INCA hoogteverstelling gaat stroef/ verstellingsknop is dol HELP

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Hallo allemaal,

Onlangs een Inca machientje bemachtigd. Het is het model; Suva of Compact. Afijn. De machine ziet er goed uit en toen ik hem onlangs ging afstoffen/ schoonmaken, heb ik ook getracht de zaagblad- hoogteverstelling te gebruiken.
Ik heb de hendel omhoog gezet, en ben toen aan de knop gaan draaien, dit ging met kleine stukjes. Ook moest ik veel kracht zetten. Maargoed, alle begin gaat stroef! of wat was het gezegde? ;). Nouja, ik heb toen een steeksleuteltje op de knop gezet, om zo toch te kunnen draaien. Toen ben ik er ook achter gekomen dat de knop niet meer vast zat op pin/ schroefdraad of wat t ook is.
IMG_5059 (1).jpg

Mijn vraag aan jullie is: bekend probleem? Hoe krijg ik die knop weer vast? En hoe krijg ik het geheel weer goed gangbaar? Met wd40 of andere olie wordt afgeraden ivm zaagstof.

Ook heb ik een filmpje gehad van de compact van RMenkveld (mede forumlid). In dit filmpje was te zien dat als hij de hendel van zijn compact omhoog doet, de machine iets lijkt vrij te geven of los zet oid.


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_9131 (1).jpg
    IMG_9131 (1).jpg
    53,9 KB · Weergaven: 123

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ha,
ik heb precies hetzelfde gehad. Ik had hem 2de hands ergens gekocht en verder nog niets mee gedaan behalve wat balkjes gezaagd. toen ik het blad verder omhoog wilde draaien kwam de knop vast te zitten en kwam ik erachter dat het blad niet hoger kan. de zaag blijft dan sowieso 1 cm boven het blad uit steken.

Bij mij was de pin die de knop met de stelschroef bevestigd afgebroken en ik heb met kunst en vliegwerk de stelschroef weer los gekregen. vervolgens wel volledig uit elkaar gehaald en alles netjes gesmeerd.

Ik heb nog wel vraagtekens bij het stellen... kan jij je zaagblad lager in de tafel krijgen dan 1 cm?
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
ha,
ik heb precies hetzelfde gehad. Ik had hem 2de hands ergens gekocht en verder nog niets mee gedaan behalve wat balkjes gezaagd. toen ik het blad verder omhoog wilde draaien kwam de knop vast te zitten en kwam ik erachter dat het blad niet hoger kan. de zaag blijft dan sowieso 1 cm boven het blad uit steken.

Bij mij was de pin die de knop met de stelschroef bevestigd afgebroken en ik heb met kunst en vliegwerk de stelschroef weer los gekregen. vervolgens wel volledig uit elkaar gehaald en alles netjes gesmeerd.

Ik heb nog wel vraagtekens bij het stellen... kan jij je zaagblad lager in de tafel krijgen dan 1 cm?

Hee! Ja dat kon ik wel volgens mij, al kan ik momenteel niks stellen. Heb jij nu geen last van aangekoekte troep? ik durf 'm eigenlijk niet goed uit elkaar te halen en te smeren

en niet geheel onbelangrijk: hoe heb je die knop weer gemonteerd?
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
uhm... ik meen met een simpele spijker. nu hij weer spoepel loopt breekt die niet telkens af. (ik heb alleen een klein doosje van de hema liggen die continu afbraken bij mijn pogingen om hem los te krijegn)
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
zit er een gat door die stelschroef dan?!, dus dan zou ik hem er nu gewoon af moeten kunnen trekken?!
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nou Rmenkveld, hij draait wel, los van de stelbout, maar ik krijg 'm er toch niet zo 1,2,3 afgetrokken.

En ik heb verkeerd gekeken: Mijn blad steekt nog 2cm uit! Ipv de cm die ik eerder noemde, ik draai het blad ook omhoog, zoals jij! ;)

Dus iemand een suggestie?:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.