PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke compressor kopen?

Pel
23-01-17, 19:32
Ik had een kleine financiŽle meevaller, en was van plan om een klein compressortje van 24 l te kopen, maar nu zie ik dat er meerdere soorten compressors bestaan, die met olie en zonder olie, althans die zonder olie heb je volgens de verkopers geen omkijken meer naar? Dan heb je nog snaar aangedreven, en direct aangedreven compressoren, wie het weet mag het zeggen? Ik ga hem eigenlijk hoofdzakelijk gebruiken om mijn banden op te pompen, daarnaast is hij in de werkplaats ook wel nuttig om mijzelf en de machines schoon te blazen. Verder zou ik zo niet weten waar je zo'n ding nog meer voor gebruikt, nieten doe ik met de handtacker, en ik heb een elektrische tacker? Ik wou hem al kopen, maar ik dacht, ik zit hier toch niet op het forum om alleen maar advies te geven aan andere forumleden,;) vandaar mijn vraag wat ik het beste zou kunnen kopen:confused:?

Groet Pel.

Atmoz
23-01-17, 19:52
Het grootste verschil is volgens mij dat een olie gesmeerde compressor (veel) stiller is. Een nadeel kan zijn dat er af en toe olieresten met de "schone" lucht meekomen, en daarom is zo'n apparaat niet altijd geschikt.

Ik heb zelf eentje met olie, maar vind die eigenlijk best nog wat lawaai maken. (toevallig het ding nog geen 5 minuten geleden opgehaald om weer eens te gaan gebruiken, hopelijk doet 'ie het nog...)

Grtz,

Atmoz

[edit]
Eentje met een snaar zal wel wat duurder zijn denk ik. Tenminste, dat klinkt al redelijk professioneel :p

roeliepoelie
23-01-17, 20:01
Volgens mij lopen die snaaraangedreven compresoren wel iets rustiger. (motor loopt langzamer, poelie maakt de versnelling)
Maar hebben ze die ook in 25 liter?
Volgens mij is idd het enige nadeel van olie gesmeerd dat je (af en toe) wat onderhoud hebt ( en misschien olie in de leiding?)

Ben zelf ook met een compressor aan t kijken, zal ongeveer t zelfde gaan doen als jij.
Zat zelf te denken aan de airpress 425/50, iets meer buffer en hoog aanzuigvolume. (mocht ik er ooit nog eens een grotere tacker op willen zetten misschien wel handig)

Ik ben ook wel benieuwd naar andere reacties...

Walters
23-01-17, 20:08
Heb zelf de 340/90 van airpress. Prima compressor. BTS in Zaltbommel heeft deze geleverd. Zal eens kijken naar de olie, want hij is inmiddels een jaartje oud, mogelijk is vervanging wel nodig.

Bij een tacker zul je weinig flow nodig hebben, maar bij het schoonspuiten van dingen is een grotere/zwaardere compressor handig. Voordeel van een wat groter voorraadvat is dat hij niet steeds aanslaat als je de tacker gebruikt.

Ronald L.
23-01-17, 20:47
Ik weet niet wat bij jou de druk in je banden moet zijn, bij een kennis gaat er ruim 9 bar in en dat red je niet met veel compressors, die stoppen bij 8 bar.

Atmoz
23-01-17, 20:53
Huh? Normaal is dat toch maar tussen de 2 en 3 bar?

[edit]
Oh, ik snap 'm al... Niet aan gedacht. Effe opgezocht, en kom inderdaad al iets van 8 tegen.

[edit2]
Trouwens Pel, waarvoor je zo'n compressor ook fijn kunt gebruiken: airbrushen :cool:
Is ook nog eens erg leuk om te doen (daarvoor heb ik de mijne vanavond weer naar huis gehaald).

mark20v
23-01-17, 21:01
Pel, ik heb al sinds 2006 een goedkope 24 liter compressor van de gamma. Merk CMI maar ook door andere merken in de verkoop. Zie bijvoorbeeld de volgende aanbieding:
https://www.lidl.de/de/guede-kompressor-210/8/24-oelfrei/p24723
Exact dezelfde die ik heb, enkel een andere sticker erop.

Wordt gemiddeld 1 keer per maand gebruikt. Maakt veel lawaai tijdens vullen en kan op 1 vulling 8 banden oppompen (4*2,2 bar en 4* 3,2 bar) mits ze niet te zacht zijn. Daarna slaat hij aan. Voor tackwerk meer dan voldoende capaciteit.

Zou ik dagelijks lucht nodig hebben dan kocht ik iets stillere met meer capaciteit. Maar voor mij is deze prima. Ik zet de oorkappen wel op tijdens vullen. Maar ben dan ook voorzichtig met mijn oren.

Mark Moes
23-01-17, 21:20
Volgens mij is met olie inderdaad stiller, maar zonder is weer makkelijker in onderhoud en wanneer je verf wil verspuiten. De tankgrootte is van belang voor de constante aanvoer van lucht, als elke bewerking van de machine vraagt dat ie moet pompen is de druk minder gelijkmatig.

Ik heb zelf de dutack FatAir, wordt niet meer gemaakt geloof ik, maar dat is een twee-cilinder. Wel met olie, en volgens mij een 15 of een 25 liter tank. Het voordeel van een twee-cilinder is dat de tank snel weer op druk is en rustiger loopt.

In een stationaire opstelling zou ik voor een snaar-aangedreven compressor gaan, met een grote tank. Airpress heeft dan nog wel eens wat leuks.

Nova
23-01-17, 21:22
5868658687

svenskapelsin
23-01-17, 21:25
Volgens mij is met olie inderdaad stiller, maar zonder is weer makkelijker

Ik vraag mij dan altijd af wat hier mee wordt bedoeld. Het is nou niet dat je continu olie moet bijvullen/verversen. Die van mij is inmiddels 10 jaar oud en wordt vrij regelmatig gebruikt, ik heb de olie nooit ververst of bijgevuld.

Nova
23-01-17, 21:28
Pel, ik weet niet wat ik fout aan het doen ben, maar ik heb bovenstaande compressor in bezit ik gebruik deze alleen om een bandje op te pompen iets af te blazen en een klein tackertje werkt er ook goed op.

bobmartin
23-01-17, 21:35
Zolang Pel geen bus heeft of 17" velgen zal een kleine compressor genoeg zijn.
Olie moet in principe elk jaar ververst worden.
Dat moet ieder voor zich weten. Ik heb zelf een mobiel ding voor op karwei in 1996 nieuw gekocht (Creemers).
Nog nooit olie ververst. Volgens de mensen die er verstand van hebben zou die allang kapot moeten zijn.

@pel.
Ik zou eens bij Cranenbroek kijken. Die hebben zo'n kleine regematig in de aanbieding.
Ik ken een schilder die zo'n ding al een paar jaar in de bus heeft.

Treetop
23-01-17, 21:41
Gewoon een simpele piston rechtsreeks aangedreven compressor lijkt hier in dit verhaalt het beste !
Fini is semi prof. merknaam maar voor een paar eurootjes meer heb je prof. versie met naam Contimac.

Nova
23-01-17, 21:51
Deze compressor is heel veel verkocht aan de aannemers wereld schijnt een geweldig ding te zijn.
58688

L.N.
23-01-17, 22:01
De Bouwmaat (http://www.bouwmaat.nl/product/709142/senco-compressorset-pc1010-senco-bradmachine-finishpro18mg-3-meter-luchtslang) heeft nu deze set in de aanbieding. De prijs is excl BTW.

58689

Pel
23-01-17, 22:06
Ik weet niet wat bij jou de druk in je banden moet zijn, bij een kennis gaat er ruim 9 bar in en dat red je niet met veel compressors, die stoppen bij 8 bar.

@Ronald, in mijn banden gaat ongeveer 7 tot 8 bar, de meeste geven 8 bar dat zou dan juist genoeg zijn.

Nova
23-01-17, 22:13
@Ronald, in mijn banden gaat ongeveer 7 tot 8 bar, de meeste geven 8 bar dat zou dan juist genoeg zijn.

Over wat voor banden hebben jullie het ?

Walters
23-01-17, 22:55
Deze compressor is heel veel verkocht aan de aannemers wereld schijnt een geweldig ding te zijn.
58688
Was mijn eerste. Kleine ketel, veel herrie, onderhoudsvrij . Wel lekker om ergens in huis of achter in de tuin lucht te hebben.

Pel
23-01-17, 22:58
@Eric, het zijn de banden van mijn rolstoel, dat zij Marathon plus anti lek Swalbe banden, daar gaat 8 bar in.

Sommige aanbeveelde compressors zijn mij toch wat te duur, ik vergelijk het gebruik navenant de kosten van zo'n compressor. Aangezien dat hij maar weinig gebruikt gaat worden hoef ik geen dure professionele compressor hier te hebben staan. Allemaal alvast Bedankt voor de info.

Ik zit te twijfelen tussen deze hier onder een van Cool Bleu 24 liter olie vrij €122,99 met nog wat attributen erbij
58691
En een van HBM ook 24 olie vrij €139,99 op moment niet leverbaar.

58692

Groet Pel.

Mark Moes
23-01-17, 23:06
@svenskapelsin je citaat is niet helemaal kompleet, ik zei 'met onderhoud en wanneer je verf wil verspuiten'. Onderhoud zal vast wel wat meevallen, hoewel die van mij na 3 jaar gebruik wel een beurtje heeft gehad, maar voor verf spuiten ben je dan ook nog weer een olie afscheider nodig. Er kan toch altijd een beetje olie worden meeverneveld, die je niet altijd in je verf wil hebben

Hubert
23-01-17, 23:43
Oei, wat lees ik nu? Moet ik elk jaar naar de olie kijken en ook verversen? Mijn compressor heb ik al ruim dertig jaar en tweede hands gekocht. Nooit naar gekeken... Morgen toch maar eens doen.

Treetop
24-01-17, 07:41
Pel, ik heb net dezelfde als die van powerplus maar gekocht onder een andere naam.
Zeker niet geschikt voor continu gebruik en maakt een heleboel lawaai maar hij doet wat hij moet doen.
ik gebruik hem voor kleine klusjes in en rond het huis.

Atmoz
24-01-17, 08:04
Oei, wat lees ik nu? Moet ik elk jaar naar de olie kijken en ook verversen? Mijn compressor heb ik al ruim dertig jaar en tweede hands gekocht. Nooit naar gekeken... Morgen toch maar eens doen.

Haha, ik "schrok" ook al na het lezen van al die reacties.
Heb de mijne in die >10 jaar dat ik 'm heb ook nog nooit bijgevuld/naar omgekeken :rolleyes:

Maareh... dit is eigenlijk best wel een "enabler-topic" he...;) Ik ben inmiddels ook aan het kijken voor een nieuwe compressor.
Ben het heen en weer gesleep tussen de escaperoom en thuis een beetje moe, en bovendien zit ik met een "speciaal gevalletje". Ik heb namelijk een hele lieve buurman die heeft aangegeven dat ik mijn compressor in zijn garage mag plaatsen zodat ik geen ruimte daarvoor kwijt ben, en bovendien lekker stil kan werken. Het gat tussen beide garages hebben we tijdens het isoleren van mijn garage al gemaakt. Dus om hem een beetje tegemoet te komen ga ik denk ik een mooie nieuwe/stille compressor kopen. De Airpress HL 340/90 die eerder in dit topic is genoemd. Nog even met hem overleggen zometeen, en dan "add to cart" :p

@Pel: mocht ik dadelijk bepaalde accessoires dubbel hebben, dan mag je die wat mij betreft wel hebben. Mocht je dat willen natuurlijk!

Grtz,

Atmoz

conectra
24-01-17, 08:17
ik heb ze allebei, en je moet even 2 dingen uit elkaar halen,, ik heb een kleine zoals op de foto een senco,,, top machine voor even op lokatie wat nieten of lucht spuiten,, super!!!

heb je een schuurtje of werkplaats,, zou ik altijd voor een snaar aangedreven gaan,,, draaien veel stiller en liefst een 2 cilinder die pompen veel meer lucht in de tank zodat je niet steeds gerammel heb als je even lucht gebruikt, uiteraard is 25 lieter in een snaar aangedreven niet echt van toepassing... ik ververs wel zo om het jaar de olie,,, kost bijna niks en ik vind onderhoud is alles.. en tap het water met regelmaat af!!!..

olie in de leiding heb je niet, het enige als je wil gaan spuiten, zou ik er een vocht scheider tussen zetten ... verder gewoon lekker gebruiken..

suc 6 groet robert

Atmoz
24-01-17, 08:25
Nu we het er toch over hebben... Zo'n vocht-scheider, moet je die hebben als je verf wilt gaan spuiten?

O Peatey
24-01-17, 08:52
Nu we het er toch over hebben... Zo'n vocht-scheider, moet je die hebben als je verf wilt gaan spuiten?
Hoe plaats je zoiets ertussen en waar haal je dat vandaan?

Atmoz
24-01-17, 08:58
Hoe plaats je zoiets ertussen en waar haal je dat vandaan?

http://images9.images-speurders.nl/images/15/1542/154204769_1_big.jpg

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vochtafscheider+compressor

Met de juiste koppelingen (ben nog aan het uitzoeken* welke maat nodig is) en slangen kun je alles aan elkaar "knopen" :)

*in de handleiding kom ik het niet tegen, en op alle webshops wat ik tot nu toe bekeken heb staat het ook niet aangeven.
Wat helaas wťl in de handleiding staat is:

"Bij het uitschakelen van de compressor moet altijd eerst de drukschakelaar op "0" worden gezet voordat de stroom wordt uitgeschakeld. De drukschakelaar ontlast namelijk de leiding, zodat de compressor bij de volgende start onbelast kan aanlopen. Dit voorkomt schade aan de motor."

En dat is in mijn geval zeker niet handig... ik wil hem juist 'remote' kunnen aan/uitzetten...

Sorry Pel, het lijkt wel een topic-kaping :eek:
Maar als iemand een tip heeft voor een compressor waar dit niet bij hoeft hoor ik het graag!

[edit]

Probleem opgelost. Magneetventiel op 230v erop en klaar is kees :cool:

BasRonin
24-01-17, 09:59
Ik heb zelf vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan.

Eerst een stanley niet olie gedreven gekocht (overigens maar 8 liter ofzo), gelijk teruggebracht wat een herrie. Koop een oliegesmeerde! Scheelt echt herrie al blijft het een hard geluid.

Ik heb mijn compressor uiteindelijk bij Cranenbroek gekocht, wat een keuze daar! De compressoren zijn van bv Roda. Dit is een Italiaans merk dat in opdracht van Cranenbroek deze compressoren zo gemaakt heeft. Althans zo is het mij uitgelegd. Ik heb zelf een compressor gekocht van Roda met 2,5 pk en 24 liter (olie gesmeerd). Meeste compressoren zijn 1 of 1,5 pk van die prijsklasse bij andere winkels. Ik betaalde er geloof ik 130 voor ofzo, ook supergoedkope attributen daar. En volgens Cranenbroek heeft mijn model een extra gelaagde binnenkant tegen roestvorming (al is dit nooit te checken natuurlijk).

Hubert
24-01-17, 10:14
Volgens mij slaan compressoren altijd af als de maximale druk is bereikt en als je lucht hebt gebruikt, waardoor de druk wat is gedaald, horen ze weer aan te slaan. Daarom kan ik dat verhaal met de drukschakelaar die op nul moet worden gezet niet plaatsen. Remote-bediening moet volgens mij dus probleemloos kunnen.

@ Atmoz: volgens mij heb je niet het juiste apparaat afgebeeld. Een lubricator is namelijk nodig als je pneumatisch aangedreven machines (b.v. boormachine) gebruikt en net niťt als je verf spuit.

Nova
24-01-17, 11:36
Ik denk dat er hier een verwarring is over een waterafscheider en een luchtdroger.

Atmoz
24-01-17, 12:51
Volgens mij slaan compressoren altijd af als de maximale druk is bereikt en als je lucht hebt gebruikt, waardoor de druk wat is gedaald, horen ze weer aan te slaan. Daarom kan ik dat verhaal met de drukschakelaar die op nul moet worden gezet niet plaatsen. Remote-bediening moet volgens mij dus probleemloos kunnen.

Nou, volgens meerdere verkopers/leveranciers die ik vandaag inmiddels gesproken heb is dat niet helemaal zo. Ik dacht ook dat het niet veel uitmaakt c.q. gewoon werkt als ik de stroom onderbreek met bijvoorbeeld een "Klik Aan, Klik Uit" remote. Maargoed, het staat natuurlijk ook niet voor niets (ook nog met vetgedrukte letters) in de handleiding.

Als je op onderstaande foto kijkt loopt er een grijs/zilver buisje vanaf het "schakelkastje" naar de slang/buis wat de pomp met de tank verbindt. Dat buisje zou ik aan de kant van de schakelunit los moeten maken, en moeten voorzien van een magneetklep (N.O.)

http://www.janklaucke.nl/upload/3599-2.jpg

@ Atmoz: volgens mij heb je niet het juiste apparaat afgebeeld. Een lubricator is namelijk nodig als je pneumatisch aangedreven machines (b.v. boormachine) gebruikt en net niťt als je verf spuit.

Je hebt gelijk. Ik was er inmiddels achter gekomen dat deze iets te uitgebreid is. Ik moet een unit hebben met ťťn zo'n "vat" eraan. Zoiets heb ik inmiddels ook besteld. Deze om precies te zijn:

http://www.bts-tools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/a/i/airpressreduceer01.jpg

Pneumatisch gereedschap heb ik toch niet, en zal ik ook niet snel in mijn garage nodig hebben, dus zo'n "lubricator" is voor mij overbodig. Thanks voor het meedenken :)

Grtz,

Atmoz

Nova
24-01-17, 13:21
@ Atmoz dit is tevens een werkdruk regelaar

58721

Wim Kluck
24-01-17, 13:21
Even wat algemene info over compresoren. Ze bevatten allemaal olie. Ook de zogenaamde olie loze. Bij de onderhoudsvrije of olie loze hoef je een bepaalde tijd niet naar de cilinders te kijken.
na een bepaald aantal gebruiksuren dient de boel gereviceerd te worden. Aan die gebruiksduur komen de meeste niet dus voor hn is die onderhouds vrij.. Hoe langzamer een compressor loopt hoe langer die meegaat. De compressoren die wij terugkregen vor reparatie waren eigenlijk nooit onderhouden. Er zijn 3 dingen die je met enige regelmast moet doen. Tank elke keer na gebruik aftappen. Voorkomt roestvorming. Kik of het luchtfilter schoon is anders vervangen.. Houtstof is niet goed vor het luchtfilter. Dan kijk of je olie schoon is. Isdeze zwart dan ben je al laat met vervangen.

Atmoz
24-01-17, 13:32
@ Atmoz dit is tevens een werkdruk regelaar

Klopt. Daarom heb ik deze ook genomen. Ik kom straks namelijk niet meer zo makkelijk bij de regelaar op de compressor zelf.
En bovendien is dit er eentje die vrij nauwkeurig in de lagere regionen af te stellen is. Goed voor het airbrushen dus.

@Wim Kluck: voor mij vrijwel allemaal nieuw, dus thanks voor de uitleg ;)

Pel
24-01-17, 13:48
Kijk nou weet ik weer wat meer over compressoren, ik had mij er ook nooit zo in verdiept, ik denk dat ik nu toch voor een compressor met olie ga. Uiteindelijk heeft alles toch onderhoud nodig, en als je dat weet dan doe je dat m.i. ook met regelmaat. Hij komt bij mij in het centrale magazijn te staan 2 x 4 m:D, dan hoor ik hem ook nauwelijks aanslaan, en er is bijna geen stof zoals in de werkplaats. Ik ga denk ik maar eens naar Van Granenbroek in Budel ga kijken, in het verleden waren ze daar niet zo flauw mochten er mankementen aan komen, en ze hebben een eigen onderhoudsservice. Maar op advies van een mede forumlid eens gegoogeld, er staan daar vele zeer slechte reviews, en ze staan er wat de service betreft ook zeer slecht op. Hartelijk dank voor de info mannen.

Groet Pel.

Wim Kluck
24-01-17, 19:06
Er zijn ook fluisterstille compresoren. Whispair van contimeta zeg maar een koelkastmoter die in de olie hangt. Alleen maar voordelen Nou er zijn twee dingetjes hij mag niet te schuin komen te staan en de prijs. Als ik het goed onthouden heb begginen de hele kleintjes bij 750 euro. Ik dacht bij hbm goedkopere klonen te hebben gezien.

JuulvHeugten
24-01-17, 19:23
Gezien Pel zijn keuze gemaakt heeft vind hij het vast niet erg als ik een vraagje stel in zijn topic :)

wie kan me iets vertellen over welke eigenschappen ik nodig heb voor een slagmoersleutel? Ik krijg daar niet een eenduidig antwoord op gevonden op internet. Ik wil graag een stille en compacte compressor, maar hij moet eigenlijk ook af en toe met een slagmoersleutel wat wielbouten los kunnen rammelen. Als hij iedere bout even moet pompen is dat niet zo erg, als ik maar niet halverwege een bout al moet wachten tot er weer druk is... ideaal zou denk ik dus zijn als de aanzuigcapaciteit hoger is dan wat een slagmoersleutel aan lucht verbruikt. Als dit zo is, zou dan een kleine (6 liter) kunnen voldoen?

mathieu
24-01-17, 19:39
Bij het afslaan van de motor gaat een magneetklep open om de druk in de cylinder te laten ontsnappen (wat duidelijk hoorbaar is). Indien je de stroom gewoon volledig onderbreekt gebeurd dit niet en is het mogelijk dat de compressor niet gestart geraakt.
Je moet ook kijken of de compressor geschikt is voor hobby gebruik. Bepaalde types roterende (schroef) compressors moeten lang genoeg draaien om de olie voldoende op te warmen. Gebeurd dit niet, dan zal er condens in de olie achterblijven waardoor deze in 'mayonaise' veranderd met alle gevolgen vandien.

trilliwilli
24-01-17, 19:44
Voor het verfspuiten zijn er een paar belangrijke dingen om te weten.

Een compressor met olie zuivert beter de binnenkomende lucht, met name dat wat nog door het luchtfilter heen komt.
Altijd een vocht en olieafscheider plaatsen, en voor airbrushen volstaat een standaard 50micron filter niet, daar moet een fijner filter achter.
Bij spuiten met verf op waterbasis kun je nog steeds problemen hebben met de overgebleven olie in de lucht, professionele autospuiters filteren de lucht nog veel meer.

Gebruik NOOIT een olievernevelaar aan het begin, deze vervuild ook al je slangen, plaats bij apparaten die olie nodig hebben een klein olievernevelaartje op het luchtapparaat zelf, dat zijn van die kleine perspex reservoirtjes. Je houd zo je slangen schoon en droog.

Wat betreft de compressor voor het oppompen van banden, hiervoor volstaat alles wat luchtdruk levert.
Een standaard olie en vochtafscheider houdt ook bewegende delen en afdichtingen van de luchtverbruikers schoon, die gaan dus langer mee, is een zinvolle investering.

Wat betreft het onbelast opstarten, vrijwel alle compacte compressoren hebben een pressostaat, het zwarte kastje, dat de compressor aan en af laat slaan, een overdrukventiel heeft, en de drukleiding drukloos maakt als hij afslaat. Dat is de sis die je hoort bij het afslaan. De compressor start dus drukloos weer op. Anders zou je hem nooit aan en uit kunnen zetten, en kan die zeker niet uit zichzelf weer aanslaan, maar dat doen ze dus wel. Remote is geen probleem, werkt hetzelfe als het schakelaartje op de compressor zelf.

Zelf gebruik ik een Metabo 24liter met olie, die is absoluut niet stiller als een olievrije, 92dB, en hij functioneert al jaren probleemloos voor het oppompen van banden en het schoonblazen van het gereedschap.

@Juul
Slagmoersleutels zijn grootverbruikers, een 6 liter tank is bij lange na niet genoeg. Waarom niet een slagmoersleutel op accu? Ik heb een Makita op 14,4volt en die ramt probleemloos alle wielmoeren los en weer vast op nog geen kwart acculading. Dat werkt geweldig.

JuulvHeugten
24-01-17, 20:27
Dat is jammer. Gezien een compressor toch al op de wishlist stond, en dan is een luchtdruk slagmoersleutel een stuk goedkoper dan een accu versie. Maar dan moet de wishlist misschien wel uitgebreid worden met een accu slagmoersleutel :)

Mark Moes
24-01-17, 20:39
Kijk, zo leren we allemaal nog wat! ;)

chevy66
24-01-17, 22:44
Als je een stille olievrije compressor zoekt, kan je kijken voor een durr compressor. Deze compressoren worden vaak door tandartsen gebruikt. Ik heb zelf een 1,5 pk 220 met 3 cilinders in stervorm. Geeft veel lucht voor het vermogen en is fluister stil. Hij staat bij mij op een slaapkamer. Wel goed zoeken voor een betaalbare. Kijk vooral niet naar een nieuwe. Als je hoort wat zo'n ding kost kan je gelijk aan de beademing.

Mark Moes
24-01-17, 22:50
Waar gebruik jij een compressor voor op je slaapkamer...??! :p

BasRonin
24-01-17, 22:55
Hahahahah dat vroeg ik me ook af. Hoog fifty shades of grey gehalte 😎✌️.

chevy66
24-01-17, 23:12
Heren, begrijpend lezen is ook een kunst. Er staat op een slaapkamer. Dit is niet de slaapkamer waar we slapen. We hebben ook nog slaapkamers in gebruik voor andere dingen. Deze compressor staat op een wasketel voor een gietmachine.

BasRonin
24-01-17, 23:25
Haha ik zag een kans en pakte hem. My bad. Vond t wel een grappig idee. Maar goed wel goeie info die je verschaft, fluisterstil is lekker. Als ik mn compressor aanzet horen mijn buren het zeker (probeer het alleen smiddags of begin avond te doen).

McAvoy87
24-01-17, 23:52
Hoi Pel,

Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de financiŽle meevaller ook zorgt voor kwaliteit in huize pel, en dat daarom een gammel ding als van de cranenbroek of aldi overgeslagen mag worden. Desalniettemin heeft cranenbroek ook beter gerei, maar het goedkoopste segment kan je buiten het afnemen van je financiŽle meevaller, alleen maar frustratie opleveren, omdat je je bandjes nog niet hebt kunnen oppompen of omdat hij niet werkt.
Een iets grotere tank is gemakkelijk, en zorgt ook voor een glimlach omdat het dan ook werkt, in plaats van een bandje half oppompen, koffie zetten opdrinken, weer verder pompen, meer koffie zetten en drinken, en dan de band vol! (nog 3 te gaan). Of omdat je toch bedenkt dat je een slagmoersleutel wil gaan gebruiken, die aanschaft en dan erachter komt dat je compressor die je voordelig gekocht hebt omdat je 'm toch niet veel gebruikt, je droom om zeep helpt en je slagmoersleutel nog niet kunt gebruiken.

Wij hadden eerst een gebruikte 2ehands creemers compressortje staan. Dat ding heeft fantastisch gedraaid, iedere dag een keer of 20 aangeslagen voor 15 jaar. Toen ooit een kleine revisie gegeven en hij werkte weer perfect. Na verkoop van het bedrijf loopt het ding nog steeds bij de nieuwe eigenaar (al 12 jaar nu).

Beter iets goeds, dan die troep van de cranenbroek, want dat werkt dus helemaal niet en valt altijd tegen!

Succes!

Toxiq
25-01-17, 00:04
Heren, begrijpend lezen is ook een kunst. Er staat op een slaapkamer. Dit is niet de slaapkamer waar we slapen. We hebben ook nowe g slaapkamers in gebruik voor andere dingen. Deze compressor staat op een wasketel voor een gietmachine.

ik moet toegeven, mijn fantasie ging ook even met me aan de wandel :-)
Kijk ik bedoel....als het is om de leuning op spanning te krijgen moet je wel oppassen, zonder overdruk ventiel hou je er zo maar een klapzak aan over
Affijn....gelukkig is dat niet aan de orde

Een stille compressor is ind wel fijn, ik heb een oliegevulde airpress 2 cilinder en die maakt toch wel kabaal, ik zet hem meestal aan en loop dan even weg....

Viepert
25-01-17, 00:16
Heb het hele draadje nu aandachtig gelezen en ik heb er wel wat uit gehaald qua termen en benamingen.
Maar wat als je een bepaalde ruimte ter beschikking hebt?

Momenteel heb ik een Ferm(?) compressor. Zo'n standaard ding wat altijd in de weg staat.
Zou niet eens weten hoeveel liter hij is. Ik schat een 24/25liter.
Ik heb deze nooit echt veel gebruikt afgezien van het af en toe luchten van banden en de tacker.
Nu mijn garage beter ingericht is en ik geen ruimte meer (wil) hebben voor zo'n verrijdbaar ding zoek ik iets kleiner.

De grote luchtvoorraad heb ik dus niet nodig, maar het belangrijkste.
Af en toe gebruik ik hem wel maar hij moet dus in een bepaalde plaats komen.

De plaats is zoals in de foto, naast de Festool MIDI.
Wat zouden jullie adviseren?

PS. Als jullie vinden dat hier een apart topic op moet komen dan zal ik die natuurlijk openen. Ik wil niet Pel ijn topic jatten ;)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20161208_165140_zpsrndtcfok.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20161208_165140_zpsrndtcfok.jpg.html)

Mathijs vijn
25-01-17, 07:34
Ikzelf heb een Union c-pioneer 240. Een mooi klein ding. Maakt weinig herrie in vergelijking met bijv een ferm compressor. Bandje oppompen, zelfs banden wisselen met een slagmoersleutel doe ik ook. Voorheen had ik een grote van 100 liter maar omdat ik een kleine garage heb moest ik iets kleiners hebben ivm opslagruimte en daarom voor deze gekozen.

Houtmoet
25-01-17, 07:47
Op die plek past elk willekeurige compressor met 6lt tank, wat voldoende moet zijn voor een tacker. Zo'n kleine lichte compressor neem je ook makkelijk mee. Denk aan een senco 1010, bostitch mrc6, powerplus 1721, airpress h215/6, paslode pro 160 etc. Als de compressor de werkplaats niet uitgaat zou ik toch liever een grotere ketel willen en zoeken naar eentje met een staande/verticale ketel, die kan daar ook staan lijkt me.

Atmoz
25-01-17, 08:36
Fijn topic geworden dit! Veel nuttige informatie :cool:

Om nog maar een vraag te stellen: mag een compressor in een (halfsteens) garage staan met 0,0 verwarming? (de betreffende garage staat alleen maar tegen mijn eigen garage aan, maar die is geÔsoleerd, dus daar zal ook niet veel warmte vanaf komen).

Is dat heel slecht voor een compressor? Wat kan er gebeuren?

Thanks voor 't meedenken alvast :)

Met vr gr,

Atmoz

Sang
25-01-17, 08:43
Staat die van mij ook, komt in de winter wel moeilijk op gang

trilliwilli
25-01-17, 12:29
Is dat heel slecht voor een compressor? Wat kan er gebeuren?

Hij krijgt het koud!!

Zonder gekheid, in een compressor wordt lucht snel warm en weer koud. Hierdoor heb je last van condensatie. Dat is ook de reden dat een ketel een aptapkraantje aan de onderzijde heeft, om het opgebouwde vocht na condenseren af te tappen. Er zit altijd nog vocht in de lucht die uit de compressor komt, en dit kan zich ook bevinden in de pressostaat, waar het overdruk en schakelventiel zich bevind.

Als het gaat vriezen gaat het fout, dan kan dit ventiel blijven hangen met alle gevolgen van dien. Een compressor kan wel in een koude ruimte staan, maar moet absoluut vorstvrij blijven.

Om deze reden worden er in professionele installaties nog luchtdrogers geplaatst na de compressor, en is een olie/vochtafscheider thuis zo nuttig.

Woodd
25-01-17, 13:00
Ik ben ook voorzichtig aan het kijken voor een compressor.(nog een te lange wensenlijst)
Maar nu wil ik hem onder mijn werkbank zetten achter een ladeblok. Er is hierdoor wel mogelijkheid tot luchtverversing maar niet optimaal.

Nu vroeg ik me af hoeveel ruimte er vereist is om een compressor goed te laten lopen?
Of is er minimaal wel een vrije ruimte nodig aan de voorkant voor voldoende aanvoer van verse lucht.
Ik zou hem ook kunnen plaatsen in een ongeveer vergelijkbare ruimte zoals Viepert maar dan staat hij meer in het zicht en is hij beter hoorbaar.

Pel
25-01-17, 13:41
Hoi Pel,

Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de financiŽle meevaller ook zorgt voor kwaliteit in huize pel, en dat daarom een gammel ding als van de cranenbroek of aldi overgeslagen mag worden. Desalniettemin heeft cranenbroek ook beter gerei, maar het goedkoopste segment kan je buiten het afnemen van je financiŽle meevaller, alleen maar frustratie opleveren, omdat je je bandjes nog niet hebt kunnen oppompen of omdat hij niet werkt.

Beter iets goeds, dan die troep van de cranenbroek, want dat werkt dus helemaal niet en valt altijd tegen!

Succes!

In een ver verleden Ī 15 jaar terug had ik nooit problemen met Van Cranenbroek, als iets stuk ging deden ze niet moeilijk, ook heb ik er eens een schuurmachientje gekocht, Russische makelij dacht ik, het ding bolt nu nog praktisch iedere dag. Echter op advies van een mede forumlid ben ik Van Cranenbroek maar eens gaan google wat ik daar zag daar schrok ik toch van al die slechte reviews. Toen heb ik besloten om hem bij Coolbleu te bestellen, gisteren besteld vanmorgen in huis, het is de Powerplus XQ8105 geworden 24 l , 10 bar en 2.5 PK.

Groet Pel.

JuulvHeugten
25-01-17, 13:45
Naar een tip uit iemand van de eerdere berichten ben ik de stille serie van HBM eens gaan bekijken. Ik ben er erg van gecharmeerd. Zoals deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/compressoren/low-noise-compressoren/hbm-25-liter-professionele-low-noise-compressor

Wat ik me nu afvraag, stel ik neem de volgende slagmoersleutel:
https://www.hbm-machines.com/producten/luchtgereedschap/actieproducten/pagina-4/hbm-slagmoersleutel-340-nm-model-2

Die heeft een luchtverbruik van Ī113l/min staat erbij. De bruto luchtopbrengst van de compressor is 120l/min, de netto opbrengst 83l/min, en hij heeft een 25 liter tank. Gaat deze combinatie dan helemaal niet werken (gewoon niet voldoende kracht om een wielbout los te krijgen), of werkt het wel als ik de ketel op druk laat komen en kan ik er vervolgens 1 bout mee los draaien?

En ik ga er van uit dat een dergelijke compressor gewoon geschikt is voor het oppompen van banden, af en toe wat schoonspuiten en wellicht in de toekomst gebruik met een tacker?

Reinier68
25-01-17, 13:58
Hallo,

Ik heb ook zo'n apparaat. Werkt prima en is inderdaad heel stil (voor een compressor dan).
Wordt gebruikt voor schoonblazen, banden oppompen, tackerwerk, zandstralen en etsen. Bij het zandstralen gebruik je veel lucht dus daar moet je af en toe wel even de boel weer op druk laten komen. Etsten doe ik ook met lucht maar met een klein airbrush-achtig apparaatje, die verbruikt weinig lucht en dat gaat prima.
Slagmoersleutel heb ik er nog nooit op gehad.

Pel
25-01-17, 17:11
Inderdaad Juul, dat scheelt een derde aan DB zo te zien, ik heb die van mij in een aparte ruimte naast de werkplaats staan, ik dacht neem een olie gevulde die is wat stiller, nou ik moet zeggen dat ik blij ben dat hij niet in de werkplaats zelf staat, hij maakt behoorlijk lawaai Ī 90 DB. Hij had wel weinig tijd nodig om de tank vol te maken, nu nog even kijken hoe hij in het gebruik is, echter op jou vragen heb ik helaas geen antwoord omdat ik zelf een leek op dit gebied ben:)

@Renier, zandstralen en etsen daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip.

Groet Pel.

bprosman
25-01-17, 17:17
Let er wel op dat een dB(A) schaal logaritmisch is. Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid.

frederickvh
25-01-17, 20:03
Ik heb dezelfde gekocht als Pel begin deze week bij coolblue,
echter bij levering ontbrak de oliepeilstok en was er een barstje ter hoogte van de plaats waar de peilstok hoort..
Vandaag retour gedaan, morgen nieuwe in huis,

Op hoop van zege dat de volgende er beter uitziet...

Atmoz
25-01-17, 20:38
Die van mij is vanavond ook geleverd.

Een flink apparaat, en wow wat een (bouw)kwaliteit :cool:

http://lumatronix.nl/FOK/Airpress_340-90.jpg

Echt blij dat ik dit topic heb gezien begin van de week. Dus nogmaals dank Pel :p

Toxiq
25-01-17, 20:40
ga je plezier van hebben, ik heb ook een airpress 2 cilinder, fijn ding

JuulvHeugten
26-01-17, 14:26
Gezien het antwoord op mijn vraag lastig lijkt moest het maar eens uitgetest worden. Bestelling geplaatst dus :) de betreffende compressor inclusief de betreffende slagmoersleutel, en gelijk een bandenpomp, blaaspistool en 10m slang. Ik heb het gisteravond besteld dus ik verwacht het morgen binnen. Dan kan ik het dit weekend uitproberen en mijn ervaringen met jullie delen.

Bert2
26-01-17, 15:34
Let er wel op dat een dB(A) schaal logaritmisch is. Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid.

Ik weet niet beter dan dat 3dB verhoging een verdubbeling is, 10dB is een factor 10

Richardoe
26-01-17, 19:51
Volgens mij is het voor een mens bij 10db inderdaad een verdubbeling qua volume belevind. De verdubbeling bij 3db gaat er volgens mij over dat je dubbel vermogen nodig hebt voor het genereren van 3db extra bij een versterker bijvoorbeeld.

Maar is al een tijdje terug dat ik me daar in verdiept heb.

Bert2
26-01-17, 20:13
Allemaal niet zo belangrijk maar vele jaren was ik distributeur in de professionele audio en video omgeving en heb vele audio meters ( en veel meer) verkocht aan de omroepen. Commercials werden tot voor een aantal jaren terug gecomprimeerd binnen 3 DB onder het maximale niveau wat door de Ster geaccepteerd om zo hard mogelijk over te komen, dus een paar tienden DB verschil hoor je wel degelijk

bprosman
26-01-17, 21:30
Commercials werden tot voor een aantal jaren terug gecomprimeerd binnen 3 DB onder het maximale niveau wat door de Ster geaccepteerd om zo hard mogelijk over te komen, dus een paar tienden DB verschil hoor je wel degelijk
// Offtopic Weet je dat zeker ? De maximale uitstuurniveau's van een commercial en een programma zijn namelijk gelijk (0dB). Commercials halen juist de niveau's van het "midden" naar boven (het verschil tussen hard en zacht weghalen) , wat in programma's de stillere passages zijn om zo hard mogelijk over te komen. Veel TV's (merken) hebben daar tegenwoordig een system voor om dat teniet te doen. Heeft ooit een artikel over in "ProAudio" gestaan begin deze eeuw.

58901

Bron : Preventiezakboekje 2015

Bert2
26-01-17, 21:55
Topic schiet zo uit de bocht maar ja
dat van het maximale uitstuurniveau klopt helemaal. Commercials gingen tot -3, programma een stuk lager waardoor commercials gemiddeld veel luider waren. Dit weet ik 100% zeker maar dit strookt dus niet met de gedachte dat het verschil van een paar DB niet hoorbaar zou zijn.
Dit fenomeen was buitengewoon irritant voor de kijker / luisteraar. Daarom is met sterke inbreng van Nederland een nieuwe loudness norm door de EBU ( European broadcasting Union ) verordonneerd waarbij het dynamisch bereik van commercials een stuk groter moest worden waardoor de luidheid perceptie omlaag ging en het verschil met de gewone uitzending een stuk lager werd.
Voor dit doel verkocht ik ( onder meer) loudness meters die over tijd de gemiddelde luidheid registreerde. Commercials die niet aan de norm voldoen worden door de STER geweigerd, dure grap. In de uitzendstraat zitten overigens limiters.

Bert2
26-01-17, 21:59
Schiet me nu te binnen: jouw lijstje refereert waarschijnlijk aan een toon met een niveau, vervolgens even niets en dan een toon 1 dB hoger, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Ik heb het over een audiofragment, in een fragment hoor je een dB verschil zeer goed

Reinier68
27-01-17, 12:09
Gezien het antwoord op mijn vraag lastig lijkt moest het maar eens uitgetest worden. Bestelling geplaatst dus :) de betreffende compressor inclusief de betreffende slagmoersleutel, en gelijk een bandenpomp, blaaspistool en 10m slang. Ik heb het gisteravond besteld dus ik verwacht het morgen binnen. Dan kan ik het dit weekend uitproberen en mijn ervaringen met jullie delen.

We zijn benieuwd naar je ervaringen.
Nog even een tip: Let bij slangen even op de binnendiameter. De zwarte rubber slangen zijn groter dan de blauwe spiraalslangen. Dat ga je merken met je luchtvolume. Voor blaaswerk en band oppompen geen probleem maar voor bv een straalpistool wel. Kan ook effect hebben op je slagmoersleutel maar daar heb ik geen ervaring mee.

Mijn compressor staat onder de werktafel. Als hij veel ingezet wordt krijg je wel wat warmte ophoping. Daarom heb ik er een kleine ventilator bijgeplaatst die dan extra koellucht aanvoert. Op de compressor zit een regelaar en vochtafscheider. Van daar loopt een slang naar de voorkant van mijn werktafel met een losse drukregelaar+vernevelaar+ 3-weg verdeler. Dan kan je makkelijk je instellingen doen en 3 apparaten aansluiten :-)

Marcus84
27-01-17, 12:32
Benieuwd naar de ervaring met de compressor.
Een slagmoersleutel gebruikt erg veel lucht en heeft bij een hoog luchtverbruik wel constante druk nodig.
Mijn grote compressor met 380V motor en 200L tank heeft nog moeite om de slagmoersleutel bij te houden op maximale druk.

JuulvHeugten
27-01-17, 12:58
Ik had gehoopt dat hij vandaag geleverd zou worden (levering bijna altijd binnen 48 uur stellen ze), maar tot op heden nog niets gehoord. Dus mijn ervaringen zullen in de loop van volgende week (hoop ik) hier gepost worden.

@Reinier: Ik heb inderdaad bewust een dikke rubberen slang besteld, ipv de spiraalslangetjes. Dat draagt zeker bij aan de weerstand die de lucht ondervindt, dus dat zal vast effect hebben op hoe de slagmoersleutel gaat functioneren, al weet ik niet of dat effect echt goed merkbaar zou zijn.

@Marcus: Mijn compressor hoeft de sleutel ook niet bij te houden, maar moet gewoon af en toe paraat staan om 1 moer los te draaien. als hij die los krijgt en ik moet tussendoor even wachten vind ik dat niet zo'n ramp. Bij hobby gebruik mag dat. Mijns inziens hoeft hij maar een paar rake klappen uit te delen om de moer/bout los te krijgen. Daarna heeft hij weinig kracht nodig om hem er helemaal uit te draaien. En daarbij heb ik eens rondgekeken op het internet, en je hebt slagmoersleutels die veel meer lucht verbruiken (volgens de specs tenminste) als de sleutel die ik nu bij HBM heb besteld. Dat geeft mij hoop, maar ik ben ook nog niet overtuigd.

En werkt het niet, dan heb ik een slagmoersleutel in de aanbieding ;)

Pel
27-01-17, 13:13
Ik heb toch nog enkele vragen wat het gebruik van de compressor betreft. In de handleiding van de compressor staat dat de olie ververst moet worden na 100 bedrijfsuren , gebruik API CC/SC SAE 40 minerale olie, voor koude klimaten wordt API CC/SC SAE 20 aanbevolen. Heb dit gegoogeld maar kan de olie nergens vinden, ik vond wel deze compressorolie van Kroon, kan ik die ook gebruiken om bij te vullen als er te weinig olie in zit?

@Atmoz, je bent mij helemaal geen dank verschuldigd, aangezien ik een vraag op het forum stelde, waar ik, tevens jij en vele forumleden veel info hebben verkregen. Daarom is dit ook zo'n fijn leerzaam forum waar met respect met elkaar wordt gecommuniceerd.

Groet Pel.

58919

Atmoz
27-01-17, 13:23
Ik heb toch nog enkele vragen wat het gebruik van de compressor betreft. In de handleiding van de compressor staat dat de olie ververst moet worden na 100 bedrijfsuren , gebruik API CC/SC SAE 40 minerale olie, voor koude klimaten wordt API CC/SC SAE 20 aanbevolen. Heb dit gegoogeld maar kan de olie nergens vinden, ik vond wel deze compressorolie van Kroon, kan ik die ook gebruiken om bij te vullen als er te weinig olie in zit?

@Atmoz, je bent mij helemaal geen dank verschuldigd, aangezien ik een vraag op het forum stelde, waar ik, tevens jij en vele forumleden veel info hebben verkregen. Daarom is dit ook zo'n fijn leerzaam forum waar met respect met elkaar wordt gecommuniceerd.

Groet Pel.

58919

Pel, je hebt helemaal gelijk :o Het is ook een fijn en leerzaam forum :cool:

Misschien heb je hier wat aan?
https://www.compressorcenter.nl/category/212088/compressorolie.html

Ook handig die gratis verzending..

Gr,

Atmoz

chevy66
27-01-17, 13:44
Die compressorolie van kroon kan je prima gebruiken. Als je de olie netjes op peil houd en afhankelijk van het gebruik een of twee keer per jaar ververst ga je lang plezier hebben van je compressor. De meeste compressoren lopen op een hoop door gebrek aan olie.

JuulvHeugten
27-01-17, 13:46
Ik denk dat 9/10 compressoren voor in- en om het huis nooit nieuwe olie te zien krijgen...? Ik zou hier dus nooit aan gedacht hebben voor het lezen van dit forum.

trilliwilli
27-01-17, 14:07
API SF/CC is een codering voor brandstofmotoren. SF voor benzine en CC voor dieselmotoren. Komt van de API (American Petroleum Institute). De Japanse JASO is hier een tegenhanger van. Je komt deze coderingen vaak tegen, maar in de praktijk koop je eigenlijk nooit olie met een verouderde norm. Auto's en motoren worden continu doorontwikkeld, en de olieclassificering gaat hier in mee.

http://www.api.org/products-and-services/engine-oil/eolcs-categories-and-documents/oil-categories#tab_gasoline

SAE 40 is de aanduiding voor de viscositeit. Het betreft een zogenaamde monograde olie, oftewel je olie heeft 1 temperatuurbereik. Olie voor in auto's zijn meestal multigrade, die hebben meerdere temperatuurbereiken. Dan krijg je twee waardes, bijvoorbeeld 5W40. Dat heeft te maken met het feit dat olie dunner wordt als deze warmer wordt. Bij een koude start is olie dikker, maar wil je wel dat de eigenschappen blijven bestaan. Anders zou bij elke koude start je motor bovenmatig slijten tot die warm is.

Vroeger had je nog een zomer en winter olie, en vaak ook nog een luchtfilterinlaat die naar voren of achter gedraaid moest worden. Dat is tegenwoordig allemaal niet meer nodig met de multigrade olie.

Voor een compressor, of elke andere stationaire motor die niet in deze extreme omstandigheden hoeft te functioneren, volstaat nog steeds de monograde olie.

Dat een fabrikant op geeft dat de olie mineraal moet zijn is zeldzaam, de meeste semi synthetische en vol synthetische olieŽn voldoen uitstekend. Alhoewel bijvoorbeeld de veerbollen van een CitroŽn nog op minerale olie werken, evenals de Magura remmen op een fiets.

De Kroon olie die je aanhaalt is prima te gebruiken, ik zou wel de H68 nemen. Die is wat dunner als de H100, de compressor zal wel wat kouder staan in de schuur, dan start die wat makkelijker.

chevy66
27-01-17, 14:09
Die iso 100 olie van kroon vertaald als sae 30. Tussen de twee opgeven waardes in .

JuulvHeugten
31-01-17, 14:30
Zojuist is mijn bestelling van HBM gearriveerd: de 25 liter low noise compressor, inclusief een dikke rubberen slang, blaaspistool, bandenpomp en de slagmoersleutel. Met het bevestigingen van de wielen ging ik wel even twijfelen aan de kwaliteit. Het 'zwenk'wieltje zwenkt niet op de betonnen ondergrond in mijn garage. En de 2 zijwielen zitten er behoorlijk los op, zodat die wat wiebelen. Maargoed, daar zou ik zelf nog altijd iets aan kunnen doen als ik dat wil. Dat zie ik nog wel.

Ik heb gelijk even alles uitgetest. De compressor loopt echt heel stil. Ik was aan het proberen op welke druk hij weer begon te lopen door druk af te laten via het blaaspistool, en ik had helemaal niet in de gaten dat hij weer liep omdat het geluid van het blaaspistool de compressor overstemde.

Het spannendste was uiteraard de slagmoersleutel. Ik heb gelijk de proef op de som genomen bij een wiel van de camper. Het begon een beetje teleurstellend, er kwam geen beweging in. Toen de druk echter verder afgelopen was en de compressor weer helemaal op ging pompen naar zijn maximale druk ging hij gauw genoeg los! Ik moet dus nog even kijken of ik de pressostaat zo in kan stellen dat de compressor eerder weer begint te lopen, zodat de druk nooit lager dan (bijvoorbeeld) 7 bar kan worden. Ik zag wel al in het boekje dat dat mogelijk was, maar daar heb ik vandaag geen tijd meer voor dus op dat testje moeten we nog even wachten. Met de ervaring van net verwacht ik dat ik dan de moeren wel losgerammeld krijg, al moet ik waarschijnlijk wel tussendoor wachten tot de ketel weer gevuld is.

Al met al ben ik blij met mijn nieuwe speeltje!

chevy66
31-01-17, 16:05
De meeste luchtgereedschappen zijn gemaakt voor een werkdruk van 6 bar. De meeste kleinere compressoren starten bij 6 bar en slaan af bij 8 bar. Bij de meest bij kleine compressoren toegepaste pressostaten kan je het verschil niet instellen. Als je de onderwaarde naar 7 bar schroeft gaat de bovenwaarde naar 9 bar. Het probleem hiervan is dat je compressor daar niet voor gemaakt is. Hij zal te heet worden en de levensduur zal ernstig verkort worden. Als je af en toe een luchtsleutel wil gebruiken kan je beter je tank volume vergroten door er bv een lege gasfles aan te koppelen. Ook dan moet je de temperatuur van je compressor in de gaten houden. Als je regelmatig een slagmoersleutel nodig hebt, kan je er beter een met een stekker kopen. Mijn ervaring is dat je voor een slagmoersleutel minimaal een 100 liter tank met een 3pk compressor nodig hebt. En ook dan zal je af en toe moeten wachten tot de compressor weer genoeg lucht heeft gedraaid.

Reinier68
31-01-17, 18:11
En de 2 zijwielen zitten er behoorlijk los op, zodat die wat wiebelen. Maargoed, daar zou ik zelf nog altijd iets aan kunnen doen als ik dat wil. Dat zie ik nog wel.

Hoi,

Dat had die van mij ook. Opgelost met 2 metalen ringen aan beide kanten van de grote wielen.
Je kan ook een plakje van een buis zagen er er tussen schuiven, maar 2 ringen loopt wel het mooist.

Veel plezier met je speeltjes!

JuulvHeugten
31-01-17, 18:12
De meeste luchtgereedschappen zijn gemaakt voor een werkdruk van 6 bar. De meeste kleinere compressoren starten bij 6 bar en slaan af bij 8 bar. Bij de meest bij kleine compressoren toegepaste pressostaten kan je het verschil niet instellen. Als je de onderwaarde naar 7 bar schroeft gaat de bovenwaarde naar 9 bar. Het probleem hiervan is dat je compressor daar niet voor gemaakt is. Hij zal te heet worden en de levensduur zal ernstig verkort worden. Als je af en toe een luchtsleutel wil gebruiken kan je beter je tank volume vergroten door er bv een lege gasfles aan te koppelen. Ook dan moet je de temperatuur van je compressor in de gaten houden. Als je regelmatig een slagmoersleutel nodig hebt, kan je er beter een met een stekker kopen. Mijn ervaring is dat je voor een slagmoersleutel minimaal een 100 liter tank met een 3pk compressor nodig hebt. En ook dan zal je af en toe moeten wachten tot de compressor weer genoeg lucht heeft gedraaid.

Quote uit het boekje:
To adjust the pressure switch:
5. Turn the black plastic pressure adjustment screw a half turn clockwise to increase the tank pressure and a half turn counterclockwise to decrease the pressure.
6. Adjust the metal pressure adjusment screw to change how the pressure can drop before the motor turns ON.

Hieruit maak ik op dat dit toch redelijk goed instelbaar zou moeten zijn, en ook onafhankelijk van elkaar. Dan zou ik dus de tankdruk niet wijzigen maar de druk waarop hij aanslaat wel. Die is nu namelijk 5,5 bar en die mag van mij gerust wat hoger zijn. Maar dat moet ik nog uitproberen. En omdat ik hem hobbymatig gebruik maakt het niet zoveel uit dat het niet snel achter elkaar gaat. Ik heb geen plek voor een grotere compressor, en een lawaaige zijn de buren niet blij mee denk ik :) Misschien dat de gasfles koppelen nog wel kan, die heb ik nog een liggen.

Nova
04-02-17, 20:52
Die compressorolie van kroon kan je prima gebruiken. Als je de olie netjes op peil houd en afhankelijk van het gebruik een of twee keer per jaar ververst ga je lang plezier hebben van je compressor. De meeste compressoren lopen op een hoop door gebrek aan olie.

Ik hoorde dat er al watergesmeerde compressoren bestaan.

Nald
05-02-17, 18:43
Met betrekking tot de wielmoeren. Er werd opgemerkt, dat de luchtdruk behoorlijk wat uitmaakte of de wielmoer wel of niet loskwam. Logischer wijs geldt dit dan ook voor het vastdraaien. Trek alle wielmoeren nog een laatste keer na met een volle tank. Of zoals het mij geleerd is, altijd nog handmatig natrekken.

Officieel geven fabrikanten zelfs nog een moment op, voor het aandraaien van deze moeren.

On topic: ik ben ook aan het nadenken voor een luchtsysteem, en zat te denken voor een dubbele leiding, gesmeerd en ongesmeerd. Alleen toen las ik over die olienippels, aan het gereedschap. Gaan deze niet snel kapot bij het (hardhandig) neerleggen?

JuulvHeugten
05-02-17, 18:49
Ik heb geleerd dat je het aandraaien zowizo niet met de luchtsleutel moet doen. Als de schroef niet goed in de draad pakt draai je alles kapot, en je draait ze veel te vast, dan krijg je ze niet meer met de hand los als je ooit langs de weg staat...

gasman
05-02-17, 22:23
Trek alle wielmoeren nog een laatste keer na met een volle tank.
Eh nee, dat dus niet doen.
Zelfs de goedkoopste flutluchtsleutel haalt al 200Nm bij het vastdraaien, als je weet dat bij de meeste auto,s de wielmoeren met iets van maximaal 110Nm vast moeten, dan is 200 aardig veel.
En de betere luchtsleutels halen wel aardig meer als 200Nm.

Of zoals het mij geleerd is, altijd nog handmatig natrekken.
Officieel geven fabrikanten zelfs nog een moment op, voor het aandraaien van deze moeren.
Kijk je weet het wel;)

Nald
06-02-17, 12:06
Ik denk dat we voorbij mijn punt gaan. Laat ik eens een sprookje vertellen

Er was eens..... een wereld, waar geen 1 slagmoersleutel onderhevig was aan slijtage, ook werd elke slagmoersleutel aangedreven door een slang met een diameter die groot genoeg was. Daarnaast werden alle slagmoersleutels aangedreven door een volle compressor, die volledig op druk is.

Ook was er niemand, geen (vak)garagist, geen hobbyist, en geen beun de haas die wielmoeren en bouten aandraaide met een slagmoersleutel maar met een kruissleutel. Ze trokken ze zelfs na met een momentsleutel.

Alle werkgevers stimuleerde de monteurs ook, om wielmoeren aan te draaien met een kruissleutel en vervolgens na te trekken met een momentsleutel.

Helaas is bovenstaande niet de werkelijkheid. https://www.youtube.com/watch?v=9DjhmKAuqaM Mijn punt is, wanneer je je wielmoeren aantrekt met een slagmoersleutel, trek ze handmatig na. Want je zal raar staan te kijken als je op de weg wordt ingehaald door je eigen wiel. Ook ben je zeker niet de eerste die wordt ingehaald door je eigen wiel.

bprosman
06-02-17, 12:47
Helaas is bovenstaande niet de werkelijkheid
Een professionele slagmoersleutel voor wielmoeren heeft gewoon een instelbaar moment, dus is eigenlijk een momentsleutel op lucht.
Tijdens de pitstops van Max Verstappen zie ik ze ook niet handmatig nagetrokken worden dus het kan prima.
Vrachtwagenwielen is een verhaal apart, die moeten ALTIJD nagetrokken worden, er staat niet voor niets "Natrekken" met een krijtje op de banden geschreven, je ziet het regelmatig langs de weg.

Marcus84
06-02-17, 20:47
Volgens mij dwalen we af :p maar onderstaand zoals ik het geleerd heb:
- Slagmoersleutel heet niet voor niks SLAGmoersleutel, de kracht word aangegeven in Nm meter maar is zeker geen momentsleutel! Deze draait met slagkracht moeren en bouten los en vast, dat is ook het tikken wat je hoort bij gebruik. Is zeker in te stellen maar dit is een bereik, het maximaal moment wordt gedeeld in 4 stappen en geen exact aantal Nm. Zelfs de duurste slagmoersleutels hebben een afwijking van +/-30Nm.
- Momentsleutel is een precies instrument waarmee je bouten en moeren exact op "moment" zet of te wel de voorspanning op de bout zet waardoor deze vast blijft zitten. Tevens zet je de bout ook niet vaster dan noodzakelijk zodat je niks kapot draait en inderdaad onderweg je bouten nog los krijgt met de hand. Volgens mij wisselt Max Verstappen zijn banden niet zelf langs het circuit :p
- Wielen monteren, aanlegvlakken schoonmaken een geen vet of olie op de bouten doen! Bouten indraaien met de hand, vastzetten met de slagmoersleutel op de laagste stand (max 100Nm) en natrekken met momentsleutel .
- Vrachtwagen wielbouten worden met een zware slagmoersleutel en speciale momentdop vastgezet. Omdat dit veel grover materiaal is met veel grote bouten zullen de bouten, naaf en velg zich nog "zetten" waardoor bouten eventueel kunnen lossen. Daarom staat er op vrachtwagenbanden vaak "natrekken" omdat dit dan na een x aantal Km aan te raden is.

bprosman
07-02-17, 00:07
Vanavond "Undercover Boss" zitten kijken, NASCAR racing pitstop, 5 wielmoeren per wiel, geen "momentsleutel" te zien.

Volgens mij wisselt Max Verstappen zijn banden niet zelf langs het circuit :p
Mijn punt is dat er geen momentsleutel aan te pas komt en ze er toch niet aflopen.

Techniek en gereedschap wordt steeds beter maar ook de toegepaste technieken (pneumatische wielmoersleutel).
"Vroegah" (op de 'Ambachtsschool') heb ik geleerd om aders eerst te vertinnen voor je ze in een stekker schroeft.
Tegenwoordig is dat absoluut NOT DONE omdat het zich los kan werken en is het adereindhulsjes wat de klok slaat.

gasman
07-02-17, 22:32
De luchtsleutels in de F1 zijn ook wel wat geavanceerder dan een huis tuin en keuken ding :D http://www.formula1-dictionary.net/wheel_gun_wheel_nut.html

Voor de gewone sleutelaar en monteur zijn er torsiestaven die op de luchtsleutel gezet kunnen worden zodat de moeren/bouten niet te vast aangedraaid worden http://www.autogereedschap.com/a-27292148/wiel-de-montage-doppen/torsiestaaf-koppelbegrenzer-90nm-1-2/
Maar voor het juiste aanhaalmoment moet het laatste stukje dan alsnog met de hand nagetrokken worden met een momentsleutel.
Vooral aluminium velgen moet je niet te vast zetten.

Elke autofabrikant schrijft dat ook voor.

L.N.
19-06-17, 19:43
Vandaag heb ik mijn Airpress L6-95 compressor binnen gekregen. Maar veel kan ik er niet mee doen, want ze zijn vergeten de slang/haspel mee te leveren. Wel heb ik even getest door een blaaspistool rechtstreeks op de compressor aan te sluiten.

De reden om voor de L6-95 te gaan is dat ik een stille, maar toch betaalbare compressor wilde. Daarnaast wilde ik een compacte compressor, omdat ik maar een kleine garage heb en ik de compressor in een kast wil bouwen. Omdat ik de compressor alleen wil gaan gebruiken voor tacken en af en toe wat schoon blaze, is een grote krachtige compressor niet nodig. Dan is de keus niet zo groot als je geen groot budget hebt. HBM heeft een paar modellen, maar vanwege de slechte ervaringen die ik over HBM hoor vielen die af. Uiteindelijk heb ik getwijfeld tussen deze Airpress en de Dewalt DPC10QTC-QS. Die laatste heeft als voordeel dat er een grotere tank op zit (10 liter tegenover 6 liter voor de Airpress), de Dewalt gaat tot 14 bar en heeft 2 aansluitingen voor slangen. Het aanzuigvolume van de Dewalt is 120 liter per minuut en de Airpress 95. De Airpress is kleiner, stiller (66 dB tegen 72 dB) en heeft een ingebouwde waterafscheider. De Airpress is ook €50 goedkoper. Met name door het formaat en de lagere geluidproductie ben ik voor de Airpress gegaan.

De eerste tests zijn bemoedigend! De compressor is echt stil. Ik doe al snel gehoorbeschermering op, maar bij de compressor hoeft het niet. Het is wat gebrom, meer hoor je niet. Je kunt er gemakkelijk een gesprek voeren, zonder het spreekvolume te verhogen. Alleen als de compressor afslaat laat deze een stoot lucht vrij en dat hoor je goed. Omdat de tank zo klein is, slaat de compressor natuurlijk vaak aan (en uit). Het tacken lijkt ook goed te gaan, maar als je te snel tackt dan kan het zijn dat je even moet wachten totdat de compressor weer vol is. Van leeg naar vol gaat in 45 seconden, dus je hoeft nooit lang te wachten. Bij tacken op een normaal tempo zal het wel goed gaan.

Ik moet het nog echt testen, maar voorlopig ben ik tevreden. Morgen komt hopelijk de haspel en de tacker is al binnen, dus dan kan ik het pas echt zien. Voor de compressor met een Airpress 9 meter slangenhaspel voor aan de muur was ik €260 kwijt (incl. BTW).

Walters
19-06-17, 19:46
Let op als je hem inbouwt dan moet je wel voor voldoende luchtcirculatie zorgen, anders wordt de compressor te warm.

L.N.
19-06-17, 20:18
Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Ik heb nog witte speakerstof en die kan ik daar mooi voor gebruiken. Dan staat de compressor niet in het zicht, maar kan wel genoeg lucht aanzuigen.

BasRonin
19-06-17, 20:25
Klinkt als een mooi ding LN!

kruim.g
19-06-17, 20:29
Vorig najaar heb ik bij HBM deze compressor gekocht:
https://www.hbm-machines.com/producten/compressoren/direct-aangedreven-compressoren/michelin-3-pk-50-liter-compressor
Heb daar nog geen dag spijt van gehad! Apparaat heeft ruim voldoende lucht opbrengst voor wat ik er mee doe (verfspuit, niet apparaat, banden oppompen etc) en doordat het een 2 cilinder is kun je er gewoon naast blijven staan zonder hels kabaal.
Mijn oude compressor heb ik gesloopt en die tank aan deze gekoppeld. Samen zijn ze 100 liter, apparaat hoeft daardoor maar heel af en toe aan te slaan.
Ik heb de compressor zelf opgehaald in Gouda, (vriendin verrast met een weekendje weg, wij beide blij ;) ) en mijn ervaringen tot nu toe met HBM zijn enkel positief.

Groet,
Geert

Alexander de J
06-08-17, 07:40
Mijn ervaring is dat Airpress betere compressors levert en in veel gevallen ook nog voordeliger. Hier bijvoorbeeld: https://www.veenstratechniek.nl/c-3807749/airpress-zuiger-compressoren/

Kor
07-08-17, 09:58
Mijn ervaring is ......

Welkom op dit mooie forum, Alexander.
Zo'n eerste bericht prikkelt de nieuwsgierigheid. Om de waarde van jouw aanbeveling beter te kunnen inschatten zou ik graag iets meer weten over aard en achtergrond van jouw ervaring.

Alexander de J
14-08-17, 00:16
Dank je wel Kor! Ik ben een echte hobbyist en repareer van alles, van oude motoren tot en met steigerhouten meubels. Ik heb zelf een Airpress HL 360-50 compact en een KM 50-350. Ik gebruik ze voor bijvoorbeeld het vastdraaien van bouten en moeren en het schoonblazen van mijn gereedschap. Bedoel je waarom ik Airpress aanbeveel of http://veenstratechniek.nl? Ik heb voorheen andere merken gebruikt, maar ik vind Airpress qua kwaliteit en prijs beter. Veenstra Techniek beveel ik aan omdat op die website de modellen goedkoper zijn dan bij concurrenten en ze lage verzendkosten hanteren. Op de 360-50 heeft me dat bijna 60 euro gescheeld. En binnen 3 werkdagen hier in Zeeland geleverd.

Sang
14-08-17, 11:17
Mijn airpress komt ook bij veenstra vandaan. Zijn niet de bouwmarktmodellen, maar echte airpressen.
Kwam met een verhuiswagen die verder helemaal leeg was. zal wel goed zijn :)