Eiken planken klaar maken voor gebruik

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Een stuk of wat eiken planken gekocht van de houtzagerij. Deze heeft een zolder waar allemaal gedroogde stukken liggen, maar wel allemaal met erg ruw oppervlak. Niet allemaal dezelfde dikte, breedte en lengte ... maar dus ook niet duur.

Een stuk of 13 planken van zo'n 100 cm lang, 8 tot 10 cm breed en 18 mm dik voor net iets meer dan 30 euro, dat is voor mij best te doen. En met behulp van een drietal goede vrienden...

20170113_182354.jpg

.. is er wel wat van te maken

20170113_183654.jpg

Kostte wel een paar uurtjes druk schaven, en natuurlijk wat spierpijn.

En nu nog alle plankjes op gelijke breedte en dikte zien te krijgen! Maar eerst schaafbeitels slijpen, want door alle troep op het hout zijn die niet scherp meer.
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Gereedschapskist. Ik heb nog een oude kist die van mijn Opa is geweest, stamt nog van vóór de tweede wereldoorlog. Ik maak er nu zelf eentje, en probeer deze met alleen handgereedschap en hout te maken, dus zwaluwstaart-verbindingen en lijm. De scharnieren zullen wel metaal worden, hoewel daar ook wel houten uitvoeringen van zijn.

En als ik dan al lang wormenpoep ben, misschien is er dan een kleinkind dat 'de kist van Opa' net zo waardeert als ik...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.