Judasboom

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb vandaag een paar stukken van zo'n 2 meter van een Judasboom (Cercis) gekregen.
De man liet mij foto's zien van een deel waar hij planken van had gezaagd en daar lag een hele mooie paarsachtige glans op. Onder in de stam is deze kleur nauwlijks aanwezig maar hoe hoger hoe meer.
Nu heb ik op internet al gezocht naar foto's van dit hout maar ik kan nauwlijks iets vinden.
Heeft iemand van jullie ervaring met het draaien van dit hout?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb vandaag een paar stukken van zo'n 2 meter van een Judasboom (Cercis) gekregen.
De man liet mij foto's zien van een deel waar hij planken van had gezaagd en daar lag een hele mooie paarsachtige glans op. Onder in de stam is deze kleur nauwlijks aanwezig maar hoe hoger hoe meer.
Nu heb ik op internet al gezocht naar foto's van dit hout maar ik kan nauwlijks iets vinden.
Heeft iemand van jullie ervaring met het draaien van dit hout?

Hi Rien :), first off Ik heb het nooit gedraaid al had zelf een boom (kleintje) tweedes er zijn minstens 3 soorten Cercis en Ik heb wel wat informatie gevonden van dat hout by Hobbit house.

http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/redbud.htm

And some guy that turned it,

http://paoloceresi.blogspot.ca/2014/06/judas-tree-redbud.html
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb de foto gekregen van de man Dennis) die een stuk in planken had verzaagd.
Ik zie dan toch hout dat heel anders lijkt als de foto's van Leo.
Bekijk bijlage 58307

Ja aparte kleur, maar hoe lang blijft dat ??, en is het door en door of alleen een oppervlakte oxidatie, Ik heb verschillende kleuren aan vers gezaagd of gedraaid hout gezien dat enkele uren later verdwenen was en andere die in een paar jaar verkleurden tot een donker bruine kleur.

Maar je weet nooit, als het niet te duur is, kan het best wel mooie resultaten brengen, ........ jouw keuze ;)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ja Leo, ik weet dat dit soort verkleuringen dikwijls vervaagd. Maar buiten de verkleuring ziet het hout er nog interesant uit. Op alle foto's van dit hout dat ik tot nu toe heb gezien zijn ook grote verschillen te zien. Ik ga komende week eens een stuk verwerken en dan zal ik nog wel eens wat foto's posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.