Hoe kan ik [b]essenstam verwerken [/b]tot bruikbaar hout

theark

Nieuw lid
24 okt 2010
1
0
Hoe kan ik essenstam verwerken tot bruikbaar hout?
Vorig jaar december hebben wij een es omgezaagd. de stam heeft een doorsnede van 40 cm. Direkt na het zagen hebben wij de stam in stukken van 2 meter gezaagd en in het (stomend) water gelegd.
Weet iemand wanneer we ze uit het water kunnen halen en hoelang en hoe ( in de zon in de schaduw of binnen) ze moeten drogen voordat ze bewerkt kunnen worden?
Is esdoornhout geschikt om in planken te zagen en hoe doe je dat?
Ik zie uit naar de reacties
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
winddrogen lijkt mij het beste nadat er planken van gezaagt zijn, ga even naar een houtzagerij heen die kunnen je vast helpen met zagen.
 

tuoh

Oud hout
Wil wateren effect hebben dan moet hout minimum 5à8 jaar in het water liggen, stromend water kan het proces wat versnellen op voorwaarde dat de stam met het onderste deel ervan tegen de stroom in ligt.
Verwacht van dat wateren geen mirakels bij Essen, het hout zal minder gevoelig worden voor houtboorders, maar petroleum klaart de klus even goed en veel sneller.
Bij gewatert eikenhout is er wel een merkbaar verschil, het hout word er harder en duurzamer door.
Voor veeleisende toepassingen werd een Eiken stam vroeger ook wel enkele jaren begraven in de grond, het resultaat was dan heel hard en slijtvast hout, de verkleuring moest je er bij nemen.

Maar wateren of niet, om de stam te kunnen verwerken zal je er toch planken van moeten laten zagen, en die op hun beurt laten drogen.

Wil je de stam integraal gebruiken zonder te zagen dan duurt het droogproces eeuwen, en zijn er onvermijdelijk barsten van onder tot boven.

Ik zou dan ook adviseren om het hout zo snel mogelijk te laten zagen op dosse planken, en opgelat laten drogen.

Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
We hebben zelf 2 eiken stammen in het water liggen bij Twickel en ze hebben daar in samenwerking met (ik dacht) TNO onderzoek gedaan naar de effecten van wateren.

Daarbij is gebleken dat het effect bij eiken niet al te groot is, het hout wordt wat rustiger, maar het verschil is niet enorm en de duurzaamheid verbetert marginaal doordat de eerste schimmelgroei in het rottingsproces wat vertraagd wordt. Het is geen wondermiddel, maar omdat we erg brede delen willen toepassen (met de stam mee gezaagd/losse veer) leek het ons toch de moeite waard om het maximale te doen om het hout vlak te houden.

Met grenen is het een ander verhaal, daar is qua werking echt behoorlijk verschil te behalen door wateren, duurzaamheid maakt ook daar niet al te veel uit. Wat betreft duur van wateren is na 14 maanden met grenen het maximale resultaat behaald. De stammen kunnen tot ca. 15 jaar blijven liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.