inca major

Aramgreuter

Nieuw lid
19 mrt 2013
4
0
Beste allen,

Ik ben nieuw hier, dus ik dacht ik stel me even voor voor ik een vraag stel.

Ik ben sinds kort in het bezit van een schuurtje 15 m2 waarin ik wat houtbewerking wil gaan doen, denk aan kleine meubels voor in huis, en aan gitaren.

Ik ben nu al een poosje wat gereedschap aan het verzamelen, maar koop vaker projecten dan gereedschap.
heb inmiddels een inca vlakbank, twee inca majors en een lintzaag uit 1910 (oid) en ben bezig met afzuiging, dit is nog los van het kleinere gereedschap.
als eerst ga ik de major aanpakken, daarna de lintzaag en dan de vlakbank.

nu komt meteen mijn vraag,
ik wil van de twee majors een goede maken, en de andere via MP weer kwijt (voor onderdelen)
alleen nu is bij de ene tafel de hoogte verstelling gebroken (...voor onderdelen zaag) maar zijn de lagers nog goed.
van de andere zaag zijn de lagers niet meer goed (alles uit elkaar gehaald, en as draait wel, maar niet soepel...)
eigenlijk wil ik dus de lagers vervangen, of de hoogte verstelling overzetten

wat zouden jullie doen?
de onderdelenzaag mist straks de sterknoppen van de bladdelen en de bijbehorende aluminium plaatjes, dus meer en meer lijkt het erop dat het eigenlijk niet echt meer als meer dan onderdelen de deur uitkan.

en als het neerkomt op de lagers vervangen, weet iemand welke maat en type ik moet hebben? en mogelijk kan helpen?

groet Aram
 

Aramgreuter

Nieuw lid
19 mrt 2013
4
0
net as verwijderd, en lager.

nagemeten:
binnenmaat 20 mm
buitenmaat 47 mm
dikte 14 mm


het is type 6204, alleen vindt ik dat type als open, en er moet een afgedichte in, nog even verder zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Aramgreuter

Nieuw lid
19 mrt 2013
4
0
kan maar dat is metalen afdichting, en zit er rubber op, dus de vraag is; is een zz (metalen) afdichting voldoende....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Hier hebben jullie de gebruikershandleiding van de Major : http://www.doebeli.ch/Files/pdf_inca_handbuecher/kreissaege_major.pdf
Op pagina 19-21 staan explosietekeningen van de zaag met de onderdelennummers. Zo goed als alles is nog verkrijgbaar.
Hier vind je de reserveonderdelenlijst: http://www.doebeli.ch/Files/pdf_inca/preisliste_inca_ersatzteile.pdf
Voor vragen kun je altijd terecht bij dhr. Roland Gloor op inca@doebeli.ch (Engels en Duits).
Bedankt voor het aanvullen van mijn luiheid :)
 

Aramgreuter

Nieuw lid
19 mrt 2013
4
0
bedankt allemaal,

link had ik al gevonden, maar nooit gekeken hoe de lagers daar omschreven waren... beetje dom...
vandaar dat ik een welverdiende RTFM krijg...
hij staat omschreven als: Rillenkugell. 6204-2RS2 LP A1 05 02
Ik heb de lagers gevonden en besteld. (zijn bij doebeli namelijk iets duurder dan elders online...)
wat betreft de tweede zaag en het hoogte verstelmechanisme en de tafel vastzetschroeven en plaatjes...
aluminium plaatje 12,60 CHF (6x)
sterkop 10.91 CHF (6x)
hevel 133,10 CHF
stangetje 25 CHF
aangezien een Zwitserse franc ongeveer gelijk is aan een euro kom je dan al gauw op 300 euro uit... lijkt me niet een zinnige investering....
maar mogelijk is het wel interessant voor iemand die nog onderdelen nodig heeft.

ik ga er rustig mee verder, zal mijn best doen nog een fotootje te maken van het proces...

groet Aram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.