Welke groftes van korrels adviseren jullie?

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Ik ben een nieuwe voorraad aan het aanleggen, en ik wil voornamelijk Kozijnen gaan schuren/opkappen (binnen en buiten)
en houten meubels voor binnen (notenhout voornamelijk)

Zelf dacht ik aan 180-240 en 400(voor de notenhouten meubels) en een 120 als ik een keer afgebladerde verf heb op kozijnen.
De Festol Granat is niet goedkoop, maar als ik in een keer meerdere aten bestel is het wel te doen voor mij als amateur:) (of ik ga alsnog voor de Siaspeed blueline wellicht)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Verf geheel verwijderen doe ik met p80. Als de verf heel dik is soms met p40. Hoe grover je schuurt hoe meer je moet na bewerken. Zoek ook even op ons forum op schuurpapiertest.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sia vind ik zelf net zo goed en is een stuk goedkoper (heb heel wat sia weggewerkt)
het schuurpapier van ecotools schijnt ook niet verkeerd te zijn, zeker de moeite om eens te proberen lijkt me
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Eens wat betreft ecotools. Alleen kijk ik al een maand en de 120--180--240 zijn steeds uitverkocht.

Maar eerste actie bij slechte verf 120. Daarna na grondverf 180. Na eerste lak 240 is toch prima? Ik begin na dit forum
Te twijfelen :) lees soms
Zelfs over waardes hoger dan 400. En voor een mooie tafel noten meteen 240?

En zal Sia dan eens overwegen. Scheelt idd en kan het halen in de buurt ipv marktplaats adresje.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Verf verwijderen middels schuren schiet niet op
Als alles er af moet kan je beter een verfstripper gebruiken.
en daarna pas gaan schuren

ecotool levert prima schuur materiaal
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
En als ecotools het niet op voorraad heeft dan verkopen ze bij Gamma Schotch 3M da's ook best oké vind ik, koop je gewoon even een paar vellen zodat je verder kan.
Ik koop zelf ook wel op de rol bij Gamma, da's goedkoper en ook niet slecht, zeker voor de groffe korrel (100 bijv) lekker goedkoop op die manier.
Voor een noten tafel ligt het eraan.
600 geeft zijdeglans en vanaf 1000 zit je op hoogglans.
Afhankelijk van hoe je kale meubel eruit ziet begin je dan bijv met 120 door met 240 400 enz.
Ik vind voor het fijnere werk schuurpads ook heel lekker werken, gaat lang mee ook, probeer er 'ns eentje.
Voor verf afschuren kan je idd met een verfstripper eerst verf wat afkrabben, dat scheelt veel schuurwerk (en stof!)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Pas op met krabben. Een diepe kras is zo gemaakt. Ik zie het nut niet van hout schuren boven p400. Je zal zien dat je papier meteen vol zit. Ga je hierna afwerken met lak dan is het voor het schuren van de lak een ander verhaal. Voor dekkend schilderen zou ik de verf die goed vast zit goed vlak schuren en zo veel mogelijk laten zitten. Nieuw hout gronden en schilderen is veel tijdrovender dan schilderen als er al en laag opzit.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Vroeger kocht ik van die vellen bij de lokale bouwmarkt. Van 100 tot 400.
Deze waren altijd snel bot, en ik stond dan met 8 vellen van 400 een kozijn te schuren om er daarna met goedkope verf weer strepen op te verven.

Tegenwoordig heb ik alleen nog maar 80 en 180.
Rollen van M3 van de Bouwmaat.
De 80 gebruik ik om, na het beitelen of schaven, een bepaalde vorm in het hout te maken. Een ronde kant mooi afronden bijvoorbeeld.
Voor de rest alleen maar 180. Voor het verven, tussen de lagen door enz.
Met de moderne lakken van Sikkens of Sigma heb ik altijd een mooi strak resultaat.

Die 400 en hoger is toch meer iets voor polijsten of repareren van autoschades. Denk ik.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik gebruikte vroeger het schuurpapier van Festool, maar dat van Ecotools is net zo goed, voor een fractie van de prijs.
Voor verf weg te halen K80, tussenschuren is K120 of 150.
Afhankelijk van project gebruik ik ook nog K180.
Bij Ecotools hebben ze ook een probeerpakket met schuurpapier (50st), dan kan je meteen alle korrels eens testen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.