advies voor een goede winkelhaak

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Blijkbaar zijn alle oude winkelhaken hier in huis niet meer recht en de nieuwe die ik koop blijven niet recht, er komt speling op na een tijd.
Dus is de vraag: welke merken zijn goede winkelhaken of welke eigenschappen moet een goede winkelhaak hebben ?

Ik denk dat hij best uit 1 stuk is (speling op de laatste die ik kocht)

Kris
 
  • Leuk
Waarderingen: houtfabriek

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
bedankt voor de tips, ik ga lezen, raar dat de zoekterm 'winkelhaak' daar niet bracht...
Kris

Zoekfunctie op het forum is niet zo goed, gebruik google en tik daar in woodworking.nl winkelhaak of blokhaak....etc
dan vind je al veel meer
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ook daar moet je creatief zijn, blokhaak, winkelhaak, tekenhaak....het beestje heeft soms meerdere namen en ondanks dat een winkelhaak en blokhaak niet het zelfde zijn worden dergelijke namen nog wel eens verward...dus voor een goed resultaat moet je creatief zijn
MAAR....ik vind ook met grote regelmaat dingen niet terug en dan zijn je vrienden hier altijd bereid even mee te denken
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als referentie voor controle van je andere winkelhaken en je machine ben je het beste af met een DIN875 haak. Deze is onderverdeeld in klasses, waarbij 00 de nauwkeurigste is en 3 de onnauwkeurigste. Voor je referentie thuis volstaat klasse 1, dit is in de metaalindustrie de werkplaatsnorm, waar klasse 0 de meetkamernorm is. Een betaalbare haak in RVS geslepen met zool vind je in klasse 0=te hoog voor houtbewerking hier:

http://www.hogetex.com/hoekhaak-met-aanslag-din875-0-200x130mm.html

Voor je standaard werkzaamheden is de klassieke winkelhaak met dik handvat en dunne veer nog altijd het prettigste om mee te werken. De beste die ik tot nu in mijn handen heb gehad en die betaalbaar is is de winkelhaak van Angulus, onder andere te koop bij Baptist:

https://www.baptist.nl/houtbewerker...haken-profielaftasters/angulus-blokhaak-300mm

Ter info, de DIN875 is een norm. Dit houd in dat een meetmiddel dat voldoet aan deze norm een gegarandeerde nauwkeurigheid heeft. In tegenstelling tot de schreeuwerige amerikaanse fabrikanten die CNC en Within 0,001" schreeuwen op hun website, zijn de DIN meetmiddelen gewoon gegarandeerd binnen de specificaties die gesteld worden. Deze hebben dus ook heel realistisch vastgelegd dat de afwijking groter mag zijn bij grotere afmetingen, wat natuurlijk een stuk beter te produceren is dan alle meetmiddelen op dezelfde afwijking classificeren, iets waar bijvoorbeeld Woodpecker zich nogal schuldig aan maakt. Alles is bij hun binnen 0,001". Ja Wat, haaksheid, of afwijking per inch, of afwijking per... nou ja laat maar. Ik zou mijn centjes aan bovenstaande meetmiddelen uit geven, dan zit je zeker goed.

Wel met in het achterhoofd, dat de normen voor metaal veel nauwkeuriger zijn als nodig voor hout. 1 haak die als referentie dient is voldoende, als een goedkope haak hiermee gecontroleerd is en goed is, zal die voor alle werkzaamheden in hout volstaan. Daar is geen enkele norm voor nodig. Laat je de goedkope haak vallen, controleer je deze met je referentiehaak, is die niet meer goed, dan kost het ook niet veel om deze weer te vervangen voor een nieuw exemplaar.
 

tuoh

Oud hout
De simpelste manier om gelijk welke winkelhaak te controleren is nog altijd het ding eens links en rechts aan te leggen tegen een getekende lijn op een stuk plaat welke voorzien is van tenminste één rechte zijde:p Is het resultaat l en R hetzelfde dan is de haak mooi 90°. en meer dan juist genoeg om hout af te schrijven.
Als ik een grote winkelhaak nodig heb ( +300mm) gebruik ik een zelfgemaakt houten exemplaar, die klaart de klus al meer dan 30jaar.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Als referentie voor controle van je andere winkelhaken en je machine ben je het beste af met een DIN875 haak.
Zoals Tuoh doe ik de tweelijnentest. Haaks lijntje trekken op een rechte zijde (in casu mijn werkbank), winkelhaak omgooien, tweede lijntje trekken op zelfde plaats. Als de lijnen mekaar niet ontlopen, heb ik de nauwkeurigheid van mijn oog bereikt. Beter dan dat gaat het toch niet worden.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
De meeste winkelhaken die aangehaald zijn zijn maximaal 30 cm van lengte. Ik heb juist vaak behoefte aan een langere winkelhaak, bij het afteken van plaatmateriaal. Hebben jullie daarvoor een niet te kostbare oplossing, anders dan zelf er een te maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: jt1977

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die test met een potloodstreep werkt in de praktijk prima. Maar het is een controle, en geen referentie. Die referentie is de rechte zijde, die moet dan ook echt recht zijn. Dat moet je dan ook controleren. Ik vind dat op de klus prima, als je bijvoorbeeld je haak heb laten vallen, maar een controle aan je referentie is het nooit en zal het ook niet worden. Noem me maar een zeikerd, maar voor een paar tientjes leg je een haak in de la waar je de rest van je leven mee doet. Zo'n Woodpeckers ding is dus weggegooid geld, je betaald het veelvoudige voor een gefreesd stuk aluminium. Ziet er mooi uit, meer niet. Mijn Angulus haak is al aardig wat jaartjes oud en klaart de klus prima. Veel geld hoeft een beetje zekerheid echt niet te kosten. De Starrett combinatiehaken die populair zijn onder de houtbewerkers, komen oorspronkelijk ook uit de metaalindustrie. Zo worden geroemd omdat ze zo lang na aanschaf en gebruik nog steeds nauwkeurig zijn, dat is niet voor niets.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je het voor nodig hebt. Een pianobouwer heeft andere dimensies en eisen dan iemand die tuinhuizen bouwt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bijvoorbeeld: ik ben ook in de markt voor een nieuwe haak, waar ik zeker van ben dat hij haaks is. Ik bouw gitaren, of doe iig een poging daartoe en haaksheid is onontbeerlijk. Dan zou een Incra precision square ook teveel van het goede zijn? Of kan ik dat dan ook af met een Angulus? Belangrijk is zoveel mogelijk zuiverheid. Het hoeft niet de wereld te kosten, maar als ik iets meer moet uitgeven om wel een goeie haak te hebben..
 

tuoh

Oud hout
Een "gewone" winkelhaak van 30cm in combinatie met een rechte lat van 100cm klaart de klus probleemloos. Gebruik ook wel eens een klassieke houten T-lat hiervoor, werkt ook fijn:p

Je hoeft niet altijd het duurste spul te hebben om een klus te klaren, een beetje inventiviteit werkt beter en kost minder.
Trouwens die fixatie op een absoluut haakse winkelhaak is ook nergens voor nodig. Voor wat gebruik je dat ding meestal? om verbindingen af te schrijven, penborsten af te tekenen etc. Deze klus kan je ook perfect klaren met een winkelhaak die NIET haaks is;) Op een houtdikte van 44mm maakt het bijvoorbeeld niks uit dat een winkelhaak wat uit de haak staat, dat scheelt effectief misschien 0,3mm bij een lijntje van 44mm lang, knappe kerel die dat gaat zien;) Met een dergelijk kleine afwijking gaan de penborsten nog altijd mooi gesloten zijn trouwens.

Eens de (scheve) verbindingen samengebouwd zijn tot een rechthoekige figuur controleer je de haaksheid van het geheel door de diagonalen te meten en klaar is kees, deze methode van controleren is altijd beter en juister dan met gelijk welke winkelhaak dan ook.

Voor diegenen die ondanks alles toch "vallen" voor een perfect haakse winkelhaak:p maar er geen idiote prijs voor willen neertellen kan ik onderstaand model van harte aanbevelen. Het ding weegt niks, kan zowel vlak op een plaat als tegen een massief stuk hout gebruikt worden door de speciale doorsnede. Te verkrijgen oa bij Dick in Duitsland. Soms heb je wel eens nood aan een "flexibel" stuk gereedschap omdat de klassieker tools er niet tussen kunnen of te stijf zijn om een bepaalde constructie te controleren, dan brengt het onderstaand model soelaas;) Daarom heb ik deze dus ook in de kast hangen trouwens:p

winkelhaak.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
voor een paar tientjes leg je een haak in de la waar je de rest van je leven mee doet.

Dan moet je wel weten welke je koopt en/of geluk hebben, want die wat voor een "paar tientjes" in de bouwmarkt liggen zijn echt niet altijd recht hoor ;) (Hoe vervelend is het als je daar thuis, nadat je ermee hebt gewerkt pas achter komt?!)

Zo'n Woodpeckers ding is dus weggegooid geld, je betaald het veelvoudige voor een gefreesd stuk aluminium. Ziet er mooi uit, meer niet.

Jawel, het is wel meer dan alleen mooi uitzien: ze zijn absoluut 100% recht, de maatverdeling is super secuur, ze zijn makkelijk om mee te werken (overal goed over nagedacht, ze kunnen bijvoorbeeld heel goed "rechtop" staan, etc...)
Ik denk dat "weggegooid geld" dus iets te kort door de bocht is.


[edit]

Bijvoorbeeld: ik ben ook in de markt voor een nieuwe haak, waar ik zeker van ben dat hij haaks is. Ik bouw gitaren, of doe iig een poging daartoe en haaksheid is onontbeerlijk. Dan zou een Incra precision square ook teveel van het goede zijn? Of kan ik dat dan ook af met een Angulus? Belangrijk is zoveel mogelijk zuiverheid. Het hoeft niet de wereld te kosten, maar als ik iets meer moet uitgeven om wel een goeie haak te hebben..

Als die Angulus haaks is kan dat daar natuurlijk ook mee. En als trilliwilli aangeeft dat dat zo is, dan zal dat ook wel zo zijn. Maar je kunt er zoals gezegd echt niet vanuit gaan dat iedere winkelhaak die je koopt recht is. Welke van Incra bedoel je eigenlijk? Ik ken van Incra alleen die kleinere versies...

Grtz,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.