spouwmes bij Festool CMS 55 TS

hamertjetik

Nieuw lid
8 nov 2014
3
0
Ik heb sinds een paar weken een Festool CMS 55 ts- zaagtafelset. Ben nog in de 'uitprobeer' fase.
Het valt me op dat er veel zijdelingse speling zit in het spouwmes dat als een verlengstuk (op het al aanwezige spouwmes in de zaagmachine) gemonteerd moet worden.
De zijdelingse speling naar links en rechts is zeker 5 mm. Heeft iemand van u daar ervaring mee? Festool zegt dat het zo hoort, maar ik vind de speling wel heel erg groot.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat bedoel je met speling, dat je het spouwmes kan bewegen of dat die ook daadwerkelijk rammelt? Ik heb een oude cs70 (dus misschien zijn er wat veranderingen doorgevoerd) daar zit geen speling op het mes.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb dezelfde combinatie met inderdaad ook speling. Schijnt zo te horen en in de praktijk heb ik er in elk geval geen last van. De speling zit niet in het opzetstuk, maar in het spouwmes van de zaag zelf.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hier ook speling en er geen problemen mee ondervonden. De speling zit, zoals Bernard al aangeeft, in het spouwmes en niet in de verlenging.
 

hamertjetik

Nieuw lid
8 nov 2014
3
0
Hartelijk dank voor de antwoorden. Nog eens nagemeten met de schuifmaat. Speling is iets meer dan 3 mm. Dus ik laat het hier bij.
Zal nog wel eens terugkomen met een andere ,typische beginners,vraag.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Welke speling bedoel je nou eigenlijk? De openruimte tussen het zaagblad en de spouwmes?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Dat opzetstuk is uiteindelijk bedoeld om de beschermkap (met afzuigmond) op te monteren, wat verklaart waarom dat wat speling heeft. Anders zou je bij een klap tegen de kap die aan barrels hebben.

Als je geen afzuiging bovenop gebruikt (want zo handig is die niet -- waar laat je de slang? Die zit altijd in de weg!), hoef je dat opzetstuk niet te monteren. Het vaste spouwmes is voldoende & in de praktijk handiger (werkt ook bij gleuven zagen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.