PDA

Bekijk Volledige Versie : waar Dominofrees kopen? Toolnation?

Nico Kliko
16-01-17, 22:47
Beste allen,

M`n eerste groen grijze werkpaard zal besteld worden in deze dagen.
Een Domino df500. Met alles er op en eraan.

Toolnation lijkt een mooie deal te hebben met 5 jaar garantie.
Iemand ervaring hiermee?
Is de service goed?

Service vind ik zeker ook een paar tientjes waard!

Ik hoor graag jullie ervaring.
T is niet zomaar een investering van een paar tientjes! Ik wil dit wel goed doen haha!

Toxiq
16-01-17, 22:51
die 5jr is volgens mij gewoon de festool garantie als je registreert (toch ?) zou ik even nakijken, weet het niet zeker, al een tijd niks nieuws gekocht

jefmen
16-01-17, 22:51
Toolstation heeft soms wat problemen met levertijden. Kijk ook even voor alleen een losse machine in systainer en de accessoires uit Duitsland. Komt soms voor een mooiere prijs uit.

3 jaar garantie van Festool en 2 jaar extra van Toolnation

Walters
16-01-17, 22:52
Toolnation is prima. Kijk even bij Axminster, de pond is laag. Verder heb ik uiteindelijk gekozen voor de 700, geen moment spijt van, maar heb ook een lamello om de platen uit te lijnen. Weet de 500 is lichter, maar ik ben niet sterk en kan de 700 moeiteloos bedienen.

Toxiq
16-01-17, 22:54
én de 700 kan met een verloopstukje óók de freesjes van de 500 gebruiken, en andersom kan dat niet

Walters
16-01-17, 22:54
die 5jr is volgens mij gewoon de festool garantie als je registreert (toch ?) zou ik even nakijken, weet het niet zeker, al een tijd niks nieuws gekocht
bij registratie krijg je van Toolnation een jaar extra. Nodig?

Athanor
16-01-17, 23:03
Ik ga voor € 50,-- verschil in dergelijke gevallen naar mijn locale leverancier. Goede service, ik ken de mensen en zij denken met me mee. Maar goed, dat komt omdat ik hecht aan een goede relatie en de locale economie wil steunen.

Fons

bobmartin
16-01-17, 23:08
https://www.rubart.de/Festool-Dübelfräse-DF-500-Q-Plus-DOMINO-p10017492?utm_medium=cpc&refID=106&utm_source=idealo_de

Gaat Btw nog vanaf en een paar euro verzenden erbij en snel leverbaar.

sjefke32
17-01-17, 08:28
https://www.rubart.de/Festool-Dübelfräse-DF-500-Q-Plus-DOMINO-p10017492?utm_medium=cpc&refID=106&utm_source=idealo_de

Houd er wel rekening mee dat de levertermijnen van Rubart nogal eens uit kunnen lopen als het Festool spul betreft. Tot op heden is het hun bij mij nog nooit gelukt om in 10 werkdagen te kunnen leveren. Eerder het dubbele.
Je zou ook bij Klium.nl kunnen kijken, die zijn goedkoper met het geheel als Toolnation..

Nico Kliko
17-01-17, 08:39
Thx allen voor de snelle reacties!
tja.. de strijd tussen DF500 en DF700. Ik heb geen lamellofrees. En voor het verbreden ga ik hem ook gebruiken.
De 4 en 5 mm vind ik ook erg interessant.. Lijkt me overdreven om dat met de DF700 te doen.
Eventueel kleine doosjes en ladedozen maken lijkt me met de 500 echt makkelijker.
Wie heeft er daadwerkelijk een keer meegemaakt dat een degelijk in elkaar gezet meubel met df500 domino`s uit elkaar is gedonderd?
Ik maak voornamelijk meubels voor in huis en tuin. Minder bouw-klussen zoals deuren en frames van huisjes enzo.

Zelf even gezocht op reviews...
https://www.kieskeurig.nl/winkels/toolnation/reviews
Toolnation schijnt ook moeite te hebben met op tijd leveren en veel personen zeggen slechte service.
Zeker met garantie.. Dus ik denk dat die 2 jaar niet echt de moeite waard is.

Op de reactie van Althanor:
Ja ik denk dat ik naar je advies ga luisteren. M`n lokale festool leverancier zit 5 minuten afstand van m`n werkplaats.. die staat bekend om z`n goede service. Zou zonde zijn als ik die zou weg spelen om 50 euro op duizend euro goedkoper te willen zijn.

Ik ga voor € 50,-- verschil in dergelijke gevallen naar mijn locale leverancier. Goede service, ik ken de mensen en zij denken met me mee. Maar goed, dat komt omdat ik hecht aan een goede relatie en de locale economie wil steunen.

Fons

Viepert
17-01-17, 16:19
én de 700 kan met een verloopstukje óók de freesjes van de 500 gebruiken, en andersom kan dat niet

Zijn die al te koop dan Toxiq? Ik dacht dat die nog in de onwikkelings fase zaten. Als ze al gewoon te krijgen zijn dan is mijn keuze ook een stuk makkelijker geworden.

Bert Vanderveen
17-01-17, 16:34
Seneca Woodworking (USA) maakt die verloopstukken. Sander in Haarlem is net begonnen producten van Seneca te verkopen; rechtstreeks gaat ook goed, heb al eens wat gekocht (de Domiplate voor de Dominofrees 500, een must-have!). NB Volgens mij kun je de 4 mm frees niet gebruiken op het verloopstuk; wel even meenemen in de afweging.

Pel
17-01-17, 16:57
Wat Fons zegt vind ik persoonlijk ook, dat je zoveel mogelijk de plaatselijke economie moet steunen als deze een goede service geeft, ook al is die enkele tientjes duurder. Zelf heb ik een heel goede verstandhouding met de plaatselijke HUBO, hij brengt het hout of wat ik nodig heb bij mij thuis, en geeft een uitstekende service.

Groet Pel.

Werner675
17-01-17, 17:06
Ik koop meestal lokaal maar ook online, zoals Toolnation, madevtools heeft soms ook goede prijzen en zit bij mij om de hoek.

mcarma
17-01-17, 17:18
Ik heb zelf ook de DF700 en de seneca verloop. Enige wat je wel moet aan denken is dat als je freejes van 5mm of 4mm gebruikt, je de afstandhouders niet meer kan gebruiken voor opeenvolgende gaten want passen niet meer in het gemaakte gat. 5 mm nog wel maar dan kan je niet tot aan de zijkant en loopt het dus helemaal fout.
Voor de rest ben ik er wel tevreden van, heb het ook al voor grotere zaken gebruikt zoals een deur waar een DF 500 niet zou werken

mathieu
17-01-17, 17:26
Toolnation is prima. Kijk even bij Axminster, de pond is laag. Verder heb ik uiteindelijk gekozen voor de 700, geen moment spijt van, maar heb ook een lamello om de platen uit te lijnen. Weet de 500 is lichter, maar ik ben niet sterk en kan de 700 moeiteloos bedienen.
Hoe vaak heb je hem al gebruikt voor het werk waar hij voor gemaakt is? Dus frezen van 10 mm en meer voor zware constructies zoals deuren en ramen?

L.N.
17-01-17, 18:34

Bobmartin, ik heb dit al eerder gezegd. De BTW gaat er niet af, maar die wordt verlegd. Oftewel de koper moet BTW in het land van vestiging betalen. Dat is verplicht en er staan hoge boetes op als je het niet doet! Het zou fijn zijn als je geen info geeft die anderen in problemen kan laten komen! Deze manier van kopen heet een intracommunautaire verwerving. Op de factuur moet het BTW nummer van de verkoper en van de koper staan. Het heeft voordeel dat je als bedrijf de BTW niet vooraf, maar achteraf betaald en het kan voordelen hebben als het BTW-tarief anders is. Bv je koopt iets in Duitsland dat in NL 6% BTW heeft en in DE 21%, door de BTW te verleggen betaal je alleen de Nederlandse 6% en bespaar je dus 15% BTW.

Als je de spullen verkoopt breng gewoon BTW in rekening. Dus je geeft in totaal 2x BTW op aan de Belastingdienst, namelijk bij de aankoop en bij de verkoop. Zie deze link (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/importeren_vanuit_eu_landen_naar_nederland).

bobmartin
17-01-17, 18:57
Het zou niet goed zijn om mensen op het verkeerde been te zetten.
Ongetwijfeld is jouw theoretische uitleg de manier zoals het werkt.
Voor mij heet het gewoon btw "0". De boekhouder regelt de rest.
Ik weet alleen wat ik op dat moment afreken.
Niko Kliko heeft een bedrijf, vandaar mijn voorstelling.

rinus
17-01-17, 19:04
Of je begrijpt het niet of je hebt een boekhouder die er geen verstand van heeft:-)

trilliwilli
17-01-17, 19:44
De DF500 Plus is bij T##lnation €766,- inclusief BTW, bij Kruis in jouw dorpie:rolleyes: is die €755,-. Ik heb zelf mijn OF1010 ook bij Kruis vandaan, moest vanwege een probleem omgeruild worden, was absoluut geen probleem. Ik zou hem daar vandaan halen. Lokaal en goedkoper.
Kijk wel uit als daar naar binnen gaat, de kans is groot dat je met meer als je van plan was weer naar buiten loopt.

L.N.
17-01-17, 20:31
Het zou niet goed zijn om mensen op het verkeerde been te zetten.
Ongetwijfeld is jouw theoretische uitleg de manier zoals het werkt.
Voor mij heet het gewoon btw "0". De boekhouder regelt de rest.
Ik weet alleen wat ik op dat moment afreken.
Niko Kliko heeft een bedrijf, vandaar mijn voorstelling.

Wat het verschil is dat je bij aankoop bij een NL verkoper BTW betaald en dat je deze wordt verrekend (in mindering wordt gebracht) met de BTW van jouw uitgaande facturen. Bij een aankoop buiten NL, maar in de EU betaal je de BTW niet. Netto maakt het niets uit. Alleen zien veel ondernemers wel dat ze BTW betalen over aankopen, maar niet veel zien dat ze dat ook terugkrijgen.

Het is ook logisch dat kopen in het buitenland niet standaard 21% BTW-voordeel opleveren, want dan zou niemand meet in eigen land kopen, want het buitenland is dan bijna altijd goedkoper want de marges zijn niet zo hoog.

ernstjan91
17-01-17, 22:26
Wat Fons zegt vind ik persoonlijk ook, dat je zoveel mogelijk de plaatselijke economie moet steunen als deze een goede service geeft, ook al is die enkele tientjes duurder. Zelf heb ik een heel goede verstandhouding met de plaatselijke HUBO, hij brengt het hout of wat ik nodig heb bij mij thuis, en geeft een uitstekende service.

Groet Pel.

Als het maar bij enkele tientjes bleef... De Bosch GSR18-EC zag ik laatst voor €280ex in de aanbieding. Bij werkzeugalarm ~€230 inclusief. Voor mijn GCM8SJL heb ik via familie die via een groot bouwbedrijf kon bestellen (dus korting en geen btw) ook een prijs opgevraagd. Daar schrok ik nogal van, uiteindelijk was ik in Dld inclusief btw en met onderstel nog zo'n €100 goedkoper.

Sorry, het houdt een keer op hoor.

Toxiq
17-01-17, 22:37
Zijn die al te koop dan Toxiq? Ik dacht dat die nog in de onwikkelings fase zaten. Als ze al gewoon te krijgen zijn dan is mijn keuze ook een stuk makkelijker geworden.

Heb ik al een jaar of 2,5 a 3 in huis :-) en werkt prima, allen de afstandhouders dat weet ik niet, ik werk altijd op het streepje, vind ik prettig

Walters
17-01-17, 22:47
Bij aankoop van de domino kijk ook even naar Engeland. Het pond staat laag, Axminster levert snel en de service van Festool geldt ook voor aankoop in Engeland.

Nico Kliko
17-01-17, 23:28
Hij is overal uitverkocht en moet besteld worden.
Axminster dus ook.
Ik hoor van Kruis dat festool moeite heeft met leveren.
Wie weet zoek ik dan een partij die hem op voorraad heeft liggen.. zodat ik in het huidige project de machine kan gebruiken..

bobmartin
18-01-17, 00:54
Op voorraad. Dat is dus niet de set.

https://www.mastertools.nl/festool-574325-festool-freesmachine-df-500-qplus-domino

Nico Kliko
18-01-17, 15:22
Ik ga het toch bij Kruis bestellen. Ze hopen de eerste week van februari de Frees binnen te hebben.
Ik moet toch nog een boel zagen en schaven voordat ik de verbindingen in het hout moet gaan zetten.

Support your local!

smetje
24-01-17, 20:07
Bijna al mijn festool machines en dergelijke bij toolnation besteld en praktisch altijd op tijd geleverd.
al 1 keertje een fein terug gestuurd toen hij niet meer werkte en deze is kostelijk opgehaald, hersteld en terug gestuurd binnen 2 weken. Voor de moment dus een tevreden klant van toolnation

conectra
24-01-17, 20:35
als ik je een ervaring tip mag geven... koop het bij een degelijke zaak in de buurt,,

ik zie veel mensen die gaan azijn zeiken over een paar tientjes,, hou toch op man!! als je iets hebt met je tool wil je wel voor een duppie op de voorste rei met de garantie!!

ik heb geleerd koop het in de buurt en goed merk,, dan weet je dat de service bij een goede zaak ook goed is,, zij willen de naam goed houden en als mij bijvoorbeeld wat vaker bij je leverancier iets haal, dan willen ze ook graag moeiten doen voor je als je iets zoek of dergelijke..

suc6 met je koop,,,, geloof mij het is een toppertje zn festool

groet robert

smetje
25-01-17, 08:08
Ik ben een enorme vergelijker van prijzen op internet, als ik zie dat bij mijn vaste ijzerwaren leverancier een festool machine soms 150 euro duurder is dan op toolnation weet ik het wel. Een lokale dealer kan maar maximum 5% korting geven op machines omdat de marges niet groot zijn, en ik kan het weten want voor ik als schrijnwerker begonnen ben werkte ik bij mijn lokale ijzerwarenhandel als vertegenwoordiger en kon ik van alle producten de inkoopprijs zien.
ik heb gehoord van mijn lokale leverancier ( die weet dat ik mijn machines bij toolnation koop) dat toolnation zijn aankopen ergens in de oostbloklanden zou doen per pallet omdat de prijzen daar goedkoper zouden zijn. Zo zouden ze deze prijzen kunnen hanteren.
voor mij persoonlijk gaf het de doorslag dat er ook een werkelijke winkel is waar je naartoe kan gaan mocht er een probleem zijn.
ik ga hier nu niet prediken voor toolnation... Voorlopig ben ik een tevreden klant en het feit dat ik de btw niet moet betalen speelt ook mee natuurlijk. Als ik het in België aankoop moet ik de btw eerst betalen en krijg ik de btw later terug betaald.

hurck
25-01-17, 09:06
als ik je een ervaring tip mag geven... koop het bij een degelijke zaak in de buurt,,

ik zie veel mensen die gaan azijn zeiken over een paar tientjes,, hou toch op man!! als je iets hebt met je tool wil je wel voor een duppie op de voorste rei met de garantie!!

ik heb geleerd koop het in de buurt en goed merk,, dan weet je dat de service bij een goede zaak ook goed is,, zij willen de naam goed houden en als mij bijvoorbeeld wat vaker bij je leverancier iets haal, dan willen ze ook graag moeiten doen voor je als je iets zoek of dergelijke..

suc6 met je koop,,,, geloof mij het is een toppertje zn festool

groet robert
Alsof een degelijke webshop geen garantie afhandeling doet. Die paar problemen dat ik ooit gehad heb met internet aankopen zijn altijd goed afgehandeld geweest door de webshop waar ik het kocht. Kan best zijn dat dat soms iets langer duurt door heen en weer zenden; maar mij als particulier stoort dit niet. Als je je brood ermee moet verdienen kan ik begrijpen dat je naar een lokale handelaar gaat. Al was het maar omdat je dan in sommige gevallen een vervangtoestel kan krijgen.
Vergeet niet dat heel veel mensen hier op het forum houtbewerken als hobby hebben. Die hebben doorgaans een hele andere insteek dan een professioneel.

L.N.
25-01-17, 09:15
ik heb gehoord van mijn lokale leverancier ( die weet dat ik mijn machines bij toolnation koop) dat toolnation zijn aankopen ergens in de oostbloklanden zou doen per pallet omdat de prijzen daar goedkoper zouden zijn. Zo zouden ze deze prijzen kunnen hanteren.

Uhm, zou je Toolnation wel zwart maken met een "ik heb gehoord dat"? Persoonlijk vind ik dat niet erg netjes, zeker omdat het niet juist is. Toolnation koopt gewoon rechtstreeks bij Festool. Het is niet alleen een officiele dealer, maar ook een "Plus Partner". Die gaan dat echt niet op het spel zetten door Oostblok machines te kopen. Ze zijn zo goedkoop omdat ze zulke grote volumes verkopen, daardoor krijgen ze korting bij Festool en is hun overhead relatief laag. Overigens vind ik hun service miet geweldig. Ze lossen het op, maar het duurt vaak lang.

mathieu
25-01-17, 19:21
Uhm, zou je Toolnation wel zwart maken met een "ik heb gehoord dat"? Persoonlijk vind ik dat niet erg netjes, zeker omdat het niet juist is. Toolnation koopt gewoon rechtstreeks bij Festool. Het is niet alleen een officiele dealer, maar ook een "Plus Partner". Die gaan dat echt niet op het spel zetten door Oostblok machines te kopen. Ze zijn zo goedkoop omdat ze zulke grote volumes verkopen, daardoor krijgen ze korting bij Festool en is hun overhead relatief laag. Overigens vind ik hun service miet geweldig. Ze lossen het op, maar het duurt vaak lang.
Ik heb een gelijkaardig verhaal gehoord bij een lokale dealer. Het ging dan wel niet over Toolnation, maar over webshops in het algemeen. Webshops zouden volgens die man goedkoop in het Zuiden (onder andere Spanje en Portugal) aankopen. Maar ik heb toen de adviesprijzen van Festool in Spanje vergeleken met de Belgische en daar zat echt niet veel verschil in.

evs
25-01-17, 19:31
Ik ben een echte webshop koper tot kleren aan toe. De service is vaak beter dan een ver te zoeken ongeïnteresseerde snotnuis waar ik een festool machine moet kopen voor de advies prijs.
Ik begrijp, dat ze steen en been klagen. Maar als je niks toe te voegen heb tov een webshop welllicht moet je dan afvragen wat je meer waarde is als echte winkel. Support your local mijn neus. Het scheelt echt hondere euros en wat krijg ik nauw precies meer waar voor mijn geld?

Ik heb mijn DF-700 bij rubart gekocht.

Emilio
25-01-17, 19:47
Een lokale shop kan wel degelijk meerwaarde hebben. Ik zeg -kan-, maar dan moeten er wel kundige mensen in de winkel staan. Met een paar scholieren kom je er niet en heb je weinig bestaansrecht. Het begint bij onderscheidend vermogen, anders is het concurrentie puur op prijs en dat win je niet van webshops.
Dus support your local is prima mits ze dan ook wel meerwaarde bieden.

smetje
25-01-17, 20:09

Ik weet niet hoe jij dit zwart maken noemt, ik vind het op zich geen probleem dat dit zou gebeuren aangezien de machines uit oostbloklanden ook uit dezelfde fabriek van festool komen dus zijn het dezelfde als die dat je bij de lokale dealer koopt.

Den Deze
25-01-17, 21:29
Ik koop ook meer en meer online.
Mijn zaagtafel scheelde bijna 200€ tov lokale dealer.
Mijn dealer heeft veel verstand van machines, maar het prijsverschil is toch groot te noemen.
Ook hij voelt de hete adem van de webshops.
Meeste van hun clienteel zijn eigenlijk oude bokken die geen internet hebben.
Mijn schoonvader wou een bovenfrees van Festool kopen, maar toen hij begon over een online prijs dan heeft hij zijn bak volgekregen.
Ik bewaar mijn benodigdheden op mijn iphone, maar wanneer ik met mijn smartphone in de winkel loop dan denken ze steeds dat ik prijzen aan het vergelijken ben...
Ik heb nog een andere dealer in de buurt, maar dat zijn pure adviesprijzen.

L.N.
25-01-17, 22:20
Ik weet niet hoe jij dit zwart maken noemt, ik vind het op zich geen probleem dat dit zou gebeuren aangezien de machines uit oostbloklanden ook uit dezelfde fabriek van festool komen dus zijn het dezelfde als die dat je bij de lokale dealer koopt.
Omdat wat jij zegt neer komt op grijze import en dan vervalt vaak de fabrieksgarantie. Dat geldt ook voor Festool. Hun 36 maanden garantie geldt alleen als je bij een geautoriseerde dealer hebt gekocht (zie punt 1.2 van hun service voorwaarden). Bij grijze import is geen geautoriseerde dealer waarvan jij een aankoopfactuur kunt overleggen en dus geen 36 maanden garantie. En wanneer kom je daar achter als consument? Op het moment dat je het nodig hebt. Festool controleert de gegevens niet die je op hun online registratie website invult. Dat dien ze pas als je de garantie nodig hebt en dan blijkt dat je opeens geen garantie hebt....

mathieu
25-01-17, 22:38
Omdat wat jij zegt neer komt op grijze import en dan vervalt vaak de fabrieksgarantie. Dat geldt ook voor Festool. Hun 36 maanden garantie geldt alleen als je bij een geautoriseerde dealer hebt gekocht (zie punt 1.2 van hun service voorwaarden). Bij grijze import is geen geautoriseerde dealer waarvan jij een aankoopfactuur kunt overleggen en dus geen 36 maanden garantie. En wanneer kom je daar achter als consument? Op het moment dat je het nodig hebt. Festool controleert de gegevens niet die je op hun online registratie website invult. Dat dien ze pas als je de garantie nodig hebt en dan blijkt dat je opeens geen garantie hebt....
Onlangs ging het in een topic over garantie en wie de garantie moet verstrekken. Als ik me goed herinner is het de verkoper die de garantie moet voldoen, niet meer, niet minder.

bprosman
25-01-17, 22:53
Garantie is inderdaad een overeenkomst tussen klant en verkopende partij. Daar staat de fabrikant buiten.

Toxiq
25-01-17, 23:17
Ik heb een gelijkaardig verhaal gehoord bij een lokale dealer. Het ging dan wel niet over Toolnation, maar over webshops in het algemeen. Webshops zouden volgens die man goedkoop in het Zuiden (onder andere Spanje en Portugal) aankopen. Maar ik heb toen de adviesprijzen van Festool in Spanje vergeleken met de Belgische en daar zat echt niet veel verschil in.

Ja en negen van de tien keer zijn dit bedrijven waarbij de winkelier de boot heeft gemist in het digitale tijdperk en dus moeite heeft om mee te komen met dit soort shops
Winkeliers die al van een oudere generatie zijn en er geheel eigen theorieën op na houden
Voor de rest sluit ik me geheel aan bij EVS
pas nog naar duitsland gereden voor een 'via ebay' aankoop, kacheltje kost in nl 2600 en daar 1343, leiding werk was daar ook veel goedkoper en als klap op de vuurpijl was 250km heen en 250 terug 120euro goekoper dan laten versturen, dan is mijn keuze gauw gemaakt, voor de centjes die overblijven kan ik dan mooi weer wat anders doen (draaibankje bouwen bijvoorbeeld)

L.N.
26-01-17, 04:12
Onlangs ging het in een topic over garantie en wie de garantie moet verstrekken. Als ik me goed herinner is het de verkoper die de garantie moet voldoen, niet meer, niet minder.

Dat klopt. De wettelijke garantie moet door de verkoper worden voldaan, want daar heb je een koopovereenkomst mee. Echter levert Festool en andere fabrikanten een fabrieksgarantie die langer en uitgebreider is dan de wettelijke garantie (o.a diefstaldekking). Die fabrieksgarantie mis je dus bij grijze import.

Nico Kliko
26-01-17, 06:44
Lokale aanbieder vs webshop scheelt in mijn geval 5,5 procent.
Op een bedrag van een domino frees loopt dit maak dit zeker een paar 10tjes verschil.
maar goed..
De lokale aanbieder (Kruis Gereedschappen) zit 700 meter van m`n werkplaats en heeft steengoed advies. (staan ze om bekend)
Ook de service als iets geruild of gerepareerd moet worden is erg goed.

Daarnaast ik het super waardevol om de winkel te steunen zodat ze kunnen blijven bestaan.
Dan kan ik vervolgens elk moment, bijna lopend, naar de winkel lopen om extra domino`s, schuurpapier, freesjes, of ander gereedschap kopen.
Dat is zeker wel fijn!
(ik zou ook niet willen dat m`n klanten altijd naar m`n concurrent gaan die alles super goedkoop laten produceren.)
Ook ik heb het nodig dat m`n klanten een lokale markt ondersteund.

Ik wil tool-nation niet zwart maken.. maaar... als ik online reviews bekijk.. zitten daar toch redelijk veel negatieve reviews..

Overigs ga ik m`n tooltje vandaag ophalen! op de fiets!! 2 systainers moet te doen zijn.. 700 meter fietsen.. :)

Walters
26-01-17, 07:00
Fijn dat je een lokale aanbieder hebt. Bij mij is de eerste 20 km verderop en deze kan zelfs nog geen advies geven, want doet weinig met hout. De lokale aanbieder verkoopt dan ook nog tegen adviesprijs, dan is de keuze snel gemaakt.

Ben het overigens eens met de stelling dat je de lokale economie moet steunen en doe dit ook met alles, behalve dus met Festoolgereedschappen.

evs
26-01-17, 07:54
Ok dan zal ik nog een voorbeeld geven waarom ik denk dat de meeste gereedschap winkels in dit land geen bestaansrecht hebben:

Ik zocht een lijm die PIR op hout kan lijmen. Het doet er niet toe welke keten het was. En ik ben echt heel vriendelijke geholpen. Maar het kwam er toch op neer dat ik zelf maar even in het schap moest kijken.

Een van mijn schanieren van mijn festool systainer was stuk. Sander (gereedschappro) gemailt met de vraag of hij dat kon leveren. Uur later stond het op zijn site.

Gisteren een pakketje terug gestuurd omdat ik het bij naderinzien toch niet ging gebruiken. Binnen een dag stond het geld weer op mijn rekening.

Nu denk zeker dat er voor Baptist en vergelijkbare winkels, zeker bestaansrecht hebben. Maar de locale ijzerwaren super, ik denk het niet.

trilliwilli
26-01-17, 08:05
Nico je hebt helemaal gelijk. Als midden in de klus je laatste frees breekt, gaat deze lokale handel jou uit de brand helpen. Nou is Kruis toevallig een hele goede, en de grote prijsverschillen van Festool die hier worden genoemd kan ik tussen hun en Toolnation niet zo gauw ontdekken.

Toen ik bij Kruis was voor mijn freesmachine, hebben we een praatje gemaakt over hun locatie. Ze zitten nog steeds in een stokoud pand midden in een oude wijk. De verkoper gaf aan dat de internethandel zo groot is geworden, dat voor hun een nieuw pand absoluut geen noodzaak is. De reparaties en toebehoren passen prima in de oude winkel, daar gaan zij geen nieuwbouw voor plegen. Veel internethandelaren hebben goedkope panden zonder winkel of showroom, en als ze dan ook geen verkopers en winkelvoorraad hoeven te hebben, kunnen ze de kosten drukken. Toolnation heeft lang niet alles op voorraad. Ga er maar van uit dat er bij een paar dagen levertijd op hun website, een bestelling van jouw eerst bij de fabrikant of importeur besteld moet worden.

Geen voorraad, geen kosten. Het zijn niet de machines uit oost Europa die de prijs drukken, het zijn de dure panden en de dure Hollanders die er werken waar de prijs van omhoog schiet. Daar op besparen zorgt voor goedkopere machines.
SVH24 uit Duitsland is een hele grote webwinkel die goedkoop blauwe Bosch levert, zij hebben rechtstreeks inzage in de voorraad bij Bosch, en vrijwel alle machines worden vanuit Bosch zelf naar de klanten van SVH24 geleverd.

Ik bestelde daar een machine, omdat die in Nederland bijna nergens op voorraad was, maar hij bleek uiteindelijk ook bij Bosch niet op voorraad. Door de mailwisseling met hun uitleg kwam ik erachter dat de buitenlandzendingen eerst naar hun bedrijf komen, de binnenlandzendingen gaan rechtstreeks bij Bosch vandaan.

Dat verklaart dus ook de lage prijzen, de voorraad staat bij de fabrikant, niet de handelaar. Een webshop functioneert volledig digitaal, alleen de doos moet worden ingepakt en opgestuurd. Heb je echter een paar schroeven of freesjes nodig, zal de lokale handelaar je sneller kunen helpen. Het kan geen kwaad deze ook te blijven ondersteunen, als die jou met zijn service en zijn voorraad tegemoet kan komen.

bprosman
26-01-17, 08:23
Echter levert Festool en andere fabrikanten een fabrieksgarantie die langer en uitgebreider is dan de wettelijke garantie (o.a diefstaldekking).
Apart want in NL kennen we geen max. termijn aan de "Wettelijke garantie".
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Toxiq
26-01-17, 08:26
Maar ook kruis doet heel veel op internet en heeft een zeer uitgebreide website waar alles op staat
Ik denk dat kruis het half zo goed niet zo doen zonder dit alles...want dan moeten ze het hebben van alleen de winkel bezoekers en die aantallen liggen nu hoger door mensen die online kijken en dan de winkel opzoeken (of online bestellen)
Zo ben ik zelf óók bij kruis terecht gekomen

L.N.
26-01-17, 09:05
Apart want in NL kennen we geen max. termijn aan de "Wettelijke garantie".
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Het gaat ook niet om de max termijn, maar de minimale termijn. Maar misschien is het handiger om deze discussie te staken. We raken steeds verder off topic (ja, ik besef dat ik de aanstichter van dit ben geweest :rolleyes:).

Qua lokale verkoper vs internetshop is er denk ook een redelijke consensus hier. Zo lang een lokale winkel de hogere prijs waard maakt door service, kennis of andere zaken heeft het een meerwaarde. Anders kun je net beter online kopen in NL of buitenland als dat goedkoper is.

Overigens vind ik het wel interessant dat er zaken zijn die zowel online goede zaken doen en ook fysieke vestigingen hebben. Kruis is hier een voorbeeld van, maar ook Toolnation (=Dirks Machines en heeft vestigingen in Beek (Limburg) en Nederweert). Er zelfs ook een omgekeerde beweging van webshops die weer fysieke winkel openen, voor voor de service en klanten informeren (Gereedschappro, Toolstation, etc.). Ook grote ketens als Cool Blue doen dit.

Ik ben dubbel over Toolnation. Ze zijn goedkoop en voor mij vlakbij, waardoor ik vaak afhaal. De kennis van de verkopers in de zaak is zeer goed, ook al zijn er een paar die wel een cursus klantvriendelijkheid kunnen gebruiken. De communicatie via mail is ook traag. De levertijden kloppen vaak niet, waardoor zelfs een afhaalorder met producten op voorraad vaak 3 of 4 dagen duurt. Vaak is laten versturen sneller dan afhalen! Waarschijnlijk komt dit doordat ze nu een aantal verschillende magazijnen hebben, waardoor alles van andere plekken moet komen. Ze zijn een nieuw pand aan het bouwen, waardoor hopelijk deze problemen snel tot de verleden tijd horen.

bprosman
26-01-17, 09:40
Ik ben dubbel over Toolnation. Ze zijn goedkoop en voor mij vlakbij, waardoor ik vaak afhaal. De kennis van de verkopers in de zaak is zeer goed, ook al zijn er een paar die wel een cursus klantvriendelijkheid kunnen gebruiken. De communicatie via mail is ook traag. De levertijden kloppen vaak niet, waardoor zelfs een afhaalorder met producten op voorraad vaak 3 of 4 dagen duurt. Vaak is laten versturen sneller dan afhalen! Waarschijnlijk komt dit doordat ze nu een aantal verschillende magazijnen hebben, waardoor alles van andere plekken moet komen. Ze zijn een nieuw pand aan het bouwen, waardoor hopelijk deze problemen snel tot de verleden tijd horen.
Heb de zelfde ervaring, waarschijnlijk verwend door de Coolblue's van deze wereld. Informeren naar levertijd / status levert een soort van "wacht eerst 3 dagen voor je begint te zeuren" op (zover de klantvriendelijkheid) , verder veel onduidelijkheid wat er wanneer er iets geleverd wordt, ik heb geen problemen met deelleveringen maar om bij een invalzaag met liniaal alleen eerst de liniaal te leveren als deellevering daar ontgaat me de logica van.

Nico Kliko
26-01-17, 10:49
Inmiddels een mooi setje opgehaald! Helemaal blij!

Bleek dat de set aanbieding met domino`s etc toch meer in zat dan ik dacht.. dus had een extra aanslag en verloofmof voor de stofzuiger besteld. Die onderdelen weer teruggebracht. T scheelt nu maar 38 euro.. vergelijken met de goedkope "gereedsschapnatie" dit is ongeveer 3,7 procent! Dus dat voel ik al een stuk minder!

Festool had in de fabriek een foutje gemaakt.. ze hadden de rondaanslag vervangen voor een lijstenaanslag in het doosje.. daardoor had ik nu 2 lijstenaanslagen. Dus weer terug gefietst. Kruis heeft natuurlijk heel gemakkelijk dat weer ingenomen en alsnog de juiste aanslag besteld. En dat alles op een ochtendje :) Dat lukt een webshop niet.. dan was ik een paar dagen verder.. met pech ook nog weekend ertussen!

Blij dat ik het bij m`n lokale gereedschap handel heb gekocht :)

hurck
26-01-17, 12:31
Heb de zelfde ervaring, waarschijnlijk verwend door de Coolblue's van deze wereld. Informeren naar levertijd / status levert een soort van "wacht eerst 3 dagen voor je begint te zeuren" op (zover de klantvriendelijkheid) , verder veel onduidelijkheid wat er wanneer er iets geleverd wordt, ik heb geen problemen met deelleveringen maar om bij een invalzaag met liniaal alleen eerst de liniaal te leveren als deellevering daar ontgaat me de logica van.
Ik heb de indruk dat toolnation het gewoon drukker heeft dan vroeger. Enkele jaren terug werd de bestelling meestal de werkdag erna verstuurt. Maar dat is meer en meer opgeschoven en ondertussen moet je wel dikwijls bijna een week wachten.

Een ander voorbeeld van een webwinkel met een fysiek contactpunt is Dieter Schmidt van fine tools in Berlijn. Ik ben er toen we op citytrip waren eens gepasseerd. Die zitten in een groot magazijn net buiten het centrum en hebben vanalles uitgestalt liggen in het 'winkeltje'. Alles wat daar niet ligt halen ze gewoon uit het magazijn zodat je het kan vastnemen/bekijken. Heel meedenkende mensen ook die er werken (ook via mail trouwens)

Athanor
26-01-17, 13:24
Inmiddels een mooi setje opgehaald! Helemaal blij!
(......)
Blij dat ik het bij m`n lokale gereedschap handel heb gekocht :)

Prima actie Nico! Gelijk de voordelen maar weer ervaren:D

Fons

bprosman
26-01-17, 13:51
Ik heb de indruk dat toolnation het gewoon drukker heeft dan vroeger.
Een "drukke winkel" is een luxeprobleem wat je kunt oplossen maar nooit een excuus voor "lompe mails" richting je klanten.

hurck
26-01-17, 15:54
Absoluut. Ik doelde eerder naar hoe het komt dat ze later versturen, niet hoe ze omgaan met vragen van klanten. Met mailen of telefoneren met hen heb ik geen ervaring. Dat zou natuurlijk best zo hulpvaardig mogelijk blijven anders kan dat wel eens tegen ze gaan keren en lost dat 'drukke winkel' probleem misschien ook gelijk zichzelf op. Een reputatie heb je tegenwoordig snel en daar raak je moeilijk vanaf