Overzicht giftige houtsoorten, bij gebruik in de keuken.

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Oftewel ik ben op zoek naar zo'n overzicht.

Wat ik me afvraag bij het maken van houten voorwerpen voor de keuken, zoals snijplanken, lepels, etc. Hoe het zit met de giftigheid van houtsoorten. Een paar zijn wel bekend zoals taxus en goudenregen. Dus voor de zekerheid kan je natuurlijk alles van gestoomd beuken maken, maar dat is wel wat saai.

En onlangs zag ik een snijplank met daarin notenhout verwerkt en daarbij ook een waarschuwing dat het niet geschikt is voor mensen met een notenallergie? Ik had daar dan nog niet van gehoord.

Heeft iemand een overzicht of een link, of een boek met daarin info over giftige houtsoorten wanneer deze in contact komen met etenswaren?

Op het internet zijn verder vooral links en info te vinden over dieren die bepaalde bast/bladeren/takken van een bepaalde boomsoort niet mogen hebben. Is er ook zo'n overzicht voor ons mensen?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat van die notenallergie was ook nieuw voor mij.
Maar volgens mij zijn er genoeg veilige en mooie houtsoorten te vinden.
Wel opletten met snijplanken dat je voor dichte houtsoorten gaat. Veel gebruikte combinaties zijn esdoorn met purperhart of kersen (en ook noten).
Er is ook voedselveilige olie verkrijgbaar voor het afwerken.

In hoeverre gedroogd gouden regen nog giftig is weet ik niet, maar er worden wel regelmatig schalen van gedraaid waarvan ik me kan voorstellen dat er voedselin wordt bewaard/ geserveerd .
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ariepr.
Op de website http://www.de-houtdraaier.nl vind je onder "gezondheid" al een aardig lijstje over de reactie van hout (stof) en houtinhoudsstoffen op de mens.
Goed om te weten wat je inademt of irriteert. En pas (bij het schuren en zagen) ook op voor schimmels! Ik heb deze lijst altijd bij de hand.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ariepr.
Volgens mijn copie komt de oorspronkelijke lijst van de Mendel Universiteit in Brno - Tsjechië:
de afdeling bosbouw en houttechnologie http://www.mendelu.cz/en.
Ene Bruce Taylor heeft de lijst een keer gepost op de info site "rec.woodworking" zie google.
Stond te lezen in het blad "American Woodturner" van juni 1990.
Er is ook nog een artikel verschenen in "The British Jourmal of Dermatology - 1976.
De materie is dus al geruime tijd bekend.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dan te bedenken dat mn pa vele tientallen jaren in het red cedar, teak en vele andere houtsoorten werkte op de werf... (en daarbij dampen van epoxy's, teer, verven en legio oplosmiddelen) Andere tijden zullen we maar zeggen.. :?
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
voor hakblokken mag eigenlijk alleen steenbeuken gebruikt worden , aangezien dit de enige houtsoort is die zich zelf ontsmet , of reinigt ,alle andere hout ( beuken eiken ) wat vaak gebruikt word is ringporig en loopt vol met vet en bloed en dit is een uitstekende basis om flink aan de diarree te gaan in het beste geval , maar je kan het er nog slechter van af brengen als je geluk hebt .......................................
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Eiken wordt sowieso niet gebruikt in de keuken vanwege het looizuur dat de smaak van het voedsel aantast en zwarte vlekken maakt bij aanraking met metalen.

Ik geloof dat beuken keukengerei gekookt wordt?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
houtere zei:
voor hakblokken mag eigenlijk alleen steenbeuken gebruikt worden , aangezien dit de enige houtsoort is die zich zelf ontsmet , of reinigt ,alle andere hout ( beuken eiken ) wat vaak gebruikt word is ringporig en loopt vol met vet en bloed en dit is een uitstekende basis om flink aan de diarree te gaan in het beste geval , maar je kan het er nog slechter van af brengen als je geluk hebt .......................................

Beuken is toch niet ringporig? Esdoorn bijv ook niet of berken, kan je ook mooie snijplanken van maken. Hakblokken zoals bij de slager waar echt diep in gehakt wordt, kan ik me voorstellen dat je daar speciaal steenbeuken voor gebruikt. Voor een snijplank blijkt dat in de praktijk helemaal geen probleem te zijn. Er zijn zelfs eco figuren die beweren dat een houten plank veel hygienischer is dan een kunstof plank. Vooral in Duitsland en Oostenrijk leeft dat nogal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.