Crdl.........

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
003-hq.jpg



[h=2]Wat is de CRDL[/h] De CRDL is een interactief zorginstrument dat aanraking tussen mensen vertaalt in geluid. Het maakt hierdoor nieuw contact mogelijk voor mensen die moeite hebben met communicatie en sociale interactie - zoals mensen die lijden aan dementie, autisme of een verstandelijke beperking - en hun omgeving.
De CRDL is een houten object in de vorm van een ellipsoïde dat zowel op tafel als comfortabel op schoot geplaatst kan worden. Het nodigt intuïtief uit om aangeraakt te worden door het verfijnde en speelse ontwerp.

 
P

Pel

Guest
Wonderlijk mooi bedacht en qua vormgeving gemaakt, heel mooi te zien hoe mensen met dementie toch weer een vorm van contact krijgen, en zo weer activiteit tonen.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben een beetje bang dat een paar mensen hier heel rijk van willen worden.
Hier een fragment van de website www.dementie-winkel.nl :

U kunt de CRDL kopen. De prijs van de CRDL is € 3.950,- excl. BTW ( ofwel € 4.779,50 incl. BTW).
U kunt ook kiezen voor een huur-/ gebruiksovereenkomst van 24 of 36 maanden.
Hierna wordt de CRDL teruggestuurd naar de leverancier en heeft u de optie om weer een nieuwe CRDL te huren.
Levertijd: 6 - 8 weken
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Wow, flinke prijzen! Kan aanvankelijk een goedbedoeld idee geweest zijn, maar iemand heeft inderdaad in de loop van het proces geld geroken. Ervan uitgaand dat het gemaakt is uit hardhout en een Arduino, zou dit eerder rond de 300 euro moeten zitten.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat was ook mijn eerste reactie, maar nu ik er nog eens over nadenk misschien zit er wel heel veel programmeer werk in. Ik heb geen idee hoe dit ding werkt maar dat zou natuurlijk kunnen. En gezien dat dit geen massa product is kom je dan toch op zulke prijzen uit blijkbaar. Maar nogmaals dat is maar een gok.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja dat klopt, hoewel er misschien met verloop van tijd eens het een en ander ge-update moet worden. Maar ik denk dat ze er vanuit gaan dat dit ding niet heel veel verkocht gaat worden en dan moeten ze dus alle ontwikkel kosten er wel uit hebben.
 

tuoh

Oud hout
Zonder te weten hoe het "toestel" nu juist opgebouwd of gefabriceerd word zou ik toch niet direct de maker gaan wegzetten als een "zakkenroller" hé. Die prijssetting zal wel niet uit de lucht komen vallen zijn. Redelijk hoge ontwikkelingskosten, kleine oplages en daar gaat de prijs al de hoogte in.
Ik zou de productiekost van het ding niet willen betalen dat weet ik wel zeker:D
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik verbaas mij ook direct over de reactie dat mensen hier rijk van willen worden. Het lijkt mij vrij geavanceerde electronica, dat moet ontwikkeld worden, het moet gemaakt worden, erg zit een geluidsbibliotheek in, het houten object moet gemaakt worden, etc etc.

Vind het mooie vormgeving en een mooi object.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Interessant apparaat. In de zorg worden dingen al vrij snel heel duur. :D Als de CRDL alléén in NL wordt afgezet zal de markt inderdaad niet gigantisch zijn; het is denk ik met name inzetbaar in de latere fasen van de ziekte. (Heel) grove cijfers: Er zijn 270.000 mensen met dementie in NL, waarvan het leeuwendeel de ziekte van Alzheimer heeft. Afhankelijk van het soort dementie is de levensverwachting 5-20 jaar (alzheimer gemiddeld 8-10 jaar), waarbij ik schat dat de CRDL alleen in de laatste 4-6 jaar inzetbaar is (laatste fase dementie). Veel van die mensen hebben echter niet het geld om 200 euro per maand voor de huur op te hoesten. Er leven grofweg 20.000 mensen met dementie in het verpleeghuis. Het budget voor een verpleeghuisbewoner met dementie is ongeveer 2000 euro per maand als ik me niet vergis (Zorgzwaartepakket 5VV). Maar ik vraag me af hoe geschikt de CRDL is voor een verpleegafdeling, gezien de hygiënische aspecten.

De wetenschappelijk ingestelde zuurpruim in mij vraagt zich echter vooral af hoezeer de CRDL écht werkt. Nieuwe dingen = extra aandacht. En extra aandacht is eigenlijk altijd goed voor mensen. Als ze dit product goed onderzoeken (en het onderzoek kent een positieve uitslag) en internationaal in de markt kunnen zetten ziet het plaatje er heeel anders uit. De website is nu al in drie talen beschikbaar...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is een mooi apparaat.
Even off topic althans het heeft wel met Alzheimer/dementie te maken.
Men heeft goede hoop de komende jaren een nieuwe methode toe te kunnen passen dmv ultrageluid.
Ik zag een paar weken terug iets op tv er van.
Dit jaar gaan ze testen met mensen en wie weet?
Voor een ieder op dit forum die er nu mee te maken heeft of te maken krijgt in de familie is er de komende jaren misschien goede hoop.
Ik vind dit zo belangrijk dat ik dit toch even wilde plaatsen voor de forumleden.
http://www.denieuwedokters.nl/index.php/de-narcist/25-de-nieuwe-dokters/186-alzheimer
http://www.degoednieuwskrant.nl/ind...ing-tegen-dementie-herstelt-geheugen-volledig
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb hier wel meningen over :) Ik werk op een universiteit in een vakgroep die zich met biomedische technologie bezig houdt.

Elektronica ontwikkelen kost helaas veel tijd (altijd meer dan ik zelf inschat...), en de opglages voor dit soort dingen zullen niet hoog zijn. Wat erg duur is, is het traject om iets een 'medical device' te maken, zeker met elektronica. Voor sommige patientengroepen met weinig spierkracht kan je schakelaars kopen die heel licht lopen; eigenlijk zijn het gewone schakelaars met een hefboompje. Materiaalkosten wanneer we zelf zoiets maken: 10 Euro. Wanneer we het kopen van een partij die al alle trajecten voor goedkeuring doorlopen heeft: 70 Euro.
Het is niet zo dat bedrijven expres iedereen uitknijpen in de medische markt; we hebben met z'n allen besloten dat risico's in medische producten heel klein moeten zijn, en daarom moeten medische producten aan strenge eisen en traceerbaarheid voldoen. Dat kost veel geld. Op de universiteit kunnen we daar omheen werken omdat de opstellingen toch prototypes zijn, en daar gelden andere regels voor.

Het tweede, over het ultrasound en Alzheimer bericht: dat zijn wel een beetje schimmige websites, met weinig 'to the point' info. Ik heb niet nagezocht wat er echt gepubliceerd is, en ik help hopen dat dit echt goed nieuws is, maar er staat een hoop onzin op het internet. Op nu.nl staan vaak heel enthousiaste koppen over wetenschappelijke doorbraken, wanneer je echt gaat lezen wat de wetenschappers gepubliceerd hebben is het bericht vaak veel subtieler en voorzichtiger dan wat de journalist ervan gemaakt heeft.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het tweede, over het ultrasound en Alzheimer bericht: dat zijn wel een beetje schimmige websites, met weinig 'to the point' info. Ik heb niet nagezocht wat er echt gepubliceerd is, en ik help hopen dat dit echt goed nieuws is, maar er staat een hoop onzin op het internet. Op nu.nl staan vaak heel enthousiaste koppen over wetenschappelijke doorbraken, wanneer je echt gaat lezen wat de wetenschappers gepubliceerd hebben is het bericht vaak veel subtieler en voorzichtiger dan wat de journalist ervan gemaakt heeft.

Da's jammer Nerf dat je al een voorzichtige conclusie trekt alvorens iets te checken.
Ik ben het met je eens dat je op internet de meest wilde verhalen tegenkomt over van alles maar had even verder gekeken dan alleen de Nederlandse bronnen.
Ik had het simpel gehouden en alleen 2 Nederlandse sites even gelinkt (ik vond geen serieuze Nederlandse sites) maar als je even had gezocht dan had je kunnen lezen op serieuze sites dat hier wel degelijk proeven mee zijn gedaan.
Zoals ik al had gemeld; ze moeten nog met mensen testen, eerst gaan ze met hogere diersoorten testen maar de eerste onderzoeksresultaten zijn veelbelovend.
Dus voor de twijfelaars;
http://www.biotechniques.com/news/B...-Alzheimers-Disease/biotechniques-363211.html
http://stm.sciencemag.org/content/7/278/278ra33
http://www.qbi.uq.edu.au/ultrasound-alzheimer’s-breakthrough
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.