :p
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Bij de keuze van mijn 'hobbywagen' of noem het mijn midlifecrisisaankoop speelde dit ook mee, het is een VW T3 enkelcabine geworden, daar passen platen gewoon op het laadbed achteraan. Geen gedoe met manoevreren met de remorque erachter, gewoon rijden als een personenwagen.
Neemt niet weg dat ik vroeger ook wel eens een plankenvloer voor de zolder ben gaan ophalen op het dak van de Touran, grenen planken, ongeveer een meter hoog gestapeld en goed vastgesjord, als je rustig rijdt en niet gehaast bent lukt dat ook wel.
Kris

Hier wil ik wel eens een foto van zien. Personenwagen met 400 kilo op het dak....
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Gelukkig bestaan daar geen foto's van :)
Snelweg hebben we daar uiteraard niet mee gedaan, hooguit een kilometer of 15 mee gereden aan een gezapig tempootje...

Kris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.