Sharp Skate. Slijpen over de zijkant met een bijzonder slijphulpstuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is wel zo'n leuke vondst!! De wieltjes onder 90 graden en dan een zijwaartse beweging. Moet de steen wel breed genoeg zijn.

jaap

 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zie een beetje als nadeel dat je telkens in de lengte over de steen gaat en op die manier groeven in de steen maakt
bij het andere hulpstuk waarbij de beitel dwars op de steen staat heb je hier veel minder last van, hele kleine beitels van bijv 6mm natuurlijk daargelaten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ik zie een beetje als nadeel dat je telkens in de lengte over de steen gaat en op die manier groeven in de steen maakt
bij het andere hulpstuk waarbij de beitel dwars op de steen staat heb je hier veel minder last van, hele kleine beitels van bijv 6mm natuurlijk daargelaten

Dacht ik eerst ook, maar hij kan een groot deel van de steen, eigenlijk het hele oppervlak gebruiken. Hij gebruikt Shapton stenen, dat zijn zo ongeveer de hardste waterstenen die te koop zijn.

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die kennis heb ik niet over hardheid...wat zou overigens echt een voordeel zijn tov je beitel 90 graden gedraaid slijpen ?

zo dus
trend-verstelbare-slijphulp-dwshgset.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jaap die is niet nieuw hoor kende ik al van deze website:
http://www.inthewoodshop.com/ToolReviews/Side Sharpening and The Sharp Skate.html

The Sharp Skate
The Sharp Skate is built from anodized aluminium. It has a large screw head that adjusts the blade hold down. The underside has 9 small wheels along which the Sharp Skate runs. Unlike traditional honing guides that move fore-and-aft, the Sharp Skate moves side-to-side

Another original solution is the way a blade is secured, either in square or skew mode. A frequent complaint of many guides is how a blade may slip out of a setting. Here, the underside of the hold down is both angled and ridged. The angle allows pressure to be placed across an uneven blade back, while the ridges create a multitude of fences against which the blade
At each side of the guide is a thin steel rod. When removed the hold down is able to pivot, and specific angles may be selected to sharpen skew bevels faces. There are preset settings for 20 through 45 degrees.

Slijphulpje van Harrelson Stanley kost dacht ik 150 dollar.

groetnis,

Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Slijphulpje van Harrelson Stanley kost dacht ik 150 dollar.

Heel veel bewondering voor de mensen die zoiets ( "nuttigs") aan die prijs verkocht krijgen. Je moet maar tegen elke evidentie in kunnen aantonen hoe onontbeerlijk het is. Moet je verkopers talent voor hebben

Ik skate ook niet tijdens het slijpen. Tijdens het slijpen wil ik niet uitglijden, dus ik hou mijn beitels zelf vast.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik wet eigenlijk altijd met een zijwaartse beweging, maar dan wel uit de hand. Veel makkelijker dan het gebruikelijke haaks op de steen in mijn ogen, omdat je de hoek veel constanter kan houden. Ik gebruik wel oliestenen trouwens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.