PDA

Bekijk Volledige Versie : Met tafelzaag 3-5mm van balk af.

Artbij
14-01-17, 14:24
Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb laatst een DW745 aangeschaft en ik wil nu 3-5mm van 120cm lange balken (60mmx80mm) afschulpen. Hoe kan ik dit veilig met mijn zaagtafel doen? Heb helaas niet de beschikking over een schaaf.

Moet ik nu (uitgaande van een zaagdikte van 2mm) de zaaggeleider instellen op 2mm of op 56mm? Wat is het veiligste? Moet het kleine of het grote stuk langs de geleider?

Alvast bedankt!

bobmartin
14-01-17, 14:43
Afval links van de zaag weg laten vallen. Dus niet waar de geleider zit.
Controleer of je balk echt die maat heeft.
Dat wat je eraf wilt halen, teken je af en kijkt met stilstaande motor naar de instelling.
Stel de geleider zo in dat je het streepje wegzaagd.
Vervolgens zet je de zaag aan en beweegt de balk tegen de geleider rustig naar voren tegen de draaiende zaag en zaagt een klein stukje in.
Trek de balk terug en meet de juiste maat. Is die niet goed dan geleider iets aanpassen. Herhaal procedure.
Is die wel goed dan rustig en gelijkmatig doorduwen.
Zorg wel dat je achter de zaag iets van gelijke hoogte hebt, die de balk opvangt.
Succes.

Ik zie net, volgens de specificaties, dat je maar 77mm zaaghoogte hebt.
Dat betekent dus, dat je hem 2 keer moet zagen. Want je balkje is 80 mm hoog.
Zaag eerst rustig alle balken, die je wilt zagen op die maat in.
Dan zet je de zaag op 2 cm hoogte en haalt de balken omgekeerd nog eenmaal door.

Rizz
14-01-17, 14:48
Je zaagblad is alvast 3 mm, dus de dunne kant van de geleider wordt een lastige, daaraast kan je je afvragen hoe je het hout gaat doorvoeren. Je kan het niet tegen het zaagblad aandrukken. Gebruik de hulpgeleider en plaats die tot aan het midden van het zaagblad. Stel je zaag in op 56 mm en zagen maar. Gebruik de duwstok om om vooruit en tegen de aanslag te duwen. Kijk uit met het laatste stuk, wellicht kan je iets achter je zaag zetten o te vorkomen dat je balk kantelt.. Een rolbok zou het mooiste zijn

Edit: dat wat Bobmartin zegt��

Artbij
14-01-17, 15:10
Bedankt voor de tips! Hulpgeleider moet ik nog maken. 36mm multiplex is toch wel geschikt hiervoor? Gewoon een rechthoekige blok?

Rizz
14-01-17, 15:18
Hulpgeleider zit er toch bij? Dat lange haakse ding..

Nova
14-01-17, 15:30
Hulpgeleider zit er toch bij? Dat lange haakse ding..

Ik denk dat hij dit niet begrijpt, ik trouwens ook niet.

Artbij
14-01-17, 15:33
Er zit een geleider bij inderdaad, over de volledige lengte. Niet een voor de eerste centimeters zodat het hout ruimte krijgt als het volledig door is.

Of vergis ik me?

Rizz
14-01-17, 15:35
Fair enough.. Bij de DW745 zit een hulpgeleider vast met twee draaiknoppen aan de hoofdgeleider. Los de draaiknoppen en je kan de hulpgeleider naar voor en achter schuiven. Bij de oudere types zit daar een hoge en lage kant aan, draai de hulpgeleider al naar gelang je toepassing. Bij type 4 zit er wel 1, maar of die dezelfde vorm heeft kan ik zo niet uit de foto's online opmaken.

Nova
14-01-17, 15:38
Fair enough.. Bij de DW745 zit een hulpgeleider vast met twee draaiknoppen aan de hoofdgeleider. Los de draaiknoppen en je kan de hulpgeleider naar voor en achter schuiven. Bij de oudere types zit daar een hoge en lage kant aan, draai de hulpgeleider al naar gelang je toepassing. Bij type 4 zit er wel 1, maar of die dezelfde vorm heeft kan ik zo niet uit de foto's online opmaken.

Kijk dit is duidelijk.

Artbij
14-01-17, 16:01
Heb net even vluchtig gekeken, maar ik heb geen draaiknoppen op mijn geleider...

Vanavond maar eens goed in de handleiding kijken.

Rizz
14-01-17, 16:13
Zat net op de Dewalt site te kijken en zag ze ook niet meer zitten op het nieuwste type.. Dan hebben ze die achterwege gelaten blijkbaar..Jammer.

iedereen en niemand
14-01-17, 18:38
Je kan bij de de 745 de geleider ook aan de andere kant van het blad zetten. Als je dit doet en je stelt de zaag in op de maat die moet overblijven gaat dat prima toch? Dat de geleider helemaal doorloopt heb ik zelf nog nooit als probleem ervaren met schulpen.

bobmartin
14-01-17, 18:46
Als je voor het eerst gaat schulpen, dan is het beter om de meeste massa aan de kant van de geleider te houden.
En die houden we voor de veiligheid rechts van de zaag.
Links is voor afkorten.

gpf
14-01-17, 22:53
Gelet op je jonge ervaring met zaag zou ik iemand zoeken bij je in de buurt met een vlakvandikte bank.

MVG
G

Artbij
14-01-17, 22:57
Gelet op je jonge ervaring met zaag zou ik iemand zoeken bij je in de buurt met een vlakvandikte bank.

MVG
G

Is het zo gevaarlijk dan?

SjoerdvR
14-01-17, 23:07
Het lijkt mij, mits de procedures voor correct gebruik van de zaag en persoonlijke bescherming in acht genomen, niet bijzonder gevaarlijk.
Wel lijkt mij het makkelijkst om iemand met een vandikte bank (jointer) te zoeken...aangezien dat veel gemakkelijker werkt voor dergelijk kleine maten.

Artbij
14-01-17, 23:08
Het makkelijkst zou zijn om alles in de winkel te kopen en niets zelf te maken :).

Dat een vlakbank handiger is weet ik...

bobmartin
14-01-17, 23:15
Laat je vooral niet ontmoedigen.;)
Je moet toch ergens beginnen.

Artbij
14-01-17, 23:18
Laat je vooral niet ontmoedigen.;)
Je moet toch ergens beginnen.

Komt goed :).

Vraag hier vooral e.a. voor de veiligheid, heb wat kickback verhalen gelezen namelijk....

designer-john
14-01-17, 23:32
Even wat basis regels.
Altijd het werkstuk tussen de geleider en het zaagblad houden, dan is dit recht en de juiste maat.
Verder bij schulpen altijd de zaag zo hoog mogelijk zetten.
En indien aanwezig de hulpgeleider zo afstellen dat hij 2 cm voorbij het punt staat als het hout op volle hoogte is doorgezagen.

Het spouwmes zeker op de machine laten zitten.

Dit zijn wat regels zoals ze gegeven worden bij de opleiding machinaal houtbewerken Gezel. 30 jaar geleden heb ik deze 4 jarige opleiding gedaan.
Als je dit aanhoud kom je niet in de problemen.

Vurenhout
15-01-17, 08:56
Spouwmes laten zitten is in deze geen optie vrees ik, want dat komt boven de zaag uit. Om gevaar bij terugslag te voorkomen moet je altijd links van het hout gaan staan en er niet achter. Zorg dat het hout haaks is, niet krom, etc. Zelf werk ik in dit soort gevallen zonder spouwmes op de dw745. Het wordt vervelend als er spanning in het hout zit. Dan kunnen de zaagsneden naar elkaar toe komen. Wat hier in helpt is alles met beleid doen. Dus niet proberen in n keer die 77 mm te zagen maar in drie keer. Daarnaast heel goed luisteren naar de zaag. Die geeft aan of er te hard wordt geduwd, of het blad klem loopt etc. Als je het niet vertrouwt dan de zaag uit zetten en daarna de balk er af en opnieuw beginnen.

Ronald L.
15-01-17, 09:51
Spouwmes laten zitten.
Als de kap eraan vast zit een ander spouwmes monteren of het huidige afslijpen zodanig dat het onder de zaag blijft.
Advies geven aan een onervaren houtbewerker om te zagen zonder spouwmes.........:mad:

Artbij
15-01-17, 10:04
Bedankt voor de tips allen. Het spouwmes laat ik zeker zitten :). Koop er denk ik eentje bij die net wat lager is dan mijn zaagblad. Dan kan ik hoger dan 77mm en verdekt zagen.

Hiertebreeddaartelang
15-01-17, 10:17
Even een bovenfrees eroverheen knallen?!

Artbij
15-01-17, 10:34
Even een bovenfrees eroverheen knallen?!

Heb ik geprobeerd, die komt niet diep genoeg. Zelfs niet als ik het van beide kanten doe.

boertje125
15-01-17, 11:50
Gebruik een schulpzaagblad.
Zorg dat het hout niet kiept (verleng je zaagtafel)
Zet de zaag zo hoog mogelijk als je gaat schulpen.

Artbij
15-01-17, 12:00
Wat is het effect van het gebruik van het gewone blad, als ik dus geen echt schulpblad gebruik?

boertje125
15-01-17, 12:08
Een blad met 48 of 60 tanden zaagt veel zwaarder loopt sneller vast of verbrand het hout als je een flink stuk hout gaat schulpen.
Met een schulpblad dat hier speciaal voor bedoeld is gaat het een stuk beter.

iedereen en niemand
15-01-17, 12:42
Bedankt voor de tips allen. Het spouwmes laat ik zeker zitten :). Koop er denk ik eentje bij die net wat lager is dan mijn zaagblad. Dan kan ik hoger dan 77mm en verdekt zagen.

Zou je een linkje of een bestelnummer willen posten als je zon laag spouwmes gevonden hebt. Wij hebben hier twee zaagtafels staan en lopen met sponning zagen altijd tegen dat mes aan en dan gaat die er meestal maar weer uit.

Artbij
15-01-17, 12:47
Zou je een linkje of een bestelnummer willen posten als je zon laag spouwmes gevonden hebt. Wij hebben hier twee zaagtafels staan en lopen met sponning zagen altijd tegen dat mes aan en dan gaat die er meestal maar weer uit.

Lees in verschillende topics dat die bij kruis.nl te bestellen zijn...

de Haan
15-01-17, 13:51
Is dat spouwmes niet in hoogte verstelbaar?

Hiertebreeddaartelang
15-01-17, 13:59
Niet diep genoeg met de bovenfrees? je hebt maar 5 cm nodig. Je laat de frees over een tweetal balkjes nagenoeg gelijk aan de afmeting van je originele balk en dan eigenlijk gewoon 1 van de kanten vlakken.

1 van de miljoen filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=qtkBZHLJyD0&t=6s

iedereen en niemand
15-01-17, 14:35
Lees in verschillende topics dat die bij kruis.nl te bestellen zijn...

O ok dan ga ik daar eens kijken, bedankt.

mathieu
15-01-17, 15:01
Een lange balk schulpen is niet dadelijk de gevaarlijkste bewerking. De balk is lang en zwaar, dus gemakkelijk onder controle te houden. Wel opletten dat je niet gaat wringen. Of dat de balk van zijn eigen gaat wringen doordat hij krom is. Zorg dat je hulp hebt van iemand waar je op kan vertrouwen. De twee persoon moet enkel helpen op de balk vast te houden, zonder kracht te zetten. Eerst achteraan, daarna vooraan. En anders met de handschaaf... Beetje werk, maar gaat ook.

Artbij
15-01-17, 15:20
Niet diep genoeg met de bovenfrees? je hebt maar 5 cm nodig. Je laat de frees over een tweetal balkjes nagenoeg gelijk aan de afmeting van je originele balk en dan eigenlijk gewoon 1 van de kanten vlakken.

1 van de miljoen filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=qtkBZHLJyD0&t=6s

Dit heb ik gezien inderdaad. Maar een opstelling maken waarbij ik mijn niet altijd gelijke balken perfect recht leg zodat ik deze met een mal kan affreezen is ook niet echt makkelijk.

Artbij
18-01-17, 11:25
Heb gisteren wat balken gezaagd. 3-5 mm eraf wil dus zeggen aan beide kanten 1-2 mm eraf. Dit is net geen zaagdikte. Ging goed, mooi resultaat, maar wat een bende! Omdat er minder afgaat dan een zaag krijg je heeel veeel zaagsel dat niet afgezogen wordt.... Overal zat zaagsel, tot in mijn sokken :).

bobmartin
18-01-17, 12:34
Gefeliciteerd.
Mooi beetje zaagsel, kan je een zaagsel kachel mee vullen.
Nooit van gehoord? Google eens op 'sawdust stove'.

Vurenhout
18-01-17, 20:47
Ach als het resultaat maar naar wens is.

Bijtel
19-01-17, 09:42
Heb gisteren wat balken gezaagd. 3-5 mm eraf wil dus zeggen aan beide kanten 1-2 mm eraf.

Waarom niet in n keer zagen?