ervaringen Robland HX 310 Pro precieze en kwaliteit

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Beste Leden,

Ik ben echt nieuw hier.
Maar ik ben echt benieuwd naar de kwaliteit en precisie aangaande Robland en dit vooral in de combiné machines [ 5 in 1 en de stationaire schaaf / van dikte].
Ik ben zelf een amateur houtbewerker maar het moet wel juist zijn en als je zoveel Euro's neertelt voor een machine [ combiné of 2 losse machines ben er nog niet uit] wil ik er wel het best uit halen.
Ik ben vorig weekend een bij Hammer langsgegaan en ga waarschijnlijk in het kort eens bij een verdeler van Robland langs.
De hammer is wel wat duurder maar ik lees er zoveel goed over en wat de Robland betreft zijn de meningen wat verschillend.
Zijn de huidige machines van Robland goed of niet .. lees nauwkeurig en consistent? Wie heeft er ervaringen met de HX 310 Pro en of de Nx 310 pro of hun stationaire schaaf / van dikte machines. En is er echt zo'n verschil op dit moment tussen Hammer en Robland.

Bedankt voor jullie input .. het is veel geld en ik wil het natuurlijk zo goed mogelijk besteden .. doel is om meubeltjes te maken .. het blijft well een hobby.

cheers
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je de frees veel gaat gebruiken zou ik die apart willen. De frees moet je vrij precies afstellen, als je vervolgens wat tekort hebt moet de geleider eraf en moet je alles overnieuw afstellen. Is mij nu een paar keer gebeurd is erg irritant. Ik heb een oudere Robland (2000) opzicht kan ik er alles mee, alleen metname de roltafel vind ik onmogelijk goed af te stellen. Ik heb vernomen dat Robland de laatste jaren een inhaalslag heeft gemaakt. Als ik het mij goed herinner heeft Tuoh ervaring met een nieuwe. Dat de vlak/vandiktebank en zaag in dezelfde tafel zitten vind ik doorgaans niet hinderlijk.
 
Laatst bewerkt:

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Hey Thanks Svenskapelsin, ik ga mijn oor een ste luisteren leggen bij Tuoh. Robland wordt serieus veel verkocht denk ik . over de nieuwere machines vind ik maar bitter weinig op het internet .. kwam ervaringen .. een goed teken hoop ik :)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Nog 2 links die aansluiten bij de vraagstelling:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?13461-Top-10-combinatie-machines


http://www.woodworking.nl/showthread.php?20153-Robland-HX260-of-losse-machines

Noch bij Robland noch bij de Hammer doe je een slechte koop. Robland is een Belgisch merk met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Op vlak van stabiliteit / soliditeit van de bouw kan je Robland en Hammer denk ik ongeveer naast elkaar zetten. Hammer heeft wel een paar voordelen: de topie kan schuin, wat je toch wat extra mogelijkheden biedt. Een schaaf van Hammer kan je zo goed als tegen een muur plaatsen. De Hammer machines zijn duidelijk afgeleid van de Felder lijn wat toch wat voordelen met zich brengt. Zo kan je dacht ik als optie de kap van de topie van een hammer laten vervangen door die van Felder die veel solider is uitgevoerd. (De topkappen van robland zijn ook niet bepaald superstabiel.) Bij de Hammer kan je knappe verlengtafeltjes hebben die min of meer in systeem zijn uitgedacht en overal op passen (lintzaag, vlak-vandikte, topie). De Vlak-vandikte bij Hammer klapt anders open dan bij de meeste Robland combi's en is in mijn ogen handiger. De lijst aan optie's en accesoires is bij de Hammer wat uitgebreider en zit ook nog eens in een mooie webshop...

Alternatieven worden in de links aangehaald: rojek (vergelijkbaar met Robland, stevigere topkap, sommige topie's zijn schuinstelbaar), SCM, Lurem

Machines die in mijn ogen duidelijk minder zijn: Tendotools, HBM, Scheppach.
 

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Bedankt aan iedereen voor de info .. ik had al veel gelezen over de pro's en cons van combinés tov alleenstaande machines ...
Als er weinig verschil zit tussen Hammer en Robland dan ga ik toch voor de laatste ..... het prijsverschil is wel serieus en het blijft een hobby ....
Ik denk toch naar een HX 310 pro te overwegen, maar wat rondbellen laat toch een groot prijsverschil aan het licht komen tussen de verschillende handelaars .. maar deze lijkt me toch interessant.


HX 310 PRO met gratis START PAKKET, AFZUIGER EN LANGATBOOR ter waarde van €1500
OP IS OP !!!
Robland HX 310 pro loopwagen 2100 mm 400V
Zaag 250 mm kantelbaar
Frees 3000 en 6000 Tr/min
Vlakbank 310 mm
Vandikte 230 mm hoog
Langgatboor

Gratis levering en plaatsing
1 jaar garantie

Gratis zaagblad, freeskop, 3 schaafmessen, langgatboor en stofzuiger DC 1300 400V

€4628 exl. BTW
5600 incl. BTW

thanks

Treehugger
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Hoi, dag Treehugger,

Dat er weinig verschil is heb ik niet willen beweren... Wel dat ze ongeveer even stevig gebouwd zijn en dat de robland een prima prijs-kwaliteit biedt... Prijsverschil is uiteraard zeer belangrijk argument...

Ik weet niet wat je plannen op middellange termijn zijn en ik ken het prijsverschil met de HX en de NX serie van Robland niet, maar weet dat je op die laatste een voorritser kan hebben. Als je veel met plaatmateriaal gaat werken wel een interessante overweging... Je biedt dan wel iets aan zaaghoogte in.

Groeten & veel plezier met je aankoop...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Denk ook aan de Tersa as optie voor het schaafgedeelte. Is een must voor de meerprijs. Bij Minimax €170,-, bij Robland dacht ik iets van €220,-. De Hammer heeft zijn eigen messensysteem wat ook goed werkt, maar daar zit de meerprijs al in de machine. Bovendien zijn Tersa messen overal verkrijgbaar, bij Hammer moet je ze bij Hammer/Felder zelf kopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik zou ook eens kijken naar de service. Over Hammer/Felder hoor je dat aangaande niet zulke positieve verhalen. De bedrijven die Minimax, SCM en ander Italiaans werk leveren schijnen goede nazorg te verlenen. Over Robland niet veel gehoord & dat kan positief zijn : )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.