Speelblokken met een vraag

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Mijn beter helft wilde graag voor de kinderen wat houten speelgoed van grimms kopen, en dat kon ik natuurlijk niet zomaar laten gebeuren.

dit zijn de voorbeelden:
Grimms---regenboog-en-co.jpg


en ik heb geprobeerd daarvan het "vuur" en het "water" na te maken met het volgende resultaat:

vuur.jpgwater.JPG

Ik loop alleen tegen het probleem aan dat, met name bij het "water" de haaksheid van de zaagsnede nogal te wensen overlaat.

Ik heb het gezaagd met een simpele goedkope 10 jaar oude Black&Decker decoupeerzaag met een extra lang zaagblad. Het hout is lindenhout van 75mm dik.
De decoupeerzaag heeft geen pendelstand, en ik heb zo min mogelijk druk uitgeoefend op de zaag, maar toch is de snede over de hoogte wel tot 10 mm verlopen.
Ik heb voor ik begon de haaksheid van het blad tov de zool uiteraard wel gecontroleerd.

Heeft iemand een idee hoe ik dit beter zou kunnen krijgen zonder te investeren in een (semi)professioneel apparaat? (ander zaagblad, tips?)
Een lintzaag heb ik niet tot mijn beschikking en de ruimte ervoor ook niet (mijn werkplaats is 1m40 bij 2m)

Groetjes,

Tom
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ken het probleem. Dat krijg je helaas niet goed met diezelfde decoupeerzaag. Je zit al ruim over de optimale zaagdikte (wat de handleiding ook mag beweren). Mogelijke oplossingen: betere decoupeerzaag (Mafell bv.) of lintzaag. Maar daarmee ben je niet geholpen. Je kan wel beetje nabewerken met een houtrasp en schuurpapier tot het terug haaks is.
 

Treetop

Actieve deelnemer
4 dec 2016
42
0
Leuk gemaakt ! inderdaad de afwerking kan beter (ben nu niet de meest ervaren houtbewerker) maar met een decoupeerzaag en zo een diepte ga je nooit een rechte snede krijgen misschien een iets rechtere snede als je heeeeel traag werkt (zo een lang zaagblad kiest gewoon de gemakkelijkste weg)
Lintzaag is de beste tool voor dit klusjes omdat het zaagblad boven en onderaan geklemd zit.
Een simpele oplossing is de dikte van het hout verkleinen naar bv. 40mm. hoe dunner het hout hoe rechter de snede, en de grote van het speelgoed ook een beetje verkleinen zodat de verhoudingen ongeveer kloppen.
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Tja, bekend probleem. De oplossing is helaas niet simpel. Zoals BossyRangs schrijft: bijwerken. Dit zijn ervaringen die mij ertoe brengen alleen maar goed gereedschap aan te schaffen als iets aan vernieuwing toe is. De ergernis over de slechte kwaliteit van je werk is groter dan het plezier over de lage aankoopprijs van het gereedschap. En andersom: de voldoening van goed gereedschap blijft, terwijl ik niet meer weet wat ik ervoor betaald heb.

Destijds, toen ik in Mierlo woonde, was er een werkplaats met allerlei professioneel gereedschap, waar je per kwartier een kleine vergoeding betaalde. Heerlijk! Bovendien liepen er altijd een paar pensionados rond, die een schat aan adviezen hadden.
Bestaat zoiets nog ergens?
Een idee voor een timmerman om mee te beginnen?!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
[Hyperbolische-mode]
Ik kon het niet laten en heb eens op Grimms gegoogled, en voor de prijs van de voorbeelden die je laat zien heb je gewoon een Mafell!!1!
[/Hyperbolische-mode]

(Ja, het werkt zo niet. Kinderveilig hout/verf/etc.)

Maar ik heb wel een vraag: je zei dat je wipzaag geen pendelstand heeft. Maar dat wil je toch ook niet in zulke korte bochten? Dan krijg je toch sowieso bolle snedes?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Allen,

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik was al bang dat de problemen die ik tegenkom niet op te lossen zijn binnen het machinepark dat ik gebruik.
Ik zal een dezer dagen nog even een poging wagen op een dunner stuk hout. Moet me er even van overtuigen dat het niet erg is dat zo’n stuk schulpen veel werk is, maar 20mm afschaven ook… Oh well. Kom ik ook wel weer overheen.
Het groter uitzagen en achteraf bijwerken heeft als grote nadeel dat het zich dan niet meer uit 1 stuk hout laat zagen, dus daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen. (dat is nu wel gedaan, en vind ik 1 van de charmes van het geheel)
Het vuur-ding voldoet behoorlijk aan mijn wensen, maar had ook veel minder, en veel minder krappe bochten dan het waterding. Die laatste ga ik nog maar een keer proberen.

[Hyperbolische-mode]
Ik kon het niet laten en heb eens op Grimms gegoogled, en voor de prijs van de voorbeelden die je laat zien heb je gewoon een Mafell!!1!
[/Hyperbolische-mode]

Ja, duur spul... Een van de redenen om het zelf te willen maken. Naast dat het natuurlijk veel leuker is om het zelf gemaakt te hebben, ook al is het ontwerp niet van mijzelf.
Maar ik heb wel een vraag: je zei dat je wipzaag geen pendelstand heeft. Maar dat wil je toch ook niet in zulke korte bochten? Dan krijg je toch sowieso bolle snedes?

Klopt. Ik bedoelde met mijn opmerking dat het verlopen niet aan de pendelstand gelegen kan hebben :)

Groetjes,

Tom
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Laatst ergens een filmpje gezien van een decoupeerzaag die ondersteboven in een tafel was gemonteerd en waarvan het uiteinde van het zaagblad zijwaarts werd geleid door twee lagertjes. Kom je zo dicht bij de lintzaag als mogelijk. Volgens mij stond de link op het forum, maar ik heb geen idee meer waar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.