40x230 deur die niet kromtrekt

Muldert

Nieuw lid
10 feb 2015
9
0
Ik wil onze trapkastdeur (83cm opening) weghalen en vervangen met twee smalle deurtjes.

(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3d/2e/7a/3d2e7a2a8698e44893d3c534ffcc762f.jpg) zoiets maar dan steviger.

Waar ik tegenaanloop is hoe ik deze ga maken. Ik dacht eerst aan een hardhouten frame met multiplex panelen ertussen, de ouderwetse panelendeur. Maar ben bang dat dat gaat kromtrekken over zo'n lengte.
Alternatief is MDF, maar ook dat is denk ik niet sterk genoeg voor deze lengte. Meubelpanelen huiver ik een beetje bij ivm duurzaamheid voor iets dat zo veelvuldig gebruikt wordt. Timmerpanelen trekken denk ik ook krom.

Twee 12mm multiplex platen verlijmen? MDF en multiplex verlijmen?

Er zit trouwens nog geen nieuw kozijn in, dus kan alle kanten nog op!

Help :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wij hebben hier een ikea kledingkast met van die deuren.
Die zijn ca. 230 hoog en 40cm (per deur) breedt.
Het is frame-werk met plaatjes er in.
Omdat er een lakfolie omheen zit, kan ik niet zien waar het van gemaakt is. Maar hoogstwaarschijnlijk gewoon MDF.
Alleen hangen deze deuren wel aan vier scharnieren. En dat is niet vanwege het gewicht, maar omdat de deur waarschijnlijk doormidden breekt als hij maar aan twee zou hangen.

Kortom: MDF is prima, maar wel genoeg scharnieren gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.