Aankooptips draaibank

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Even een vraagje

Ik heb ergens een oude draaibank zien staan en overweeg om hier een bod op te doen

Zijn er tips voor een beginner waar op te letten bij de aanschaf of wat er zowieso op moet zitten

De draaibank heeft waarschijnlijk een kleine opknapbeurt nodig daar deze al langere tijd in een vochtige schuur staat en er wat roest aanslag op zit
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kun je misschien merk en type noemen? Foto's?
In elk geval is het aan te bevelen dat de uitgaande as een schroefdraad heeft van M33x3.5
Verder moet hij zgn. kissproof zijn; de centerpunten van de vaste en de losse kop moeten elkaar precies raken.
En wat ook belangrijk is, wat wil je ermee gaan draaien?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Pieter heeft het belangrijkste al gezegd. Een houtdraaibank is een simpel ding. Liefst een hoop gietijzer. Lagers motor snaren ed zijn vrij eenvoudig te vervangen. Een losse kop daarin tegen is heel lastig. Een as is te draaien maar dan moet je wel de weg weten en als de volle uren door een bedrijf gerekend worden best een prijzig.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit is een omgebouwde metaaldraaibank. Enkele dingen die ik in de foto zie:

1) veel gewicht, weinig centerhoogte
2) de leunspaan is, zeker in verhouding met de rest van de draaibank, wat amateuristisch
3) of hier echt een goede M33 schroefdraad aan de kop zit, kan ik niet zien. Maar de kans lijkt me niet zo groot
4) het lijkt alsof de motor aan de muur gemonteerd moet worden
5) de motorschakelaar ziet er uit alsof er een heftruck tegen aan is gereden

Het is beter dan een helemaal zelf in elkaar gelaste marktplaats-special, maar de draaibank heeft zeker nadelen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Helemaal mee eens Wim.
Als je weinig voorkennis hebt van draaibanken is dit bijna een mission impossible.
Van de andere kant, als je je omringt weet met tal van 'adviseurs en deskundologen', net als Toxiq, kun je een heel eind komen, zeker als je zelf handig bent.
Zelf zou ik er nooit aan beginnen. Voor het geld dat dit project gaat kosten kun je een hele mooie andere machine kopen.
Maar misschien is het voor de persoon in kwestie een heel mooie uitdaging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.