Absolute en relatieve luchtvochtigheid

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Ik probeer te achterhalen hoe ik mijn huis het beste zou kunnen bevochtigen om te zorgen dat meubels zo min mogelijk werken en ik begrijp een ding niet.

Ik lees bijv: Luchtvochtigheid meten

De ideale luchtvochtigheid, voor mensen, in huis ligt tussen de 40 en 60%, maar voor houten vloeren, meubels en instrumenten is 55% de meest ideale luchtvochtigheid. Wilt u de luchtvochtigheid meten? Dan kan dat met een hygrometer. Een hygrometer meet niet alleen de luchtvochtigheid, maar ook de temperatuur en luchtdruk. Er zijn ontzettend veel verschillende hygrometers waar je uit kunt kiezen. Je kunt gaan voor een simpele hygrometer die alleen de luchtvochtigheid en temperatuur binnen meet of een uitgebreid weerstation die de luchtvochtigheid, temperatuur en luchtdruk binnen en buiten meet.

Meubelhout is meestal gedroogd tot 8-10% maar als de relatieve luchtvochtigheid in huis op 55% moet zijn volgens de hygrometers die ik vind dan zou je denken dat iets wat 8% is vocht zal gaan opnemen. Of moet er met een andere speciale meter naar de absolute luchtvochtigheid gekeken worden en zou die dan in de buurt van de 8-10% moeten zijn net als het hout?

Ik ben van plan een goede luchtbevochtiger te kopen, liefst een met een ingebouwde hygrometer zodat hij het zelf automatisch allemaal regelt dus als iemand tips heeft?

Groeten,
Tim
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Het lijkt mij makkelijker om rekening te houden met het werken van het hout.
Sowieso is het voor de mens beter om de woning goed te luchten. Dat kan dmv roosters bij de ramen en elke dag te ventileren.
Vanwege de jaargetijden wisselt de luchtvochtigheid buiten ook.

Anders krijg je een situatie zoals bij kunstopslag en speciale bibliotheken. Die zijn zo ontworpen dat het klimaat bijna perfect blijft. Maar dat is een hele lastige operatie.
 

tuoh

Oud hout
Staar je niet blind op de cijfers alleen, waar het om draait is het volgende, massief hout is "hygroscopisch" wat betekend dat het hout zich altijd gaat willen aanpassen aan de omgevende luchtvochtigheid. Hoe hoog die luchtvochtigheid is maakt feitelijk niet uit, veel belangrijker is een gelijkmatige luchtvochtigheid. Eens het hout zich aangepast heeft aan de (hoge) luchtvochtigheid blijft het verder stabiel, zelfs bij een luchtvochtigheid van 100%:p Een beetje cru gesteld maar het geeft wel aan dat het perfecte % luchtvochtigheid niet echt bestaat. Het is veel belangrijker als er een binnenklimaat heerst met weinig of geen schommelingen in de luchtvochtigheid, geen schommelingen betekend ook stabiel hout.
De ervaring heeft geleerd dat bij een (constante) luchtvochtigheid van rond 50 à 60% het hout een evenwichtsvochtgehalte van ongeveer 10% gaat aannemen, daarom ook dat meubelhout veelal naar deze waarde word teruggedroogd.
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Leuk topic. Ik kijk zelf geregeld naar luchtvochtigheid. Heb een sigarenkast staan met hygrometer.
Wat ik in ieder geval tot dusver gemerkt heb is dat er inderdaad schommelingen zijn tussen seizoenen. In de winter moet ik vaker het water bijvullen dan in de zomer.
Daarnaast merk ik ook dat als mijn kast in de zon staat de relatieve luchtvochtigheid zomaar 15-20% kan zakken.

In mijn kast merk ik al dat er verschillen zitten tussen de onderste tree en de bovenste van een paar procenten. Een dergelijke meting in je woonkamer zegt denk ik niet zo heel veel.
 

vncnt

Nieuw lid
29 aug 2016
16
0
BE-Leuven
Dag heren,

om eventjes in te pikken op het relatief vocht verhaal. Een relatief vocht wordt altijd uitgedrukt in combinatie van een temperatuur, bijvoorbeeld 40 à 60 %rel vochtigheid bij 20°C is een ideale situatie.
Met deze combo kan je dan gaan uitrekenen hoeveel vocht (uitgedrukt in kg waterdamp/ kg droge lucht) er in de lucht hangt.

Als je nu het weer erbij neemt, dan zal je zien dat er in de winter een lagere luchtvochtigheid heerst in huis. Dit komt doordat de buitenlucht kouder is en minder water kan dragen, eenmaal de buitenlucht binnenkomt wordt deze opgewarmd naar een gezellige temperatuur van 20°C. Om het drogere binnenklimaat tegen te gaan, hing men vroeger bakjes met water aan de radiatoren = instant luchtbevochtiging.

Wat Tuoh zegt klopt als een bus, hoe stabieler de omgeving qua luchtvochtigheid, hoe stabieler het hout.

Timmy, je kan hier zeer ver in gaan van bakjes aan de radiator tot hele luchtbehandelingssystemen.
=> Heb je al een idee van de schommelingen qua luchtvochtigheid in je huis?

Groet,
Vncnt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.