PDA

Bekijk Volledige Versie : Schroeven in RVS koker



JuulvHeugten
23-01-17, 11:56
Beste forumleden,

Wellicht valt dit een beetje buiten het algemene onderwerp van dit forum, maar ik hoop dat jullie me hier toch mee kunnen helpen. Ik ben een ombouw aan het maken voor een gashaard. Voor deze ombouw heeft mijn vader een RVS framewerk gelast, van kokers van 25x25mm met een wanddikte van 1mm. Nu wordt dit framewerk bekleed met brandwerende promat platen, 15mm dik. Ik ben op zoek naar een geschikte manier om de platen op het framewerk te bevestigen. Mijn vader wil eventueel alle gaten voorboren en tappen, maar dat is erg bewerkelijk. Ik hoop dat er een zelfborende schroef bestaat die hard genoeg is om in rvs te kunnen boren, eventueel met voorboren. Gaat dit lukken met een RVS zelfborende schroef? De ervaringen die ik heb met boren en schroeven in RVS maken dat ik hieraan twijfel.

Als ik google vind ik overigens ook zelfborende schroeven met een vleugel. Waar dient dat eigenlijk voor?

Graag advies :)

bobmartin
23-01-17, 12:03
Een zelfborende rvs schroef?
Rvs is niet hard, maar taai.
Die 1mm dikte is geen probleem.

flyer
23-01-17, 12:18
Ik zou hier 'popnagels' voor gebruiken

Pel
23-01-17, 12:19
In RVS boren.

Gebruikt een kwalitatief goed boortje dat goed scherp is.
Gebruik de kolomboor, tenzij dit absoluut niet kan.
Gebruik boor/tapvet of boor/tapolie.
Gebruik de juiste snelheid (hoort naast de kolomboor te hangen). Liever te langzaam dan te snel. Als de boor begint te happen moet je iets sneller boren.
Bij diameters van 8mm of meer eerst voorboren. Bij diameters van 13 of meer 2x voorboren.

Groet Pel.

JuulvHeugten
23-01-17, 14:22
@bobmartin, krijg je deze er gewoon ingedraaid, zelfs zonder voorboren? Ik heb wel eens eerder in rvs proberen te schroeven met als resultaat halve afgebroken schroeven in het rvs. Als het echt zo makkelijk kan zijn heb ik waarschijnlijk verre van geschikte materialen gehad destijds. Vandaar dat ik nu vantevoren wil weten wat ik moet aanschaffen.

@flyer, popnagels zou kunnen, maar deze moet ik dan zien te verzinken en dat is niet handig. Het geheel wordt namelijk gestuct.

En @pel, het boren is een ding, maar krijg ik er vervolgesn een (snelbouw) schroef ingedraaid, al dan niet met zelftapper, of draai ik hem dan kapot?

Wellicht denk ik er wat te moeilijk over en is het allemaal zo spannend niet. Ik heb nog wat snelbouw schroeven liggen, dus ik zal vanavond eens wat proefjes doen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval

mark20v
23-01-17, 15:34
Installateurs van dergelijke rookkanalen gebruiken veelal zelftappers. Die heb ik ook gebruikt en wel zo fijn als je met dit zware plaatmateriaal werkt. Er zijn speciale te verkrijgen. Zwart en goed hittebestendig. Ff Google gebruiken, ben nu niet in de gelegenheid voor je te zoeken.

Popnagels? Ik zou geen aluminium gebruiken dus ook geen popnagels ivm de temperatuur.

Verplanke
23-01-17, 17:27
Ik zou proberen of het lukt met deze Parker schroeven
58681
en als het niet lukt de gepaste gaatjes boren en eventueel
de koppen verzinken in het brandwerend materiaal.

Pel
23-01-17, 17:33
Je zou desnoods hitte bestendige lijm / kit van Bison kunnen gebruiken als extra zekerheid.

Groet Pel.

SunRayes
23-01-17, 18:12
Ik heb wel eens iets gelezen over het gebruik van verschillende metalen door elkaar.
Dat door elektrolyse schroeven aangetast worden.
RVS en alu of koper is dan geen goed idee. Maar misschien dat dat alleen voor buiten in de regen geldt.

bobmartin
23-01-17, 18:19
Wel even klein gaatje voorboren. Diameter schacht. Even de schroef die je gebruikt testen op een stukje koker.
Je hebt het voordeel dat het materiaal dun is. 1mm toch?

Wim Kluck
23-01-17, 18:54
Er zijn ook rvs blindklinknagels. Neem ze niet te dik. Bij 5 mm of meer heb je serieus gereedschap nodig. Anders gewoon een parker nemen en iets ruimer vorboren

Ronald L.
23-01-17, 19:44
@SunRayes: Zolang het droog is ontstaat er geen spannings corrosie.
Zelftappers moet kunnen, ben er wel achter dat daar veel verschil in is. Sommige krijg je amper in een stijltje van een metal stutt wand gedraaid.

JuulvHeugten
23-01-17, 19:47
Ik heb zojuist een proefje gedaan. Blijkt dat ik zowiezo nieuwe boren nodig heb :p toen ik een klein beetje kracht zette boog hij al om. Toen een zelftapper die ik nog had liggen gepakt, en die maakte nog geen deukje. Proefje snel voorbij dus.. als ik een fatsoenlijk boortje heb kan ik het nog eens proberen.

@pel, ik had bison al gemaild, maar ze hebben geen lijm voor deze toepassing, ivm hittebestendigheid en de gebruikte materialen.

Piet Groeneweg
23-01-17, 19:58
Cobalt boor nemen voor RVS. Met een gewoon ijzerboortje kom je er nagenoeg niet door.

bprosman
23-01-17, 19:59
als ik een fatsoenlijk boortje heb kan ik het nog eens proberen.
Twee fouten die vaak gemaakt worden bij het boren in RVS is EN een te hoog toerental EN geen smering.
Boren in RVS vereist altijd smering , en uiteraard een fatsoenlijk boortje.
Zelf zou ik kiezen voor RVS blindklinknagers of RVS parkers, bij 2 verschillende materialen (stalen schroef) en eventueel een beetje condens "rotten" ze al snel af.

flyer
23-01-17, 21:20
Er zijn speciale boortjes voor rvs te koop.
Ga je voor blindklingknagels neem 4.1mm boortje voor 4mm blindklingknagel (popnagel)
Ga je voor 5mm nagels neem dan een boortje van 5.1mm
Dus altijd 0.1mm groter boren als de maat van de nagel.

Voor deze toepassing zijn 4mm nagels in rvs uitvoering zeker en vast.

Verplanke
23-01-17, 22:09
Als ik het goed heb dan bestaan die brandwerende(vertragende) platen
uit een soort geperst poeder, door klinknagels (poprevetten) te gebruiken
loop je het risico de plaat te beschadigen, een schroef kan je de spanning regelen.
Misschien geen slecht gedacht om er een carrosserie rondsel tussen te steken.