Nullastschakelaar

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben bezig om een freestafel te maken als losse inset voor mijn zaagtafel.
Voor de veiligheid wil ik wel een nullastschakelaar in/aanbouwen.
Het moet deze of een soortgelijke worden:
large_14598558788484.jpg
Echter bijna € 70 voor zoiets is mij een beetje te gortig.
Ik kan bij Ali helaas niets vinden. Gezocht op zeroballastswitch zonder resultaat.
Heeft iemand het juiste zoekargument hiervoor?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb deze van Ali op mijn zaag/freestafel. Je moet de frees opnieuw aanzetten als de stroom wegvalt. De schakelaar is verbonden met de WCD ernaast.

IMG_2425_zps7nbdhqjp.jpg
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ben ook nog steeds op zoek naar nullastschakelaars. Die kan ik in Amerika niet vinden. Voor zover ik weet zijn ze niet verplicht op stationair gereedschap zodat ze daardoor waarschijnlijk ook niet te vinden zijn.
Ik heb net twee drukknoppen en een relais besteld. Bij binnenkomst moet ik daar een geschikte omkasting voor vinden en dan gaat het aan de CMS-tafel.
Ik heb nog steeds de originele nullastschakelaar van Festool voor de CMS-tafel liggen. Wie interesse heeft: voor de transportkosten wisselt die van eigenaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
IK heb geen idee wat die transport kosten zijn maar interesse heb ik wel
heb 3 cms modules en wil er nog eens een passende tafel bij maken (ze hangen nu in mijn werkbank
 

WR1944

Oud hout
IK heb geen idee wat die transport kosten zijn maar interesse heb ik wel
heb 3 cms modules en wil er nog eens een passende tafel bij maken (ze hangen nu in mijn werkbank

Ik zal er op het postkantoor eens naar vragen. Ik denk dat je aan een bedrag van €20 tot €40 moet denken. Het wordt wel verzonden als een gift. Aan de enkele spoortjes zaagsel en stof zal het voor de douane snel duidelijk zijn dat het geen nieuw artikel is.

Ik meld me wel met de gegevens.
 

WR1944

Oud hout
Voor de nieuwsgierige Aagjes, ik heb onderstaande producten besteld.

https://www.amazon.com/gp/product/B0195V45GO/ref=oh_aui_detailpage_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.amazon.com/gp/product/B0097B6A9S/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.amazon.com/gp/product/B0097A9MXA/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

In een ver verleden heb ik electrische besturingsinstallaties voor schepen ontworpen en voor zover ik weet ging alles goed. Eén keer liep een schip uit het roer en koerste recht op een basaltglooing af. Een meter voor de stranding kwam het schip tot stilstand. De fout bij nader onderzoek bleek te liggen in de bekabeling die de scheepswerf, waar het schip gebouwd werd, zelf had aangelegd. Het was een simpel kabelschoentje dat niet goed was aangeknepen bij het monteren.

Voor zover ik uit de summiere beschrijving kon opmaken moet het voor mijn doel voldoende zijn.

Al is het niet houtachtig, ik zal er wel over schrijven.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik heb erg lang naar een dergelijke schakelaar voor mij zelf gezocht.

Uiteindelijk kwam ik op het volgende.

Start Stop Switch No Volt Release Switch NVR (2HP/16A) with Emergency Stop

Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/262809455325

Deze heb ik in een lasdoos gebouwd met de knop aan de zijkant.

Werk echt prachtig.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb erg lang naar een dergelijke schakelaar voor mij zelf gezocht.

Uiteindelijk kwam ik op het volgende.

Start Stop Switch No Volt Release Switch NVR (2HP/16A) with Emergency Stop

Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/262809455325

Deze heb ik in een lasdoos gebouwd met de knop aan de zijkant.

Werk echt prachtig.

Maar dat is geen nullastschakelaar.....
een nullastschakelaar zorgt ervoor dat als de stroom uitvalt en daarna weer terug komt de machine niet weer gaat lopen, maar dat je als gebruiker hem weer aan moet zetten.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Maar dat is geen nullastschakelaar.....
een nullastschakelaar zorgt ervoor dat als de stroom uitvalt en daarna weer terug komt de machine niet weer gaat lopen, maar dat je als gebruiker hem weer aan moet zetten.


Hallo Piet, dat is het zeker wel.
Als ik de machine uit zet net de stekker, daarna de stekker weer plaats.. Blijft de machine uit.

Je schakelt gewoon een relais in met een overname contact.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Dit is de omschrijving

The KJD17B 240V switch is commonly seen on small woodworking/Metalworking machines. Rated at 16amp, it will be suitable for induction motors up to 2hp.

You should connect using insulated spade terminals, the connections being clearly marked for input and output.

It is a no-volt-release type of switch, providing safety in the event of an interruption of power.

Requires a rectangular hole approximately 45 x 22mm, the switch being secured by 2 mounting screws/bolts (not supplied).

Fitted with a dust cover and having positive action push buttons plus a large, red self locking Emergency Stop hinged cover.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.