LMS draaibank

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Geachte houtdraaiers,

gister heb ik een houtdraaibeitel (no. 8) van Brecht gekocht voor 11 euro, ik dacht dat ik daar geen buil van kon oplopen en ik heb mijn gereedschap verzameling weer iets uitgebreid. Via de man die me de beitel verkocht heb ik (eindelijk!!!!) iemand in Den Haag gevonden die zelf draait en ik mag donderdagavond een half uurtje meekijken voordat ik naar mijn cursus Hongaars moet. Deze heer vertelde dat hij ook nog een draaibank te koop heeft van het merk LMS. Typenummer weet ik nog niet, ik weet alleen dat het bed een lengte heeft van 80 cm en dat ik deze kan overnemen met een paar beitels voor 100 euro. Gaarne uw input over het merk LMS, en mocht u een Hagenees zijn die hout draait en een enthousiaste, maar totale newbie over uw schouder willen laten meekijken dan houd ik me aanbevolen. Er is in Den Haag helaas niets te vinden op het gebied van cursussen hout draaien en ik kan helaas niet te ver en lang van huis zijn omdat ik mantelzorger ben voor mijn bejaarde moedertje.

Groet, Zaagselsnuiver
 
P

Pel

Guest
Ben het met Henk eens, je kunt beter wat meer uit geven voor een fatsoenlijke draaibank, want dit is m.i. weggegooid geld.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
http://link.marktplaats.nl/m1108991832

dit is een LMS draaibank. Ik weet dat ze er ook zijn met een stalen bed van hoekijzers, niet van die ronde staven. Het is een draaibank voor langshout - dus bv. kandelaars, geen schalen. Voor dat soort werk is de draaibank altijd nog beter dan de gevreesde Ferm (zie http://link.marktplaats.nl/m1110313938). Ik weet dat Joost Kramer in 2006 les gaf op deze LMS draaibanken - dat was voor de opkomst van de gietijzeren HBM450 en klonen.

Voorzover ik weet heeft de as geen M33 aansluiting en ook geen konus, dus alles wat je er bij koopt moet je specifiek zoeken en kun je later niet meenemen naar een betere draaibank.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Hou je geld in je zak, ik ben zelf ook op zo'n soort bankje begonnen en je wilt al snel wat zwaarders. En iets wat beter uitgelijnd is.
Zoals Jurriaan ook al zegt iets met M33 is handiger, dan hoef je later niet alles opnieuw te kopen. Ook al is het alleenmaar een adapter.
Als je opzoek gaat naar een draaibank zijn er mensen genoeg hier die jouw willen helpen met jouw zoektocht ;)
 

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Beste Zaagselsneuver,GIsteren heb ik een draaibank gekocht met 3PK 60cn draaidiameter.Deze ter vervanging van mijn 1,5PK machine met een draaidiameter van 40 cm.Een mooie gietijzeren machine geleverd door Tendotools een oorspronkelijke Jet machine typeHM 1642.De eerder gemaakte opmerking over de kapaciteit en stijfheid kan ik alleen maar bevestigen.Als het draaiersvirus je te pakken heeft wil je meer en grotere werkstukken maken.Ik ben vrije tijds draaier mijn oude machine heb ik uit plaats gebrek ter koop staan met pijn in mijn hart!! V.g Tom Fransen
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Hartelijk bedankt voor jullie reacties mannen, ik houd mijn centjes dus nog maar even op zak. Ik had natuurlijk al vele posts hier gelezen en al het gevoel gekregen dat ik beter meteen een zwaardere machine kon kopen. Natuurlijk kun je de beginselen van het hout draaien onder de knie krijgen op een kleinere, lichtere draaibank. Maar als ik alles zo lees hier gaat iedereen vroeg of laat over op de zwaardere, kwalitatief betere machines met meer mogelijkheden, toeters en bellen. Daarbij komt natuurlijk ook dat ik op dit moment helaas geen ruimte heb om een draaibank op te stellen. Ik kan op dit moment alleen ruimte vrij maken in mijn slaapkamertje om een machine op te slaan, maar plaats om hem ook te gebruiken heb ik hier niet. T.z t. moet al het gereedschap, de meubels en andere spullen in een zeecontainer en dan naar Hongarije waar ik een boerderijtje wil kopen. Tot die tijd zal ik moeten proberen of ik bij anderen mag kijken "how it's done". Ik ben vooral geïnteresseerd in het maken van gesegmenteerde schalen en toen ik laatst een hemelbed (met prachtige spiraal gedraaide palen) zag in een Harry Potter film kreeg ik het echt een beetje benauwd in de pantalon:rolleyes:. Jan, bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik via je links iemand kan vinden die me laat meekijken en me misschien de beginselen zou willen leren.

Groet, Zaagselsnuiver.
 

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Zaagselsnuiver,Mijn oudemachine is een oorspronkelijke JET HM 1642. Is 175kg zwaar draaidiameter 40 cm en draailengte 110 cm.Wat je er mee kan maken kan je zien op instagram en daar kan je ook de draaibank vinden.Zie ook mijn bericht "draaibank te koop". V.g. Tom Fransen. Mijn instagam is toms_woodwork_delft
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.