PDA

Bekijk Volledige Versie : Inca zaagtafel smeren?

McAvoy87
27-01-17, 00:09
Hallo,

ik ben momenteel bezig met de demontage van mijn inca zaagmachine, ik kom in sommige hoekjes van de zaag kleine beetjes vet tegen. o.a. in het hulsje dat om de stelschoef zit. Dit heb ik nu eruit gehaald, maar moet ik da terug smeren?

groetjes!

de Haan
27-01-17, 10:28
Bij de mijne is alles vetvrij, ik heb de Inca Major.

O Peatey
27-01-17, 11:14
Bij de mijne is alles vetvrij, ik heb de Inca Major.
En dat hoort ook zo om aangekoekt zaagsel te voorkomen.
Je kunt de boel eerst goed met kruipolie inspuiten (geen WD40) om alles los te krijgen en daarna te ontvetten en droog in elkaar te zetten.

McAvoy87
27-01-17, 14:41
mag ik de stelschroef etc, vliegroest vrijmaken met staalwol?

ook zijn de geleide stukken van de hoogteverstelling erg ruw. Dit wil ik nu gaan opschuren en daardoor vlakken, is hier nog iets waar ik op moet letten?

mark20v
27-01-17, 15:11
En dat hoort ook zo om aangekoekt zaagsel te voorkomen.
Je kunt de boel eerst goed met kruipolie inspuiten (geen WD40) om alles los te krijgen en daarna te ontvetten en droog in elkaar te zetten.

Waarom eigenlijk geen WD40 Pieter?

ArjenH
27-01-17, 15:45
WD40 kan gewoon gebruikt worden. Schroefdraad kan je goed schoonmaken met een koperborstel, dat is zachter dan metaal dus zal geen krassen achter laten. Na het gebruik van WD40 of olie maak ik het altijd schoon met remreiniger en een compressor.

O Peatey
27-01-17, 15:48
Waarom eigenlijk geen WD40 Pieter?
Omdat WD40 geen kruipend effect heeft om vastzittende delen los te maken. Henk Verhaar heeft hier op dit forum dit ooit een keer uitgebreid toegelicht.

McAvoy87
30-01-17, 12:55
Nu heb ik nieuwe lagers gekocht: SKF 6062- 2rsh: nu vind ik deze niet heel soepel lopen. Hoort dat zo? ik dacht altijd dat een lager eigenlijk de wrijving dusdanig verminderde ook, maar dat is niet? Hij hoeft niet oneindig blijven rond te draaien, maar een beetje is toch prettig. 1 van de oude die eruit komen (bijde skf) knarst een beetje bij nader inspectie. Maar loopt wel wat sneller/ losser!

Afijn. nu heb ik de ene lager weer om de as geslagen, maar die andere, hoe kan ik die weer het beste in het huis krijgen? stuk hout? of een rateldop?

groetjes!

tuoh
30-01-17, 13:05
Dat stroeve hoort zo, de weerstand die je voelt komt van de rubber (stof)dichtingen, eens gemonteerd en belast gaan die lagers als een zonnetje draaien. Lagers in de zitting tikken gaat best met behulp van een passende ring op de buitenschaal.

rmenkveld
30-01-17, 13:23
Lagers in de zitting tikken gaat best met behulp van een passende ring op de buitenschaal.

Waarom de buitenschaal en niet de binnenschaal? De binnenschaal lijkt mij het meest logisch daar je dan nul risico loopt zaken te forceren...

McAvoy87
30-01-17, 13:31
Omdat je dan het hart van de lager eruit tikt. Die kan 't minst hebben. Pak een vel papier, span dat, en druk op 't midden ;)

Maar een passende ring, van 35 mm, een dopsleutel is niet geschikt? want anders heb ik geen ring, deze past al half, maar ik kan me niks anders bedenken

rmenkveld
30-01-17, 13:52
Ow snap :rolleyes:

Het gaat in dit geval natuurlijk om het plaatsen van het lager in de omkasting en niet van het lager op de as *facepalm*

tuoh
30-01-17, 14:07
Alles wat rond is en de juiste diameter heeft is geschikt, een dopsleutel kan dus perfect als ie aan de voorwaarden voldoet:p

henkverhaar
30-01-17, 14:31
Omdat WD40 geen kruipend effect heeft om vastzittende delen los te maken. Henk Verhaar heeft hier op dit forum dit ooit een keer uitgebreid toegelicht.

Mmm. kan me niet herinneren dat beweerd te hebben. Wel dat het geen smeermiddel is. Het is geen ideale kruipolie, maar kan bij gebrek aan beter er wel voor gebruikt worden. Grootste nadeel van WD40 als kruipolie is de vluchtigheid. Ik zal eens kijken of ik het door jouw bedoelde statement nog terug kan vinden ;-)

Edit: ik denk dat Pieter refereert aan deze thread? http://www.woodworking.nl/showthread.php?17074-Inca-260-aangekocht-met-tlc/page3

O Peatey
30-01-17, 15:02
Je hebt helemaal gelijk Henk. Het was Jeroen, maar jij zat ook in het complot.

McAvoy87
02-02-17, 20:07
Afijn jongens, volgende probleem, de hoogte verstelling glijdt niet goed / soepel langs het frame. Dus ik heb met korrel 200, 400, 600 lichtjes geschuurd en daarna staalwol geschuurd. Vervolgens gepast of het werkt, en soepel ging, dus op elkaar gelegd, en beetje druk gezet en op en neer geschoven. weer meer krassen en ook braampjes. Wat moet ik hier nou weer aan doen?! Iemand een slim idee? ;)59414 5941559416

de foto's zijn ter illustratie voor de groeven op de glijdende delen

fantic
02-02-17, 23:28
Eerlijk gezegd zou ik daar gewoon wat copaslip vet op smeren, dat speciaal vet met koper erdoor, ongeacht of het dan misschien wat stof aantrekt, zoveel slechter dan ongesmeerd zal het niet zijn.

handig18
03-02-17, 07:23
Ik zag het advies om geen vet te gebruiken.
Als ik echter kijk bij mijn cirkelzaag (makita 2704) daar is behoorlijk gebruik gemaakt van de vetpot!:p

McAvoy87
03-02-17, 11:03
Voor mij maakt het niet uit, ik vind een smeerloze machine een prima idee... Echter vraag ik mij af hoe het zit dat dat paneel niet glijdt over het frame van het machientje. En steeds blijft bramen... Schuur ik het niet genoeg op? Moet ik iets speciaals gebruiken om de braampjes te verwijderen?

houtenklaas
03-02-17, 22:56
Stukje carbonpapier ertussen en delen op elkaar leggen en goed aandrukken. Als het goed is zie je dan aan de doordrukkant van het papier verkleuringen op het metaal. Dan kan je zien waar de delen elkaar (verkeerd) raken. Zonodig de delen een heel klein stukje verschuiven t.o.v. elkaar.

Vrij naar mijn tandarts, die zo altijd even checkt of een vulling goed aansluit op de tegenoverliggende kies.

McAvoy87
05-02-17, 22:02
Goed idee, we gaan t deze week eens ten uitvoer brengen!

McAvoy87
22-02-17, 00:51
Ik heb het allemaal eens laten bezinken en ben nog eens opnieuw mijn braampjes weg gaan schuren met p600 en staalwol. Wederom ontstonden er braampjes. *zucht* *zucht*

Ik heb toen nog een avondje met een makker een kratje pils gedronken rond de inca. Bekijkend wat het beste idee was. Hij kwam uit met een heel dun koperplaatje dat minder frictie zou opleveren. Ook nog gedacht over dat heel dunne kopervloeipapier, maar dat leek me ook maar niks en een hoop werk.

Nouja, bij nuchterheid weer verder gedacht en zitten bedenken wie de meeste inca's en ellende zou zien. of gezien zou hebben. Doebeli.ch! Dus Roland Gloor gevraagd of hij iets wist over dit probleem.

Hij raadt aan om met een kwastje wat vet aan te brengen (dat zal wel dat ouderwetse witte vet (is dat niet lagervet???????)) en de stelschroef in te sprayen met WD40. En ook wees hij erop om de klemhendel niet te strak aan te draaien.

ik denk ik meld het maar even voor de Incafielen onder ons ;) Copaslip is anti corrosie, maar gewoon vet jongens? Wat begrijpen de machinejongens daaronder?

groetjes!

zaag
22-02-17, 16:18
Ik had een zelfde soort probleempje met de slede van mijn metaaldraaibank hulpstuk. Deze heel dun ingesmeerd met normaal lagervet (ingesmeerd met de vingers en daarna uitgewreven met een poets lap) en het probleem was verholpen.

Baat het niet dan schaad het niet. Wil je het vet weer verwijderen dan is remmenreiniger de uitkomst. (2,95 bij de action🙂)

Groeten,
Patrick