Met tafelzaag 3-5mm van balk af.

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb laatst een DW745 aangeschaft en ik wil nu 3-5mm van 120cm lange balken (60mmx80mm) afschulpen. Hoe kan ik dit veilig met mijn zaagtafel doen? Heb helaas niet de beschikking over een schaaf.

Moet ik nu (uitgaande van een zaagdikte van 2mm) de zaaggeleider instellen op 2mm of op 56mm? Wat is het veiligste? Moet het kleine of het grote stuk langs de geleider?

Alvast bedankt!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Afval links van de zaag weg laten vallen. Dus niet waar de geleider zit.
Controleer of je balk echt die maat heeft.
Dat wat je eraf wilt halen, teken je af en kijkt met stilstaande motor naar de instelling.
Stel de geleider zo in dat je het streepje wegzaagd.
Vervolgens zet je de zaag aan en beweegt de balk tegen de geleider rustig naar voren tegen de draaiende zaag en zaagt een klein stukje in.
Trek de balk terug en meet de juiste maat. Is die niet goed dan geleider iets aanpassen. Herhaal procedure.
Is die wel goed dan rustig en gelijkmatig doorduwen.
Zorg wel dat je achter de zaag iets van gelijke hoogte hebt, die de balk opvangt.
Succes.


Ik zie net, volgens de specificaties, dat je maar 77mm zaaghoogte hebt.
Dat betekent dus, dat je hem 2 keer moet zagen. Want je balkje is 80 mm hoog.
Zaag eerst rustig alle balken, die je wilt zagen op die maat in.
Dan zet je de zaag op 2 cm hoogte en haalt de balken omgekeerd nog eenmaal door.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Je zaagblad is alvast 3 mm, dus de dunne kant van de geleider wordt een lastige, daaraast kan je je afvragen hoe je het hout gaat doorvoeren. Je kan het niet tegen het zaagblad aandrukken. Gebruik de hulpgeleider en plaats die tot aan het midden van het zaagblad. Stel je zaag in op 56 mm en zagen maar. Gebruik de duwstok om om vooruit en tegen de aanslag te duwen. Kijk uit met het laatste stuk, wellicht kan je iets achter je zaag zetten o te vorkomen dat je balk kantelt.. Een rolbok zou het mooiste zijn

Edit: dat wat Bobmartin zegt��
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Bedankt voor de tips! Hulpgeleider moet ik nog maken. 36mm multiplex is toch wel geschikt hiervoor? Gewoon een rechthoekige blok?
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Er zit een geleider bij inderdaad, over de volledige lengte. Niet een voor de eerste centimeters zodat het hout ruimte krijgt als het volledig door is.

Of vergis ik me?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Fair enough.. Bij de DW745 zit een hulpgeleider vast met twee draaiknoppen aan de hoofdgeleider. Los de draaiknoppen en je kan de hulpgeleider naar voor en achter schuiven. Bij de oudere types zit daar een hoge en lage kant aan, draai de hulpgeleider al naar gelang je toepassing. Bij type 4 zit er wel 1, maar of die dezelfde vorm heeft kan ik zo niet uit de foto's online opmaken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Fair enough.. Bij de DW745 zit een hulpgeleider vast met twee draaiknoppen aan de hoofdgeleider. Los de draaiknoppen en je kan de hulpgeleider naar voor en achter schuiven. Bij de oudere types zit daar een hoge en lage kant aan, draai de hulpgeleider al naar gelang je toepassing. Bij type 4 zit er wel 1, maar of die dezelfde vorm heeft kan ik zo niet uit de foto's online opmaken.

Kijk dit is duidelijk.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Heb net even vluchtig gekeken, maar ik heb geen draaiknoppen op mijn geleider...

Vanavond maar eens goed in de handleiding kijken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Zat net op de Dewalt site te kijken en zag ze ook niet meer zitten op het nieuwste type.. Dan hebben ze die achterwege gelaten blijkbaar..Jammer.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Je kan bij de de 745 de geleider ook aan de andere kant van het blad zetten. Als je dit doet en je stelt de zaag in op de maat die moet overblijven gaat dat prima toch? Dat de geleider helemaal doorloopt heb ik zelf nog nooit als probleem ervaren met schulpen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je voor het eerst gaat schulpen, dan is het beter om de meeste massa aan de kant van de geleider te houden.
En die houden we voor de veiligheid rechts van de zaag.
Links is voor afkorten.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Gelet op je jonge ervaring met zaag zou ik iemand zoeken bij je in de buurt met een vlakvandikte bank.

MVG
G
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Het lijkt mij, mits de procedures voor correct gebruik van de zaag en persoonlijke bescherming in acht genomen, niet bijzonder gevaarlijk.
Wel lijkt mij het makkelijkst om iemand met een vandikte bank (jointer) te zoeken...aangezien dat veel gemakkelijker werkt voor dergelijk kleine maten.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Het makkelijkst zou zijn om alles in de winkel te kopen en niets zelf te maken :).

Dat een vlakbank handiger is weet ik...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Even wat basis regels.
Altijd het werkstuk tussen de geleider en het zaagblad houden, dan is dit recht en de juiste maat.
Verder bij schulpen altijd de zaag zo hoog mogelijk zetten.
En indien aanwezig de hulpgeleider zo afstellen dat hij 2 cm voorbij het punt staat als het hout op volle hoogte is doorgezagen.

Het spouwmes zeker op de machine laten zitten.

Dit zijn wat regels zoals ze gegeven worden bij de opleiding machinaal houtbewerken Gezel. 30 jaar geleden heb ik deze 4 jarige opleiding gedaan.
Als je dit aanhoud kom je niet in de problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.