Nieuwe draaiguts

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vandaag even bij de Houtdraaierij langs geweest en een gutsje gescoord. 19mm nu alleen nog een handvat maken. Mooi spul heeft Ronald Kanne daar staan.
foto19mmguts1.jpg
foto19mmguts.jpg

Als de guts versleten is kan het kopje vervangen worden. Deze guts ga ik voornamelijk gebruiken om de bodems van schalen mee glad te draaien dus voor
deze guts versleten is ben ik oud.:eek:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooi, lijkt me niet zo lang als er nog een handvat aan moet (overheen schuift) en die mooie spullen....nah, tis een behelpen daar :D:D:D:D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Toxiq ik moet het er mee doen. Gewoon een gebogen leunspaan er op dan kan je zo 30-40 cm diep. Dat is voor mij al heel diep ook al ben ik groot:eek::p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah ok, dan had ik dat toch goed gezien
vanwaar deze keuze en niet 1 met een langere schacht, wat bied deze guts boven andere ? (nieuwsgierigheid en leermomentje)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja ik had hem ook iets langer willen hebben maar er zijn altijd mogelijkheden op hem te verlengen lassen, schroefdraad op snijden of andere leunspaan. Ja hij is van woodcut. Ik had nog een stevig model nodig. Er zijn niet veel leveranciers van deze dikte gutsen. Het zal nog wel even duren voor ik deze guts echt aan de tand ga voelen. Ik heb nog twee stukjes boom liggen die moeten nog een beetje drogen. Ik kan ze nog niet goed tillen. Zijn me nog te zwaar.
Ik houd jullie op de hoogte.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoezo, heb je nu teveel beitels dan dat je er niet meer bij kunt, dan wil ik er wel een paar onderdak bieden hoor als je dan weer loopruimte hebt :)

Maar ik vermoed dat je gewoon net als ik teveel had opgestapeld, ik ben vorige week begonnen met de grote schoonmaak en dat helpt behoorlijk (morgen nog even aan het kacheltje in de woonkamer knutselen en dan verder in de man's cave...zo langzamerhand word het weer leefbaar

Als je de boel aan kant hebt geef je maar een gil, kom graag eens buurten als ik in de buurt van Bussum ben
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Lijkt een mooi beiteltje. Ik koop mijn beitels los bij www.carl-heidtmann.de. Beitels met wolfram. Uitstekende standtijd. Echt iets voor Ronald Kanne om van dat merk vertegenwoordiger te worden. Heb je in één keer een totaal assortiment. Zeer geschikt om binnenwanden van schalen af te werken en in een doorgaande beweging de bodem af te werken. Het zgn."over de kop" houtdraaien. ("über den Kopf drechseln"). Je houdt de beitel in stand 10 voor 12. Enige oefening is wel vereist. Bij deze techniek kun je volstaan met dezelfde guts en heb je ook geen schraper nodig.
Maar deze beitel lijkt me ook wel fijn. Maar ja: voor elk (bedacht) probleem is wel een oplossing in de handel.
En daar kun je ook veel plezier aan beleven.
vr.gr. Jan Pranger.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De beitel die Wim hier laat zien gebruik ik zelf ook, bij schalen aan de binnenkant op de bodem. De laatste snede begin ik altijd met een schalengutsje met een scherpe snijhoek om vooral de kopse kanten van het hout netjes af te draaien. Als de beitel niet meer gaat (teveel vibratie, of de steel zit tegen de rand van de schaal) neem ik de snede over met deze beitel. De hoek die ik eraan geslepen heb is misschien wel iets van 75 graden. De punt heeft een paraboolvormige fluit. De schacht is massief en zwaar. Dat betekent minder vibratie als je ver van je beitelsteun af werkt... Ik vind t een fijn ding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.